Citat:
Ursprungligen postat av
MittMalmoe
OK.. låt oss vara sakliga då.
Vi hr under de senaste 6 månaderna (minst) kunnat läsa om de olika mutationerna som nu minsann kommer vara den mördarmutation vi fasat för.. därför måste hårdare restriktioner införas.
Säg mig.. vad hände med den Sydafrikanska, Brasilianska, mfl mutationerna?
Hur många dödsoffer skördade de?
Om du jämför den Indiska mutationer mot dessa tidigare mutationer.. på vilket sätt menar du att ni kommer få mer rätt nu?
Ja det kan ju hända att andra tycker att man ska införa hårdare restriktioner p.g.a Deltan. Jag förstår att facket du så gärna vill placera in mig kräver att jag också tycker det, lite jobbigt då att jag inte tycker det och ej heller skrivit det.
Så ok, ja hårdare restriktioner i regioner som inte kan klara av att hantera Deltan. Eller ännu bättre enbart rikta in sig på de platser som Deltan sprider sig. Om det är ett universitet t.ex. Men ta Värmland som et ex. Varför skulle de små skogs samhällena ha hårda restriktioner bara för att Karlstad har ett utbrott av Deltan? Nej, skogs samhällena måste få öppnas upp för privata sammankomster, för det är så folk i skogen umgås. Däremot de platser i Karlstad där man funnit Deltan kan gärna stängas för en period.
Jag skrev inte att vi skulle ha hårdare restriktioner. Jag är mest bara sur för att Fohm slutade med dessa typnings-PCR test och skapade detta problemet med Deltan. Får nu inte regionerna bukt på detta, det problemet som Fohms skapade genom att göra regionerna blinda under den tiden det var mest väsentligt att kunna veta vilka mutationer som utbrott rörde sig om. Så får vi kanske då alla hårda restriktioner under sommaren. Det är väl det som vi alla vill undvika. Där jag bor sprider sig Deltan nu i all fall. Detta gör att jag inte har och kanske inte heller kommer att få den frihet jag vill ha och tycker att jag behöver få i sommar.
Så nej, det är bättre att undvika situationer som gör det nödvändigt med hårda restriktioner. Men under den perioden som vi skulle kunnat ha stoppat Deltan så såg Fohm till att det blev omöjligt. Nu är det som det är och Fohm har nu ändrat sig och accepterar dessa snabba typnings-PCR test.
Sydafrikanska, Brasilianska mutationerna har inte fått någon större spridning här och har därför inte utgjort något större problem för oss. Dessvärre verkar Deltan klara av att ta över och den är elakare en alfan som i sin tur var elakare en originalet. Du kanske inte tycker det, men det finns fog för att försöka stoppa deltan. Att som du påstå att det är en mördarmutation är kanske att ta i, i all fall för mig och hur jag skulle använda det ordet. Men den är värre och kan sabba våran sommar och utöver det kan den ta en del av de människor vi/jag bryr oss om. Jag vet inte hur det är med dig. Men det finns personer jag inte kan missta och alla är inte unga och friska hela tiden även om det är det för de mesta. Även unga friska har ibland perioder då de är sjuka och då skulle de kunna falla offer för covid.