Citat:
Ursprungligen postat av
rawjudge
++1
Hehe men dom flesta har ju lärt sig att vid hjärtstopp så kan man defibrillera en asystoli Aka FLAT line /stillastående hjärta---------------------( vilket är fel).
Vi får nog tacka alla filmer till den myten. De är ju dock inte så lätt för alla som inte är insatta i vilka rytmer man kan ge en stöt på.
Precis som du säger
I första hand får nästan alla hjärtstopp ett ventrikelflimmer, sen asystoli om inte gör nåt.
Ne självklart skitkomplicerat för gemene man. Därav lätt info till samhället, man kör 30x2 till alla även om de är annorlunda på ett sjukhus samt hel-automatiskt defibrillatorer osv osv. Det ska vara enkelt. Och man ska göra något. Men att övertala mig om att det är det som är korrekt var ju lite skevt. ”MAN KAN INTE FÅ IGÅNG ETT HJÄRTA MED HLR IDIOT!”
Och det jag gick igång på var dessa hånande kommentarer så som ”vilken idiot du är, man gör bara kompressioner för att vänta på strömstöten” och likande. Till och med jag fick en känga om att jag var sjuk som trodde att man kunde få igång ett hjärtstopp med bara kompressioner. Blev lite ”jaha, får säga åt Leif, Agda, Sara…mfl.. mfl att vi faktiskt inte fick igång hjärtat då vi tydligen inte gav strömstöt som fb säger att man måste göra, så de är lika bra att gå och dö igen 🤷🏼♀️”
2021 är jag generellt överless på människor som ska låtsas kunna saker saker när man så uppenbart saknar ens basal kunskap. Vissa saker kan ses ur andra vinklar och alternativ sanning verkar ju vara ett vedertaget begrepp. Men vissa saker är faktiskt helt enkelt som det är också, finns inga kompromisser. Tex antingen deffar man eller så deffar man inte.