2021-06-16, 06:48
Medlem
Surtrutens avatar
Över 250 skadeanmälningar har gjorts till Läkemedelsförsäkringen av människor som anser sig ha fått skador efter vaccinering mot covid-19.
https://sverigesradio.se/artikel/fa-anmalda-biverkningar-fran-covid-vaccin

6,5 miljoner vaccinationer har hittills lett till drygt 250 skadeanmälningar.
Jag skulle gissa att hälften av anmälningarna inte beror på någon allvarlig skada, men det är bara en gissning.
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-16 kl. 06:50.
Citera
2021-06-16, 07:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Över 250 skadeanmälningar har gjorts till Läkemedelsförsäkringen av människor som anser sig ha fått skador efter vaccinering mot covid-19.
https://sverigesradio.se/artikel/fa-anmalda-biverkningar-fran-covid-vaccin

6,5 miljoner vaccinationer har hittills lett till drygt 250 skadeanmälningar.
Jag skulle gissa att hälften av anmälningarna inte beror på någon allvarlig skada, men det är bara en gissning.
Allt ska rapporteras även när undersköterskan Britt-Marie stannat hemma för att hon har känt sig lite mosig.
Citera
2021-06-16, 07:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Allt ska rapporteras även när undersköterskan Britt-Marie stannat hemma för att hon har känt sig lite mosig.
Fast det här gäller skadeanmälningar till Läkemedelsförsäkringen, inte rapporter om biverkningar till Läkemedelsverket. Dessa är betydligt flera, kanske 100 gånger flera?
Citera
2021-06-16, 07:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast det här gäller skadeanmälningar till Läkemedelsförsäkringen, inte rapporter om biverkningar till Läkemedelsverket. Dessa är betydligt flera, kanske 100 gånger flera?
Det räcker nog inte. Jag tror man självrapporterar där dessutom.
Citera
2021-06-16, 07:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Självklarheter om man är lite medveten. Förutom vinsten av en god allmänhälsa, så trivs inga sjukdomar i en alkalisk kropp.
exakt så är det, tyvärr har så många missat detta eller så vill de inte höra om det. Lättare att vänta på ett vaccin eller kanske ett piller.

Citat:
Det påverkas i allra högsta grad av kosten. Det är inget hokus-pokus. Människor i västvärlden äter ganska kass kost och motionerar mest musarmen.
japp alldeles för mycket socker och billig skräpmat. Och med tillgång till det dygnet runt blir det mycket tufft vid pandemier.

Citat:
Det hjälper inte heller till. Vi äter inte heller Ivermectin regelbundet mot parasiter, och får gratis skydd mot virus på köpet.

Vaccinerna hade aldrig nödgodkänts om det visade sig att ivermectin fungerade mot covid.

Jag vet inte vad jag ska tro där... Hoppas ”the science” har rätt där.
Citera
2021-06-16, 08:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vaccinerna hade aldrig nödgodkänts om det visade sig att ivermectin fungerade mot covid.

Inse skillnaden.

Det du förespråkar är att man ska riskera att bli sjuk med covid-19 och sedan ta mediciner för att bli frisk, förhoppningsvis.

Vaccin förhindrar att bli sjuk.
Jag och väldigt många väljer att inte bli sjuk då det finns komplikationer som inte ens medicin fixar.

Inse även att sådana som du åker snålskjuts på oss som tar vaccin för att få bort pandemin.
Citera
2021-06-16, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Att IVA har haft kapacitet så menas det inte att alla platser har varit öppen och användbara, se bara hur Älvsjömässan stod totalt tom utan att den användes överhuvudtaget. Det finns dokument som har varit skickade som bekräftar detta. Jon Tallinger bland andra kommer aldrig få arbeta längre i Sverige på grund av de visselblåste om detta.

*klipp*
Varför användes inte fältsjukhuset vid Älvsjö, menar du?
Citera
2021-06-16, 09:00
Medlem
AreYouBacks avatar
Den här delta varianten verkar förjävlig. Hade en läkare på besök igårkväll och han sa att öven vaccinerade drabbas rätt hårt men det är svårt att veta om underliggande orsaker osv. Men om nu delta får fäste och vi go little nuts i sommar så har vi en fjärde våg i höst och vinter.
Citera
2021-06-16, 09:01
Medlem
arbetets avatar
Deltavarianten (den indiska mutationen) fördubblar risken för sjukhusinläggningar:
Deltavarianten, tidigare kallad den indiska varianten av coronaviruset, fördubblar risken att hamna på sjukhus om man inte är vaccinerad och blir smittad. Det visar en ny studie som publicerats i vetenskapstidskriften The Lancet, rapporterar Vetenskapsradion.

Sedan tidigare är det känt att deltavarianten sprids fortare än andra varianter, men nu visar studien alltså att den även ökar risken för allvarlig sjukdom.

