2021-06-15, 17:24
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
På vilket sätt vad det frivilligt för judarna att hamna i koncentrationsläger?
Du tillskriver mig ett resonemang som jag inte fört.
Citera
2021-06-15, 18:13
Medlem
Giant Squids avatar
Över 98% av de bygglovsansökningarna sedan 2000 som palestinier lämnat in i Västbanken har inte ens behandlats utav Israel.
Såkallade judiska outpost settlements saknar helt papper för att bygga alls, men får ändo stöd ifrån staten, ofta är soldater med och bygger.

Det finns en väl utarbetat strategi att förhindra byggande utav fler eller nya bostäder till Palestinierna. Illegala judiska bosättningar och outpost utgör över 45% av landytan nu och växer stadigt.
Citera
2021-06-15, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Över 98% av de bygglovsansökningarna sedan 2000 som palestinier lämnat in i Västbanken har inte ens behandlats utav Israel.
Såkallade judiska outpost settlements saknar helt papper för att bygga alls, men får ändo stöd ifrån staten, ofta är soldater med och bygger.

Det finns en väl utarbetat strategi att förhindra byggande utav fler eller nya bostäder till Palestinierna. Illegala judiska bosättningar och outpost utgör över 45% av landytan nu och växer stadigt.
Skrämmande. Lebensraum är ytterligare en gemensam nämnare.
Citera
2021-06-15, 19:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Du tillskriver mig ett resonemang som jag inte fört.

För att du inte fattar vad jag skriver. Ens genetiska historia är inte helt hemlig för personer som har möjlighet att klura ut det.
Citera
2021-06-15, 19:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Och ändo inser du inte skillnaden mellan att bygga ett 8000m2 växthus och ett litet hus till sig själv.

Det är enklare att få tillstånd till en metallstruktur än ett stenhus i princip hela världen, men i synnerhet i en jordbävningszon. Behöver jag förklara varför?
Citera
2021-06-15, 20:08
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att du inte fattar vad jag skriver. Ens genetiska historia är inte helt hemlig för personer som har möjlighet att klura ut det.

Nu skriver ju jag om den längsiktiga strategin att bygga en bättre värld. Inte om läget som det är nu. Om du ser på mitt inlägg no.1.--- Om jag hade levt i Tyskland när jag var liten hade jag förmodl hamnat i en gaskammare. Ty jag levde nämligen på Hitlers tid. Jag förståår det. Och det kan man ju inte göra nåt åt. Men jag talar om den dumma etniciteten.
Citera
2021-06-15, 21:06
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Allt Saddam behövde av omvärlden var ditt "Det får de lösa själva". Att blunda när en starkare part begår övergrepp på en svagare är i praktiken att stödja den starkare., speciellt när det sker så aktivt som i ditt fall dör du försöker övertyga andra att också blunda.

Men nu är den ockuperad av Israel vilket du verkar ha väldigt svårt att ta till dig eller kritisera.

Situationen är inte jämförbar, om du tycker det får du gärna stapla upp likheterna och så kan jag ta upp skillnaderna.

Så Saddam var dålig menar du? Första meningen fråm wiki.

Iraq–Palestine relations refer to the relations between the Arab Republic of Iraq and State of Palestine. Relations between Iraqis and Palestinians have historically been close, with Palestinian Liberation Organization supported by the Ba'athist Iraqi regime during the second half of the 20th century, and vice versa, Iraqi Ba'athist regime supported by PLO leadership during the Gulf War. The State of Palestine has an embassy and consulate in Baghdad and Arbil accordingly, but Iraq doesn't have an embassy in Palestine.[1]

En del Palestinier förefaller gilla Saddam Hussein. Om du avskyr Israel så verkar det vara allt som krävs för att vissa Palestinier ska trycka på "like" knappen.
Citera
2021-06-15, 21:39
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
När jag googlar ser det ut att vara 2013 men det kan säkert vara att ansträngningarna löpte in i 2014.

Efter att ha läst ett längre stycke om de samtalen så är det bara att inse att det hade fler orsaker till avbrytande än bosättningar, båda sidor hade invändningar och tyvärr fungerade inte samtalen. Däremot i sak som du säger så tycker jag det är helt rimligt att frysa allt på marken vid förhandlingar. Båda parter har ett ansvar och jag tycker att båda skulle kunna göra mer.

Trots detta så ser jag inte våld som en lösning på konflikten, tja de riktigt extrema kan säga att det inte testats än, jag skulle säga att det har det visst. Och det funkar inte, så trots svårigheterna att sätta sig ned så är det förhandlingar som gäller. Våld från någon sida fortsätter bara spiralen av våld.

