2021-06-15, 12:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men det måste väl vara bra för samhället om jag inte blir sjuk? Då kan jag överlåta min sjukhusplats till någon annan. Kanske någon antivaccinare som tror att det räcker med att äta kostillskott och vitaminer för att inte bli sjuk. Jag tror samhället har allt att vinna på att man inte blir sjuk.

Ja, sannolikt den som du snodde vaccinet för.

Två doser ger ett långvarigt skydd.. Eventuell Booster-dos under hösten är tänkt för att kompensera för mutationer/ varianter.

I nuläge finns ingen sådan framtagen.
Senast redigerad av LeeVan 2021-06-15 kl. 12:21.
Citera
2021-06-15, 12:25
Medlem
Uppsala kör bara rapport tisdag och torsdag nu. Idag är det bara 11 kvar på covid-avdelning och 3 intensivvårdas. 19 får övrig vård. Ett rapporterat dödsfall senaste tre veckorna. 2.1% positiva tester senaste 7 dagarna. Vaccinationen har rusat på slutet, nu är det 55,90% förstados och 25,88% andrados. För =>65 är siffrorna 93,69% / 75,74% och <65 45,54% / 11,14%.

Uppsala har netto gått mycket plus på folk som vaccinerar sig i andra regioner, ca 5000 personer plus och fler lär det bli när studenter vänder hemåt under sommaren. Fram tills nu har det dock förmodligen mest handlat om folk som jobbar i Stockholm, där man hela hela tiden öppnat lite tidigare för dom yngre grupperna(just nu är det dock 35+ som gäller i både regionerna)
Citera
2021-06-15, 12:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Blir det några nya siffror idag? Inte hört något nytt om SmiNet så man får väl anta det men det är verkligen trist med dessa avbrott - speciellt med den indiska variantens intåg.

Någon med mer koll på UK och deras rapportering förresten - ser nämligen ut som det kanske har börjat plana ut en aning?

Tycker inte mig se nån utplaning ännu. Men med utbredd användning av AZ så lär väl kurvan fortsätta uppåt.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-03-11..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Me tric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~GBR
Citera
2021-06-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Vi behöver helt klart stänga ner hela samhället i 8 månader till och tvinga på alla munskydd så fort de vistas utomhus. Annars kan vi alla bli förkylda.
Och även munskydd inomhus, såklart.
Citera
2021-06-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Den artikeln är låst för mig.

Men här är en länk till en artikel berörande samma sak. https://www.theguardian.com/world/2021/jun/14/delta-variant-covid-symptoms-include-headaches-sore-throat-and-runny-nose

Det låter ju bra om folk som får deltan slipper lukt och smak bortfall. Men inte kul med plötslig hörselnedsättning i stället. Fascinerande att viruset kan ändra sig så. Undrar om det är samma personer som drabbades av lukt och smak bortfall som nu riskerar hörselnedsättning. Det här viruset är så jäkla tyket mot vissa medans det knappt rör andra.

De skriver också:
Data suggests that the Delta variant is at least 40% more transmissible than the Alpha variant first detected in Kent, and appears to double the risk of hospitalisation. It also renders vaccines somewhat less effective, particularly after only one dose.
Deltan är helt klart en "bladvändare".

Kanske för antal fall som kan fladdra till lite men för det som spelar roll - avlidna och sjukhusinläggning (inklusive IVA) är det ett en liten gäspning.

Igår gick Edward Argar ut och sa att 10 av 1007 sjukhusinläggningar senaste veckan så var 10 st fullt vaccinerade.

Med tanke på hur många som är vaccinerade i UK så är det ett mycket bra skydd och Pfizers vaccin är bättre mot den Indiska.
Citera
2021-06-15, 13:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du smet före i kön. Försök inte rationalisera ditt övertramp. Du är en fuskare.

Att yngre i riskgrupp inte är lika högt prioriterade som äldre tycker jag är en formidabel skandal, minst sagt.
Citera
2021-06-15, 13:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fetat av mig i din text.

Jag tror du har dig själv och ditt sätt att uttrycka dig att skylla för att du blir illa bemött.
Det tycker jag inte, men såklart jag blir provocerad av folk som slänger sig med uttryck som "foliehatt" bara för att man inte vill delta i ett experiment med min långsiktiga hälsa i potten.

Citat:
Det är ofta mycket skitsnack och högt tonläge från din sida, tom. motsäger du dig själv då och då i dina inlägg för att det passar ditt, ofta obegripliga, syfte just då.
Det är klart att man är irriterad på alla får som tror på allt som media sänder ut. Det senaste är alla dessa varianter som vi inte ens sett ha någon större effekt. Tvärtom pekar allt ner just nu.

Citat:
Nej, polarisering är inte det som behövs i en allvarlig situation som tex. den vi nu har med covid-19, det håller jag med dig om. Samtidigt anstränger du dig inte mycket själv för att låta bli att polarisera.
Jag blir förbannad på kultbeteendet kring vaccin och masker, det är därifrån polariseringen kommer.

Citat:
Alla kan göra egna riskbedömningar, men det är få förunnat att kunna göra korrekta riskbedömningar (särskilt för sig själv).
Lär oss!
Hur ser din riskbedömning ut för dig själv när det gäller corona/covid?
Jag har haft det, det var inget speciellt, det var inte farligt för mig. Jag har antikroppar. Så varför ska jag springa och vaccinera mig det första jag gör när det fortfarande finns riskgrupper kvar att vaccinera i min ålderskategori som kanske inte haft covid och skulle fara illa? Jag tycker att jag är mkt generös som lämnar plats här.

