2021-06-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu skrev du inte frågan till mig men jag kan förstå vad develi menar.
Det är inte det fysiska utseendet som borde utesluta chefsjobb utan det handlar om hans uppträdande och beteende.
Det är långt ifrån stabilt och förtroendeingivande.
Vem vill ha en chef som fladdrar runt och "skämtar" som han gör?

Och vi fick Develis människosyn på de som bor på boenden på köpet.

Ja han har väl en historia av att ha slagit sönder nåt bord på Apoteket och sen diverse tjafs på mät/konsultföretagen där som toppades med att låna chefens domkraft som kanske blev mordvapen då så månadens anställde varje månad var han inte.
Citera
2021-06-15, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Och vi fick Develis människosyn på de som bor på boenden på köpet.

Ja han har väl en historia av att ha slagit sönder nåt bord på Apoteket och sen diverse tjafs på mät/konsultföretagen där som toppades med att låna chefens domkraft som kanske blev mordvapen då så månadens anställde varje månad var han inte.

Nä, vi kanske kan enas om att han var outstanding hos T*réns. Som mördare då. Kunderna ska ha knorrat.
Citera
2021-06-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När Lena blev engagerad i något så gick hon in i det till 120 %, kunde gälla vilket intresse som helst, lätt hypomani. Men det som hände de senaste åren 2016- var snarast att hon var utsatt för stark psykisk press hon inte hade egen kontroll över. Stundvis med inslag av stalking, hot mm. Lägg därtill en allvarlig knäskada av en skidolycka som fick henne sängliggande. Den destruktiva relationen ökade över tid.

Senaste ett åren gick hon i regelbunden terapi som förbättrade hennes mående och fick henne att förändra sitt liv och tankesätt. Hon var på väg att lämna den gifte man hon haft en destruktiv relation med.

Nej, Lena har aldrig fått diagnos Bipolär. Aldrig heller medicinerats för det.

Citat:
Ursprungligen postat av dronesoul
Nej, sant. Det är mycket som händer som kan förklara hennes beteende.

Iofs utesluter inte det ena det andra, t.ex. kan hon mycket väl ha haft sjukdomen och fått ett hypomant skov triggat av den sömnlöshet och den akuta stress SD åsamkade henne under denna period.

Det är ju därför bipolära måste vara noga med att ta hand om sin sömn. Centralstimulerande kan trigga skov pga minskad sömn. Sömnapné (andningsuppehåll som väcker en massa gånger varje natt utan att man minns det) kan också trigga skov. Obehagliga stalkergrannar som hotar en och ens barn till livet likaså. Allt som pajar sömnen liksom.

Tack för en alldeles utmärkt och dessutom självupplevd beskrivning av bipolär sjukdom. Du har dessutom tagit till dig en massa info om sjukdomen. Kan verkligen förstå hur slitsamt det måste vara att, särskilt omedicinerad, leva med detta.

Din beskrivning ger en ännu bättre förståelse för Lenas problem och varför hon levde som hon gjorde. Att samtidigt vara utsatt för SDs terror och snokande gjorde förstås allting 10 resor värre. Stackars Lena, känner stor empati med henne. Hur hon hade det.
Senast redigerad av zilvereko 2021-06-15 kl. 09:26.
Citera
2021-06-15, 09:40
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:

[i]”..Ur hovrättsdomen, Ulf Wessberg.

Under dygnets timmar körde Lena ”120 procent” och sedan stupade hon i säng. Han vet att Lena hade problem med sömnen och problem med att komma ner i varven ett stort sömnbehov. Han såg en förändring under senare delen av 2016..”

Börjar med att säga att jag läser i denna tråden lite då och då, jag har inte stenkoll på dom inblandade, men när jag läser hur någon här beskrivit Lena så poppar något helt annat upp.
Förstår att hon hade problem med benet (om hon hade brutit det..?), och detta som sägs om henne stämmer även bra in på opioidberoende/användning.

