Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-14, 15:11
  #13765
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin

"Hromadske TV är en icke-statlig organisation och dess främsta inkomstkälla är stöd i form av bidrag. De största givarna är Sverige och Danmark som tillsammans har stått för 40–45% av budgeten 2017–2018."


https://openaid.se/activities/SE-0-S...0101-UKR-15150

Tack, där ser man! Intressant, det visste jag faktiskt inte! Du menar att man ger dem pengar mot ukrainska statens vilja, eller vad var din invändning mot detta?

Citat:
Du har turistat några gånger i Frankrike och därmed anser du dig ha koll på vad folk tycker om Gula västarna. OK.
Nej, jag menar att jag varit där på tjänsteresor, men kanske lite mer än några gånger och under längre tid (reser, som jag kanske nämnt, väldigt mycket i tjänsten). Har också vänner som bor där. Menar inte att jag vet exakt hur alla känner, men det är den uppfattningen jag fått (och ja, jag både talar och skriver franska, liksom en del andra språk som är vanliga i de länder jag arbetar i).

Citat:
Assanges ego har inte med saken att göra. Däremot var hans avslöjanden om USA:s krigsförbrytelser avgörande för global utrikespolitik. Det borde du och andra bry dig mer om. Du är uppenbarligen inte påläst om fallet, och det har egentligen inte heller med Landet 404 att göra.
Ja, förvisso sant att han gjorde intressanta avslöjanden och att dessa ej har med hans ego att göra.
2021-06-14, 15:14
  #13766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin

"Hromadske TV är en icke-statlig organisation och dess främsta inkomstkälla är stöd i form av bidrag. De största givarna är Sverige och Danmark som tillsammans har stått för 40–45% av budgeten 2017–2018."


https://openaid.se/activities/SE-0-S...0101-UKR-15150
Även ett utmärkt exempel på det hycklande ljugeriet i propagandan. De kallar alltså Hromadske för en "oberoende" och "icke-statlig" organisation, samtidigt som den är beroende av stöd från den svenska och danska staten.
2021-06-14, 15:24
  #13767
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin

"Hromadske TV är en icke-statlig organisation och dess främsta inkomstkälla är stöd i form av bidrag. De största givarna är Sverige och Danmark som tillsammans har stått för 40–45% av budgeten 2017–2018."


https://openaid.se/activities/SE-0-S...0101-UKR-15150

Inte oväntat tillsammans med USA och Soros.

Citat:
According to the interim financial report Hromadske TV was funded in 2013 by the Embassy of the Kingdom of The Netherlands (793,089 Ukrainian hryvnias, -₴-), the Embassy of the United States of America (399,650 ₴) and by George Soros International Renaissance Foundation (247,860).[15]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hromadske.TV

Men vart de stora beloppen EU pumpar in i landet går, ser vi aldrig.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-14 kl. 15:26.
2021-06-14, 15:43
  #13768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Inte oväntat tillsammans med USA och Soros.
Men det kan väl inte vara sant att USA och diverse EU-länder startade oppositionella TV-kanaler i Ukraina 2013. Såvitt jag hört från de initierade Ukrainakännarna på Flashback så hade ju USA och EU absoluuut ingenting att göra med Majdan och statskuppen som det ledde till.
2021-06-14, 15:44
  #13769
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Även ett utmärkt exempel på det hycklande ljugeriet i propagandan. De kallar alltså Hromadske för en "oberoende" och "icke-statlig" organisation, samtidigt som den är beroende av stöd från den svenska och danska staten.
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Inte oväntat tillsammans med USA och Soros.

Amerikanska ambassaden
Nederländska ambassaden
George Soros
ukrainske oligarken Igor Kolomoysky, sponsorn av nazistinfluerade bataljoner Azov

och det danska och svenska biståndet i en skön förening.

Vi såg det inte komma!

Känner någon av debattörerna till om Hromadske.TV sänder enbart på ukrainska, eller både ryska och ukraina?

Det svenska biståndsorganet openaid.se har nämligen satt upp ett antal mål med projektet, där det globala målet sägs ha i uppgift att inkludera. Det vore synd att exkludera i så fall hälften av Ukrainas befolkning speciellt när Kiev-regimen nyligen stängde ned ett antal ryskspråkiga nyhetskanaler med den gamla förevändningen - propaganda.

Citat:
Globala målen:
Främja fredliga och inkluderande samhällen för hållbar utveckling, tillhandahålla tillgång till rättvisa för alla samt bygga upp effektiva, och inkluderande institutioner med ansvarsutkrävande på alla nivåer.

https://openaid.se/activities/SE-0-S...0101-UKR-15150
2021-06-14, 16:00
  #13770
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Tack, där ser man! Intressant, det visste jag faktiskt inte! Du menar att man ger dem pengar mot ukrainska statens vilja, eller vad var din invändning mot detta?

Min invändning var att Sverige ägnar sig åt aktiva åtgärder för att påverka politiken i främmande land, även om du gjorde ditt bästa för att låtsas som så inte var fallet.

Nu är du överbevisad om att Sverige finansierar politisk propaganda i Ukraina. Samtidigt så anklagar svenska myndigheter RyZZland för att göra samma sak i Väst.

Det är ju ganska hycklande av Sverige, tycker du inte?
__________________
Senast redigerad av VVPutin 2021-06-14 kl. 16:02.
2021-06-14, 16:07
  #13771
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
Min invändning var att Sverige ägnar sig åt aktiva åtgärder för att påverka politiken i främmande land, även om du gjorde ditt bästa för att låtsas som så inte var fallet.

Nu är du överbevisad om att Sverige finansierar politisk propaganda i Ukraina. Samtidigt så anklagar svenska myndigheter RyZZland för att göra samma sak i Väst.

Det är ju ganska hycklande av Sverige, tycker du inte?
Nej. Det tycker jag inte. Ukraina är en demokrati, om än bräcklig, och det är inte mot folkets vilja. Ser inte ett problem med det, förutom att jag anser att Sverige skulle göra mer för Ukraina. Det är förstås i denna del vi skiljer oss. :-)
2021-06-14, 16:10
  #13772
Medlem
VVPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nej. Det tycker jag inte. Ukraina är en demokrati, om än bräcklig, och det är inte mot folkets vilja. Ser inte ett problem med det, förutom att jag anser att Sverige skulle göra mer för Ukraina. Det är förstås i denna del vi skiljer oss. :-)

Så om RyZZland stod för 40% av finansieringen till TV4 så skulle du inte ha något problem med det, så länge inte Sverige höll en folkomröstning där väljarna förbjöd saken?
2021-06-14, 16:11
  #13773
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVPutin
Så om RyZZland stod för 40% av finansieringen till TV4 så skulle du inte ha något problem med det, så länge inte Sverige höll en folkomröstning där väljarna förbjöd saken?
Jo. Ryssland är en diktatur.
2021-06-14, 16:12
  #13774
Medlem
wwrs avatar
Visst skall man kritisera bidragen till radiostationen. Men det rör alltså mindre än en miljon. Man skall komma ihåg att EU förra året tog av oss 400 miljarder och i år kanske avgiften 45 miljarder. Det är enorma belopp som EU sprider över Europa med extremt dåligt redovisning. En fredag för några veckor sedan skickade de åt oppositionen i Vitryssland 30 miljarder eftersom regimen kapat ett flygplan.

EU är Ukrainas största bidragsgivare sedan frigörelsen. Det rör sig om mångmiljardbelopp. Skall man kritisera hur Europa påverkar Ukrainas politik skall man börja med att syna de pengarna.
2021-06-14, 16:25
  #13775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jo. Ryssland är en diktatur.
Nej, det är det inte. Men oavsett det, du tycker alltså att det var fel av Myndigheten för Press Radio och TV att ge Al Jazeera sändningstillstånd i det svenska marknätet?

https://www.mprt.se/medieutveckling-...et-i-marknate/
2021-06-14, 16:26
  #13776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Visst skall man kritisera bidragen till radiostationen.
Hromadske.TV är inte en radiostation.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback