2021-06-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu är det ju så att statistiken säger att visserligen är ålder en riskfaktor, men de flesta som dör har andra underliggande sjukdomar. Det är inte äldre i gemen. De flesta av sjukdomarna går att undvika genom bättre kost och motion. Nu när vi vet detta är det bara att sätta fart och ändre på sin livsstil. Helst för ett år sedan istället för att vänta på något jävla vaccin och räkna med att staten eller big pharma ska rädda våra rövar.

Han har nog vissa poänger då han har sina folkhälsoglasögon på sig.
Tycker den meningen diskvalificerar dig, big time, från alla diskussioner kring/om sjukdomar.
Är du religiös också?
Citera
2021-06-15, 22:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Tycker den meningen diskvalificerar dig, big time, från alla diskussioner kring/om sjukdomar.
Är du religiös också?

Aha du är också en av strutsarna som inte kan läsa enkel statistik. Jo det hade inte alls varit samma problem om inte folk åt så förbannat dålig mat alldeles för ofta.

Och det har inte bara med covid att göra. Covid blir tyvärr den utlösande faktorn som ställer till det rejält för vården.

Religiös? Nej jag kan läsa statistik och förstår varför så många blir så sjuka samtidigt. Det är framförallt i västvärlden vi har problem. Vad kan den gemensamma nämnaren vara?
Citera
2021-06-15, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Folk förstår. Men inte IMBILDEN.
Det är ingen mening. IMBILDEN smiter före i kön för vaccination på bekostnad av medmänniskor som befinner sig i riskgrupp. Vad mer kan man säga?

Det är vad vi har att göra med här, en egoist som sätter sin egen hälsa i fokus, oavsett uppoffring gjord av andra medborgare i denna tid. Nej, IMBILDEN armbågar sig fram och fuskar med kösystemet kring vaccination för egen vinnings skull.
Citera
2021-06-15, 23:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har svårt att tro på de siffrorna faktiskt. Speciellt vad gäller skyddseffekten för Astras. Det går nämligen emot de kliniska studier som genomförts tidigare, där skyddseffekten bara låg på 63% och då var det inte muterat virus.
Hur fasen kan du fortsätta vägra att ta till dig ny information och nya resultat?

Jorden är inte platt och solen snurrar inte runt jorden.
Astra Zenecas vaccin fungerar på äldre och skyddet är bättre än vad de första testerna visade.
Försök att lära dig att ta till dig nya rön även om de inte stämmer med din världsbild.
Citera
2021-06-15, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Aha du är också en av strutsarna som inte kan läsa enkel statistik. Jo det hade inte alls varit samma problem om inte folk åt så förbannat dålig mat alldeles för ofta.

Och det har inte bara med covid att göra. Covid blir tyvärr den utlösande faktorn som ställer till det rejält för vården.

Religiös? Nej jag kan läsa statistik och förstår varför så många blir så sjuka samtidigt. Det är framförallt i västvärlden vi har problem. Vad kan den gemensamma nämnaren vara?

Självklarheter om man är lite medveten. Förutom vinsten av en god allmänhälsa, så trivs inga sjukdomar i en alkalisk kropp. Det påverkas i allra högsta grad av kosten. Det är inget hokus-pokus. Människor i västvärlden äter ganska kass kost och motionerar mest musarmen. Det hjälper inte heller till. Vi äter inte heller Ivermectin regelbundet mot parasiter, och får gratis skydd mot virus på köpet.
Citera
2021-06-15, 23:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur fasen kan du fortsätta vägra att ta till dig ny information och nya resultat?

Jorden är inte platt och solen snurrar inte runt jorden.
Astra Zenecas vaccin fungerar på äldre och skyddet är bättre än vad de första testerna visade.
Försök att lära dig att ta till dig nya rön även om de inte stämmer med din världsbild.

Rön är en sak. Resultat är någonting annat. Jag är av uppfattningen att det är viktigt att man skiljer på det.
Citera
2021-06-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Det är ingen mening. IMBILDEN smiter före i kön för vaccination på bekostnad av medmänniskor som befinner sig i riskgrupp. Vad mer kan man säga?

Det är vad vi har att göra med här, en egoist som sätter sin egen hälsa i fokus, oavsett uppoffring gjord av andra medborgare i denna tid. Nej, IMBILDEN armbågar sig fram och fuskar med kösystemet kring vaccination för egen vinnings skull.

