2021-06-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DecieveroftheGods
Fy för i helvete uppdaterar med artiklar snart.

https://www.dn.se/sport/danska-stjarnan-foll-ihop-livraddande-insatser-pagar/

Danmarks mittfältsstjärna Christian Eriksen föll helt plötsligt ihop under matchen mot Finland. Livräddande insats pågår och matchen har avbrutits.

Video på händelsen

https://www.youtube.com/watch?v=iBEErTd-iS8

Edit : Bild på Eriksen som bärs, där han verkar vid liv https://akamai.vgc.no/v2/images/82407c25-c7d3-40f9-8672-ec21903ebd08?fit=crop&h=734&w=1100&fc08553e

Edit 2 : Following the medical emergency involving Denmark’s player Christian Eriksen, a crisis meeting has taken place with both teams and match officials and further information will be communicated at 19:45 CET.

The player has been transferred to the hospital and has been stabilised.

https://twitter.com/UEFA/status/1403765507682193409

Mest troligt medfött hjärtfel hos unga som leder till arytmi och hjärtstopp eller myokardit ( hjärtmuskel inflammation ).
Inte heller helt ovanligt med mRNA vaccin verkar de som (1/20000) - de går dock över. Men man ska fan inte köra hård träning. Väldigt vanligt vid covid-19 infektion men också streptokocker.
Senast redigerad av rawjudge 2021-06-13 kl. 22:03.
Citera
2021-06-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
Nej, du återstartar inte hjärta med HLR.
Det är endast för att hålla någon vid liv tills någon med hjärtstartare startar om hjärtat igen.
Hjärtat får felaktiga signaler och behöver en elektrisk "stöt" för att "nollställas" och börja fungera normalt igen.
När det gäller syrebrist och lung-delen så är det ju annorlunda.

"Den som drabbas av plötsligt hjärtstopp förlorar omedelbart blodcirkulationen, vilket leder till hjärnskador pga av syrebrist om inte någon i omgivningen omedelbart gör hjärt-lungräddning. Hjärt-lungräddningen håller igång blodcirkulationen så att syresättningen i kroppen bibehålls. För att starta om hjärtat behövs en strömstöt från en hjärtstartare"

Länk:
https://www.hjart-lungfonden.se/halsa/hjart-lungskolan/hjart-lungraddning/

Ni har fortfarande fel majoriteten av er. Vid hjärtstopp så har man ANTINGEN en rytm som går att ge en elstöt på för att ”starta om hjärtat”, hjärtat är då i ett elektriskt kaos och bröstkompressioner kommer inte kunna lösa detta, ELLER så har man ingen som helt pulsgivande rytm och detta hjärta kan bara startas med hjälp av kompressioner+syre+läkemedel. Således 50/50 när strömstöt behövs. Båda varianterna är lika kliniskt död dock.

Så otroligt roligt att ni som faktiskt saknar kunskap om detta står på er så hårt.

Som en liten nagelbitaren så skickar jag med att vid traumatiskt hjärtstopp så är det varken ström eller kompressioner som får igång hjärtat igen. Utan då är det blod. Sjukt va att allt inte är som på tv eller en samhälls-anpassad text på nätet 🙈😱
Citera
2021-06-13, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frsgrd
Ni har fortfarande fel majoriteten av er. Vid hjärtstopp så har man ANTINGEN en rytm som går att ge en elstöt på för att ”starta om hjärtat”, hjärtat är då i ett elektriskt kaos och bröstkompressioner kommer inte kunna lösa detta, ELLER så har man ingen som helt pulsgivande rytm och detta hjärta kan bara startas med hjälp av kompressioner+syre+läkemedel. Således 50/50 när strömstöt behövs. Båda varianterna är lika kliniskt död dock.

Så otroligt roligt att ni som faktiskt saknar kunskap om detta står på er så hårt.

Som en liten nagelbitaren så skickar jag med att vid traumatiskt hjärtstopp så är det varken ström eller kompressioner som får igång hjärtat igen. Utan då är det blod. Sjukt va att allt inte är som på tv eller en samhälls-anpassad text på nätet 🙈😱

++1
Hehe men dom flesta har ju lärt sig att vid hjärtstopp så kan man defibrillera en asystoli Aka FLAT line /stillastående hjärta---------------------( vilket är fel).

Vi får nog tacka alla filmer till den myten. De är ju dock inte så lätt för alla som inte är insatta i vilka rytmer man kan ge en stöt på.

