2021-06-17, 15:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
//
Jag har inga problem att återgå till detaljerna som jag anser talar för att måndagen den 3:e är ett påhitt. Jag har redogjort för detta tidigare och du borde vara påläst och veta vad jag syftar på.
Återkom annars så kan jag hänvisa direkt med länkar till källorna.

Praon, ger inget som helst stöd för att SE skulle ha varit på plats måndagen den 3/3. Han minns veckan innan och veckan efter.

Norrlandspendlaren - Osäker på om det är måndagen 3:e men nästan hundra på att det är polisen som SE talar med i telefonen.

Vidare så har vi då telefonsamtalet till polisen den 10/3. Inget annat samtal efter 1/3 finns registrerat.

Vart finns då stödet för den måndagen 3/3?
Det där om att SE skall ha varit på Skandia måndagen den 3/3 har redan diskuterats ganska uttömmande, och vill du dra det en sväng till får du gärna göra det med någon annan. Jag håller med om att det finns en osäkerhet kring de hur tillförlitliga de här uppgifterna är, och här får väl var och en göra sin egen bedömning.

Men nu var det alltså inte de där uppgifterna om den 3/3 jag syftade på i inlägget du svarade på, utan snarare de eventuella uppgifter som ger stöd åt din egen uppfattning, dvs. den att SE åkte till Idre på söndagen den 2/3. Vilka uppgifter lutar du dig egentligen mot här, och hur säkra anser du att de uppgifterna är?
Senast redigerad av Draifos 2021-06-17 kl. 15:54.
Citera
2021-06-17, 15:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där om att SE skall ha varit på Skandia måndagen den 3/3 har redan diskuterats ganska uttömmande, och vill du dra det en sväng till får du gärna göra det med någon annan. Jag håller med om att det finns en osäkerhet kring de hur tillförlitliga de här uppgifterna är, och här får väl var och en göra sin egen bedömning.

Men nu var det alltså inte de där uppgifterna om den 3/3 jag syftade på i mitt inlägg, utan snarare de eventuella uppgifter som ger stöd åt din egen uppfattning, dvs. den att SE åkte till Idre på söndagen den 2/3. Vilka uppgifter lutar du dig egentligen mot här, och hur säkra anser du att de uppgifterna är?

Så om det inte finns något bevis för att SE åkte till Idre på söndagen så betyder det att han med säkerhet var på Skandia på måndagen?!? Såklart inte.

Frågan handlar om måndagen den 3/3 och hur SE's vistelse på Skandia fått en avgörande roll i teoribygget.
Citera
2021-06-17, 16:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ja, fast nu är ju SE en person som sagt en väldig massa saker .

Att HAN hjälpt till med första hjälpen..

att HAN dirigerat poliser in i gränden etc.

Nu säger han också följande:

HAN haft en konversation med LP och fått reda på signalement och löpriktning för mördaren. (i rätten gick detta på ett fåtal sekunder, han var framme 6-7 sekunder efter skotten och att samtalet med Lisbeth var över inom femton sekunder )

HAN har sett LJ i det korta tidsfönster som finns att dyka upp i exakt rätt tillfälle och i exakt rätt ögonblick kasta ett öga in mot gränden och se LJ.

I de senare fallen tror ni honom - att han är precis så unik som han säger .

Jag tror - om han nu var ett vittne - att han inte alls var så unik utan gjort precis som GS - hört vad folk sagt på mordplatsen och bakat in det i en story...

Varför kan inte han istället bara överhöra det som GS också hörde ?

Jag väljer att inte heller i detta avseendet tro på vad SE säger ...

Tack, ja, jag märker att jag slarvat.
SE och Lisbeth behöver inte samtalat i ordets rätta bemärkelse. Finns inget stöd för annat än uppgifterna som SE menar att Lisbeth sagt.
Men min uppfattning är dock att denna "överhörning" inte handlar om längre avstånd. Anna H hör också att Lisbeth pratar en massa, men minns inte vad hon sa.

Det som hördes av flera var emellertid Lisbeths ropande på ambulans/operation och hur sprang fram till bilar som stannat. Flera vittnen inkl. SE talar om detta.
Citera
2021-06-17, 16:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Så om det inte finns något bevis för att SE åkte till Idre på söndagen så betyder det att han med säkerhet var på Skandia på måndagen?!? Såklart inte.

Frågan handlar om måndagen den 3/3 och hur SE's vistelse på Skandia fått en avgörande roll i teoribygget.
Nja, jag menade snarare precis tvärtom. Att om vi kan hitta några uppgifter som ger stöd åt din uppfattning, dvs. den om att SE åkte till Idre på söndagen 2/3, då ger ju de uppgifterna (åtminstone indirekt) stöd för din egen uppfattning att SE inte var på Skandia måndagen den 3/3.
Senast redigerad av Draifos 2021-06-17 kl. 16:23.
Citera
2021-06-17, 16:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nja, jag menade snarare precis tvärtom. Att om vi kan hitta några uppgifter som ger stöd åt din uppfattning, dvs. den om att SE åkte till Idre på söndagen 2/3, då ger ju de uppgifterna (åtminstone indirekt) stöd för din egen uppfattning att SE inte var på Skandia måndagen den 3/3.

