2021-06-18, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Länka till fakta om ett land där fria marknadshyror lett till kaos. Eller har du kanske hittat på det? Känner du till att Sverige är ett av ytterst få länder i världen med hyresreglering?

Du känner väl till att vi har totalt bostadskaos i Sverige just nu med extremt uppdrivna bostadspriser? Här är FBs största tråd:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
I praktiken är det redan nu marknadshyror på nybyggda lägenheter. I en bättre förort kan man få ge 10'-15´ för en stor etta eller liten tvåa. Yngre personer, arbetarklass och lägre medelklass vilket ursprungligen är målgruppen för hyresrätter har knappast råd att betala mycket mer om ens det. De med bättre intjäningsförmåga köper sitt boende. De enda som har råd med dessa hyror är kommunerna och då de har krav på sig att ordna boende åt flyktingar så är det uppenbart vad som kommer att hända. Det har för övrigt redan skett i Uppsala. Skattebetalarna får självklart stå för notan och marknadsprissättning av nybyggnation innebär bara att ytterligare lite mer pengar överförs från skattebetalarna till fastighets- och byggbolag. Sossarna och centern har självklart listat ut detta då det innebär att de kan ta emot ännu fler flyktingar eftersom det plötsligt inte kommer att finnas någon konkurrens om dessa hyresobjekt.
Citera
2021-06-18, 12:30
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
USA var ju ditt argument, inte mitt. Det var därför jag frågade dig om det. Jag har ingen anledning att motivera något eftersom jag inte har angett någon ståndpunkt i frågan.

Inga andra svar på de andra synpunkterna jag hade kring ditt ideologiska tugg? Eller om ditt exempel om att det byggdes en massa 1968-78 som om det hade någon relevans i sammanhanget?
Din fråga "Så du tycker att USA är ett gott exempel på en sund bostadsmarknad?" antyder att du inte tycker det. men om du tycker att USA har en sund bostadsmarknad så är vi överens. Och om du inte vet något om USAs bostadsmarknad så kan du ta reda på mer fakta från oss som bott där.

USA fungerar exakt som jag önskar att Sverige fungerade. Möjligen kan man lägga på lite social housing a la England, att stat eller kommun äger en del mindre dyra lägenheter som ges till de 1% som helt enkelt aldrig klarar att sköta sina liv och betala en bostad.

En av mina favorit-TV-serier är My 600lb Life. handlar om totalt utfattiga outbildade människor i USA som äter ihjäl sig. 90% lever på bidrag. Visar sig att de alla har råd att bo, och alla kan flytta till en av USAs största städer Houston utan problem. Den serien hade inte fungerat i Sverige...
Citera
2021-06-18, 12:31
Medlem
Citat:
Det kan även vara enklare än så. Tillräckligt många svenskar fattar verkligen inte att SD finns, att SD är bra för Sverige, att 20% röstar på SD. Detta kommer med råge att uppfyllas vid nästa val med lite tur. En slags allmänbildning av svensk röstboskap.
Håller delvis med, men det är uppenbart orimligt att klassa 3/4 av svenska folket som blind valboskap bakom det extremt nyliberala C och Annie Lööf. C har i riksdagsvalen de senaste trettio åren pendlat mellan 5 och 9%!
Citera
2021-06-18, 12:34
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
I praktiken är det redan nu marknadshyror på nybyggda lägenheter. I en bättre förort kan man få ge 10'-15´ för en stor etta eller liten tvåa. Yngre personer, arbetarklass och lägre medelklass vilket ursprungligen är målgruppen för hyresrätter har knappast råd att betala mycket mer om ens det. De med bättre intjäningsförmåga köper sitt boende. De enda som har råd med dessa hyror är kommunerna och då de har krav på sig att ordna boende åt flyktingar så är det uppenbart vad som kommer att hända. Det har för övrigt redan skett i Uppsala. Skattebetalarna får självklart stå för notan och marknadsprissättning av nybyggnation innebär bara att ytterligare lite mer pengar överförs från skattebetalarna till fastighets- och byggbolag. Sossarna och centern har självklart listat ut detta då det innebär att de kan ta emot ännu fler flyktingar eftersom det plötsligt inte kommer att finnas någon konkurrens om dessa hyresobjekt.
Jag har också noterat de höga nya hyrorna. Egentligen är detta fakta. Alla bråkar om något som redan är infört. Det är egentligen bara ett trätande om ideologi och floskler, inte om verkligheten. Så otroligt svenskt. Svenska politiker är bland de pinsammaste i världen.
Citera
2021-06-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja det är tiotusenkronorsfrågan. Jag kan inte se något bra svar på det utan en kraftig och svårgenomförd total reform av nästan hela samhället. Det lär ju inte hända på 200 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Det behövs ingen reform av hela samhället.. bara att kika på hur våra närmaste grannar Norge Danmark och Finland hanterat och hanterar det i dagens läge.

Intressant !

Var kan jag få reda på mer om hur det fungerar i våra närmaste länder ?
Svensk media verkar inte vara så pigga på att informera om hur det ser ut i andra länder utan föredrar det vanliga lunket.

Kan du informera mera eller har du några länkar som berättar mer ?