Tänk vad jag, du, världen skulle jubla om parterna kom överens, en fred båda kan leva med. Då ska jag fira.
Citera
2021-06-15, 21:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Situationen är inte jämförbar, om du tycker det får du gärna stapla upp likheterna och så kan jag ta upp skillnaderna.
Likheten är att båda erövrat land med våld. Skillnaden är att Saddam var villig att göra kuwaitierna till medborgare där som inte fått, till skillnad från sionisterna som föredrar att efter bästa förmåga byta ut befolkningen i sina erövringar. I fallet med Israel var det grannstaterna som försökte ingripa, med Kuwait var det USA.

Citat:
Så Saddam var dålig menar du? Första meningen fråm wiki.
Och? Saddam stödde palestinierna och de hade inte så många vänner. USA samarbetade också länge med Saddam medan han slogs mot Iran. Realpolitik kallas det.

Lita dock på att du alltid skall leta skit om palestinierna medan du efter alla hundratals inlägg vad jag vet fortfarande inte erkänt att Israel ockuperar Palestina.
Citera
2021-06-15, 21:48
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Likheten är att båda erövrat land med våld. Skillnaden är att Saddam var villig att göra kuwaitierna till medborgare där som inte fått, till skillnad från sionisterna som föredrar att efter bästa förmåga byta ut befolkningen i sina erövringar. I fallet med Israel var det grannstaterna som försökte ingripa, med Kuwait var det USA.

Och? Saddam stödde palestinierna och de hade inte så många vänner. USA samarbetade också länge med Saddam medan han slogs mot Iran. Realpolitik kallas det.

Lita dock på att du alltid skall leta skit om palestinierna medan du efter alla hundratals inlägg vad jag vet fortfarande inte erkänt att Israel ockuperar Palestina.

Tack för den liknelsen, du liknar angreppskrigen mot Israel med koalitionen som befriade Kuwait?

Ok...??

USA gav upp sitt stöd, Palestiniernas stöd för Saddam fortsatte. Sista jag skriver om västbanken, säkert idag iallafall. Jag har aldrig skrivit att Västbanken ska tillhöra Israel utan att jag vill ha en palestinsk stat där.
Citera
2021-06-15, 22:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Tack för den liknelsen, du liknar angreppskrigen mot Israel med koalitionen som befriade Kuwait?
Det enda angreppskriget mot Israel var 1973, och då för att Israel ockuperat land i sitt angreppskrig 1967. 1948 var det en grupp invandrade sionister som ensidigt utropade en judisk stat och började driva ut den infödda befolkningen när grannländerna ingrep. De var förvisso heller inga änglar, men det var inte USA eller Kuwait heller. Länder är sällan det. Jag får dock ge USA cred för att de hjälpte till att befria Egypten när Israel angrep 1956.

Citat:
USA gav upp sitt stöd, Palestiniernas stöd för Saddam fortsatte.
Menar du att det var finare att aktivt stödja Irak i hans blodiga angreppskrig mot Iran än att verbalt uttrycka stöd för Irak när de tog Kuwait? USA hjälpte ju t o m Saddam med gaskrigföring.

Citat:
Jag har aldrig skrivit att Västbanken ska tillhöra Israel utan att jag vill ha en palestinsk stat där.
Men du är totalt oförmögen att säga att Israel ockuperar Palestina. Du är verkligen en parodi i din oförmåga att kritisera Israel.
Citera
2021-06-15, 22:18
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Det enda angreppskriget mot Israel var 1973, och då för att Israel ockuperat land i sitt angreppskrig 1967. 1948 var det en grupp invandrade sionister som ensidigt utropade en judisk stat och började driva ut den infödda befolkningen när grannländerna ingrep. De var förvisso heller inga änglar, men det var inte USA eller Kuwait heller. Länder är sällan det. Jag får dock ge USA cred för att de hjälpte till att befria Egypten när Israel angrep 1956.

Menar du att det var finare att aktivt stödja Irak i hans blodiga angreppskrig mot Iran än att verbalt uttrycka stöd för Irak när de tog Kuwait? USA hjälpte ju t o m Saddam med gaskrigföring.

Men du är totalt oförmögen att säga att Israel ockuperar Palestina. Du är verkligen en parodi i din oförmåga att kritisera Israel.

Ha ha, inse vilken skillnad några bokstäver kan göra. Du säger att arabländerna 1948 ingrep, andra skulle säga angrep.

Länder är sällan änglar, håller med.

Finare? Iran-Irakkriget var en tragedi, så många liv som där släcktes för tidigt. Kan inte se att det någonsin var rätt att stödja Saddam. När USA gjorde det var det fel, när Palestinier gör det är det fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in