2021-06-16, 15:55
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag menar att det inte går i längden. Däremot så kommer den att stoppa sig själv ju fler som blir infekterade eller vaccinerade.

Nej inte alls. Enligt vilken lag? Du kan glömma att jag tänker stanna hemma för att jag inte vill delta i ett experiment med min hälsa i potten.

Du har inte fattat vad det här är för slags "vaccin". Självklart kan man inte tvinga på folk att ta ett vaccin där studierna fortfarande pågår och det i flera år till.

Det spelar ingen roll. Det är fortfarande ett experiment du inte kan tvinga någon människa att delta i utan att bryta mot grundläggande demokratiska rättigheter.
Men hallå, att du inte vill stanna hemma spelar ingen roll om de inför vaccinpass t.ex till flygplan eller biografer. Då får du vara hemma helt enkelt. Vad är problemet? Det är ingen som tvingar dig att ta något vaccin. Och inte något "vaccin" heller för den delen. Vilka problem du verkar ha med att följa regler. Plankar du på tunnelbanan också?
Citera
2021-06-16, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
"Lärare smittas av covid-19 i högre grad än befolkningen i stort, visar en ny studie. Värst drabbade är grundskollärare som insjuknat i mer än dubbelt så hög utsträckning som genomsnittet.
– Man har inte tagit lärarnas oro på allvar, och det här visar att det är ett misstag, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén."
Som sagt en gång till; marginell riskökning bland lärare/förskolepersonal jmf med andra yrkesgrupper trots att de är en av få yrkesgrupper som arbetat på precis som vanligt (ex fysiska personalmöten, personalrum osv) och troligen exponerats för betydligt mer smitta (personal till personal) jmf med många andra yrkesgrupper, Lärare är ju precis som alla andra mottagliga för Covid. Det blir väldigt märkligt att jämföra med genomsnittet som har suttit och lökat isolerade hemma i soffan.

Finns andra yrkesgrupper som är betydligt värre drabbade (https://camm.sll.se/aktuellt/storre-risk-att-behova-vardas-pa-sjukhus-for-covid-19-inom-vissa-yrken/).

Finns inget tyder på att förskola/grundskola är en drivande faktor map på corona (död, sjukhusinläggningar eller IVA-beläggning). Skolans påverkan på covidspridningen verkar snarare vara en piss i Mississippi. Andra faktorer dominerar totalt, skolan är försumbar. Därmed inte sagt att lärare eller elver inte kan bli smittade av covid.

Men som sagt vi kan väl återkomma till frågan om några veckor och utvärdera om skolstängningeffekten medförde en kraftig ökning eller minskning av coronan (eller om det inte händer ett skit). Jag ska försöka komma ihåg att återkoppla.
Citera
2021-06-16, 16:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hallå, att du inte vill stanna hemma spelar ingen roll om de inför vaccinpass t.ex till flygplan eller biografer.
Vi ska inte ha det på biografer vad jag vet. Var har du fått det ifrån?

Citat:
Då får du vara hemma helt enkelt. Vad är problemet?
Jag tänker absolut inte resa någonstans den här sommaren pga den politiska risken, så för mig är det lugnt. Stanna hemma gör jag inte heller såklart.

Citat:
Det är ingen som tvingar dig att ta något vaccin. Och inte något "vaccin" heller för den delen.
Jag har inget problem med vare sig "vaccin" eller vaccin, men jag har problem med att ta "vaccin" där studierna inte ens är 100% färdiga. Det är mkt möjligt att jag kommer att vaccinera mig om några år, men under inga omständigheter nu.

Citat:
Vilka problem du verkar ha med att följa regler. Plankar du på tunnelbanan också?
Vilka regler? Du sa ju nyss att jag inte var tvungen att vaccinera mig?
Citera
2021-06-16, 16:34
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, det finns ju grader i helvetet så att säga, och jag håller med om det du skriver.

Som ett riktvärde att jämföra med tror jag den enkla beräkningen funkar okej som, bara man är medveten om vilka fel man gör och här hade jag nog inte riktigt tänkt färdigt måste jag erkänna.

Edit
Det gick lite för fort och dåligt kan man säga.

En intressant länk i ämnet.
https://bioresurs.uu.se/wp-content/uploads/2020/12/Modellering-av-smittspridning-och-vaccination.pdf
Intressant länk, men mycket grundläggande. Jag hoppas modelleringen man gör minst inkluderar någon sorts fördelning, normalfördelning eller annan, i antal personer man träffar och beteende (chans att smitta). Allra helst att man modellerar olika former av kontakter och kluster och möjligen kör en monte-carlo-simulering på smittspridningen.

Jag misstänker dock starkt, baserat på modellernas (FHM) träffsäkerhet så långt, att något sådant inte görs.
Citat:
Man kan FÖRSÖKA stoppa smittspridningen så gott det går. Den demokratiska modellen säger dessutom att det är DU som får stanna hemma om du är så rädd för att vaccinera dig om det nu bestäms att man måste ha vaccinpass. Inte tvärtom. Börja grina liksom. Man vet inte att man smittar mindre som vaccinerad? Amen sluta nu, jag dör du är så pinsamt okunnig. Jo, man VET faktiskt att man smittar mindre som vaccinerad.

https://www.gavi.org/vaccineswork/mounting-evidence-suggests-covid-vaccines-do-reduce-transmission-how-does-work
Intressant länk, som är precis i linje med vad jag och Surtruten diskuterade härom dagen.