Studien har utförts av forskare i Skottland som tittat på data från 5,4 miljoner invånare.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Studien:

SARS-CoV-2 Delta VOC in Scotland: demographics, risk of hospital admission, and vaccine effectiveness
/.../
In summary, we show that the Delta VOC in Scotland was found mainly in younger, more affluent groups. Risk of COVID-19 hospital admission was approximately doubled in those with the Delta VOC when compared to the Alpha VOC, with risk of admission particularly increased in those with five or more relevant comorbidities. Both the Oxford–AstraZeneca and Pfizer–BioNTech COVID-19 vaccines were effective in reducing the risk of SARS-CoV-2 infection and COVID-19 hospitalisation in people with the Delta VOC, but these effects on infection appeared to be diminished when compared to those with the Alpha VOC. We had insufficient numbers of hospital admissions to compare between vaccines in this respect. The Oxford–AstraZeneca vaccine appeared less effective than the Pfizer–BioNTech vaccine in preventing SARS-CoV-2 infection in those with the Delta VOC. Given the observational nature of these data, estimates of vaccine effectiveness need to be interpreted with caution.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01358-1/fulltext
Citera
2021-06-16, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Den här delta varianten verkar förjävlig. Hade en läkare på besök igårkväll och han sa att öven vaccinerade drabbas rätt hårt men det är svårt att veta om underliggande orsaker osv. Men om nu delta får fäste och vi go little nuts i sommar så har vi en fjärde våg i höst och vinter.

Bra anekdotisk historia!
Tackar!
Citera
2021-06-16, 09:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Inse skillnaden.

Det du förespråkar är att man ska riskera att bli sjuk med covid-19 och sedan ta mediciner för att bli frisk, förhoppningsvis.
Nej det gör jag inte alls. Det jag förespråkar är att äta kost som håller dig frisk. De flesta verkar inte ha den kunskapen med tanke på att övervikt och fetma bara ökar. Äter du bra mat behöver du i princip inga läkemedel.

Citat:
Vaccin förhindrar att bli sjuk.
Jag och väldigt många väljer att inte bli sjuk då det finns komplikationer som inte ens medicin fixar.
Att leva hälsosamt fungerar på samma sätt. Du kan påverka din egen risknivå genom att skaffa dig kunskap om kost och hälsa.

Citat:
Inse även att sådana som du åker snålskjuts på oss som tar vaccin för att få bort pandemin.
Så i helvete jag gör. Jag väljer att inte delta i experimentet innan det är klart. Det är inte att åka snålskjuts. Det är kunna använda hjärnan och tänka själv.

Jag kan mkt väl tänka mig att vaccinera mig om några år när de långsiktiga effekterna av vaccinet är utredda.

Att vilja vänta ska respekteras och det är inte att åka snålskjuts. Gör vad du vill så gör jag som jag vill.
Citera
2021-06-16, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Deltavarianten (den indiska mutationen) fördubblar risken för sjukhusinläggningar:
Deltavarianten, tidigare kallad den indiska varianten av coronaviruset, fördubblar risken att hamna på sjukhus om man inte är vaccinerad och blir smittad. Det visar en ny studie som publicerats i vetenskapstidskriften The Lancet, rapporterar Vetenskapsradion.

Sedan tidigare är det känt att deltavarianten sprids fortare än andra varianter, men nu visar studien alltså att den även ökar risken för allvarlig sjukdom.

Studien har utförts av forskare i Skottland som tittat på data från 5,4 miljoner invånare.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Studien:

SARS-CoV-2 Delta VOC in Scotland: demographics, risk of hospital admission, and vaccine effectiveness
/.../
In summary, we show that the Delta VOC in Scotland was found mainly in younger, more affluent groups. Risk of COVID-19 hospital admission was approximately doubled in those with the Delta VOC when compared to the Alpha VOC, with risk of admission particularly increased in those with five or more relevant comorbidities. Both the Oxford–AstraZeneca and Pfizer–BioNTech COVID-19 vaccines were effective in reducing the risk of SARS-CoV-2 infection and COVID-19 hospitalisation in people with the Delta VOC, but these effects on infection appeared to be diminished when compared to those with the Alpha VOC. We had insufficient numbers of hospital admissions to compare between vaccines in this respect. The Oxford–AstraZeneca vaccine appeared less effective than the Pfizer–BioNTech vaccine in preventing SARS-CoV-2 infection in those with the Delta VOC. Given the observational nature of these data, estimates of vaccine effectiveness need to be interpreted with caution.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01358-1/fulltext

Från texten.

with risk of admission particularly increased in those with five or more relevant comorbidities.

Det ökar framförallt i gruppen med 5 eller fler underliggande faktorer.
Hur fan mår man om man har 5 riskfaktorer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in