Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-16, 23:50
  #3121
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Väldigt högt i så fall. Men nu är 5:e segmentet på plats, det såg elegant ut hur man lyfte och sedan fogade ihop. Ett gott arbete.
Borde la änna inte vara en källa till förvåning, tbh. Kranen byggde ju sig själv högre än det och utan fanfarer. Lite mycket fanboy-vibbar här nu
Citera
2021-06-17, 09:21
  #3122
Medlem
wwrs avatar
Vi brukar ju täcka upp konkurrensen till SpaceX i denna tråd också:

Idag skickade kineserna upp de tre första astronauter som skall sätta fart på deras nya rymdstation "Himmelspalatset". Amerikansk lagstiftning förbjuder ju kineser att åka till den (nästan) internationella rymdstationen ISS!

https://www.theguardian.com/world/20...ation-tiangong
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-17 kl. 09:46.
Citera
2021-06-17, 10:07
  #3123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi brukar ju täcka upp konkurrensen till SpaceX i denna tråd också:

Idag skickade kineserna upp de tre första astronauter som skall sätta fart på deras nya rymdstation "Himmelspalatset". Amerikansk lagstiftning förbjuder ju kineser att åka till den (nästan) internationella rymdstationen ISS!

https://www.theguardian.com/world/20...ation-tiangong

Ser ut som en välbyggd rymdstation, jag har sett hur den kommer att se ut när den är färdig. Mindre och mer proportionell än ISS.
Kina går den långa vägen och jag tror dom siktar på Månen och kan göra det själv eller i samarbete med Ryssland. Första expeditionen på den Kinesiska stationen skall vistas där i tre månader. Vi skall inte se Kina som en "fiende" utan detta är positivt.
Citera
2021-06-17, 10:08
  #3124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Borde la änna inte vara en källa till förvåning, tbh. Kranen byggde ju sig själv högre än det och utan fanfarer. Lite mycket fanboy-vibbar här nu

Kranen ser lite skranglig ut men arbetet går bra.
Citera
2021-06-17, 10:53
  #3125
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Idag jobbar SpaceX med att montera 5:e segmentet på Launch Tower. Och ett 6:e segment är levererat och finns någonstans på Starbase.

Jag har tidigare fått uppgiften att Launch Tower skulle bli 120 meter högt men nu ryktas det om 146 meter. Tror sistanämnda uppgift är felaktig.

Väldigt vad uppskjutningsplatserna sprids ut. Starship skall också kunna sändas upp från Florida och från två speciella fartyg, Phobos och Deimos.

Elon Musk har säkert mycket skickligt folk som hjälper honom med tankearbetet. Detta är väldigt stort det som pågår.

Poängen med oljeplattformarna är att de kommer att ligga utanför USA:s luftrum, så att de inte behöver tillstånd från FDA för varje uppskjutning. Dessutom störs folk mindre om man skjuter upp till havs.
Citera
2021-06-17, 17:26
  #3126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Poängen med oljeplattformarna är att de kommer att ligga utanför USA:s luftrum, så att de inte behöver tillstånd från FDA för varje uppskjutning. Dessutom störs folk mindre om man skjuter upp till havs.


Det är i så fall en god idé. Det är otroligt störande när myndigheter sätter krokben.
Citera
2021-06-17, 20:22
  #3127
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är i så fall en god idé. Det är otroligt störande när myndigheter sätter krokben.
Klart alla ska få skicka upp skrot varhelst dom vill, och likt Kina så skiter vi ju i om dom tar ansvar eller inte.
Citera
2021-06-17, 20:34
  #3128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Klart alla ska få skicka upp skrot varhelst dom vill, och likt Kina så skiter vi ju i om dom tar ansvar eller inte.

Men SpaceX tar ju ansvar och har i Boca Chica köpt ut stora delar av fastigheterna och marken för att få utrymme. Men det är inte bara SpaceX som har dessa problem.

Men jag tror inte att myndigheterna vill stoppa SpaceX, det är numera en alltför stor spelare och dom växer.

Jag har inte kunnat följa några rymdnyheter idag. Kina skulle väl upp med en bemannad farkost och SpaceX skulle sända upp en GPS-satellit för USA:s försvarsdepartement. Hoppas det går bra.
Citera
2021-06-17, 21:08
  #3129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En simplistisk analys. Både SpaceX och andra leverantörer är ju i slutändan beroende av amerikanska skattepengar.
Näe, hur då?
Elon Musk var när jag såg uppskattningar tidigare i år värderad till 151 miljarder dollar. Det är 7 gånger NASAs hela årsbudget, och runt 50 gånger mer än NASAs delbudget för raketutveckling. Han har ingen anledning att bry sig om NASAs små kaffekassepengar. Han har råd att kolonisera Mars ur egen portmonnä. Dessutom står hundratals andra dollarmiljardärer på kö för att få investera i detta hans egna projekt.

Konceptet "eget" kanske är svårt för en svensk att förstå, men jag tror det vore givande för dig att ta en titt på det.
Citera
2021-06-17, 21:12
  #3130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag gjorde ingen värdesättning av ordet diktatoriskt. Det kan mycket väl vara effektivare. Definitionsmässigt är Spacex betydligt mer diktatorisk än Nasa än vad du tycker om Nasa. Glöm dock inte att det var Nasa som sköt upp rymdskytteln som är långt mer komplex än Starship är och dom lyckaded i första försöket MED astronauter. Dom har landat 5st bilar på Mars som dom kör omkring med plus en hel del andra saker Spacex bara kan drömma om att åstadkomma.
Det är inte "diktatoriskt" att samarbeta ömsesidigt frivilligt med andra människor. Jag misstänker att du har missat nånting väldigt viktigt dära.

Rymdfärjan dödade 14 av de 18 astronauter som har avlidit under rymdfart (samtliga i Jordens atmosfär). Så man kan väl säga att det gick lite sisådär med det statliga projektet, eller hur?
Citera
2021-06-17, 21:17
  #3131
Medlem
[Upprepade samma inlägg nedan för att detta inte kom upp när jag uppdaterade sidan.]
__________________
Senast redigerad av BusyGuy 2021-06-17 kl. 21:20.
Citera
2021-06-17, 21:19
  #3132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Klart alla ska få skicka upp skrot varhelst dom vill, och likt Kina så skiter vi ju i om dom tar ansvar eller inte.
Åsså tar du ett STATLIGT exempel på nedskräpning i omloppsbana som idiotiskt fejk-argument mot rationell privat rymdfart. Har SVT talat om för dig att du måste tycka så, och du bara kopierar tanklöst okunnigt, eller har du verkligen hittat på den failade logiken själv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback