Citat:
Ursprungligen postat av
AttGABAeftermycket
Har kommit en bit in på min 6:e månad som nykter nu och det har gått förvånansvärt enkelt så här långt. Efter den första månaden så klingade min dragning till rusdrycker av så att jag knappt tänkt på att dricka. Den här perioden har också sammanfallit med att jag återvänt till mitt arbete inom ett tämligen krävande yrke, efter en lång sjukskrivning som var till största delen orelaterad till mitt alkoholmissbruk.
I ljuset av det borde allt vara frid och fröjd, men jag kan ändå inte låta bli att känna mig lite orolig och rastlös. Sommaren har kommit och de flesta börjar leta sig ut ur den Covid-inducerade isoleringen. Människor börjar träffas igen, äta och roa sig tillsammans. Börjar snart min semester, vilket tar bort tvånget att vara klar i skallen varje morgon när jag vaknar. Hustrun kommer dessutom som det ser ut just nu att vara upptagen på annan ort med familjeangelägenheter under en tid. Trots att allt fungerar bra så finns en viss oro för hur jag ska hantera att plötsligt ha massor av fritid ensam, under den delen av året då många passar på att dricka mycket mer än de vanligen gör. Tidigare somrars mönster med läskande spritzers, kyld öl och goda cocktails på altanen finns där i bakhuvudet, samtidigt som minnet av den oundvikliga fortsättningen med ökande fylla och till slut medvetslöshet börjat blekna något.
Så, vad har ni andra för knep för att hålla er i skinnet?
Jag tror att det enda som hjälper är att bestämma sig för att på riktigt fullt ut ge fan i det. Se till att minnet av den oundvikliga fortsättningen inte bleknar. Jag kan sakna den fina delen med att dricka och speciellt nu då när vädret och årstiden är som det är, men jag slösar inte tid på att sakna det då jag vet, liksom du också vet, att det är lönlöst. Det vore som att ligga och dagdrömma om att man är dollarmiljardär. Nu är jag inte det, så varför ligga vaken om nätterna och fundera på hur det skulle vara om jag vore det? Därför är det lika lönlöst att vara sugen på alkohol. Jag vet att steget från att vara medveten om att det inte är någon idé med att vara sugen till att få kroppen att fatta det också är inte så enkelt, men jag tror det är den enda vägen.
När du tänker den positiva tanken, tänk en negativ direkt på.
När du tänker "Nu har jag klippt gräset, fan va gött det vore med en pilsner..." fyll direkt på med "... och vakna imorgon med stukad fot och en vattenskadad laptop och ångest upp till hakan".