Dessutom, ingen vet om någon annan dött på grand av att IMBILDEN smitit före i vaccinationskön. Förmodligen inte, men ingen vet. Samma IMBILDEN som under 40 000 sidor raljerat om att stänga förskolor m.m. för att rädda liv.
Citera
2021-06-16, 00:41
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har svårt att tro på de siffrorna faktiskt. Speciellt vad gäller skyddseffekten för Astras. Det går nämligen emot de kliniska studier som genomförts tidigare, där skyddseffekten bara låg på 63% och då var det inte muterat virus.
Men hallå, ett vaccins effektivitet mäts inte i kliniska försök, då mäter man efficacy. Jag försökte förklara det här för en annan kuf här på Flashback men jag tror inte han kopplade. Få se hur du lyckas. Efficacy och effectiveness är två helt skilda saker. De 63% som du hänvisar till och som redovisades i WHOs rapport avser efficacy (skydd mot symptomatisk sjukdom). Effektivitet är det mått som används när man studerar ett vaccins prestanda mätt gentemot en känd utkomst, oftast baserat på vaccinets resultat i en population. I det här fallet allvarlig sjukdom. Ett vaccin med låg efficacy kan ha hög effektivitet. De 92% som Public Health England deklarerat avser vaccinets effektivitet i att skydda mot allvarlig sjukdom. Vaccinets efficacy vad gäller skydd mot symptomatisk smitta är dock fortfarande 63% enligt WHO. Mätt över alla åldersgrupper var efficacy 79% när det gäller skydd mot symptomatisk smitta enligt AstraZenecas fas-3 rapport. Fas-3 rapporten visar också att vaccinets efficacy mot allvarlig sjukdom och död var 100% i alla åldersgrupper.
Senast redigerad av korrektamund0 2021-06-16 kl. 01:05.
Citera
2021-06-16, 01:02
Medlem
LeeVans avatar
Enligt den senaste UK-statestiken kan konstateras att belastningen på sjukvården ökar med 100% vid valet av Astras vaccin, givet den Indiska varianten.

Ett klokt val av FoHM att framhärda??
Citera
2021-06-16, 01:18
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Eftersom 2 doser av vaccin ger otroligt gott skydd mot alla kända mutationer så är det bra att vi har sådan speed i vaccinationerna nu.

Någon gång nästa vecka lär väl ca 35% av vuxna befolkningen vara färdigvaccinerade.

Hm, var det inte du som idiotförklarade mig när jag sa att det var omöjligt att hela svenska befolkningen skulle vara vaccinerad till Midsommar?

Det är två veckor kvar och 65% kvar som ska bli vaccinerade?

Citera
2021-06-16, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
UK redovisar för 7e dagen i rad nya fall runt 7400-8000 (idag 7700).

Dålig fart i på den där trippelmutationen som ju ska stänga in oss hela sommaren om den inte ska ta livet av oss alla.
Stefan Löfvén
- Samhället är alltid starkare än viruset hål i håll ut gott folk.

Nu ser vi med stor spänning fram emot Löfvéns pressträff där han går ut med att restriktionerna förlängs och att planen för ytterligare öppning av samhället inte är aktuellt
Citera
2021-06-16, 02:34
Avslutad
Hittade ett inlägg som jag skrev 10 april 2020 där jag jämförde dödstalen med andra virus/pandemier, men det var bara första hundrade dagarna medans det var ytterligare 400 dagar på Svininfluensan. Så följer väl upp hur det gick. Även om det kvittar.

(Med "alla virus" syftade jag dock endast på 2000-talet, så börja inte babbla om Spanska sjukan bara pga det!)

Citat:
"Videon visar Corona fram till 4 april, idag den 10 april: Redan dubbelt så många - Cirka 97 000 dödsfall.

Därefter vet ingen var det här slutar. Men för andra virus var de första hundra dagarna bara början.

Svininfluensans utveckling dag 100-500:

Dag 100: Cirka 3 500 dödsfall (Corona efter lika många dagar: Runt 100 000 dödsfall)
Dag 200: Cirka 50 000 dödsfall
Dag 300: Cirka 180 000 dödsfall
Dag 400: Cirka 270 000 dödsfall
500+ dagar: Närmare 300 000 dödsfall (peaken).

Corona Dag 100-500: Ja vem tusan vet, vi är ju bara på de hundra första dagarna!

Vad vi däremot vet: Att vi redan är uppe i närmare 100 000 dödsfall. (På 100 dagar) Vilket är minst 95 000 fler dödsfall än vad alla andra virus och pandemier har haft efter exakt lika många/få dagar... Samt att ökningen fortfarande är enorm globalt sett.

Vad dödstalen kommer ligga på jämfört med svininfluensans peak på nästan 300 000 dödsfall återstår att se, om sisådär 400 dagar... "

Sisådär 400 dagar senare har cirka 100 000 dödsfall ökat till:

3 832 998 (3,8 miljoner)

Medans Svininfluensan låg på 300 000 dödsfall efter 500 dagar. Fast det rör sig om uppskattade siffror, medans Covid-19 handlar om de som har rapporterats.

