2021-06-17, 15:00
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Spännande att se vad SL säger nu på PK:n kl 16 - kommer han att förekomma sin avsättning på måndag kl 10 och nu om en timme genom att utlysa nyval?

Aldrig att den självgode maffiabossen viker ner sig! Biter i stöveln tills benet krasar (till skillnad från grävlingar).
Citera
2021-06-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Ett val i höst tror jag blir sista spiken för L. De hade haft en chans nästa år genom ett års intensivt valarbete.
Men de får skylla sig själva som lät Björklund köra partiet i botten i 10-12 år. Synd om Sabuni dock, hon har inte fått en rejäl chans. I MSM kommer det heta att hennes vägval blev L:s fall om det går illa i höst om det blir nyval.

De fick ju ett litet uppsving när man hoppades partiet fått lite stake med Sabuni och skulle visa på lite invandringsmotstånd. Men, det visade sig vara låga testo-nivåer och de blev bestraffade därefter.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag tror inte att han vill bli historisk genom att fällas av riksdagen. Han kommer att avgå frivilligt i förväg. Det intressanta är dock att gör han det så tappar han möjligheten att utlysa extra val i efterhand. Extra valet måste då utlysas i direkt i samband med att han avgår. Det går inte i dagsläget att hota med det för att skrämma folk till lydnad.

Jag menade att han skulle hota med att utlysa ett extraval om han fälls på måndag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
V kan inte ändra sig nu. Det är S som lagt sig för C angående marknadshyror. Det kommer börja med nyproduktion för att i framtiden gälla alla hyresrätter, ofrånkomligt om det blir en M+Kd regering 2022.

Mycket kan ske till på måndag. Jag tror att C och S hittar på något som gör att frågan skjuts på framtiden.
Citera
Avstängd
Takpapps avatar
Det är inte alls ologiskt att L avstår att rösta ner Löfven. De har ju sagt att de stödjer JÖKen fram till nästa val, då kan de inte samtidigt rösta bort svetsarn när han står upp för att genomföra JÖKen.

Det ologiska är att L redan tidigare sagt att de stöder något de längre fram inte kommer stödja.

Men visst, inte kommer det öka deras väljarstöd att rösta för svetsarn igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Rent krasst så finns även möjligheten till att det inte går till omröstning eftersom regeringen avgår innan omröstningen blir av. Det är ju så det lösts varje gång det funnits risk för en fällning historiskt.

Skulle jag gissa så blir allt antigen löst under helgen genom att Annie Lööf erkänner sig besegrad och accepterar (V) som en del av regeringsunderlaget, inklusive att de sitter vid samma förhandlingsbord, och då är JÖKen död, eller så avgår Stefan Löfven på måndag morgon (med eller utan extra val).

Att det skulle gå till omröstning är osannolikt då ingen statsminister vill bli historisk som den första som blir fälld av riksdagen...

Förstår jag dig rätt så lär inte detta leda till något extra val, bara en omformering av nuvarande regering?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
V kan inte ändra sig nu. Det är S som lagt sig för C angående marknadshyror. Det kommer börja med nyproduktion för att i framtiden gälla alla hyresrätter, ofrånkomligt om det blir en M+Kd regering 2022.

Man kan ju hoppas på det iaf.
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Måtte detta förrädarparti snarast möta det slut som de så ivrigt själva omfamnar. Inte ens i detta läge kunde de fatta ett korrekt beslut. Blir det mot all förmodan ett omval nu så hade de ju stått starkare om de röstat emot Löfven.

Jag tror dom fattar det. Vi får se hur de röstar på måndag. Ett alternativ är att varje riksdagsman/kvinna för rösta som han-hon vill.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Spännande att se vad SL säger nu på PK:n kl 16 - kommer han att förekomma sin avsättning på måndag kl 10 och nu om en timme genom att utlysa nyval?

Han hotade med extraval i december och sedan kröp C och L till honom med januariavtalet. Får vi juliavtalet med Vänstern nu?

Tänk om övriga partier inte vill dansa efter hans pipa denna gång utan kallt säger ja till extraval?

Eller så avgår han och talmannen får sondera med fika igen
Citera
2021-06-17, 15:02
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Jag bedömer det som större sannolikhet att V ändrar sig än att M och KD skulle göra det.

Ja men jag tror inte M eller KD kommer fälla regeringen då de är kontrollerad opposition.

Men det är därför vi får se hur man agerar här. Handlingar säger mer än ord.
Citera
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Vad tror ni, känns det inte som att Löfven & Co kommer gå V till mötes innan måndag för att förhindra en regeringskris?
Såssarna gör ju allt för att behålla greppet om makten och han lär ju kunna övertala sina stödpartier att släppa förslaget om marknadshyror.
Enorm vinst för V och Dadgostar då som säkert kommer plocka en hel del röstande från S - detta måste ligga o gnaga i bakhuvudet på Stefan
Citera
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Härligt att NooShit Degostjärna har mer stake än Röde Jonas, som bara kom med tomma hot. Ännu bättre om resultatet blir att de blir extraval och L och MP trillar ur och skapar grund för en vettig regeringsbildning. Blir det extraval kommer sosseväljare gå till både SD och V. Detta är riktigt uppfriskande för svensk inrikespolitik.

Håller med dig i detta fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in