2021-06-17, 15:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Vad tror ni, känns det inte som att Löfven & Co kommer gå V till mötes innan måndag för att förhindra en regeringskris?
Såssarna gör ju allt för att behålla greppet om makten och han lär ju kunna övertala sina stödpartier att släppa förslaget om marknadshyror.

S kan göra precis vad de vill i denna fråga utan att förlora makten. Vill de ger de fingret till V och vill de ger de fingret till C. Oavsett vilket så kommer varken C eller V att rösta fram någon annan regering än en sosse-regering.
Citera
2021-06-17, 15:04
Medlem
Det som blir mest intressant är hur L kommer agera på Måndag, för dom måste egentligen rösta emot regeringen och sitt förslag för marknadshyror för att ha en chans att kunna samarbeta med M och KD efter nästa års val (om dom mot förmodan klarar spärren) Tror inte Uffe är nöjd om dom bara trycker gult
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/PFW13_VoZhc

Vinge från SD kommenterar beslutet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag menade att han skulle hota med att utlysa ett extraval om han fälls på måndag.

Där tror jag att du har fel. Då måste han låta det gå till omröstning och ta risken att bli historisk som den enda statsminister någonsin som fällts i en misstroende omröstning. Den risen tror jag inte (S) vill ta. När risken fanns för Ingvar Carlsson så avgick han innan frågan kom upp i riksdagen...

Nej, kommer det ingen uppgörelse som gör att (V) eller (M)/(KD) deklarerar att de tänker rösta Nej på Måndag så avgår Löfven utan att hota med något. Däremot kan han givetvis hota lite mer privat i samtal med de andra partiledarna...
Citera
2021-06-17, 15:06
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Då får han en fråga till att förhala.

Jajamän, tillsätt en utredning på sisådär 4 år o.s.v
Undrar om inte Löfven äntligen har satt sin sista potatis ändå?
Citera
2021-06-17, 15:06
Medlem
Vilket parti ska man rösta på i höst då?
Alla står ju bakom så många bra förslag så det blir svårt att välja...
Citera
2021-06-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Förstår jag dig rätt så lär inte detta leda till något extra val, bara en omformering av nuvarande regering?

Det är vad jag tror jag. Eventuellt att det inte tillträder någon ny regering alls innan valet utan talmansrundorna drar ut på tiden precis som förra gången och sedan sitter Stefan Löfven kvar som expeditionsministär fram till ordinarie val 2022.

Det troligaste utfallet är att Annie Lööf tvingas acceptera att (V) är en del av vänsterblocket. Det vore fantastiskt välkommet tycker jag.
Citera
2021-06-17, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoraGubbnysen
Vilket parti ska man rösta på i höst då?
Alla står ju bakom så många bra förslag så det blir svårt att välja...

Du kan vara lugn om du syftar på kommande höst. Kommer inte ske. Nästa års höst däremot återstår att se
Citera
2021-06-17, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Jajamän, tillsätt en utredning på sisådär 4 år o.s.v
Undrar om inte Löfven äntligen har satt sin sista potatis ändå?
Röstar MP+S+L+C mot misstroendet så sitter han kvar. L måste dock aktivt rösta för S.
Citera
2021-06-17, 15:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Röstar MP+S+L+C mot misstroendet så sitter han kvar. L måste dock aktivt rösta för S.

Nej, det spelar ingen roll hur L röstar. SD+V+M+KD har egen majoritet.
Citera
2021-06-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl

Nix. M, KD, V och SD har majoritet.
Citera
2021-06-17, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är vad jag tror jag. Eventuellt att det inte tillträder någon ny regering alls innan valet utan talmansrundorna drar ut på tiden precis som förra gången och sedan sitter Stefan Löfven kvar som expeditionsministär fram till ordinarie val 2022.

Det troligaste utfallet är att Annie Lööf tvingas acceptera att (V) är en del av vänsterblocket. Det vore fantastiskt välkommet tycker jag.
En expeditionsministär har begränsade befogenheter. Jag tror t.ex. att hela lagstiftningsprocessen läggs på is. Inga utredningar, utskottsbehandlingar o.s.v. Allt handlar bara om att hålla staten igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in