Säg att hon börjar knapra smärtstillande, äter hon korttidsverkande är det inget konstigt att man vaknar mitt i natten av abstinens när dess verkan gått ur, då måste man upp och ”fylla på”, att somna om är totalt omöjligt, man blir även pigg och uppåt av dom i början (konstig dygnsrytm), är man då uppe halva nätterna pga svårt att somna är det inte konstigt att man somnar till var som helst.

Man blir också väldigt pratig och öppen, man pratar med allt och alla, om allt!

Som sagt, det som sägs om henne stämmer klockrent in på hur det är att gå på smärtstillande men jag reserverar mig och säger att jag har inte 💯 koll på denna tråden och dom inblandade, det var bara något som jag kände att kan bidra med, så hat och påhopp undanbedes.
Senast redigerad av MissDecibella 2021-06-15 kl. 09:43.
Citera
2021-06-15, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Hoppar in här:
Vet inte om du väljer att missuppfatta med flit, det handlar väl inte om utseendet utan beteendet om jag uppfattat Develi rätt.

Och beteendet är ju högst avvikande och det ser man i filmen.
(Tråkigt att tråden stundtals blir så tjafsig)
Med vetskap om hur Stefan "skojat och prankat" på arbetsplatser, med vänner och bekanta, på barnkalas osv, så är det väldigt tacksamt att få ta del av hur Stefan agerade way back.. det är samma "allt ljus på mig, det är JAG som är stjärnan här".
Hans fars lama "Steffe, naj Steffe, Steffe", det kryper i kroppen. Han vill inte göra Stefan sur.
Jag kan bara inte förstå att hans egna föräldrar inte säger ifrån, men det är också en förklaring till att Stefans gränslösa beteende kunde fortgå. Ingen vågade, ville eller orkade säga emot honom, då hade det nog kunnat sluta illa, vilket det gjorde för Lena, när hon satte ner foten och inte tänkte lyda honom blint längre. Hon sa dessutom att hon inte längre var rädd för honom.
Ingen skulle säga emot honom.
Ingen skulle lämna honom, det var hans show, och när det inte blev som han ville, då fick de skylla sig själva. Ridå.
Citera
2021-06-15, 10:15
Medlem
Citat:
Har inte orkat läsa igenom denna massiva tråd, men har det någonsin diskuterats om huruvida Lena var bipolär? Diagnostiserad eller ej.

Ur hovrättsdomen, Ulf Wessberg.

Under dygnets timmar körde Lena ”120 procent” och sedan stupade hon i säng. Han vet att Lena hade problem med sömnen och problem med att komma ner i varv. Under de sista åren var hennes dygnsrytm ”ofrisk”. Han kunde få ett svar på ett meddelande vid två-tiden på natten, trots att han visste att hon skulle börja jobba vid sju på morgonen efter. Hans uppfattning är att den skeva dygnsrytmen blev värre under det sista ett och ett halvt året. Hon fick inte tillräckligt med sömn. Hon hade egentligen ett stort sömnbehov. Han såg en förändring under senare delen av 2016. Då blev det sämre och sämre. I tiden strax före det att hon avled blev det lite bättre, möjligen. Hon var skadad i benen under början av 2018 och när hon kom tillbaka från den skadan och kunde röra sig igen upplevde han att hennes mående blev bättre. Hennes mående försämrades alltså under 2016 och 2017. Lena sökte en fast punkt, men hade svårt att hitta den. Han kan se perioder då hon var ”manisk”. Hon hade ett osunt tempo i kroppen. Exempelvis kunde hon vara hemma hos honom och de pratade och tittade på TV, men plötsligt somnade hon. Vid några tillfällen pratade hon med honom om sina relationer. Hon var öppen med att hon var ambivalent. Hon var orolig för sitt eget psykiska mående. Hon tyckte att det var rörigt och stökigt. För honom handlade hennes sjukskrivning om en kombination av dåligt psykiskt mående och fysiska problem med benen.

Som sagt så kanske detta uppmärksammats av många. Men är det någon annan som reagerat på att detta är en klockren beskrivning av en människa sjuk i bipolär sjukdom, som gått in i ett hypomaniskt skov? Alternativt en som snabbt pendlar mellan hypomani/depression.

