2021-06-15, 09:50
Medlem
Hrass avatar
Det varnas för luriga symptom med den nya, farliga skräckvarianten delta.

Vi läser:
Citat:
Risken är att smittan gömmer sig bakom ”vanliga” förkylningssymtom, på ett helt annat sätt än tidigare dominerande varianter, skriver The Guardian.

– Covid beter sig annorlunda nu. Det är mer som en svår förkylning. Folk kan tro att de bara drabbats av en vanlig säsongsförkylning och fortsätter att gå ut på fester, säger Tim Spector.

– Så vad som är väldigt viktigt att veta är att sedan början av maj har vi tittat på de vanligaste symtomen i appen och de är inte samma som de brukade vara.
Det vanligaste inrapporterade symtomet nu är huvudvärk. Det följs av ont i halsen, rinnande näsa och feber. Tidigare har de vanligaste symtomen i Storbritannien i fallande grad varit feber, hosta och förlorad lukt eller smak. Enligt Tim Spector är hosta bara på femte plats över symtom sedan deltavarianten tog över. Förlorat luktsinne tar sig inte ens in på topp tio, skriver The Guardian.

/.../

– Budskapet här är att om du är ung och får milda symtom, det känns som en förkylning eller att du kanske mår lite konstigt, stanna hemma och testa dig, säger Tim Spector. Enligt uppgifter från Indien tros också deltavarianten ge tidigare ovanliga symtom bland dem som blir svårt sjuka. Där finns bland annat otrevliga symtom som illamående, kräkningar och plötslig hörselnedsättning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86eXP2/varnar-for-luriga-deltasymtom-covid-annorlunda-nu

Det är som en förkylning som illslugt gömmer sig bakom förkylningssymptom. Det mest skrämmande tycks vara att ingen gång under sjukdomsförloppet avslöjar Covid sig som Covid, utan gömmer sig hela tiden som en förkylning. Tills man är frisk, då.
Citera
2021-06-15, 09:56
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras

Vi läser:

Det är som en förkylning som illslugt gömmer sig bakom förkylningssymptom. Det mest skrämmande tycks vara att ingen gång under sjukdomsförloppet avslöjar Covid sig som Covid, utan gömmer sig hela tiden som en förkylning. Tills man är frisk, då.
Vi behöver helt klart stänga ner hela samhället i 8 månader till och tvinga på alla munskydd så fort de vistas utomhus. Annars kan vi alla bli förkylda.
Citera
2021-06-15, 10:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Vi läser:

Den artikeln är låst för mig.

Men här är en länk till en artikel berörande samma sak. https://www.theguardian.com/world/2021/jun/14/delta-variant-covid-symptoms-include-headaches-sore-throat-and-runny-nose

Det låter ju bra om folk som får deltan slipper lukt och smak bortfall. Men inte kul med plötslig hörselnedsättning i stället. Fascinerande att viruset kan ändra sig så. Undrar om det är samma personer som drabbades av lukt och smak bortfall som nu riskerar hörselnedsättning. Det här viruset är så jäkla tyket mot vissa medans det knappt rör andra.

De skriver också:
Data suggests that the Delta variant is at least 40% more transmissible than the Alpha variant first detected in Kent, and appears to double the risk of hospitalisation. It also renders vaccines somewhat less effective, particularly after only one dose.
Deltan är helt klart en "bladvändare".
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-15 kl. 10:19.
Citera
2021-06-15, 10:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Inget konstigt alls. Vi har all rätt att fatta våra egna beslut och vi bör inte vara här för att döma varandra.
Märkligt nog verkar det pågå någon slags mobbning mot oss som inte vill delta i experimentet förrän det är över och kallas för allehanda öknamn.

Det gör åtminstone mig mer osugen på att vaccinera mig. Polarisering är inte vad som behövs om man vill att folk ska vaccinera sig.

Dessa mask och vaccinfanatiker förstör bara för sig själva om de nu på allvar vill att så många som möjligt ska vaxxas.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men jag förstod ditt inlägg som om du inte trodde att Fohm rekommenderade och vill att alla över 18 år ska vaccinera sig även de som redan varit sjuka och detta oavsett hur klara studierna är.
jo då jag vet mkt väl vad de rekommenderar. Men det är i blindo. Jag kan fortfarande göra egna riskbedömningar.
Citera
2021-06-15, 10:55
Medlem
Otroligs avatar
Blir det några nya siffror idag? Inte hört något nytt om SmiNet så man får väl anta det men det är verkligen trist med dessa avbrott - speciellt med den indiska variantens intåg.