"It found immunisation with either the Pfizer or AstraZeneca vaccine reduced the chance of onward virus transmission by 40-60%. This means that if someone became infected after being vaccinated, they were only around half as likely to pass their infection on to others compared to infected people who weren’t vaccinated."

Sedan till tolkningsfrågan. Detta borde som jag tolkar det bli multiplikativt med själva effekten från vaccinet, och minskningen i spridning är högre procentuellt än skyddet mot smitta.

D.v.s. Om ett vaccin ger 70% skydd från smitta, och risken för att smitta vidare om man sedan blivit smittad minskar med ~50%, så borde den totala effekten mot smittspridning bli närmare 85%.
Citera
2021-06-16, 16:35
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Vi ska inte ha det på biografer vad jag vet. Var har du fått det ifrån?

Jag tänker absolut inte resa någonstans den här sommaren pga den politiska risken, så för mig är det lugnt. Stanna hemma gör jag inte heller såklart.

Jag har inget problem med vare sig "vaccin" eller vaccin, men jag har problem med att ta "vaccin" där studierna inte ens är 100% färdiga. Det är mkt möjligt att jag kommer att vaccinera mig om några år, men under inga omständigheter nu.

Vilka regler? Du sa ju nyss att jag inte var tvungen att vaccinera mig?
Amen snälla lilla rara, det var ett exempel. Om Sverige eller världen nu bestämmer sig för att man behöver vaccinpass någonstans så får du helt enkelt hoppa över det och stanna hemma. De möjliga reglerna som möjligen säger att man måste ha vaccinerat sig för att få tillgång till en viss aktivitet gör att du helt enkelt får hoppa över de aktiviteterna om reglerna säger att man måste ha vaccinerat sig liksom. Precis som man inte får åka tunnelbana om man inte har biljett. Hur svårt kan det vara liksom.
Citera
2021-06-16, 16:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det spelar ingen roll. Det är fortfarande ett experiment du inte kan tvinga någon människa att delta i utan att bryta mot grundläggande demokratiska rättigheter.

Det enda experimentet som ff pågår är Tegnells flockimmunitetsexperiment där han släppte in en helt okänd smitta som nu våldtagit oss i över ett år. Pga av att han inte gjorde sitt jobb och stoppade smittan vid gränsen så sitter vi nu i den här skiten. Det var ett brott mot de mänskliga rättigheterna där staten fallerat i att skydda sina medborgare mot yttre och inre hot.
Citera
2021-06-16, 16:40
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu ska väl inte vaccin normalt injiceras i blodomloppet, det är därför vissa säger att man bör aspirera när man ger vaccin.

Att använda adenovirus från schimpans som vektor är inget direkt nytt i vaccinvärlden, från 1990-talet någon gång skulle jag tro.

Edit
Varför tror så många att det är något nytt med vektorvaccin och mRNA-vaccin?
Min gissning är att de flesta inte varit särskilt intresserade av vaccin till helt nyligen.

Hemsidorna som har innehållsförteckningen ljuger helt enkelt om att det är ett nytt form av vaccin som har schimpans-virus.

Men jag tycker ändå att innehållsförteckningen kunde ha getts ut till alla som ska få skiten injicerat .. fast då hade väl ingen tagit vaccinerna och istället frågat vad det är för konstig blandning av onaturliga ämnen och virus.
Citera
2021-06-16, 16:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ingen rapport på fall och dödsfall idag.

Vaccineringarna har ökat med 85000 sedan igår. Ungefär 50/50 mellan dos 1 och 2.
Hur/när rapporterar FHM nuförtiden?
Citera
2021-06-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det enda experimentet som ff pågår är Tegnells flockimmunitetsexperiment där han släppte in en helt okänd smitta som nu våldtagit oss i över ett år. Pga av att han inte gjorde sitt jobb och stoppade smittan vid gränsen så sitter vi nu i den här skiten. Det var ett brott mot de mänskliga rättigheterna där staten fallerat i att skydda sina medborgare mot yttre och inre hot.

Vilket land har lyckats stoppa smittan vid gränsen?
Citera
2021-06-16, 17:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Det är ingen som släppt in någon smitta. Det här viruset har varit tillochmed på sydpolen. Ingen släppte in viruset där heller.

”Flockimmunitetsexperimentet” kallas livet som tyvärr inte är helt riskfritt. Är du rädd kan du stanna hemma, men inte ens det är riskfritt då ditt hus kan brinna ner.
Citera
2021-06-16, 17:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur/när rapporterar FHM nuförtiden?
SmiNet är nedstängd pga intrångsförsök så det blir inget från FHM förrän "om några dagar". I morgon på pressträffen kommer de att delge statistik på de olika varianterna och då specifikt delta-varianten.
Citera
2021-06-16, 17:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Amen snälla lilla rara, det var ett exempel. Om Sverige eller världen nu bestämmer sig för att man behöver vaccinpass någonstans så får du helt enkelt hoppa över det och stanna hemma. De möjliga reglerna som möjligen säger att man måste ha vaccinerat sig för att få tillgång till en viss aktivitet gör att du helt enkelt får hoppa över de aktiviteterna om reglerna säger att man måste ha vaccinerat sig liksom. Precis som man inte får åka tunnelbana om man inte har biljett. Hur svårt kan det vara liksom.

Vad andra länder gör kan jag inte göra så mkt åt och vill de inte ha dit ovaccinerade är det deras problem. Interna vaccinpass tror jag inte vi kommer att få. Så dumma myndigheter har vi inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in