Citat:
Ursprungligen postat av
dronesoul
Så lite så!
Minns du vilken medicin?
Dock känns det som att polisen hade delat med sig av hennes diagnos i FUP för att vara så transparenta som möjligt och pga fair play gentemot SD, om hon hade den. Det är ju ändå något som mycket starkt kan påverka en människas mående och beteenden.
Jag tror starkt på odiagnostiserad bipolär sjukdom typ 2. Hypomanier karaktäriseras av minskat sömnbehov, ökad kreativitet och energi, ökat självförtroende, ökad känslighet. Dock kan vissa bli sjukt lättirriterade och störa sig på andra ”som fattar för långsamt och bromsar” dem, andra blir karismatiska och megacharmiga. Viss hybris är vanligt, i typ 2 kan det ofta uttrycka sig att de kastar sig in i nya intressen och antar att de ska bli framgångsrika inom intresset på nolltid (ibland sker det dock haha).
Själv så gick jag över en natt från att ha varit isolerad och undvikande i flera år, till att explodera personlighetsmässigt och bli en karismatisk och omtyckt person, skaffa 30-40 nya kontakter/vänner och nå en ganska lyckad tillvaro i en subkultur jag aldrig ens brytt mig om innan, på 1-2 år. Ofta gör effekterna att man blir en otroligt driven och kreativ person som också är en mästare på ”social climbing”. Massa snabba ytliga kontakter. Några år senare kraschade allt och jag var tillbaka på ruta ett. Eller typ ruta -10 ärligt talat. För att ge ett exempel.
Värt att tillägga är att det finns lika många humörsvängningsmönster som det finns bipolära personer. Vissa har 5 år av depressiva skov med 1 vecka hypomaniska skov mellan dem. Vissa har bara ett enda skov under hela livet. Vissa har blandepisoder, dvs depressivt skov och hypomaniskt/maniskt skov samtidigt (skevt). Vissa har korta depressiva med långa uppåtskov däremellan. Vissa pendlar mellan högt och lågt flera gånger per dag (fruktansvärt, hög självmordsrisk). Och just det, det är vanligt att man är helt frisk och normal i perioder mellan olika skov. Vissa har friska perioder i decennier mellan sina skov.
” Dock känns det som att polisen hade delat med sig av hennes diagnos i FUP för att vara så transparenta som möjligt och pga fair play gentemot SD, om hon hade den.”
- som svar på det här så har jag för mig att det var så att LW bara hunnit börja fundera på om hon kanske kunde ha diagnosen och att hon funderade på att låta utreda sig (kanske någon annan som minns och kan klistra in från fup?).
- Det kan även ha varit så att den i LWs närhet som har diagnosen var den som funderade på om LW också hade den.
- Men jag tycker mig minnas att personen pratat med LW (eller någon nära henne) om sina tankar på detta.
Mitt minne är lite luddigt.
LW åt Mirtazapin (trådisar, rätta mig om jag har fel nu tack!) för depression.
Jag läste bipacksedeln för dem.
De stod att en biverkning är att bipolära skov kan debutera (jag minns inte ordagrant men kan kolla upp det).
Tillägg! Efter att jag funderat lite så var det väl nån släkting eller vän till familjen som själv hade diagnosen som var den som kopplade LWs beteende till den.
Jag har för mig att hen pratade med LW om detta men är inte helt säker.
Trådisar med bättre minne, help me out please!