2026-08-05, 14:34
Medlem
Klas-Vegass avatar
Rejält uppåt nu Guld upp 3% nu, silver 4,5%.

Samma igår. Kan det vara vändningen? Jag gick in och köpte imorse.
Citera
2026-08-05, 19:26
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Rejält uppåt nu Guld upp 3% nu, silver 4,5%.

Samma igår. Kan det vara vändningen? Jag gick in och köpte imorse.

Vågar jag hoppas på ett utbrott i ädelmetaller?
Citera
2026-08-10, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Prisfallet i silver och guld har avtagit. Går mest sidledes. Det brukar var tecken på begynnande uppgång, som i sin tur föder mer uppgång.
Ser fram emot hösten och vintern nu.

Japp, typiskt guldet att slå i sidled i veckor/månader/år, sen bryter det uppåt. Jag tror fortfarande på 6000 innan årets slut

Trump kommer jävlas när republikanerna förlorar i höst. Det i kombination med AI-frossa = pengarna vill ta vägen någon annanstans.
Citera
2026-08-10, 15:05
Medlem
Var inte långa stunder guldet höll sig under 4000$ i sommar. Det blev inget bottenmete direkt.
Citera
2026-08-10, 18:29
Medlem
Klas-Vegass avatar
Rejält drag i silver nu. Upp 2,6% trotts oljan upp 5%. Lite contrarian till hur det sett ut innan.
Citera
2026-08-11, 06:23
Medlem
Skyggedanss avatar
Många traders som spekulerar ifall korrektionen är helt färdig och botten var nådd strax under $4k. Upp över 10% sen dess och varje close högre än den andra. Jag tillhör de som tror botten är nådd. Hade räknat med att vi skulle nere till $3600 men man får försöka acceptera den nya verkligheten bäst man kan. Lyckades köpa på mig lite miners på rekordlåga nivåer men majoriteten av mina köp ligger runt där vi är nu, så breakeven. Förväntar mig en liten test ner mot $4200 igen ganska snart (kanske om oljepriset spikar uppåt). Men vem vet, tåget kan puffa på uppåt i flera veckor också. Köpte på mig en lång på guld och en på silver nu bara ifall det fortsätter uppåt. Får vi en liten dipp ner 3-4% går jag in stort och bettar på 2026's GOLDEN BVLL RUN.
Citera
2026-08-12, 08:29
Medlem
Jagarjagarens avatar
Silvret verkar ha kommit igång igen. Idag handlas det till mer än 20SEK/gram eller $65/oz för första gången sedan i mitten av Juni.

Har det äntligen bottnat och brutit ut från korridoren runt 16-18SEK/gram $58-62/oz?

Det vore smutt!
Citera
2026-08-19, 20:52
Medlem
Klas-Vegass avatar
Guld fick återigen ny kraft idag tillsammans med bitcoin och euro.

Orsaken. Fed köper tillbaka sina 30 års obligationer med luftpengar.

Det ser väldigt ljust ut för alternativa placeringar. Jag köpte lite solana och bitcoin för första gången i mitt för de jag följer påpekade att det skedde ett utbrott.
Jag skall köpa lite euro imorgon.

Det blir antagligen ingen spikrak väg upp men upp skall vi med stor säkerhet.

Silver är upp idag men inte samma sug.
Citera
2026-08-21, 16:45
Medlem
Klas-Vegass avatar
Otrolig vecka. Bitcoin ggr3, solana samt silver x10 såldes nu

Jag har 50% obelånat guld och 25% obelånat silver nu

Vill egentligen bara kommentera rådet "sitt still i båten"
Jag hade väl 90% silver/guld i jan när kursen dök.

Guld backade som mest runt 28%, silver runt 60%.
Jag var som mest nere -19%
HAde jag suttit still hade jag fortfarande varit rejält minus. Nu är jag nån procent plus

Sitta still i båten är bara något fondförvaltarna säger för de lever ju av att du har dina pengar kvar.
Ingen av de själva sitter stilla i båten
Citera
2026-08-21, 19:43
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Sitta still i båten är bara något fondförvaltarna säger för de lever ju av att du har dina pengar kvar.

Nja, även om det ligger en del i det med fondförvaltarna (som förlorar pengar när kunderna säljer så att de själva måste sälja) så handlar det väl mest om att det är väldigt lätt att gå bort sig som privatperson om man försöker tajma toppar och bottnar.

Det är svårt för att inte säga omöjligt, och även om man väntar med att gå in eller ur tills trenden satt sig är det väldigt lätt att vara för sent ute när det vänder igen, så att man i slutändan gick plus minus noll eller gjorde en förlustaffär jämfört med att "sitta still". Även jag har försökt att vara aktiv och smart men tvingats inse detta.

Men självklart kan man ha tur - eller extrem fingertoppskänsla - och lyckas med tajmingen, åtminstone ibland.
Citera
2026-08-23, 19:55
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Jag var som mest nere -19%
HAde jag suttit still hade jag fortfarande varit rejält minus. Nu är jag nån procent plus

Jag satt still i båten och köpte mer för vart enda öre som blev kvar från lönen under första halvåret. Nu är jag +12% för året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in