2021-06-15, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergslag
Va barn i pluralis, det fanns en bäbis och resten var vuxna. Det fanns EN anledning till att de vuxna var med. Förklaringen här blir att det har med relationerna att göra och om det fanns avvikande beteende och vad var accepterat beteende m.m. Sanninen bör barnen få veta men det har inte med videon att göra.
Jag väntar på att ta del av det du delar med dig av, är mycket tacksam.
Citera
2021-06-15, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Det är verkligen intressant. Jag har nämligen misstänkt att även HD led av en mycket kraftig och långvarig bipolär depression, då en sådan verkligen kan vara så handikappande på det sätt som HDs mående beskrivs i FUP. Sådan medicin som enbart verkar tas av bipolära och schizofrena (och HD verkar inte schizofren), samt att hon ska ta det livet ut (sjukdomen är livslång), tyder starkt på det.

Verkar som att SD lätt fattade tycke för bipolära om nu både HD och LW är/var det, hahaha. Och själv verkade han ju ha haft en narcissistisk personlighetsstörning med psykopatiska drag. En riktig jävla soppa kokad på psykisk ohälsa av olika slag.

Mest troligt ingen slump, män med hans störning har en särskild blick för personer med svagheter/känsligheter - inte olik sökrobot. Dom väljer sina offer med omsorg. Dessvärre.
Citera
2021-06-15, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mest troligt ingen slump, män med hans störning har en särskild blick för personer med svagheter/känsligheter - inte olik sökrobot. Dom väljer sina offer med omsorg. Dessvärre.

Så sant, så sant. Tänkte detsamma! Precis som du säger så har predators som han en förkärlek för lättkuvade och lättmanipulerade, mer eller mindre hjälplösa, människor. Brr.

Men det kan även vara en social mekanik där de enda som accepterar och släpper in människor som SD är sårbara människor som HD och LW.

Jag själv gissar att det förmodligen rör sig om en kombination.
Senast redigerad av dronesoul 2021-06-15 kl. 04:04.
Citera
2021-06-15, 04:16
Medlem
Citat:
Så sant, så sant. Tänkte detsamma! Precis som du säger så har predators som han en förkärlek för lättkuvade och lättmanipulerade, mer eller mindre hjälplösa, människor. Brr.

Men det kan även vara en social mekanik där de enda som accepterar och släpper in människor som SD är sårbara människor som HD och LW.

Jag själv gissar att det förmodligen rör sig om en kombination.

Naturligtvis finns en samverkande faktor. Om än LW var motsträvig.
Citera
2021-06-15, 07:16
Medlem
Citat:
Så lite så!

Minns du vilken medicin?

Dock känns det som att polisen hade delat med sig av hennes diagnos i FUP för att vara så transparenta som möjligt och pga fair play gentemot SD, om hon hade den. Det är ju ändå något som mycket starkt kan påverka en människas mående och beteenden.

Jag tror starkt på odiagnostiserad bipolär sjukdom typ 2. Hypomanier karaktäriseras av minskat sömnbehov, ökad kreativitet och energi, ökat självförtroende, ökad känslighet. Dock kan vissa bli sjukt lättirriterade och störa sig på andra ”som fattar för långsamt och bromsar” dem, andra blir karismatiska och megacharmiga. Viss hybris är vanligt, i typ 2 kan det ofta uttrycka sig att de kastar sig in i nya intressen och antar att de ska bli framgångsrika inom intresset på nolltid (ibland sker det dock haha).

Själv så gick jag över en natt från att ha varit isolerad och undvikande i flera år, till att explodera personlighetsmässigt och bli en karismatisk och omtyckt person, skaffa 30-40 nya kontakter/vänner och nå en ganska lyckad tillvaro i en subkultur jag aldrig ens brytt mig om innan, på 1-2 år. Ofta gör effekterna att man blir en otroligt driven och kreativ person som också är en mästare på ”social climbing”. Massa snabba ytliga kontakter. Några år senare kraschade allt och jag var tillbaka på ruta ett. Eller typ ruta -10 ärligt talat. För att ge ett exempel.

