2021-06-16, 17:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vilket land har lyckats stoppa smittan vid gränsen?

Inte många. Men man kan göra något istället för ingenting och bara se på som en apa när det väller in. Karantän för hemvändande resenärer hade ju varit en enkel sak, men inte ens det mäktade man med. Man kan ju uppmuntra folk att inte resa. Osv.
Citera
2021-06-16, 17:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Ja, de pratar om att vaccinera flera runt ställen där man har utbrott. Jag hade väntat mig att
de skulle säga att pga sommaren och den höga vaccineringsgraden så är Delta inget att oroa sig för.
De som har lite mer koll, de som figurerade i videon, och vi andra tycker att de sade ungefär precis det som förväntades. Vaccinet är en viktig del av lösningen och iom tiden mellan första och andra dosen samt att det fortfarande återstår stora grupper att vaccinera samt att deltavarianten sannolikt har ett så högt R0 som 5, kan det bli en variant att räkna med framöver.
Senast redigerad av MrArtur 2021-06-16 kl. 17:21.
Citera
2021-06-16, 17:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är ingen som släppt in någon smitta. Det här viruset har varit tillochmed på sydpolen. Ingen släppte in viruset där heller.

”Flockimmunitetsexperimentet” kallas livet som tyvärr inte är helt riskfritt. Är du rädd kan du stanna hemma, men inte ens det är riskfritt då ditt hus kan brinna ner.

Jag vet inte hur du har det men jag släpper inte vem som helst innanför min dörr, kanske har du svängdörrar hemma? Inte konstigt du blev smittad då med påföljande covid-demens. Mitt hus är i tip-top skick med komplett utbytt elsystem, just för att det inte ska brinna ner. Du vet så där lite förebyggande, ungefär som att ha beredskapslager och så, vilket Sverige saknade.
Citera
2021-06-16, 17:29
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jo men dubbelt från vilken nivå, hur många läggs egentligen in på sjukhus idag, 10 st om dagen? Så Delta kommer ge oss 20 inlagda om dagen istället?

Fast dubbelt så hög risk att behöva få sjukhusvård är dubbelt oavsett om det handlar om 10, 100 eller 1000 smittade. Just nu minskar inläggningarna överallt utom i Värmland. Att det sprids en variant som fördubblar risken att smittade behöver sjukhusvård är måhända inget problem alldeles just nu, men kan bli framöver. Vi vet inte. Delta lär inte heller vara den sista varianten av detta virus.
Citera
2021-06-16, 17:35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
De som har lite mer koll, de som figurerade i videon, och vi andra tycker att de sade ungefär precis det som förväntades. Vaccinet är en viktig del av lösningen och iom tiden mellan första och andra dosen samt att det fortfarande återstår stora grupper att vaccinera samt att deltavarianten sannolikt har ett så högt R0 som 5, kan det bli en variant att räkna med framöver.

Det är en bit kvar till de grupper som sprider smittan allra mest. Tänker på ungdomar 15-25 och kanske festprissar upp till 35. Men semestern innebär att inte gå till jobbet bara träffa friska grannar. Skolorna är stängda etc.
Negativt är stora campingar med 1000 platser och tätt packat med folk och så den där, "indiern" som bara känner sig lite förkyld och absolut inte vill testa sig eller avbryta semestern. Han har "absolut rätt" att vara där som alla andra.

Jag är fortfarande försiktig optimist. Men om alla har fått en spruta till 25 augusti skulle det vara ännu bättre.
Citera
2021-06-16, 17:54
Medlem
Delta-varianten fortsätter att sprida sig snabbt i Storbritannien.

Under onsdagen registrerades över 9 055 nya smittofall det senaste dygnet, rapporterar Sky News.

Det är det högsta antalet på ett dygn sedan februari. Ytterligare nio personer har dött med covid-19.

I går tisdag rapporterade Storbritannien 7 673 nya smittofall och 10 dödsfall.

