2021-06-16, 22:49
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Är det Storbritannien som har fungerat som språngbräda för det indiska virusets spridning till övriga Europa? Varför fick flygtrafiken från Indien fortsätta, trots att faran med det indiska viruset var känd?

På det här sättet saboteras öppnandet av Europas samhällen.
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag fattar verkligen inte vad det är som ska öppna. Är det nattölen, thailandsresan och att kramas i butiker folk saknar så fasligt? Berätta för en tant i skogen vad det är!

Många av Europas länder har haft hårda restriktioner, som nu håller på att avskaffas. Jag kan ta Frankrike som exempel.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering om Corona-viruset:
Munskyddskrav slopas i Frankrike

Kravet på att bära munskydd utomhus slopas i Frankrike på torsdag, meddelar premiärminister Jean Castex.

Dessutom kommer det impopulära utegångsförbudet – som har införts under coronaviruspandemin – att sluta gälla den 20 juni. Förbudet för alla utan godkända skäl att vistas utomhus efter klockan 23 kommer att lyftas tio dagar tidigare än planerat eftersom virusfallen fortsätter att sjunka, enligt Castex.
Vad skulle Frankrikes invånare säga ifall restriktionerna återinförs på grund av att den indiska varianten sprids i landet?
Citera
2021-06-16, 22:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Kritik mot FHM för långsam hantering av deltatester
Den 8 april testades en person i Blekinge, men först den 17 maj fick smittskyddsläkaren reda på att det handlade om deltavarianten, eller den indiska mutationen som den kallades då, rapporterar TV4 Nyheterna.
https://omni.se/kritik-mot-fhm-for-langsam-hantering-av-deltatester/a/PRKmzz

Över en månad tog det att analysera provet. Ja då har man ju goda möjligheter att stoppa Deltan från att bre ut sig. Då är det bara en månad sedan Fohm förklarade att det inte spelade någon roll om man slutade (vilket man gjorde i början av april) med de snabba typnings-PCR som ger svar efter bara någon dag.

För vist "-Allt beror ju på vad man tycker är tid."
https://sverigesradio.se/artikel/folkhalsomyndigheten-slutat-med-snabbkoll-av-coronatester (från 18 maj där citatet om tid är hämtat)

Ännu en gång har Fohm försatt Sverige i en pissig situation, för de tror ju att de vet så mycket bättre en alla andra.

Om någon månad kommer vi få höra att det berodde på otur. Men i själva verket berodde det på att vi slutade med typnings-PCR när de var som viktigast och att Fohm enbart vill att vi kollar mutationerna i 10% av alla positiva testsvar.

Av någon outgrundlig anledning vill tydligen Fohm ha Deltan i Sverige.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-16 kl. 23:00.
Citera
2021-06-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Nordkorea.

Just det, stämmer mycket bra, tänkte inte på det.
Citera
2021-06-16, 23:00
Medlem
Citat:
Många av Europas länder har haft hårda restriktioner, som nu håller på att avskaffas. Jag kan ta Frankrike som exempel.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering om Corona-viruset:
Munskyddskrav slopas i Frankrike

Kravet på att bära munskydd utomhus slopas i Frankrike på torsdag, meddelar premiärminister Jean Castex.

Dessutom kommer det impopulära utegångsförbudet – som har införts under coronaviruspandemin – att sluta gälla den 20 juni. Förbudet för alla utan godkända skäl att vistas utomhus efter klockan 23 kommer att lyftas tio dagar tidigare än planerat eftersom virusfallen fortsätter att sjunka, enligt Castex.
Vad skulle Frankrikes invånare säga ifall restriktionerna återinförs på grund av att den indiska varianten sprids i landet?

En höst/vinter till med restriktioner skulle kunna leda till social oro, på ett sätt vi inte sätt förut. Demonstrationerna mot restriktionerna skulle få då fler deltagare, tänker då både på Sverige, och alla länder i världen. Skulle kunna bli riktigt oroligt, till och med dödsfall i samband med demonstrationer.
Citera
2021-06-16, 23:04
Medlem
ankademikers avatar
[quote=x2016|76246498]
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
om två veckor smäller det till då tar delta varianten ett rejält grepp om sverige och det blir en fullskalig spridning med död och elände som resultat[/QUOTEhttps://www.expressen.se/sport/fotboll/fotbolls-em/okad-smittspridning-sa-paverkas-svenska-fansen/

Här har vi svenskar som inte ta sitt ansvar i pandemin. Bättre dom aldrig återvänder hem igen?

