2021-06-17, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Röstar MP+S+L+C mot misstroendet så sitter han kvar. L måste dock aktivt rösta för S.

Ehh nej

v+sd+kd+m är större än JÖKen
Citera
2021-06-17, 15:12
Medlem
lfhs avatar
Tycker att det är ett väldigt märkligt beteende ifrån flera av partierna. Detta var väl ändå med i JA, så S har ju i stort sätt skrivit på att dom ska driva detta. Skulle V inte acceptera JA så skulle dom såklart inte stöttat Löfven när han skrev på JA, inte nu.

M, och till vis del KD däremot har väl snackat att dom alltid är på att avsätta sin motståndare, vilket borde vara en självklarhet. Att låta S sitta med makten när man har möjlighet att plocka bort dom är ju effektivt att låta allas deras röster ha gått till S istället. Om väljarna ville ha S så hade dom nog inte röstat M… dom testade ju detta med DÖ och förlorade väl 1/3 av sin väljarbas pga det. Det är ju helt extremt att förlora så stor del av sin väljarbas baserat på en enda sak.

Det verkade till och med varit en läxa Kristersson tagit till sig, hade han tagit den chansen nu så hade M sakta men säkert byggt tillbaka sitt förtroende och haft en långsam väljarström som kommit tillbaka ifrån SD som tidigare lämnar då M gjort allt i sin makt för att ge S makten. Men icke, nu kommer det ta otroligt mycket längre tid att återbygga det förtroendet igen. Oerhört korkat.
Citera
2021-06-17, 15:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
En expeditionsministär har begränsade befogenheter. Jag tror t.ex. att hela lagstiftningsprocessen läggs på is. Inga utredningar, utskottsbehandlingar o.s.v. Allt handlar bara om att hålla staten igång.

Det är väl så S har agerat under hela mandatperioden ändå.
Citera
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, det spelar ingen roll hur L röstar. SD+V+M+KD har egen majoritet.

Det räcker ju med att några stolar avstår pga personliga skäl (läs inofficiella uppgörelser) så kommer allt att rulla på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
En expeditionsministär har begränsade befogenheter. Jag tror t.ex. att hela lagstiftningsprocessen läggs på is. Inga utredningar, utskottsbehandlingar o.s.v. Allt handlar bara om att hålla staten igång.

Rent juridiskt har de väl samma befogenheter som annars, men enligt praxis är det som du säger.
Citera
2021-06-17, 15:14
Bannlyst
Citat:
Röstar MP+S+L+C mot misstroendet så sitter han kvar. L måste dock aktivt rösta för S.

men om dom röstar för Löfven så väljer dom indirekt att ingå i vänsterfalangen och då kan ej Sabuni och co i toppen sitta kvar, alla socialliberala väljare har ju redan lämnat till MP och C.

Det här känns ju som en helt galen strategi av sabunskan, hon har ej stöd av sina egna väljare, tror minst 75 procent av L´s väljare vill se en moderatledd regering.
Senast redigerad av RandomSvenskDude 2021-06-17 kl. 15:16.
Citera
2021-06-17, 15:15
Medlem
VPK kommer agera precis så här, trycka rött på Löfven så han avsätts. Sen kommer bollen till Uffe och där trycker VPK också rött, dom vill absolut inte ha Uffe som statsminister. Sen kommer bollen tillbaka till Löfven, och då trycker VPK gult. Då har dom signalerat, vi vill ha dig som statsminister men vi litar inte på dig
Citera
2021-06-17, 15:16
Medlem
Soterns avatar
Jag har sett in i framtiden och där sitter Löfven kvar.

Inte för att jag vill det men för att det blir så. Amen.
Citera
2021-06-17, 15:16
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:

Mp+S+L+C har tillsammans 166 mandat mot 181 för M+SD+KD+V (183 om även oberoende räknas med).

Hur kan groggnäsan sitta kvar när oppositionen har majoritet tänkte du?
Citera
2021-06-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Jag tror så här, ingenting är heligt för S förutom makten. På så vis är det bra att ha en ledare som är duktig på att förhandla. Jag tror att en möjlig utkomst av detta är en JÖK 2.0 där fler partier får sin vilja tillgodosedd.

Men det förutser att V, S och KD inte bangar under pressen.

SVT har nu hela helgen, Aftonbladet, dn, och fler kommer mobelisera alla sina journalister.

Ebbas gamla skelett, Dagostar alla kommer få ett helvete i det närmaste.
Omröstningen bryr jag mig inte så mycket om men det blir intressant vilka som kommer till S undsättning.

L

LO är redan framme så Svenska kyrkan borde släppa något i dagarna.

Det är det intressanta.
Citera
2021-06-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det räcker ju med att några stolar avstår pga personliga skäl (läs inofficiella uppgörelser) så kommer allt att rulla på.

m+kd+v+sd har 182 mandat, isåfall skulle över 7 stycken behöva gå "Rouge". Lär inte hända
Citera
2021-06-17, 15:19
Medlem
kato85s avatar
Regeringen kommer troligtvis sitta kvar men det spelar ingen roll, vad det handlar om är att V sätter ned foten och går efter sin ideologiska ståndpunkt och inte vänder kappan efter vinden som exempelvis L gjort i åratal.

Det är bra att partier som SD och V går efter vad de tror på och inte blir en del av den transparenta soppan som representerar blockpartierna.

Det mest intressanta blir att se hur L och Sabuni nu ska agera, de som verkar balansera mellan de båda blocken.
Fram med popcornen.
Senast redigerad av kato85 2021-06-17 kl. 15:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in