Precis som du säger
I första hand får nästan alla hjärtstopp ett ventrikelflimmer, sen asystoli om inte gör nåt.
Senast redigerad av rawjudge 2021-06-13 kl. 22:08.
Citera
2021-06-13, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabbitheart
Nej, de upptäcks inte alltid vid EKG och kräver kunniga läkare. Min egen diagnos upptäcktes när jag var 35, trots två tidigare kollapsen. Det ska dessutom tas genetiska tester genom blodprov för att konstatera att det är just lqts.

Det kan såklart handla om annat också.

För Inter, Tottenham och andra stora fotbollsklubbar är ju spelare en stor investeringen. De har ju flertalet läkare bland annat väldigt duktiga kardiologer och skulle de ha sett något konstigt i sina undersökningar så skulle de ha gått vidare med det.

Men är det som så att det inte alltid upptäcks vid EKG så kan det ju vara en förklaring.
Citera
2021-06-13, 22:04
Medlem
TeamJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo han var död. Hjärtstopp, klinisk död i någon minut. Ser man ganska tydligt. Sedan fick man ju igång hjärtat igen med hjärtstartare.

hum 78 min värkar helt orimligt
Citera
2021-06-13, 22:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur mkt officiell information har varit relevant under pandemin på en skala?

Det är inte jättekonstigt att folk börjar undra. Det är ett friskhetstecken.

Vad nu pandemin har att göra med fallet...

Vi vet ingenting om hans tillstånd eller vad som orsakade hans fall.
Citera
2021-06-13, 22:07
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Mest troligt medfött hjärtfel hos unga som leder till arytmi och hjärtstopp eller myokardit ( hjärtmuskel inflammation ).
Inte heller helt ovanligt med mRNA vaccin verkar de som (1/20000) - de går dock över. Men man ska fan inte köra hård träning. Väldigt vanligt vid covid-19 infektion men också streptokocker.

En familjemedlem till mig fick myokardit efter att tagit vaccinet. Har fortfarande problem nu snart två månader senare och kommer kanske få genomföra en operation på hjärtat.

Var frisk tidigare. I 30-års åldern.
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Mycket obehaglig film. Han får bli tränare nu i stället. Stackars lagkamrater som stod inför kameror och hörde hjärtstartarens monotona instruktion.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamJesus
hum 78 min värkar helt orimligt

Vad har du fått 78 min från? Ser du på videon. Död. Sedan lite oklart men han verkar reagera först när man sätter in hjärtstartaren 2 minuter ca efter kollapsen. Då kommer han till igen. Men förmodligen var även den hjärtmassage man gav innan av värde för att han skulle överleva.
Citera
2021-06-13, 22:08
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
För Inter, Tottenham och andra stora fotbollsklubbar är ju spelare en stor investeringen. De har ju flertalet läkare bland annat väldigt duktiga kardiologer och skulle de ha sett något konstigt i sina undersökningar så skulle de ha gått vidare med det.

Men är det som så att det inte alltid upptäcks vid EKG så kan det ju vara en förklaring.

Jag vet inte riktigt, det låter ju märkligt om det inte skulle upptäckas som du säger. Har själv svimmat med ambulans som följd och kontrollerats av läkare både på hjärtavdelning och av läkare på medicinmottagning på ett större svenskt sjukhus utan att de upptäckt det. Istället var det en läkare på en vårdcentral som såg förlängningen på ekg i samband med en sjukskrivning pga stress och ställde komtrollfrågor. Sen remiss till kardiologi och samtidigt gentest.
Citera
2021-06-13, 22:11
Medlem
TeamJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vad har du fått 78 min från? Ser du på videon. Död. Sedan lite oklart men han verkar reagera först när man sätter in hjärtstartaren 2 minuter ca efter kollapsen. Då kommer han till igen. Men förmodligen var även den hjärtmassage man gav innan av värde för att han skulle överleva.

okey då vet jag, tack!
Citera
2021-06-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabbitheart
Jag vet inte riktigt, det låter ju märkligt om det inte skulle upptäckas som du säger. Har själv svimmat med ambulans som följd och kontrollerats av läkare både på hjärtavdelning och av läkare på medicinmottagning på ett större svenskt sjukhus utan att de upptäckt det. Istället var det en läkare på en vårdcentral som såg förlängningen på ekg i samband med en sjukskrivning pga stress och ställde komtrollfrågor. Sen remiss till kardiologi och samtidigt gentest.

Alla hjärtfel är inte alltid enkla å tydliga att upptäcka. Ibland måste man gå med telemtri en längre tid för att hitta störningar och arytmier.. Ibland räcker inte det. Vissa saker kräver mer avancerade undersökningar. Sånt görs inte om man inte har tillräckligt med symtom eller misstankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in