Citat:
Generellt är det sunt att inte alla hoppar på tåget.
Jag tror inte mänskligheten skulle överlevt om alla hade gjort likadant jämt.
Om alla prövat flugsvamp skulle alla ha dött!
Om ingen prövat att äta fisk skulle vi inte ha utvecklats på det vis vi gjort.
Det är mycket möjligt att vaccinet är bra, men givet min egen risk är jag inte så intresserad av att ta det just nu. Om några år när alla studier är klara är det en annan sak.

Citat:
Ett första steg tycker jag är att argumentera sunt och lyssna på varandra.
Det blir väldigt mycket "hack i skivan" i tråden när samma argument framförs gång, på gång, på gång, på gång, på gång.
hmm det är ju på mask och vaccinkulten också. Tyvärr måste man säga emot gång på gång. Det är inte lätt att diskutera med sektmedlemmar.

Citat:
Edit
Några av de största hacken i skivan är
Vaccin går inte att utveckla så snabbt.
Utveckling av mRNA-vaccin har pågått sedan 80-talet och i början av 90-talet påvisade man att tekniken fungerade i djurförsök.
Bara för att något går fort betyder det inte att det inte gått rätt till.
En stor fördel med mRNA-vaccin är att man rätt snabbt kan bygga ihop dem och pröva istället för att odla fram dem i äggvita, pröva, odla igen, pröva, odla igen, pröva osv.
Du vet lika väl som jag att dessa vacciner inte är helt klara. Jag har inget emot vaccin i allmänhet, men dessa experimentella vacciner tycker jag inte att alla ska ta. I synnerhet inte unga och friska personer som inte ens är i fara.
Citera
2021-06-15, 13:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och även munskydd inomhus, såklart.

Pajasregler det där... Det är bara att titta på fotbollen igår så ser man att det är totalt meningslöst med dessa munbindor.
Citera
2021-06-15, 13:20
Medlem
Earlier today, NHS England Chief Executive, Sir Simon Stevens, announced that all over-18s in England will be be able to book the COVID-19 jab by end of week. A glance at the current share of confirmed Covid-19 infections per age group in the UK (week 23) explains why.

Kod:
Age      % of infections
0-4	 1.46%
5-9	 3.75%
10-14	 8.36%
15-19	13.57%
20-24	19.19%
25-29	14.53%
30-34	 9.91%
35-39	 6.90%
40-44	 5.71%
45-49	 4.89%
50-54	 4.66%
55-59	 3.33%
60-64	 1.32%
70-74	 0.73%
75-79	 0.46%
80-84	 0.46%
85-89	 0.37%
90+	 0.41%
Citera
2021-06-15, 13:25
Medlem
Beaver14s avatar
98 personer på IVA enligt aktuellt rapporterat läge!
Citera
2021-06-15, 13:27
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandskatt
Earlier today, NHS England Chief Executive, Sir Simon Stevens, announced that all over-18s in England will be be able to book the COVID-19 jab by end of week. A glance at the current share of confirmed Covid-19 infections per age group in the UK (week 23) explains why.

Kod:
Age      % of infections
0-4	 1.46%
5-9	 3.75%
10-14	 8.36%
15-19	13.57%
20-24	19.19%
25-29	14.53%
30-34	 9.91%
35-39	 6.90%
40-44	 5.71%
45-49	 4.89%
50-54	 4.66%
55-59	 3.33%
60-64	 1.32%
70-74	 0.73%
75-79	 0.46%
80-84	 0.46%
85-89	 0.37%
90+	 0.41%

Vaccinerna tycks funka bra mot Delta.

Ökningen är nog mest ett resultat av UK:s öppnande där 20-30-åringarna tar igen ett års pubbande.
Citera
2021-06-15, 13:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det tycker jag inte, men såklart jag blir provocerad av folk som slänger sig med uttryck som "foliehatt" bara för att man inte vill delta i ett experiment med min långsiktiga hälsa i potten.

Det är klart att man är irriterad på alla får som tror på allt som media sänder ut. Det senaste är alla dessa varianter som vi inte ens sett ha någon större effekt. Tvärtom pekar allt ner just nu.

Jag blir förbannad på kultbeteendet kring vaccin och masker, det är därifrån polariseringen kommer.

Jag har haft det, det var inget speciellt, det var inte farligt för mig. Jag har antikroppar. Så varför ska jag springa och vaccinera mig det första jag gör när det fortfarande finns riskgrupper kvar att vaccinera i min ålderskategori som kanske inte haft covid och skulle fara illa? Jag tycker att jag är mkt generös som lämnar plats här.

Det är mycket möjligt att vaccinet är bra, men givet min egen risk är jag inte så intresserad av att ta det just nu. Om några år när alla studier är klara är det en annan sak.

hmm det är ju på mask och vaccinkulten också. Tyvärr måste man säga emot gång på gång. Det är inte lätt att diskutera med sektmedlemmar.

Du vet lika väl som jag att dessa vacciner inte är helt klara. Jag har inget emot vaccin i allmänhet, men dessa experimentella vacciner tycker jag inte att alla ska ta. I synnerhet inte unga och friska personer som inte ens är i fara.
Nej, jag anser inte att vaccinerna inte är klara!
Om du är osäker/försiktig så är det helt okej för mig, men om du skulle vilja propagera mot vaccin mot covid-19 bör du ha en lite bättre argumentation än att "vaccinet är inte helt klart".

HÅLL UT!
De första fem dagarna efter helgen är jobbigast!
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-15 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in