Tack på förhand !
Citera
2021-06-18, 12:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Problemet är att det är bostadsbrist,
Hur har du mätt upp den däringa bostadsbristen?
Jag har frågat detta många ggr men ingen har hittills kunnat ge ett fungerande svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
och de som bygger gör det där det är lönsammast.
Tja, folk vill gå runt.
Anställda vill få sina löner.
Pensionsspararna vill ha avkastning på sitt sparande. (Klagas ju lite då och då på att pensionerna är för låga. Dvs att pensionssparandet inte fått de vinster, som de som klagar förväntar sig).

Men visst förväntar man sig att de som gillar Hyresregleringen öppnar sina plånböcker och låter bygga hyreshus och hyr ut till bruksvärdeshyra.

Men jag vet inte om jag ser det hända. Verkar väldigt oansvarigt av de som vill ha hyresreglering. Dom borde ordna HR med reglerade hyror där dom äger fastighetsbolaget.
Citera
2021-06-18, 12:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja det är tiotusenkronorsfrågan. Jag kan inte se något bra svar på det utan en kraftig och svårgenomförd total reform av nästan hela samhället. Det lär ju inte hända på 200 år.

Intressant !

Var kan jag få reda på mer om hur det fungerar i våra närmaste länder ?
Svensk media verkar inte vara så pigga på att informera om hur det ser ut i andra länder utan föredrar det vanliga lunket.

Kan du informera mera eller har du några länkar som berättar mer ?

Tack på förhand !
Hur lätt som helst för våra politiker, och alla ideologi-tuggande i den här tråden, att kolla fakta. Finland införde marknadshyror 1992. Så här gick det.
Citat:
https://www.dagensarena.se/innehall/sa-gick-det-nar-finland-inforde-marknadshyra/
I det privata hyresbeståndet ökade medelhyrorna med 26 procent i Finland och 42 procent i Helsingfors mellan 1995 och 2000, enligt en undersökning av Fastighetsägarna. Alltså årligen med mellan 5 och 9 procent. Sedan dess har utvecklingen fortsatt med 2 till 3 procents ökningar per år, rapporterar Fastighetstidningen. I Helsingfors kan en enrummare på 35 kvm kosta mellan 600 till 1 400 euro, beroende på standard och läge.
Finland har även en skola som är billigare och ger kunnigare barn enligt alla mätningar. Men inte tänker några svenska politiker lära något av det. Svenska politiker är verkligen arroganta besserwissers.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-18 kl. 12:38.
Citera
2021-06-18, 12:37
Medlem
Är det inte lite feltänkt av V att bädda för en "höger regering". L och MP ut så kan SD med M och Kd ta rodret, det är ju bara att tacka och ta emot, hur gynnar detta V?
Citera
2021-06-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
Så du menar att om man gör hyresrätter mindre attraktiva för att de kostar för mycket att bo i, så skulle trycket på bostadsrätter att minska?

Det är väl snarare så att de som står i bostadskö blir än mer tvungna att leta bostadsrätt då de inte skulle ha råd med hyresrätten?

Räknar man med en rimlig kostnad för att ta på sig den risk det innebär att låna ett par miljoner så är en hyresrätt oftast betydligt billigare än att köpa bostadsrätt. Särskilt nu när priserna nått absurda höjder redan.

Så ja. Finns hyresrätt som ett alternativ så tror jag många kommer att välja det alternativet. Det måste dock finnas tillgänglighet på precis de platser där man vill bo. Just möjligheten att få en bostad på attraktiva platser är ju nu endast tänkbart för bostadsrättsköpare. Det måste bli marknadshyror i hela beståndet för att det skall märkas tror jag.
Citera
2021-06-18, 12:38
Medlem
HejaFinlands avatar
S(osse)TVs "experter" var så kritiska mot V men det visar sig att inte all media är odemokratisk.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/greider-och-lifvendahl
Citera
2021-06-18, 12:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Du utgår från en maktbalans men vanliga arbetande människor har ingen makt. Land efter land där marknadshyror finns stiger hyrorna. Köerna försvinner för rika och medelklassen får bo i halvdana lägenheter för att de har inte råd med något bra.

Men kör på det, kolla hur vi rövknullas av bankmaffian när hyrorna är högre och all lön går till att betala hyran.
Resten som vi konsumerar som mat, kläder och annat kommer göras via deras tjänster som Mastercard, Visa och andra lån lösningar.
Finns inget som förbjuder dig att starta ett företag som du kapitaliserar från din plånbok. Låter bygga hyreshus som det hyr ut till bruksvärdeshyra.

Varför har du inte gjort det?

Är du bara oduglig och vill gnälla och kräva att andra skall serva dig gratis. Eller?
Citera
2021-06-18, 12:43
Medlem
Citat:
Jag har också noterat de höga nya hyrorna. Egentligen är detta fakta. Alla bråkar om något som redan är infört. Det är egentligen bara ett trätande om ideologi och floskler, inte om verkligheten. Så otroligt svenskt. Svenska politiker är bland de pinsammaste i världen.

Presumptionshyror är inte marknadshyror. Presumtionshyror innebär att staten tillåter en högre hyra under en begränsad tid (och sedan skall lägenheten in i bruksvärdessystemet och hyran sänkas även om tidsfristen hela tiden verkar skjutas på). Sannolikt är Presumtionshyran betydligt högre än motsvarande marknadshyra då den bygger på att det är brist och folk tvingas ta presumtionshyran i brist på alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in