Någon med mer koll på UK och deras rapportering förresten - ser nämligen ut som det kanske har börjat plana ut en aning?
Citera
2021-06-15, 10:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Vi läser:

Om det har blivit mildare på riktigt, så är det väl ingen fara? Eller menar du att man kan få några hemska sjukdomsföljder, som visar sig först efter att man upplever att man tillfrisknat från "förkylningen"?
Citera
2021-06-15, 11:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Måste säga att jag förundras över din riskanalys, men alla gör ju förstås sina egna val.
Och jag förundras över din. Det bor närmare 8 miljarder på den här planeten och i storleksordningen 3 miljoner människor har dött med covid. De allra flesta är över 80 år eller så har de andra underliggande sjukdomar. Jag är varken över 80 år eller har underliggande sjukdomar. Risken är så löjligt liten för att bli allvarligt sjuk och när jag dessutom redan haft viruset så förstår jag inte vad jag ska med det där vaccinet till nu som inte ens är helt färdigt.

Citat:
Hur kan du vara så säker på att ditt immunförsvar klarar av viruset? Speciellt nu när vi fått en mer smittsam och farligare variant.
säker kan jag inte vara men då är det mitt problem i sådana fall. Vaccinerna ger inte 100% skydd de heller.

Citat:
Vilka viktiga steg är det du anser hoppats över i vaccinationsutvecklingen?
Du får googla, men vacciner går inte att få fram så snabbt utan nödgodkännande.

Citat:
Det konstiga med att vilja vänta är att vi har en pågående dödlig pandemi världen över. Det mesta pekar på att mRNA-vaccinen ger ett hyggligt skydd, speciellt mot svår sjukdom.
Studierna är inte helt klara. Det dröjer några år innan dessa vacciner är fullständigt klara och säkra. Fram till dess vet ingen vad de långsiktiga effekterna ger.

Citat:
Gissningsvis har väl 1 miljard människor vaccinerats världen över och det här har pågått sedan december förra året. Om det vore farligt med vaccinen. Tror du inte vi hade fått veta det, vid det här laget då?
Men jösses. Det har gått ett halvår. Det här dröjer några år innan vi vet hur det blir. Jag kommer att vänta tills det är 100% klart och godkänt

Citat:
En liknelse skulle kunna vara att hoppa fallskärm från ett flygplan. Du har att välja mellan att hoppa utan eller att använda fallskärm. Du väljer att hoppa utan då du inte är säker på att fallskärmen testats tillräckligt väl, samt att du är rädd för att trassla in dig i repen.
Jag tror att vi behöver förstå att vissa är mer i riskzonen än andra för att bli allvarligt sjuka i covid. Och är man i riskzonen (exempelvis multisjuk, överviktig, hjärt och kärlsjukdomar, diabetes etc) så ska man såklart överväga att vaccinera sig och delta i experimentet.

Men vi som bryr oss om vår hälsa och inte lider av dessa sjukdomar har inte alls samma risk för att råka illa ut.

Citat:
Måste säga att jag förundras över valet, men alla är ju förstås fria att fatta sina egna beslut.
som sagt. 3 miljoner av 8 miljarder människor har dött och de flesta är mycket gamla. Hur i hela helvetet kan man oroa sig för detta om man är ung och frisk i övrigt?
Citera
2021-06-15, 11:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Blir det några nya siffror idag? Inte hört något nytt om SmiNet så man får väl anta det men det är verkligen trist med dessa avbrott - speciellt med den indiska variantens intåg.

Någon med mer koll på UK och deras rapportering förresten - ser nämligen ut som det kanske har börjat plana ut en aning?

Nej, det som står på FHM är att SmiNet stängdes kl 21:45 i söndags. Antar att det fortfarande är stängt så vi kan inte räkna med någon uppdatering idag.
Citera
2021-06-15, 11:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Men visst är det väl så att Sverige beställt mer vaccin än vad det finns invånare? Spekuleras ju redan nu om en tredje boosterdos under hösten. Gör väl inget om jag föregår det?

https://www.lakemedelsvarlden.se/boosterdos-i-host-till-sarbara-grupper-i-storbritannien/

Jo det spelar roll, men gjort är gjort, det går ju inte att göra ogjort nu. Tränger du dig i kön i affären också? Vi har beställt mer vaccin än vad som behövs men det hör inte hit. Leveranserna är dock vad de är och vi har en dagordning som ska följas. Det blir kompanismisk för dig.
Citera
2021-06-15, 12:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Märkligt nog verkar det pågå någon slags mobbning mot oss som inte vill delta i experimentet förrän det är över och kallas för allehanda öknamn.

Det gör åtminstone mig mer osugen på att vaccinera mig. Polarisering är inte vad som behövs om man vill att folk ska vaccinera sig.

