Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jo, det finns ju grader i helvetet så att säga, och jag håller med om det du skriver.
Som ett riktvärde att jämföra med tror jag den enkla beräkningen funkar okej som, bara man är medveten om vilka fel man gör och här hade jag nog inte riktigt tänkt färdigt måste jag erkänna.
Edit
Det gick lite för fort och dåligt kan man säga.
En intressant länk i ämnet.
https://bioresurs.uu.se/wp-content/uploads/2020/12/Modellering-av-smittspridning-och-vaccination.pdf
Intressant länk, men mycket grundläggande. Jag hoppas modelleringen man gör minst inkluderar någon sorts fördelning, normalfördelning eller annan, i antal personer man träffar och beteende (chans att smitta). Allra helst att man modellerar olika former av kontakter och kluster och möjligen kör en monte-carlo-simulering på smittspridningen.
Jag misstänker dock starkt, baserat på modellernas (FHM) träffsäkerhet så långt, att något sådant inte görs.
Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Man kan FÖRSÖKA stoppa smittspridningen så gott det går. Den demokratiska modellen säger dessutom att det är DU som får stanna hemma om du är så rädd för att vaccinera dig om det nu bestäms att man måste ha vaccinpass. Inte tvärtom. Börja grina liksom. Man vet inte att man smittar mindre som vaccinerad? Amen sluta nu, jag dör du är så pinsamt okunnig. Jo, man VET faktiskt att man smittar mindre som vaccinerad.
https://www.gavi.org/vaccineswork/mounting-evidence-suggests-covid-vaccines-do-reduce-transmission-how-does-work
Intressant länk, som är precis i linje med vad jag och Surtruten diskuterade härom dagen.
"
It found immunisation with either the Pfizer or AstraZeneca vaccine reduced the chance of onward virus transmission by 40-60%. This means that if someone became infected after being vaccinated, they were only around half as likely to pass their infection on to others compared to infected people who weren’t vaccinated."
Sedan till tolkningsfrågan. Detta borde som jag tolkar det bli multiplikativt med själva effekten från vaccinet, och minskningen i spridning är högre procentuellt än skyddet mot smitta.
D.v.s. Om ett vaccin ger 70% skydd från smitta, och risken för att smitta vidare om man sedan blivit smittad minskar med ~50%, så borde den totala effekten mot smittspridning bli närmare 85%.