2021-06-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Först och främst måste jag få berömma dej för ditt rättspatos. Och att du sedan utan att blinka se till så att dina barn förlorade både mor och far och dessutom hamnade i ett fosterhem gör dej till ett unikum.
Jag ställde samma fråga till min familj, mina vänner, mina arbetskollegor och fick ett rungande nej till svar, Aldrig i helvete att dom skulle anmäla sej själv eller någon annan i familjen när den dömde redan tagit sitt liv, Flera frågade till vilken nytta?? Jag frågar dej samma fråga?? Till vilken nytta?? SD är död, det finns inte ett uns av bevis mot HD. Fallet är uppklarat och avslutat. Är det inte bättre att HD får lugn och ro och försöker läka sin familj, barnen har trots allt fått uppleva två tragedier en pappa som döms till mördare och dessutom tar livet av sej. Så jag skiter fullständigt i om HD har undanröjt bevis eller skyddat SD.
Att HDs fd make blivit dömd med suicid som följd är för mig inte förmildrande omständigheter om hon är skyldig/medskyldig. Det primära offret i historien är LW och hennes upprättelse är viktig ur såväl hennes som barnens och rättssamhällets perspektiv.

Det är givetvis förjävligt ur HDs anhörigas perspektiv, men trots allt det enda rätta.

Fortsätter hoppas att HD ur vinkeln att hon skulle vara 100% oskyldig kan förstå detta.

Oavsett skuldfråga och inblandning så är HD insyltad i härvan. Den primära personen att skylla för detta är Stefan Davidsson och ingen annan.

”Lex Domino” osv.
Senast redigerad av Zymbal 2021-06-18 kl. 23:15.
Citera
2021-06-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Absolut, från mitt hjärta!

Kan inte tänka mig att jag skulle hamna i en situation där jag planerar, deltar i eller blir tvungen att ljuga för skydda en närstående när det gäller ett mord!
Om det skulle ske skulle jag, så snart möjligt, ta kontakt med polis. Och eftersom det i aktuellt fall kan antas att det finns flera personliga och kanske familjära kopplingar till polisen skulle jag vända mig till polis i annan region än örebro till att börja med.

Och det gäller naturligtvis även om det gäller mina söner eller barnbarn om de skulle gjort sig skyldig till något så sanslöst som att mörda, planera eller agera alibi.

Du menar alltså att du har eget rättesnöre där du inte skulle träda fram med sanningen om det gäller ett mord?

Man bör tänka på att rättsväsendet inte kräver att man ska vittna mot sig själv eller mot närstående. Det blir då närmast en parallell rättskipning om man skulle kräva att någon ska berätta sanningen utanför domstolen.

Polisen är inte heller skyldig att offentliggöra ett ändrat vittnesmål om det inte leder till att ett nytt åtal väcks.
Citera
2021-06-18, 23:17
Medlem
Citat:
Det handlar alltså om ett kommunikations fel??
Aktbilaga 91

Kl 11.02 den 28 maj 2021 ringde *** till vakthavande stationsbefäl, polisområde Örebro, tel 010-5673375 och meddelade att jag kl 11.00 e-postade en dom med ett häktningsbeslut avseende den dömde på e-postadress [email]stationsbefal.po-orebro@polisen.se[/] samt även på e-postadress registrator.bergslagen@polisen.se . Stationsbefälet (en kvinna) svarade då att de hade mottagit domen. Jag upplyste henne om att på sidan 2 finns ett häktningsbeslut. Stationsbefälet sa att då tar de hand om häktningen.
Ca 11.30 ringde en annan person från polisen Örebro och frågade om det var korrekt att de skulle efterlysa den tilltalade. Jag förklarade att jag redan tidigare hade pratat med stationsbefälet i Örebro och att det var riktigt samt att jag fick uppfattningen att hon helt var införstådd med detta. Han sa då att han ville kontrollera det igen.
Citera
2021-06-18, 23:19
Medlem
Citat:
Det handlar alltså om ett kommunikations fel??
Polisen igen, känns det inte lite märkligt?
Vem det kvinnliga stationsbefälet är som mottog samtalet, är det sekretess på
Så uttalandet om att de inte kollar mejl hela tiden är bullshit
Citera
2021-06-18, 23:21
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam

Va, varför är det sekretess?? Det ska väl anses som offentlig handling, eller??
Citera
2021-06-18, 23:22
Medlem
Citat:
Va, varför är det sekretess?? Det ska väl anses som offentlig handling, eller??
Ja, det tycker jag också, men det lämnas inte ut.
Väldigt konstigt
Citera
2021-06-18, 23:23
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Man bör tänka på att rättsväsendet inte kräver att man ska vittna mot sig själv eller mot närstående. Det blir då närmast en parallell rättskipning om man skulle kräva att någon ska berätta sanningen utanför domstolen.

Polisen är inte heller skyldig att offentliggöra ett ändrat vittnesmål om det inte leder till att ett nytt åtal väcks.

Exakt, Tack för klargörande.
Citera
2021-06-18, 23:29
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ja, det tycker jag också, men det lämnas inte ut.
Väldigt konstigt

Ja väldigt underligt. Kan det vara så att polisbefälet är under utredning och därför belagt med sekretess??
Citera
2021-06-18, 23:49
Medlem
Citat:
Så uttalandet om att de inte kollar mejl hela tiden är bullshit

Det är synnerligen märkligt. Under 30 minuter sker både samtal och e-postmeddelande om dom+häktningsbeslut 11.02, inringare meddelar att SD är död 11.18, annan polis efterkontrollerar att häktningbeslut är korrekt 11.30. Ca 40 min senare utförs HLR ...
Citera
2021-06-18, 23:55
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är synnerligen märkligt. Under 30 minuter sker både samtal och e-postmeddelande om dom+häktningsbeslut 11.02, inringare meddelar att SD är död 11.18, annan polis efterkontrollerar att häktningbeslut är korrekt 11.30. Ca 40 min senare utförs HLR ...

Kan det vara så att internutredarna har startat en utredning gällande stationsbefäl och därför sekretess??
Citera
2021-06-18, 23:58
Medlem
Citat:
Kan det vara så att internutredarna har startat en utredning gällande stationsbefäl och därför sekretess??

Ingen aning. Men en internutredning är påkallad av alla märkligheter i detta fall som kan hänföras till Polismyndigheten.
Senast redigerad av Remark 2021-06-19 kl. 00:07.
Citera
2021-06-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ja väldigt underligt. Kan det vara så att polisbefälet är under utredning och därför belagt med sekretess??

Kan fråga mig hur det kommer sig att örebropolisen har så stora problem med sig själva. Det begås ju misstag stup i ett, sen dag ett i mordfallet. Chefen över hela sörjan tycks vara helt fel person på fel plats.

Vem eller vilka är det som utser polischefer? Varför dessa ständiga omorganisationer?

Någon som känner till hur turerna går?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in