Sagts att varianten funnits ett tag i Västra Götaland. Inget problem, döda i hela landet ligger nu på 3 per dag. Källa: c19.se

Hela covid-19-grejen en plandemi där nytt SARS-virus utnyttjades. Antal smittade blåstes upp med opassande PCR-test, samhällen tog stryk av lockdowns vilka forskning entydigt visat ej fungerar, företag kraschade, psykisk ohälsa ökade, diagnoser och operationer av cancer ställdes in och så vidare.
Citera
2021-06-16, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
En höst/vinter till med restriktioner skulle kunna leda till social oro, på ett sätt vi inte sätt förut. Demonstrationerna mot restriktionerna skulle få då fler deltagare, tänker då både på Sverige, och alla länder i världen. Skulle kunna bli riktigt oroligt, till och med dödsfall i samband med demonstrationer.
Det här är inte över på många år alla får helt enkel vänja sig flera pandemier(nya virus) väntar ju enligt forskare.
Citera
2021-06-16, 23:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Personligen är jag övertygad om att naturlig immunitet ger fint skydd, då immunrespons vid vaccination efter infektion är rejäl.

"Findings The post-vaccine levels of spike-specific IgG and neutralizing antibodies against the SARS-CoV-2 wild type and all three variants of concern were similar or higher in participants receiving a single dose of ChAdOx1 nCoV-19 vaccine post SARS-CoV-2 infection (both < 11 months post infection (n=37) and ≥ 11 months infection (n=46)) compared to participants who received two doses of BNT162b2 vaccine (n=149).

Interpretation Our data support that a single dose ChAdOx1 nCoV-19 vaccine serves as an effective immune booster after priming with natural SARS-CoV-2 infection up to at least 11 months post infection."
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.05.08.21256866v1

En infektion av Delta kommer att ge snabb respons. Nu säger ju inte studien just det, men anledningen till den respons som sågs är immunitet mot spikproteinet. Då Delta har fler gemensamma punkter med både Alfa och ursprungsviruset kommer naturlig immunitet att respondera på Delta och bredda immuniteten ännu mer.

Edit;
Varför FHM vill vaccinerna alla med två doser är väl kanhända därför att studier angående naturlig immunitet ännu inte är färdiga? Tex är den jag länkade till inte peer reviewed.

Utan bevis är jag rätt så övertygad om att vaccin typ mRNA som identifierar delar av coronan är mest effektiva även mot mutationer.
Om mutationerna skulle förändras så mycket att inte ens spike proteinet går att identifiera för ett tränat immunförsvar från mRNA vaccin så är det inte längre ett corona virus och då faller risken totalt.
Så oavsett, Alpha, Beta osv. så fungerar vaccinet mot dessa.
Däremot finns risk att en mutation av coronan bli mer "aggressiv" och ge värre sjukdom för den som är oskyddad mot viruset.
OBS egen teori. Och därför så viktigt att så många som möjligt får vaccin som skydd mot detta.
Citera
2021-06-16, 23:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker

Sagts att varianten funnits ett tag i Västra Götaland. Inget problem, döda i hela landet ligger nu på 3 per dag. Källa: c19.se

Hela covid-19-grejen en plandemi där nytt SARS-virus utnyttjades. Antal smittade blåstes upp med opassande PCR-test, samhällen tog stryk av lockdowns vilka forskning entydigt visat ej fungerar, företag kraschade, psykisk ohälsa ökade, diagnoser och operationer av cancer ställdes in och så vidare.

Ja det är ju fördelen med att stänga ner SmiNet. 5 dagar utan dödsfall, men man får ju vara bra svagbegåvad om man tror att det är sant. Men kanske nu Tegnell kan gå ut i media och skryta över att det nu dör färre i Sverige en i Norge. Det är väl det som har varit hans största förhoppningar hela tiden. Så var det så enkelt att uppnå, bara stänga av SmiNet.
Citera
2021-06-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Det här är inte över på många år alla får helt enkel vänja sig flera pandemier(nya virus) väntar ju enligt forskare.