Dessa mask och vaccinfanatiker förstör bara för sig själva om de nu på allvar vill att så många som möjligt ska vaxxas.

jo då jag vet mkt väl vad de rekommenderar. Men det är i blindo. Jag kan fortfarande göra egna riskbedömningar.
Fetat av mig i din text.

Jag tror du har dig själv och ditt sätt att uttrycka dig att skylla för att du blir illa bemött.

Det är ofta mycket skitsnack och högt tonläge från din sida, tom. motsäger du dig själv då och då i dina inlägg för att det passar ditt, ofta obegripliga, syfte just då.

Nej, polarisering är inte det som behövs i en allvarlig situation som tex. den vi nu har med covid-19, det håller jag med dig om. Samtidigt anstränger du dig inte mycket själv för att låta bli att polarisera.

Alla kan göra egna riskbedömningar, men det är få förunnat att kunna göra korrekta riskbedömningar (särskilt för sig själv).
Lär oss!
Hur ser din riskbedömning ut för dig själv när det gäller corona/covid?

Generellt är det sunt att inte alla hoppar på tåget.
Jag tror inte mänskligheten skulle överlevt om alla hade gjort likadant jämt.
Om alla prövat flugsvamp skulle alla ha dött!
Om ingen prövat att äta fisk skulle vi inte ha utvecklats på det vis vi gjort.

Ett första steg tycker jag är att argumentera sunt och lyssna på varandra.
Det blir väldigt mycket "hack i skivan" i tråden när samma argument framförs gång, på gång, på gång, på gång, på gång.

Edit
Några av de största hacken i skivan är
Vaccin går inte att utveckla så snabbt.
Utveckling av mRNA-vaccin har pågått sedan 80-talet och i början av 90-talet påvisade man att tekniken fungerade i djurförsök.
Bara för att något går fort betyder det inte att det inte gått rätt till.
En stor fördel med mRNA-vaccin är att man rätt snabbt kan bygga ihop dem och pröva istället för att odla fram dem i äggvita, pröva, odla igen, pröva, odla igen, pröva osv.

Vaccinet ska bara användas exakt på det vis som tillverkaren gjorde när vaccinen testades.
För de flesta är det nog obegripligt att man inte ska kunna lära sig något längs vägen.
Vaccintillverkarna valde tex. ett intervall mellan dos 1 och dos 2 som visade sig fungera tillräckligt bra. I det läget hade det varit dumt att lägga massor med tid på att testa olika intervall mellan doserna eftersom det var viktigare att vinna tid än att öka effektiviteten något.
När man nu kommit fram till att längre intervall mellan doserna ger ett bättre skydd så är det väl bättre att använda sig av dessa rön.

En annan sak som kommer upp ständigt är att Astra Zenecas vaccin har typ låg effektivitet, trots att den utökade fas 3-studien visar att vaccinet vara 79 % effektivt för att förhindra symptomatisk covid-19 och 100 % effektivt att förhindra allvarlig sjukdom.
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-15 kl. 12:30.
Citera
2021-06-15, 12:10
Medlem
Over 800 elever er sendt hjem fra Grønnevang Skole i Hillerød, efter fire elever er konstateret smittet med den ekstra smitsomme, indiske variant af coronavirus, den såkaldte deltavariant.

Der er nu iværksat en omfattende smitteinddæmning, hvor alle nære kontakter samt deres nære kontakter skal i isolation og testes to gange.
Pr. 11. juni var der identificeret 136 tilfælde af deltavarianten i Danmark.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13057921/ssidirektoer-vaccinerne-virker-mod-ekstra-smitsom-deltavariant-som-har-lukket-dansk-skole/
Citera
2021-06-15, 12:16
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jo, jag löper ökad risk för att bli svårt sjuk eller avlida i Covid19. Ändå blev jag inte prioriterad i någon större utsträckning. Jag tycker det är skandal. Tror inte jag gnällt eller haft åsikter om några "egoister". Det är inget jag kan dra mig till minnes. Däremot tycker jag ju att FHM och framförallt regeringen borde vidtagit betydligt mer omfattande åtgärder för att skydda befolkningen från smitta. Det är så många som dött i onödan. Tycker så synd om alla anhöriga. Speciellt anhöriga till relativt unga offer som gått åt. Barn som förlorat sina föräldrar m.m. Det fullkomligen skär i mitt hjärta.

Ok och tack vare att du trängde dig kan det i teorin ha avlidit ytterligare en i onödan.

Jo IMBILDEN du har avfärdat precis alla argument mot restriktioner, skolstängningar osv som egoism.
Det viktigaste för dig verkar ha varit att trycka tillbaka smittan till vilket pris som helst.

Har du ställt den diagnosen själv eller för där jag bor har det inte varit några problem för riskgrupperna att gå före.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in