De tydligaste symptomen finns alla med.

- Kraftigt minskat sömnbehov och ökad energi men också ökad känslighet.
- Uppvarvad och ovanligt pratig och öppen.

Sedan andra symptom som vi känner till sedan tidigare, som...

- Ökat risktagande.
- Ökad sexuell lust.
- Svårt att hålla i pengar.
- Generellt ”märkligt” beteende, ibland ett aggressivt sådant.

Ulf använder till och med ordet ”manisk” för att beskriva henne.

Vad LW ev led av har diskuteras i tråden ganska mycket, men... det var faktiskt för ett antal år sedan. Varför drar Du upp det nu? Vi lär inte få mer vetskap. Det är mordet på Lena denna tråd handlar om.

För tillfället är det mer av intresse vad SD led av/vad som är/var fel med den idioten.
Var det någon/några som undanhöll alla hans tokerier/sidor?
Hade LW någon vetskap om det fördolda vad gäller SD, hade han för henne som prost (eller vad det nu heter) avslöjat något som var svartare än svart?

Vad vi nu fått visat för oss svart på vitt är av betydligt större intresse (även om jag inte tittat på filmen utan bara läst inläggen i tråden).
Citera
2021-06-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad LW ev led av har diskuteras i tråden ganska mycket, men... det var faktiskt för ett antal år sedan. Varför drar Du upp det nu? Vi lär inte få mer vetskap. Det är mordet på Lena denna tråd handlar om.

För tillfället är det mer av intresse vad SD led av/vad som är/var fel med den idioten.
Var det någon/några som undanhöll alla hans tokerier/sidor?
Hade LW någon vetskap om det fördolda vad gäller SD, hade han för henne som prost (eller vad det nu heter) avslöjat något som var svartare än svart?

Vad vi nu fått visat för oss svart på vitt är av betydligt större intresse (även om jag inte tittat på filmen utan bara läst inläggen i tråden).

Lovar att hålla mig till dina diskussionsregler i fortsättningen.
Citera
2021-06-15, 10:27
Medlem
Citat:

Det var inga regler... vad får Du det ifrån?

Ställde en fråga vad gäller Ditt intresse nu för vad LW ev led av (dryga 3 år sedan hon avled och efter mycket snack om det tidigare i tråden)? Inga svar lär komma fram efter så här lång tid.
Citera
2021-06-15, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
” Dock känns det som att polisen hade delat med sig av hennes diagnos i FUP för att vara så transparenta som möjligt och pga fair play gentemot SD, om hon hade den.”

- som svar på det här så har jag för mig att det var så att LW bara hunnit börja fundera på om hon kanske kunde ha diagnosen och att hon funderade på att låta utreda sig (kanske någon annan som minns och kan klistra in från fup?).

- Det kan även ha varit så att den i LWs närhet som har diagnosen var den som funderade på om LW också hade den.
- Men jag tycker mig minnas att personen pratat med LW (eller någon nära henne) om sina tankar på detta.

Mitt minne är lite luddigt.

LW åt Mirtazapin (trådisar, rätta mig om jag har fel nu tack!) för depression.

Jag läste bipacksedeln för dem.
De stod att en biverkning är att bipolära skov kan debutera (jag minns inte ordagrant men kan kolla upp det).

Tillägg! Efter att jag funderat lite så var det väl nån släkting eller vän till familjen som själv hade diagnosen som var den som kopplade LWs beteende till den.

Jag har för mig att hen pratade med LW om detta men är inte helt säker.
Trådisar med bättre minne, help me out please!

Ah, det om polisen och LWs ev. diagnos var något jag skrev när jag fortfarande trodde vi skrev om just henne och inte HD. Vi bytte lite snabbt mellan två potentiellt bipolära haha.
Citera
2021-06-15, 11:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Haha, hur orkar du ens gnälla på folk som diskuterar LW i en tråd om just LW?
Tråden handlar om mordet på LW och mördarens självmord efter att han blev dömd för mordet.
Tycker du det är relevant om LW eventuellt hade någon diagnos?
Letar du efter orsaker till att hon får skylla sig själv?

