2021-06-16, 14:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Har det gjorts någon stickprovsmätning vad gäller antikroppar hos barn?

Ja, och det visade ju att de hade högre andel än andra åldergrupper. Kommer tyvärr inte ihåg nån länk
Citera
2021-06-16, 14:56
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lite skillnad på rök och virus. Och dessutom har jag redan haft covid och hade antikroppar sist jag kollade. Så jag går inte runt och sprider något jävla virus. Virus går inte att förbjuda eller stoppa. Vi måste acceptera deras existens och lära oss att leva med dessa.
Amen allvarligt liksom, det är faktiskt ingen skillnad på virus, rök, körkort eller TV-licens. Vissa saker regleras enligt demokratiska regler och då får man typ finna sig i det utan att spela så kränkt för att jaget inte fick högsta prio. Att du redan har haft Covid spelar ingen roll, infektion ger inte någon steriliserande immunitet så du kan typ springa runt och smitta hur mycket som helst utan att du vet om det. Om du vaccinerats vet man i alla fall att du smittar i mindre omfattning. Fatta liksom.
Citera
2021-06-16, 14:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Trots att lärare är en av få yrkesgrupper som arbetat på precis som vanligt (ex fysiska personalmöten, personalrum osv) sedan pandemins början är covid-riskökningen marginell jmf med andra yrkegrupper (som har suttit och lökat isolerade hemma).

Det yras otroligt mkt från alla möjliga håll, inte minst från Tegnell. Men i verkliga samband tyder inget på att förskola/grundskola är en drivande faktor map på corona (död, sjukhusinläggningar eller IVA-beläggning). Skolans påverkan på covidspridningen verkar snarare vara en piss i Mississippi. Andra faktorer dominerar totalt, skolan är försumbar. Därmed inte sagt att lärare eller elver inte kan bli smittade av covid.

Men vi kan väl återkomma till frågan om några veckor och utvärdera om skolstängningeffekten medförde en kraftig ökning eller minskning av coronan (eller om det inte händer ett skit). Det blir bra.

"Lärare smittas av covid-19 i högre grad än befolkningen i stort, visar en ny studie. Värst drabbade är grundskollärare som insjuknat i mer än dubbelt så hög utsträckning som genomsnittet.
– Man har inte tagit lärarnas oro på allvar, och det här visar att det är ett misstag, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén."
Citera
2021-06-16, 15:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Amen allvarligt liksom, det är faktiskt ingen skillnad på virus, rök, körkort eller TV-licens. Vissa saker regleras enligt demokratiska regler och då får man typ finna sig i det utan att spela så kränkt för att jaget inte fick högsta prio.
Problemet är att du inte kan reglera ett virus som covid. Det finns bland oss, det får du finna dig i vare sig du vill det eller inte. Det går inte att förbjuda eller försöka stänga ner hela världen. Det håller inte i längden. Så farligt är det inte och är man rädd är man fri att stanna hemma så länge man själv behagar.

Citat:
Att du redan har haft Covid spelar ingen roll, infektion ger inte någon steriliserande immunitet så du kan typ springa runt och smitta hur mycket som helst utan att du vet om det.
Jo det spelar en jävla roll om man har antikroppar. Då smittar man inte. Det är ingen större skillnad mot att vara vaccinerad. Och även om jag gör det så har du inte med det att göra. Världen måste gå vidare nu. Det är slut-tramsat.

Citat:
Om du vaccinerats vet man i alla fall att du smittar i mindre omfattning. Fatta liksom.
Nej det vet man inte. Om du inte fattat det så är det omfattande regleringar även för vaccinerade som gäller runt om i världen.
Citera
2021-06-16, 15:03
Medlem
Hålla god handhygien och inte gå sjuk till jobbet(särskilt serviceyrken) borde vara standard. Distanseringskrav och nya kontakter tror jag folk börjar skita i när dom fått två doser och det kommer ske före 30 sept för dom flesta men inte för alla så datumet är väl inte helt taget ur luften. Rekommendationerna lär alltid utgå från ovaccinerade och så får man utgå från sin egen status. Folk är så jävla ängsliga. Kom tillbaka om restriktioner ligger kvar när pandemin är över.
Citera
2021-06-16, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ingen rapport på fall och dödsfall idag.

Vaccineringarna har ökat med 85000 sedan igår. Ungefär 50/50 mellan dos 1 och 2.