Värt att tillägga är att det finns lika många humörsvängningsmönster som det finns bipolära personer. Vissa har 5 år av depressiva skov med 1 vecka hypomaniska skov mellan dem. Vissa har bara ett enda skov under hela livet. Vissa har blandepisoder, dvs depressivt skov och hypomaniskt/maniskt skov samtidigt (skevt). Vissa har korta depressiva med långa uppåtskov däremellan. Vissa pendlar mellan högt och lågt flera gånger per dag (fruktansvärt, hög självmordsrisk). Och just det, det är vanligt att man är helt frisk och normal i perioder mellan olika skov. Vissa har friska perioder i decennier mellan sina skov.

” Dock känns det som att polisen hade delat med sig av hennes diagnos i FUP för att vara så transparenta som möjligt och pga fair play gentemot SD, om hon hade den.”

- som svar på det här så har jag för mig att det var så att LW bara hunnit börja fundera på om hon kanske kunde ha diagnosen och att hon funderade på att låta utreda sig (kanske någon annan som minns och kan klistra in från fup?).

- Det kan även ha varit så att den i LWs närhet som har diagnosen var den som funderade på om LW också hade den.
- Men jag tycker mig minnas att personen pratat med LW (eller någon nära henne) om sina tankar på detta.

Mitt minne är lite luddigt.

LW åt Mirtazapin (trådisar, rätta mig om jag har fel nu tack!) för depression.

Jag läste bipacksedeln för dem.
De stod att en biverkning är att bipolära skov kan debutera (jag minns inte ordagrant men kan kolla upp det).

Tillägg! Efter att jag funderat lite så var det väl nån släkting eller vän till familjen som själv hade diagnosen som var den som kopplade LWs beteende till den.

Jag har för mig att hen pratade med LW om detta men är inte helt säker.
Trådisar med bättre minne, help me out please!
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-15 kl. 07:36.
Citera
2021-06-15, 07:40
Medlem
Citat:
Ah, missade att det gällde HD. Men det är verkligen intressant. Jag har nämligen misstänkt att även HD led av en mycket kraftig och långvarig bipolär depression, då en sådan verkligen kan vara så handikappande på det sätt som HDs mående beskrivs i FUP. Har även läst att stora livsförändringar som t.ex att få barn kan trigga skov.

Sådan medicin som enbart verkar tas av bipolära och schizofrena (och HD verkar inte schizofren), samt att hon ska ta det livet ut (sjukdomen är livslång), tyder starkt på det. Men vad vet jag, kanske har medicinen andra användningsområden än de som står på FASS. Enligt olika vårdsidor på internet verkar det dock finnas en tydlig koppling mellan bipolär sjukdom och förlossningsdepression.

Verkar som att SD lätt fattade tycke för bipolära om nu både HD och LW är/var det, hahaha. Och själv verkade han ju ha haft en narcissistisk personlighetsstörning med psykopatiska drag. En riktig jävla soppa kokad på psykisk ohälsa av olika slag med andra ord.

Någon i tråden svarade ju att hen själv tog den medicinen för sömnstörningar. Om det stämmer så kan det ju ha varit så för HD med.

Angår bipolär sjukdom så läste jag på ett forum att det händer att diagnosen felaktigt sätts när patienten egentligen har CPTSD.
Kan inte säga till 100% att det stämmer eftersom det var just ett diskussionsforum som är källan.
Citera
2021-06-15, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han har nog föga koll.
Kan väl avspegla att de inte ville stöta sig ang deras förstfödda barnbarn och riskera kontakten. SD är stolt fader men helt wacko, de är troligen är vana att han spelar över.
Det märks på hans mor att hon försöker styra upp men det är vagt.
Han ser ju ut som han är på permission från nåt boende, helt obegripligt hur han sen kan erhålla ett jobb på chefsnivå, även om det sket sig sen pga just bristande social kompetens. Frågan är väl om han håller ihop en stund utåt och ballar sen ur totalt när han slappnar av ihop m familjen alternativt byter beteende som då HD är med vid hittegods. Inte värst förvånad att hans tillvaro sattes i gungning när hon tog ut skilsmässa. Herre gud vilken nörd.