Ingen vet ju. Men flera år till ökar risken för social oro rejält.Plus ekonomisk kris. Inflationen i USA just nu är den högsta sedan månaden innan Lehman Brothers. Just saying. Restriktioner med samtidigt statligt stöd som ytterligare skulle elda på inflationen ytterligare. Restriktioner utan statliga stöd skulle innebära att allt skulle falla.
Tror båda dessa aspekter, social oro och ekonomi har spelat in i Frankrikes, Sveriges m.fl. länders beslut att öppna upp. De negativa aspekterna av restriktionerna börjar på allvar synas. Därmed inte sagt att kommande restriktioner är omöjliga, kan fortfarande bli lägen där det är nödvändigt. Men ribban är betydligt högre nu än i mars 2020.
Citera
2021-06-16, 23:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Ja.. vi väntar alla med spänning på den utannonserade riktiga "mördarmutationen"...

Jag tycker att det är tillräckligt illa som det är nu. Ifall det dyker upp en ännu otrevligare "mördarmutation" så hoppas jag att myndigheterna har vett att hålla den utanför rikets gränser.

Citat:
... det har snackats om den ett tag nu men än har Vaccinfanatikernas förhoppningar inte infriats.

Du är inte rätt person att anklaga andra för att vara fanatiker.

Citat:
och självklart, det som är viktigast och är främsta anledningen till att införa frihetsberövande tvångsåtgärder införts... låt vårdpersonalen få vila ut med minst 4 veckors sammanhängande semester... de är de enda som sliter hårt och är utarbetade i detta land

Jag ser det inte på det sättet. Jag anser att anledningen till att frihetsberövande tvångsåtgärder infördes är att stora mängder smittbärare tilläts flöda in i landet, samtidigt som myndigheterna bara stod och tittade på.

Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det som är så mysigt med hela tanken med tvång, är att man aldrig kan få detta ogjort sedan heller. Detta är för livet. Så hur vissa(majoriteten?)kan tycka att det är ett så lätt beslut att man t.om är ivrig efter sprutan är för mig lite av en gåta. Men propagandan är väl stark gissar jag, om man inte är medveten...
Citat:
..flock-.. eller rättare sagt , får-mentaliteten .. är starkare än vad många vill erkänna för sig själv

Fåren i din fårflock tittar på en annan fårflock, och klagar på att alla fåren i den andra flocken går åt samma håll.

Ja, får-mentaliteten kan vara stark.
Citera
2021-06-16, 23:24
Medlem
Otroligs avatar
Vaccinkandidaten från CureVac har misslyckats - har endast visat sig vara 49% effektiv och tros bero på varianterna. De jobbar redan på nästa generations vaccin.

https://www.curevac.com/en/2021/06/16/curevac-provides-update-on-phase-2b-3-trial-of-first-generation-covid-19-vaccine-candidate-cvncov/

Eftersom det ändå har blivit så försenat är det tveksamt om det ens hade använts i Sverige. Dock inte så bra för resten av världen eftersom det inte kräver frystemperaturer för lagring. Kan också nämnas att detta också är ett mRNA-vaccin och det känns ju rätt överraskande att det inte är i närheten av Pfizer-BioNTech eller Moderna.
Citera
2021-06-16, 23:30
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Jag tycker att det är tillräckligt illa som det är nu. Ifall det dyker upp en ännu otrevligare "mördarmutation" så hoppas jag att myndigheterna har vett att hålla den utanför rikets gränser.

Du är inte rätt person att anklaga andra för att vara fanatiker.

Jag ser det inte på det sättet. Jag anser att anledningen till att frihetsberövande tvångsåtgärder infördes är att stora mängder smittbärare tilläts flöda in i landet, samtidigt som myndigheterna bara stod och tittade på.

Fåren i din fårflock tittar på en annan fårflock, och klagar på att alla fåren i den andra flocken går åt samma håll.

Ja, får-mentaliteten kan vara stark.

njae... det är inte min "fårflock" som blivit uppskrämd och tror naivt på allt som serveras uppifrån.

Min fårflock är egentligen en vargflock som inte lyssnar blint på en herde... de är självständiga, intelligenta och kan själv dra slutsatser utifrån den egna omvärldsanalysen.

Där är skillnad på flock och flock... och det finns en anledning till varför du inte är en "av oss"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in