2024-07-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Där kom den nytt all time high.

Ja, guldet har utvecklat sig fint vilket jag gläds över. Många verkar skrika sig hesa för guld och silver nu.
Citera
2024-07-16, 17:19
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Ja, guldet har utvecklat sig fint vilket jag gläds över. Många verkar skrika sig hesa för guld och silver nu.
Fast silver har stampat på samma fläck ett tag. Koppar gått ner (där jag satsat på uppgång). Tror fler rusar till nu.

Men silvret kan ha byggt upp struktur och färdigt för utbrott. Jag gissar att vi kör en bit till.
Citera
2024-07-16, 18:01
Medlem
Citat:
Fast silver har stampat på samma fläck ett tag. Koppar gått ner (där jag satsat på uppgång). Tror fler rusar till nu.

Men silvret kan ha byggt upp struktur och färdigt för utbrott. Jag gissar att vi kör en bit till.

För bara några månader sedan låg silver på 22 dollar och legat där i kring i många år, nu påväg mot 32.. Silver är definitivt på G👈😎
Citera
2024-07-16, 18:22
Medlem
Citat:

Tyst bland gemene man iaf
Citera
2024-07-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Tyst bland gemene man iaf

Gemene man sitter " sitter still i båten" om TV-4 nyheterna säger så.
Citera
2024-07-16, 20:47
Medlem
Citat:

Guld måste ha gått fantastiskt bra de senaste åren. Jag köpte några 20g Valcambi för 7000kr/st för några år sedan, och värdet är idag 15000kr/st. Synd att man inte köpte mer...
Citera
2024-07-16, 22:00
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Gemene man sitter " sitter still i båten" om TV-4 nyheterna säger så.

Ett av de sämsta finansiella råden rent generellt imho. "Köp dyrt och sälj billigt" vore så klart sämre, men det säger ju ingen

Fast när jag tänker efter är väl Warren Buffetts m.fl. devis "Time on the market beats timing the market" lite samma andas barn som det där med båten och stillasittandet ...

Jag har investerat lite i AuAg-fonder, förhoppningsvis får jag del av uppgången(?) även på det viset.
Citera
2024-07-17, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Guld måste ha gått fantastiskt bra de senaste åren. Jag köpte några 20g Valcambi för 7000kr/st för några år sedan, och värdet är idag 15000kr/st. Synd att man inte köpte mer...

Har hört att folk som köper guld grämer sig alltid efteråt över att de handlade för lite.

Har aldrig hört någon säga, "jag äger för många guldtackor".
Citera
2024-07-17, 08:41
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag gick ur mina certificat med hävstång nu. Det blev en liten vinst. Jag går inte ur guld, jag bara byter till guld utan hävstång. Guld, silver och el är största delen av min portfölj. Sedan bollar jag med 10% cert i lite av varje.

Det passar min karaktär (vi är alla olika). Jag kan inte följa börsen utan att det kliar i fingrarna. Så mitt risktagande är begränsat till 10%

Silver är tillbaka i zonen man stampat i ett tag. Det blev inget utbrott denna gång heller. Men jag kan inte mer än andra.
Citera
2024-07-17, 09:02
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Är novis på metaller. Innebär certifikat att du köper in dig direkt i tillgångarna? Det är väl rätt volatilt? Hur ser du på fonder som väl mer handlar om själva brytningen, som t.ex. AuAg:s fonder? Brukar dessa följa utvecklingen på råvarubörsen med hyfsad automatik?

Metallfonder verkar för övrigt vara rätt sällsynt. Av Avanzas totalt 1 396 fonder är det endast elva stycken som heter nåt med gold, silver eller metals.
Avanza gör inget själv. De bara köper tjänsten av Morgan Stanley. Som med all säkerhet endast handlar med "framtida leveranskontrakt". De har inga metaller i valven.

Går Morgan Stanley i KK förlorar jag allt. Endast kontanter omfattas av bankgarantin. Det kan vara bra att tänka på när amerikanska banksystemet börjar hosta. Att pappersprodukter generellt riskerar att gå upp i rök.

The Probability of Bankruptcy of Morgan Stanley (MS) is 5.7% . This number represents the probability that MS will face financial distress in the next 24 months given its current fundamentals and market conditions.

https://valueinvesting.io/MS/probability-of-bankruptcy
Citera
2024-07-17, 10:14
Medlem
löls avatar
Har hela mitt PPM kapital på guld sedan många år tillbaka 👍
Ger USA Max 10år på sig innan deras statsskuld och greed tar kål på dem. Och då faller korthuset.
Därav Guldet 🫶✊
Senast redigerad av löl 2024-07-17 kl. 10:19.
Citera
2024-07-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Har hört att folk som köper guld grämer sig alltid efteråt över att de handlade för lite.

Har aldrig hört någon säga, "jag äger för många guldtackor".
Förr ägde man guld som en "försäkring", det var ett reellt värde i oroliga tider. Men nu har guld visat sig ha en värdestegring att räkna med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in