Det finns intressantare aspekter på det här fallet.

Ambulans och polis kom till platsen nästan en timme efter att SD hade skurit halsen av sig.
De försökte uppliva honom med HLR så uppenbarligen dog han inte direkt.

Varför försökte inte SOA (eller den som hittade SD) med upplivningsförsök?
Kanske hade han kunnat räddas om insatsen hade gjorts kl 11.18 (istället för närmare kl 12) eller om hen hade ringt ambulans istället för (antagligen) sin poliskompis?
Tyckte hen att SD fick skylla sig själv?
Citera
2021-06-15, 11:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har uppfattat situationen precis som @landbandy. Ja, avfärden försköts en dag pga LWs yngstes födelsedag. Kan lätt tänka att det kan skapat irritation.

Nej, avfärden sköts inte upp för Lenas sons skull. Den var redan bestämd till onsdagen.

Sonens fördelsedag är 15 maj, vilket var en tisdag:

A 168/1983
Lena Wesström
Vilka är ni som åker till Norge? Full bil?

JH
Jag kan höra med K*las. Men då får vi sätta igång och lösa direkt sen. Tror att han har löst några
medan jag har fortfarande några kvar i Katrineholm.
Jag halkade in på ett bananskal och har bara cachat med R*oger sedan tidigare utav de som ska
åka. Han fick kolla om det var ok att jag följde med. Så hör med honom. Avfärd onsdag och hem
söndag.

10 apr 2018 13:33

Lena Wesström
oj, onsdag, då måste jag i så fall kolla med pappan. men hur känner du, blir det märkligt om Jag
också frågar då?
10 apr 2018 13:33

"JH
Nej absolut inte. Bara kul om du kommer med.
10 apr 2018 13:34

Lena Wesström
Vore fint med egen kuppe för bananhalkare
11 apr 2018 21 :44
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------

A 168 B/1973
Lena Wesström
Mycket upprymd över att ha halkat med i Norgegänget
11 apr 2018 21 :43

JH
Yes! Jag flyter mest med. Halkade ju in på ett bananskal även jag.
11 apr 2018 21 :43

JH
Japp!
11 apr 2018 21 :57

Lena Wesström
@
11 apr 2018 21 :59

JH
@
11 apr 2018 22:00

"Lena Wesström
Sådärja, då har det fixat sig med barnen också. l'm in!
11 apr 2018 23:04
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------

Det har även diskuterats tidigare om att en person inte ville ha med Lena.

Om jag minns rätt, så var det någon i tråden som pekade på att det var R*mden (?)
Men när man läser hans vittnesmål känns det väldigt missvisande.

Orkar inte leta reda på det där nu, men jag tror att det blivit något missförstånd?

"
Citera
2021-06-15, 11:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det var inga regler... vad får Du det ifrån?

Ställde en fråga vad gäller Ditt intresse nu för vad LW ev led av (dryga 3 år sedan hon avled och efter mycket snack om det tidigare i tråden)? Inga svar lär komma fram efter så här lång tid.

Citat:

Håller med Dronesoul om att HDs psykiska problematik är av stort intresse då hennes agerande under hela affären och efterföljande utredning varit oroande och märklig.

Så även om detta nu är en ”tråd om LW” så är ju HD i högsta grad intressant då hon är en av spelarna i detta triangeldrama. Och hon varit formellt misstänkt för mordet - och är av ett större antal här inne fortsatt misstänkt, dvs i inte tillräckligt utredd.
I mina ögon är HD mycket misstänkt.

Finns folk här inne som vill att vissa ämnen (speciellt ämnet Hanna) undviks, detta har blivit väldigt tydligt genom nya konstiga konton, hofulla pm, kartläggning etc. Folk verkar ha hotats återigen nu nyligen. Vissa kanske blir rädda och börjar backa med den öppna kritiken. Så när någon börjar ifrågasätta fokus på HD gör det att min varningsradar börjar blinka. 🚨

Bakom varje (inte bara framgångsrik) man står en (smartare) kvinna….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in