Totalt har över 30,4 miljoner invånare blivit fullvaccinerade och över 42 miljoner har fått en dos.
Citera
2021-06-16, 17:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, och det visade ju att de hade högre andel än andra åldergrupper. Kommer tyvärr inte ihåg nån länk
SVT skrev förra veckan att närmre 1/4 av befolkningen nu har naturliga antikroppar. När de som nu har vaccinerats får sin andra dos torde flockimmuniteten räcka för att förhindra allt för hårt tryck på sjukvården.
Citera
2021-06-16, 18:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Karin oroad det var ju väntat. Samtidigt står Lena Hallengren(onykter?) och säger vi går snart mot en rätt normal vardag återigen dubbla budskap.

Hans Dahlgren i regeringen ordagrant vill att deltavarianten ska komma in ännu mer i Sverige.

Hans Dahlgren
-Fortsätt res som vanligt folk behöver det
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du tror att en så smittsam variant bryr sig om att folk reser eller inte. Den kommer ta över här, precis som i alla andra länder.

Naturligtvis bryr sig viruset om att folk reser. Påståendet att viruset inte skulle bry sig om resor, är lika dumt som påståendet att virus inte skulle bry sig om gränser.

För att kunna spridas, så är viruset helt beroende av att människor reser. Viruset klarar bara att förflytta sig några få meter på egen hand.

Citat:
Om man tycker att vi borde köra total lockdown för att stoppa den, så har jag respekt för den åsikten, men håller inte med.

Såvida viruset hade stängts ute, så hade vi inte behövt "lockdown" eller andra restriktioner inne i landet. Men nu är det för sent att stänga ute viruset. Nu får vi snällt betala priset för att vi var dumma nog att släppa in ännu en variant av viruset.
Citera
2021-06-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Delta-varianten fortsätter att sprida sig snabbt i Storbritannien.

Under onsdagen registrerades över 9 055 nya smittofall det senaste dygnet, rapporterar Sky News.

Det är det högsta antalet på ett dygn sedan februari. Ytterligare nio personer har dött med covid-19.

I går tisdag rapporterade Storbritannien 7 673 nya smittofall och 10 dödsfall.

Totalt har över 30,4 miljoner invånare blivit fullvaccinerade och över 42 miljoner har fått en dos.

Skönt att det verkar plana ut lite!
Citera
2021-06-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Naturligtvis bryr sig viruset om att folk reser. Påståendet att viruset inte skulle bry sig om resor, är lika dumt som påståendet att virus inte skulle bry sig om gränser.

För att kunna spridas, så är viruset helt beroende av att människor reser. Viruset klarar bara att förflytta sig några få meter på egen hand.

Såvida viruset hade stängts ute, så hade vi inte behövt "lockdown" eller andra restriktioner inne i landet. Men nu är det för sent att stänga ute viruset. Nu får vi snällt betala priset för att vi var dumma nog att släppa in ännu en variant av viruset.

Vad är ”priset” ?
Citera
2021-06-16, 18:22
Medlem
Citat:
Skönt att det verkar plana ut lite!

Dom har ju vaccinerat alla sina 40 + typ så dessa som får den här delta är väl ungdomar/barn som smittas och för dom är det som en vanlig förkylning.
Citera
2021-06-16, 18:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte hur du har det men jag släpper inte vem som helst innanför min dörr, kanske har du svängdörrar hemma?
hmm det är inte så lätt när du är ett land som måste ta emot dina egna medborgare.

Citat:
Inte konstigt du blev smittad då med påföljande covid-demens.
hmm jag försökte faktiskt inte att bli smittad men det är helt omöjligt som vi lever. Dock var det absolut ingen fara på taket. 100% luftburet måste det vara då jag tycker jag varit bra på att hålla avstånd.

Citat:
Mitt hus är i tip-top skick med komplett utbytt elsystem, just för att det inte ska brinna ner. Du vet så där lite förebyggande, ungefär som att ha beredskapslager och så, vilket Sverige saknade.

Det finns inga hus som inte kan brinna ner. Dock så måste man förstå att en pandemi kan ta sig på olika sätt beroende på hur mkt "torrt fnöske" det finns... och vi hade uppenbarligen en del tyvärr... men nu verkar det ha lagt sig. Skönt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in