Fetade. Du menar med det utseendet borde han inte fått chefsjobb på ett företag som håller på och mäter och fixar vid byggen?
Citera
2021-06-15, 08:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Fetade. Du menar med det utseendet borde han inte fått chefsjobb på ett företag som håller på och mäter och fixar vid byggen?
Nu skrev du inte frågan till mig men jag kan förstå vad develi menar.
Det är inte det fysiska utseendet som borde utesluta chefsjobb utan det handlar om hans uppträdande och beteende.
Det är långt ifrån stabilt och förtroendeingivande.
Vem vill ha en chef som fladdrar runt och "skämtar" som han gör?
Citera
2021-06-15, 08:13
Medlem
Citat:
Ah, missade att det gällde HD. Men det är verkligen intressant. Jag har nämligen misstänkt att även HD led av en mycket kraftig och långvarig bipolär depression, då en sådan verkligen kan vara så handikappande på det sätt som HDs mående beskrivs i FUP. Har även läst att stora livsförändringar som t.ex att få barn kan trigga skov.

Sådan medicin som enbart verkar tas av bipolära och schizofrena (och HD verkar inte schizofren), samt att hon ska ta det livet ut (sjukdomen är livslång), tyder starkt på det. Men vad vet jag, kanske har medicinen andra användningsområden än de som står på FASS. Enligt olika vårdsidor på internet verkar det dock finnas en tydlig koppling mellan bipolär sjukdom och förlossningsdepression.

Verkar som att SD lätt fattade tycke för bipolära om nu både HD och LW är/var det, hahaha. Och själv verkade han ju ha haft en narcissistisk personlighetsstörning med psykopatiska drag. En riktig jävla soppa kokad på psykisk ohälsa av olika slag med andra ord.

Jag instämmer i din analys av vad SD kan ha haft för personlighetsstörning.

Efter den 14 minuter långa hemmavideon från 2004 där SD beter sig socialt klumpigt som användaren Bergslag (tror jag hen heter) la upp (på nytt) igår kommenterade någon i tråden att det var svårt att första vad HD och LW attraherades av hos SD,

men att han kanske väckt moderskänslor hos de båda kvinnorna, typ att de ville ta hand om honom och hjälpa som om han var en vilsen pojke.

Om de båda kvinnorna själva hade psykiska (då odiagnostiserade) bekymmer så kan de ju tänkas att de kände empati och ömhet för SD av den anledningen, även om deras psykiska bekymmer var av en annan sort än SDs.

HDs besvär med långvarig depression debuterade efter andra barnet, men det finns vittnesmål om att hon haft vissa psykiska besvär även innan, bla under nån resa med mamman och systern, och haft svårt i relationen med sin mamma under uppväxten.

Citera
2021-06-15, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hoppar in här:
Vet inte om du väljer att missuppfatta med flit, det handlar väl inte om utseendet utan beteendet om jag uppfattat Develi rätt.

Och beteendet är ju högst avvikande och det ser man i filmen.
(Tråkigt att tråden stundtals blir så tjafsig)
Citera
2021-06-15, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Hoppar in här:
Vet inte om du väljer att missuppfatta med flit, det handlar väl inte om utseendet utan beteendet om jag uppfattat Develi rätt.

Och beteendet är ju högst avvikande och det ser man i filmen.
(Tråkigt att tråden stundtals blir så tjafsig)

Jag ville bara få ett förtydligande om det var utseendet eller beteendet som åsyftades. Var lite oklart där.

”Han ser ju ut som…” (utseende)

skiljer ju sig från

”Han beter sig ju som…” (beteende)

Jobb fick han uppenbarligen. Sen har det ju inte alltid gått så bra för honom på jobbet vad gäller den sociala biten. Och chef fick han heller inte vara.
Citera
2021-06-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ingen av farföräldrarna släppte barnbarnet utom synhåll, knappt 1 meter ifrån sig.

Hur långt upp i åldrarna sträcker sig föräldraransvar egentligen? Enligt dig? Visst varar det för livet men inte att lägga sig i och ta över vuxna barns egenansvar.

Farföräldrarna var ju inte där dygnet runt.

Föräldraansvar är i varje fall till 18-årsdagen. fast vad har det med saken att göra i det här fallet? En nyfödd bebis kan inte betraktas som ett gränsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in