2021-06-17, 20:18
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Låter fint men i praktiken bedömer vi alltid personer efter hur de ser ut. Man påverkar också sitt utseende med vilja och det säger en hel del om personligheten.

Visst bedömer vi alla mer eller mindre personer efter utseende. Men i de allra flesta fall är det inte utseendet på personen i fråga som vi i grunden är intresserade av, utan beteendet.
Jag tror man skall akta sig noga att bedöma folk efter ens synintryck.

Som ett exempel, jag hade nöjet att under flera år umgås med tre, numera avlidna, Nobelpristagare som såg ut som de hade 'shoppat' kläder från närbelägen sopcontainer.
Inom mitt forskningsområde existerar paradoxalt nog en slags omvänd diskriminering, där kostymklädda välondulerade herrar betraktas med yttersta skepticism, vilket har resulterat i en gängse klädkod vid konferenser som gör att flertalet av deltagarna ser ut som direkt tagna från en trailerpark bebodda av överåriga hippies.

Vad folk har mellan öronen är det enda som egentligen är intressant hos en person.

Beauty is temporary, Stupidity is forever.
Citera
2021-06-17, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Oavsett vad orsaken är till att man blir nekad ett jobb må vara, så får man oftast "tjänsten är tillsatt" som orsak. Att kvinnan i artikeln har fått ett ärligt svar borde hon vara tacksam för.
Tänk om man hade varit på intervju för en tjänst inom sin bransch, så får man svaret: "Nej, vi vill inte anställa någon med Slayer-tshirt och en facebook fylld med fyllebilder", då hade man ju kunnat ta ställning inför nästkommande intervjuer så att ens liv/personlighet/utstrålning mer matchar det yrket man vill ha.

Ärligt talat, det hade varit bättre med feedback.

Håller med att ett ärligt svar är bra, men i detta fallet så kan det göra mer skada än nytta tror jag.

Sen gällande T-shirt och Facebook kan jag inte uttala mig om eftersom då jag sökte jobb så var man klädd därefter och Facebook har jag inte.
Citera
2021-06-17, 20:19
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Osmart om firman angett det som skäl. Bättre att skylla på personlighet, dåliga referenser eller något annat.
Jag håller med. Nu har man hamnat i en situation som kanske kan leda till juridiska turer men som också ger företaget dålig uppmärksamhet. Det hade varit listigare att uppge att hon inte matchar företagets sökprofil.
Citera
2021-06-17, 20:20
Medlem
Även om man inte vill anställa personen pga av den anledning som gavs i artikeln så är det definitivt både o-taktiskt och i dålig stil att kommunicera detta. Varför inte bara skriva att man valt att gå vidare med en annan person eller något generiskt? Känns som en mycket emotionell reaktion vilket signalerar om en labil arbetsgivare. Själv hade jag inte anställt invandrare men inte fan hade jag skrivit det i min respons.
Citera
2021-06-17, 20:23
Medlem
Barkbitares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Visst, anknäbbar är inte så fint men så extrem ser hon väl inte ut på bilden? Hon ska städa liksom, spela roll.

Hon har döda ögon.
Hade inte velat ha en zombie i mitt hem som städar.
Citera
2021-06-17, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elitmalaj
Jag håller med. Nu har man hamnat i en situation som kanske kan leda till juridiska turer men som också ger företaget dålig uppmärksamhet. Det hade varit listigare att uppge att hon inte matchar företagets sökprofil.

Det här ger ju företaget bra uppmärksamhet. De betonar arbetsmoral och att de inte vill ha anställda som ser ut som porr-bimbos.
Det tror iaf jag att många uppskattar att de gör klart. Och att det inte ska löna sig att konstla sig.
Citera
2021-06-17, 20:28
Medlem
Daniel_s85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Hoppsan! Där ser man, länk på det tack.

Åtminstone jag tycker att det förändrar saken lite.

Negativa omdömen på Google.
Det var 8 omdömen tidigare idag, nu är det sammanlagt 15 recensioner på Google.
Citera
2021-06-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elitmalaj

Det kommer inte att bli några juridiska turer med detta. Det är ingen diskriminerande grund att säga nej till nån men tycker ser ful ut (så tillvida att det inte beror på ett medicinskt bedömt handikapp -och att ha komplex för små tuttar eller läppar kvalar inte in).
Citera
2021-06-17, 20:30
Medlem
Ett ärligt svar är ju det bästa.
Annars kan man ju försöka om och om igen.

Arbetsgivare sa nu klart och tydligt nej inte med dom läpparna..
Hade hon däremot fixat detta när hon var fast anställd och fått sparken då hade det varit ett problem att ta i rätten
Citera
2021-06-17, 20:34
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Beauty is temporary, Stupidity is forever.

Vette fan. Churchill ska ju ha sagt till en kärring som tyckte att han druckit lite för mycket att "imorgon är jag nykter men du är fortfarande ful".
Citera
2021-06-17, 20:35
Medlem
drmaximusens avatar
Jag sökte en gång en sekreterare till mitt företag. Bland sökande fanns en närmast kopia av ankläppen. Hon hade tatuerade ögonbryn , kuksugarläppar och en D byst.
Tänkte Ok .. jag ger henne en chans. Hon skrev trots allt att hon behärskade officeprogram och hade datorvana.
Hon fick provanställning 2v.
Dagen efter visade det sig att hon var en praktbimbo... Kunde inget om datorer alls. Inte ens göra enkel tabell i Excel.
Därmed besannades mina fördommar om läppluder. De kan Inget!! Att sitta i telefon på tinder o göra plutande selfies var hon bäst på.

NEVER AGAIN!
Citera
2021-06-17, 20:43
Medlem
Ingen seriös bild att skicka med arbetsansökan till ett städjobb. Det var å andra sidan inget seriöst svar hon fick heller.
Folk verkar inte förstå hur de uppfattas när de skickar in sin ansökan. Kan det vara att arbetsförmedlingen tvingar arbetslösa söka jobb?

Citat:
Ursprungligen postat av drmaximusen
Jag sökte en gång en sekreterare till mitt företag. Bland sökande fanns en närmast kopia av ankläppen. Hon hade tatuerade ögonbryn , kuksugarläppar och en D byst.
Tänkte Ok .. jag ger henne en chans. Hon skrev trots allt att hon behärskade officeprogram och hade datorvana.
Hon fick provanställning 2v.
Dagen efter visade det sig att hon var en praktbimbo... Kunde inget om datorer alls. Inte ens göra enkel tabell i Excel.
Därmed besannades mina fördommar om läppluder. De kan Inget!! Att sitta i telefon på tinder o göra plutande selfies var hon bäst på.

NEVER AGAIN!
Precis, har du träffat ett läppluder så har du träffat alla. Likadana allihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in