Du slår snart knut på dig själv.

Min uppfattning, eller KP's uppfattning?
SE kan lika gärna ha åkt till Idre på kvällen den 1/3...
Det handlar om måndagen den 3/3!
Du har uppgifter om det datumet och när du själv fick en fråga om argument för att SE skulle ha varit på måndagen den 3/3 så blev plötsligt söndagen den 2/3 ditt fokus.

Du börjar kommentera mina inlägg.... försöker skifta fokus och sedan beskyller du mig för att svänga...
(FB) Skandiamannen
Citera
2021-06-17, 17:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Du slår snart knut på dig själv.

Min uppfattning, eller KP's uppfattning?
SE kan lika gärna ha åkt till Idre på kvällen den 1/3...
Det handlar om måndagen den 3/3!
Du har uppgifter om det datumet och när du själv fick en fråga om argument för att SE skulle ha varit på måndagen den 3/3 så blev plötsligt söndagen den 2/3 ditt fokus.

Du börjar kommentera mina inlägg.... försöker skifta fokus och sedan beskyller du mig för att svänga...
(FB) Skandiamannen
Han kan ha åkt till Idre på söndagen den 2/3, fick höra sent under eftermiddagen/kvällen att en springande rockman med "liten" väska observerats på David Bagares gata och åkte därför tillbaka till Stockholm för att bortförklara för kollegorna på Skandia. Det skulle jag gjort om jag som GM varit i hans situation, det hade varit värt bensinkostnaden. Nu är det här inte det alternativ jag tror mest på utan att han i stället åkte rätt tidigt måndag förmiddag efter att uträttat sitt ärende eller sina ärenden på Skandia.

Jag är däremot övertygad om att han verkligen var på Skandia den 3/3, "han kom väl in eftersom han skulle på skidresa" som en annan kollega utryckte det. Men det där kan bortförklaras med att det är TP-påhitt på samma sätt som att veckopendlaren minns fel på veckan. Veckopendlaren var dock inte påverkad av TP när han skrev brevet till LGWP, om jag förstått det rätt så kände TP inte ens till hans existens när brevet skrevs.
Citera
2021-06-17, 17:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han kan ha åkt till Idre på söndagen den 2/3, fick höra sent under eftermiddagen/kvällen att en springande rockman med "liten" väska observerats på David Bagares gata och åkte därför tillbaka till Stockholm för att bortförklara för kollegorna på Skandia. Det skulle jag gjort om jag som GM varit i hans situation, det hade varit värt bensinkostnaden. Nu är det här inte det alternativ jag tror mest på utan att han i stället åkte rätt tidigt måndag förmiddag efter att uträttat sitt ärende eller sina ärenden på Skandia.

Jag är däremot övertygad om att han verkligen var på Skandia den 3/3, "han kom väl in eftersom han skulle på skidresa" som en annan kollega utryckte det. Men det där kan bortförklaras med att det är TP-påhitt på samma sätt som att veckopendlaren minns fel på veckan. Veckopendlaren var dock inte påverkad av TP när han skrev brevet till LGWP, om jag förstått det rätt så kände TP inte ens till hans existens när brevet skrevs.

Ja, du har din övertygelse.
Jag vet åt vilket håll det lutar för min del och har för redogjort för dig vilka uppgifter(inkl. källa) som delvis ligger till grund för min ståndpunkt.
(FB) Skandiamannen
Citera
2021-06-17, 18:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag minns inte heller. Men jag har ett svagt minne av att stuguthyraren skrev i den där "bytidningen" att han åtminstone såg spår i stugan av att SE hade varit där. Tror det var att någon hade flyttat på någonting i stugan, eller kanske hade glömt något klädesplagg där. Kanske var det att SE hade skrivit en lapp och lämnat i stugan, någon annan här kanske minns bättre. Så att SE faktiskt åkte till Idre finns det ju i så fall belägg för, även om det kanske inte framgick av det här vilken dag han anlände dit. Förhöret med stuguthyraren har jag inte hittat.

Edit: Hittade Kringelfjords-Nytt

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det förhöret finns som PDF i Palmemordsarkivet.se, rad 343 och nummer 105: "Förhör med de personer som hyrde ut en stuga i Idre till *SE*". Förhörsdatum: 2018. Några utdrag ur detta dokument följer nedan.

Stugägaren "tyckte att det var trevligt att han fick lite jobb av Stig och när han började tala om att åka skidor erbjöd *NN* honom att låna familjens stuga uppe i Idre".

"*NN* fortsätter och berättar att mordet skedde och att *SE* [på förmiddagen] dagen efter ringde och sa att *OP* hade blivit mördad och att han skulle in på förhör men att han nog kunde åka en dag senare. *NN* vet att *SE* hade varit i stugan. Det fanns en stor genomskinlig skål, av typen ostkupa, som var full med godis när *NN* nästa gång kom upp till stugan."