Den officiella globala siffran i Svininfluensan är faktiskt endast drygt 18 000. Av oklar anledning trodde man alltså att de officiella talen var grovt underskattade i den pandemin, medans folk tvärtom verkar tvärsäkra på en överskattning i Covid-19. Men vilken bättre källa finns det än "folk på nätet tror att..." 😏

Citat:
"(...)As of 1 August 2010, worldwide more than 214 countries and overseas territories or communities have reported laboratory confirmed cases of pandemic influenza H1N1 2009, including over 18449 deaths"
https://reliefweb.int/report/world/pandemic-h1n1-2009-update-112

Några miljontals dödsfall i Svininfluensan är det inte hur man än vrider och vänder på det.

Så. Då rabblar vi alla efterhandskonatruktioner som förklarar varför 3.8 miljoner fortfarande inte är värre än en influensa eller värre än Svininfluensan då. Eller varför man hade "rätt" fast man var tvärsäker på att det skulle vara över till sommaren och stämplade alla andra som alarmister.

Själv påstod jag intenting annat än att om nu Svininfluensan pågick i 500 dagar och hade mycket färre dödsfall så var det för mig befogat att ta det på ett visst allvar. Utan att jag för den sakens skull hävdade att vi skulle få hundratals miljoner dödsfall. De bekräftade dödsfallen var redan i april 2020 fem gånger fler än de bekräftade fallen i Svininfluensan efter ett helt år...

Även om jag aldrig har sysslat med att spekulera mer fritt än så och angett några dödstal så är siffrorna i den här pandemin långt, långt högre än jag trodde i början. Jag såg det inte heller som värre än Svininfluensan inledningsvis. Jag ändrade uppfattning, inget konstigt med det tycker jag. Även om många verkar lida av en fobi mot att ha fel. Ändrade mig nånstans innan 3,8 miljoner rapporterade dödsfall....

Jag underskattade alltså den här pandemin rejält, även om det kallas att vara alarmist att ens tänka sig fler än de 100 000 dödsfall som var första hundra dagarna...

Eller hur man ens kan tro något så galet som att en pandemi kan pågå i fler än 100 dagar, när flera pandemier innan Covid-19 har pågått mycket längre än så!

Hittade även ett intressant svar på det inlägget och jag gissar på att absolut ingenting har förändrats sedan dess. "Sanningarna" i den här pandemin bestämdes redan innan pandemin knappt ens hade börjat:

Citat:
"...Corona siffrorna är fabricerade, dödsfallen överdrivna. Det är en mild form av influensa, precis som svininfluensan på sin tid."

Det svaret fick jag alltså när det var 100 000 dödsfall globalt sett och runt 1 000 dödsfall i Sverige. Redan på dessa idag låga nivåer så var alltså den här pandemin fake, överdriven, påhittad.

Och då är ju frågan... Hur kan ni som bestämde er för liknande "sanningar" redan på den nivån och så pass tidigt i pandemin sitta och anklaga andra för att vara konspiratoriska foliehattar? Som påstå vara de som drar tvärsäkra och heltokiga slutsatser i förtid ?

Ovanstående är ju ett typexempel på någon som misstror officiell statistik och myndigheter, och som har förutfattade meningar. Det spelar ingen roll vem som skrev det där och jag är inte ute efter att attackera någon specifikt. Det var bara ett av många exempel hur folk väldigt tidigt i pandemin bestämde sig för att de officiella siffrorna är falska, och utan problem kan många sitta och stämpla andra. Fast många är ju som en spegelbild av de man själv stämplar...

Men inbilla er inte att jag inte kan se att det även finns riktiga alarmister som överdriver bara för det. Som också bestämde sin "sanning" i förtid. Båda sidor som håller på så ser jag som "problematiska".

De som vill ha en mer saklig och seriös diskussion eller mer sansade spekulationer än de mest extrema pallar inte med sån här skit i längden. Till slut finns bara ytterligheterna kvar som tror sig vara varandras motsatser och anklagar varandra för dittan och dattan, utan att någonsin lyssna på vad någon annan säger. I själva verket har dessa rätt mycket gemensamt. Och ingen av dom kommer vara orsaken till varför vi kommer hantera nästa pandemi bättre, som det ser ur just nu så tror jag inte att Sverige har lärt sig ett skit inför framtida pandemier.

Om nästa pandemi blir som Svininfluensan med ett 30-tal döda så kommer säkert en del bara switcha sida med varandra hurvida man litar på de officiell dödstalen eller inte...

Men det är ju bara vad jag tror. Vi får vänta på facit... (förutsatt att det passar då). Godnatt alla hobbyepidemiologer, de som trodde det skulle vara över förra sommaren inkluderat, end of rant
Senast redigerad av sjelvefan 2021-06-16 kl. 02:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in