I Danmark er 79037 blevet vaccineret siden igår, 60418 har påbegyndt vaccination og 18619 er blevet færdigvaccineret.
Nye smittede 353 fundet fra 95770 testede (positivprocent 0,37%)

https://experience.arcgis.com/experience/1c7ff08f6cef4e2784df7532d16312f1

https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-faa-seneste-nyt-om-coronavirus-0
Senast redigerad av Esrum 2021-06-16 kl. 15:10.
Citera
2021-06-16, 15:08
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att du inte kan reglera ett virus som covid. Det finns bland oss, det får du finna dig i vare sig du vill det eller inte. Det går inte att förbjuda eller försöka stänga ner hela världen. Det håller inte i längden. Så farligt är det inte och är man rädd är man fri att stanna hemma så länge man själv behagar.

Jo det spelar en jävla roll om man har antikroppar. Då smittar man inte. Det är ingen större skillnad mot att vara vaccinerad. Och även om jag gör det så har du inte med det att göra. Världen måste gå vidare nu. Det är slut-tramsat.

Nej det vet man inte. Om du inte fattat det så är det omfattande regleringar även för vaccinerade som gäller runt om i världen.
Man kan FÖRSÖKA stoppa smittspridningen så gott det går. Den demokratiska modellen säger dessutom att det är DU som får stanna hemma om du är så rädd för att vaccinera dig om det nu bestäms att man måste ha vaccinpass. Inte tvärtom. Börja grina liksom. Man vet inte att man smittar mindre som vaccinerad? Amen sluta nu, jag dör du är så pinsamt okunnig. Jo, man VET faktiskt att man smittar mindre som vaccinerad.

Citat:
Mounting evidence suggests COVID vaccines do reduce transmission.
https://www.gavi.org/vaccineswork/mounting-evidence-suggests-covid-vaccines-do-reduce-transmission-how-does-work
Citera
2021-06-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det kommer mycket bajs ur din mun!

Sminet har varit stängt sedan i söndags. Det samlas inte ett skit.
Eller tror du att alla kommer hinna rapportera in alla siffror tills imorgon om de ens fått igång Sminet exakt nu?

Vad deltan har med detta att göra förstår jag inte, men gissar att du är rädd och måste få ur dig det..
Om man vill och har tid kan man gå in på respektive region där nya antal smittade,sjukhusvårdade etc redovisa trots att simnet ligger nere.
Citera
2021-06-16, 15:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Man kan FÖRSÖKA stoppa smittspridningen så gott det går.
Jag menar att det inte går i längden. Däremot så kommer den att stoppa sig själv ju fler som blir infekterade eller vaccinerade.

Citat:
Den demokratiska modellen säger dessutom att det är DU som får stanna hemma om du är så rädd för att vaccinera dig om det nu bestäms att man måste ha vaccinpass.
Nej inte alls. Enligt vilken lag? Du kan glömma att jag tänker stanna hemma för att jag inte vill delta i ett experiment med min hälsa i potten.

Citat:
Inte tvärtom. Börja grina liksom. Man vet inte att man smittar mindre som vaccinerad? Amen sluta nu, jag dör du är så pinsamt okunnig. Jo, man VET faktiskt att man smittar mindre som vaccinerad.
Du har inte fattat vad det här är för slags "vaccin". Självklart kan man inte tvinga på folk att ta ett vaccin där studierna fortfarande pågår och det i flera år till.

Citat:
https://www.gavi.org/vaccineswork/mounting-evidence-suggests-covid-vaccines-do-reduce-transmission-how-does-work
Det spelar ingen roll. Det är fortfarande ett experiment du inte kan tvinga någon människa att delta i utan att bryta mot grundläggande demokratiska rättigheter.
Citera
2021-06-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
"Lärare smittas av covid-19 i högre grad än befolkningen i stort, visar en ny studie. Värst drabbade är grundskollärare som insjuknat i mer än dubbelt så hög utsträckning som genomsnittet.
– Man har inte tagit lärarnas oro på allvar, och det här visar att det är ett misstag, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén."

Jämfört med hela befolkningen ja.

FOHM undersökning jämförde ju lärare med andra kontaktyrken och då stod inte lärare ut statistiskt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/2196ac08bde24bc4bc7d4abfd6775001/forekomst-covid-19-olika-yrkeskategorier-delrapport-2.pdf

Det är klart att en lärare har större chans att få covid 19 än en skogsarbetare.

Dessutom så påstår samma källa du pratar om att bara runt hälften av lärarna tror att de blev smittade på skolan....
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-06-16 kl. 15:37.
Citera
2021-06-16, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Typ som att folk som sitter i kassan på Ica smittas mer än en tjänsteman som arbetar uteslutande hemifrån..
Citera
2021-06-16, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcanarcarrer
Om man vill och har tid kan man gå in på respektive region där nya antal smittade,sjukhusvårdade etc redovisa trots att simnet ligger nere.

No shit!

Men det är inte därifrån som FoHM tar sina siffror, utan från Sminet.
Därför kommer inga kompletta siffror imorgon som de hållit på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in