2021-06-18, 12:22
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
Så du tycker att USA är ett gott exempel på en sund bostadsmarknad?

Förstår inte denna naivitet att bostäder genom marknaden skulle få samma effekt som utbud och efterfrågan på mjölk. Vem är det som håller på med idiologiskt tugg?

För övrigt rätt charmigt när du pratar om att avregleringen av hyresmarknaden skulle göra att det skulle byggas en väldans massa bostäder. Och sedan jämför du med att Sverige klarade det 1968-78...
Jag har bott i USA. berätta om dina erfarenheter av USAs bostadsmarknad och vad du tycker är osunt.

Som liten bonus kan jag lägga till att skolorna i delstaterna ofta bekostas med fastighetsskatt, och en kompis till mig som bor i New Jersey betalar ca 200.000 kr i fastighetsskatt per år. han bor naturligtvis flott.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Det är förstås inte så man jobbar… V kan föreslå statliga snälla fastighetsverket som får obegränsad budget (finansierad via en rak lina från Riksbankens sedelpress) med uppdrag att bygga så det står härliga till. A.k.a miljonprojekt 2.0. Det är det ENDA, som finns i V:s arsenal som skulle kunna minska *bristen* på HR.
Nja, jag visar på hur V, SD och alla andra som vill ha Hyresreglering själva av egen kraft kan ordna bruksvärdeshyror.

Dom behöver inte blanda in staten. Dom bara ordnar det själva. Ingen kan hindra dom.

Det finns egentligen inget problem med marknadshyra eftersom de som vill ha bruksvärdeshyra kan ordna det på egen hand.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
He he. Så UK kommer försöka ta sig genom Riksdagen, och får inte tillräckligt med mandat, fat att bli statsminister.
Men misslyckas hellre än att gå till C, och få C-röster.
Är det så?
Verkligen?
Tänkte du verkligen här?
Ja, på samma sätt som Nordkorea hatar Sydkorea.

Det räcker ju inte med C-röster, lika lite som det räckte 2018. Kan du inte räkna mandat? Nyliberaler som du är skadligare för Sverige än vad V är, lika farliga som MP (Så helt naturligt att de kommer så bra överens med varandra i sitt lilla mittenblock).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Min hyra gick upp med 900 kr inom loppet av 2 månader pga just detta, då var det en lägenhet som värden inte underhållit på 27 år och baserades helt på att hyrorna i området var dyrare. Detta trots att de andra var dyrare berodde på underhåll i lägenheterna, då min värd höjer hyran permanent för varje åtgärd de utför.
Ja, precis. En hel del svenska hyreslägenheter har svårt eftersatt underhåll, och det beror inte på dem som bott där utan på att ägarna (kommunala bolag eller typ Akelius) i årtionden har gett tusan i underhåll och uppgradering av standarden. Man är kvar på nersliten 60-/70-talsstandard.

När det sedan blir underhåll eller renovering kan hyrorna åka upp med 50% eller mer.
Citera
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, på samma sätt som Nordkorea hatar Sydkorea.
Du älskar din Nordkorea referens men är för svagbegåvad för att inse att modellen du propagerar för är samma modell som tog Chile flera decennier att återhämta sig från trotts att man satt på världens största koppartillgångar.
Citera
2021-06-18, 12:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är inte förbjudet att påpeka det men ganska korkat eftersom det är irrelevant i sammanhanget att de är kvinnor. Faktum kvarstår att Dadgostar gör exakt det som Sjöstedt lovade för 3 år sedan d.v.s. att sänka regeringen om vissa inslag i JÖK:en blir verklighet.
Huvet i sanden helt enkelt. Då vet jag. Om 10 år kommer du att kunna läsa analyser om kaos-Sverige på 2010-talet och hur många partiledare som just den perioden var inkvoterade kvinnor som hade rätt kön men fel kompetens. Och att vi aldrig gick dit igen.
Citera
2021-06-18, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Huvet i sanden helt enkelt. Då vet jag. Om 10 år kommer du att kunna läsa analyser om kaos-Sverige på 2010-talet och hur många partiledare som just den perioden var inkvoterade kvinnor som hade rätt kön men fel kompetens. Och att vi aldrig gick dit igen.

Nej, det kommer jag med största sannolikhet inte att göra.
Citera
2021-06-18, 12:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Det där är så korkat att klockorna stannar. Ska de som vill privatisera skolor och sjukvård bygga egna sjukhus och skolor som inte subventioneras och betalas av skattebetalare och alla sjukhusbesök ska fullt ut betalas av deras egna plånböcker?

Tänk efter innan du försöker tänka i avancerade frågor.
Det klart att är skolor och sjukvård privatiserade så är det kapitalister som bygger och driver de.

I Schweiz där sjukvården är privat så är det naturligtvis privatkapitalistiska profitjägare som bygger och driver sjukhus.
Och det är bra. Då slipper man betala skatt till en ineffektiv offentlig sektor.
Citera
2021-06-18, 12:27
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudelfan
För mig skulle det funka bra.

MP och L ryker ur riksdagen. Eftersom endast riksdagspartier är med i debatter på tv och dylikt kommer deras valkampanj att gå åt hell inför valet 2022.

S får sig en bränning på näsan, man får dras med borgarna i ett år, sen får S spotta upp sig så man faktiskt kan rösta på dem.
Den sista punkten faller ju totalt. S har makten och dagens Sverige är exakt det Sverige du får om du röstar på S. Dvs kaos. Allt annat är drömmar.
Citera
2021-06-18, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo ser man på! Alla tidigare V-ledare är alltså med på tåget. Återstår att se hur det här slutar. Uppslutningen är 100%. Men även om misstroende V kommer ju ändå aldrig stödja något annan än en ny sosseregering.
Alla tidigar V-ledare tyckte man skulle fälla JÖK också. Lätt att ryta som en mus.
Citera
2021-06-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag har bott i USA. berätta om dina erfarenheter av USAs bostadsmarknad och vad du tycker är osunt.

Som liten bonus kan jag lägga till att skolorna i delstaterna ofta bekostas med fastighetsskatt, och en kompis till mig som bor i New Jersey betalar ca 200.000 kr i fastighetsskatt per år. han bor naturligtvis flott.
USA var ju ditt argument, inte mitt. Det var därför jag frågade dig om det. Jag har ingen anledning att motivera något eftersom jag inte har angett någon ståndpunkt i frågan.

Inga andra svar på de andra synpunkterna jag hade kring ditt ideologiska tugg? Eller om ditt exempel om att det byggdes en massa 1968-78 som om det hade någon relevans i sammanhanget?
Citera
2021-06-18, 12:28
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, precis. En hel del svenska hyreslägenheter har svårt eftersatt underhåll, och det beror inte på dem som bott där utan på att ägarna (kommunala bolag eller typ Akelius) i årtionden har gett tusan i underhåll och uppgradering av standarden. Man är kvar på nersliten 60-/70-talsstandard.

När det sedan blir underhåll eller renovering kan hyrorna åka upp med 50% eller mer.

Ja, här var det ju inte ens frågan om underhåll, de hade absolut inte gjort någonting med lägenheten, gäller för övrigt Malmös kommunala bostäder, de verkar ha egna regler. Hyresgästföreningen envisades med att vi fått underhåll på vår balkong och fönster med mera, vi hade inte ens någon balkong, så vi fick ingen hjälp där heller. Året efter blev det stambyte, och hyran steg med ytterligare 1000 kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in