"*NN* tycker det är helt orimligt att den 'lille mannen' skulle kunna komma ut och veta att *OP* var där och ha den där 'jättepuffran' under sin lilla rock."

"NN fortsätter och säger att de han [hade?] varit där och det låg förutom godiset en lapp där *SE* och *ME* tackade för en trevlig vistelse." Vidare fanns det "en skjorta" kvarlämnad i stugan. NN "tror att den slängdes då den luktade så illa av eau de cologne".

Stugans position anges inte i dokumentet, så alla SE-entusiaster med metall-detektor kan låta den stå kvar i garderoben.

Ja, stugägaren vet alltså inte när paret Engström kom till Idre. Fru Engström bör väl vara tillfrågad numera, men inte i närtid till vistelsen?
Citera
2021-06-17, 20:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, stugägaren vet alltså inte när paret Engström kom till Idre. Fru Engström bör väl vara tillfrågad numera, men inte i närtid till vistelsen?

Ja, Margareta uppger redan i första förhöret (E-63-07, sid 8) att resan blev uppskjuten till söndagen med anledningen av att Stig "inte hade packat och det här med telefonen" (D.v.s. alla hans telefonsamtal på lördagen, till Svenska Dagbladet nämner hon, men vi vet ju att han även ringde Bergström)

Här bör man ju då tänka att de som ser SE som GM, får problem med Margaretas uppgifter till mångt och mycket varvid hon också måste ha en del i det hela att göra. Medskyldig, skyddande av brottsling..

En lögn om deras avresedag till Idre bör antyda att Margareta är klart insyltad och vet att SE måste till Skandia "och göra något viktigt"....
... sprida uppgifter om att han jagade GM? Gömma vapnet?
Citera
2021-06-17, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
TP är bevisad som lögnare.

TP är inte bevisligen lögnare bara för att Gunnar wall påstår det, hade du inte haft sånt extremt tunnelseende hade du fattat att det lika gärna kan vara gunnar wall som ljuger på sin blogg, men jag vet att dina beviskrav anpassas väldigt mycket efter vad som passar din agenda, objektivitet är något du borde skaffa, om du ens vet vad det ordet betyder annars finns google till hjälp
Citera
2021-06-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nu fick vi ju aldrig veta huruvida Lisbeth Palme dementerade SE eller inte, men utpekandet av CP kan ju knappast betyda annat.
Vad gäller JA, så får du helt enkelt tro mig, han dementerar det på kraftfullaste sätt.
Inge M är mer diplomatiskt, och säger att mördaren inte rörde sig på det sättet, men ok, någon kraftfull dementi är det inte.
Däremot skulle han nog dementera att gärningsmannen bar keps och handledsväska.
En Engström i toppluva nerdragen i pannan som rörde sig på ett helt annat sätt än Engström gjorde i filmklippet. Allt är möjligt.

När vi kommer till HJ då får du läsa här.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme

JÅS vet vi inte vad han säger om saken, men vi bör nog ta av Engström kepsen, alternativt byta ut den till en mörk stickad mössa. Vi bör nog också sätta på honom en jacka för att han ska bli någorlunda nöjd gissar jag.

Hursomhelst så är det klar uppförsbacke för Krister Petersson då det kommer till dessa mordplatsvittnen, och på det sätt de blivit ignorerade tycker jag att det är intressant att jämföra med hur de lyft YN och LJ som de i stort sett lagt orden i munnen på. När allt kommer omkring är det inte mycket som stämmer där heller.
Detta ser du också om du vill vara ”korrekt och saklig”, och inte ”dra för stora växlar”.

Ok. Detta är alltså vad du lägger i kraftfull dementi. Då förstår jag.

Hoppas du inser att om man behandlar vittnesuppgifter på det sätt du gör här kan man utesluta alla potentiella GMs med samma logik.

Kan det vara VG? Nej att LP pekat ut CP måste vi tolka som att hon avfärdar VG och då är det inte han. Han har ju enligt egen utsago en grön jacka. JA säger ju rock och då har vi ännu ett vittne som kraftfullt dementerar. O.s.v.

Vem man än presenterar som GM kan man alltid presentera 5-6 vittnen som med sina uppgifter motsäger denna. Ska man använda detta faktum för att helt avfärda varje tänkbar GM är vi ute på väldigt hal is.
Citera
2021-06-17, 23:18
Medlem
Citat:
Jag minns inte heller. Men jag har ett svagt minne av att stuguthyraren skrev i den där "bytidningen" att han åtminstone såg spår i stugan av att SE hade varit där. Tror det var att någon hade flyttat på någonting i stugan, eller kanske hade glömt något klädesplagg där. Kanske var det att SE hade skrivit en lapp och lämnat i stugan, någon annan här kanske minns bättre. Så att SE faktiskt åkte till Idre finns det ju i så fall belägg för, även om det kanske inte framgick av det här vilken dag han anlände dit. Förhöret med stuguthyraren har jag inte hittat.

Edit: Hittade Kringelfjords-Nytt

Nej, ännu bättre. SE hade påpekat att toalettpapershållaren satt felplacerad, som tack för lånet av stugan, enl stugägaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in