2021-06-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeamJesus
hum 78 min värkar helt orimligt

Du tänker på fel person. År 2012 drabbades Muamba av ett hjärtstillestånd i matchen mellan Tottenham och Bolton.

Fabrice Muamba was 'effectively dead' for 78 minutes and had to be shocked 15 times before his heart restarted.

Det ska inte vara möjligt att överleva något sånt. Helt ofattbart.
Citera
2021-06-13, 22:12
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vad har du fått 78 min från? Ser du på videon. Död. Sedan lite oklart men han verkar reagera först när man sätter in hjärtstartaren 2 minuter ca efter kollapsen. Då kommer han till igen. Men förmodligen var även den hjärtmassage man gav innan av värde för att han skulle överleva.

Ja, hjärtmassage cirkulerar blod och håller hjärnan levande trots att inte hjärtat slår. Alla borde lära sig hjärtmassage, för den människan som får hjärtstopp är redan död och man måste göra det man kan tills annan hjälp kommer. Det finns lite syre kvar i systemet som räcker ett tag.

Jag förstår faktiskt inte varför det inte ingår i alla utbildningar.

Två minuter utan hjärtslag kan vara helt ödestigert för hjärnan utan kompressioner.

Hade han fallit ihop i vardagen hade han varit död.
Citera
2021-06-13, 22:15
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Alla hjärtfel är inte alltid enkla å tydliga att upptäcka. Ibland måste man gå med telemtri en längre tid för att hitta störningar och arytmier.. Ibland räcker inte det. Vissa saker kräver mer avancerade undersökningar. Sånt görs inte om man inte har tillräckligt med symtom eller misstankar.

Nä det pratades om att jag kanske skulle behöva ha nån grej på mig som skulle mäta hjärtats funktion under ett dygn. Men så fanns det ju två tillfällen som är klassiska lqts-svimning och qtc på 490. Får hoppas det inte är den diagnosen Eriksen har för då lär de vara slutspelat fotboll.
Citera
2021-06-13, 22:16
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Alla hjärtfel är inte alltid enkla å tydliga att upptäcka. Ibland måste man gå med telemtri en längre tid för att hitta störningar och arytmier.. Ibland räcker inte det. Vissa saker kräver mer avancerade undersökningar. Sånt görs inte om man inte har tillräckligt med symtom eller misstankar.

Kan man säga att dessa icke uppenbara hjärtfel provoceras fram vid hård träning och behöver under andra omständigheter inte ge besvär?
Citera
2021-06-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabbitheart
Jag vet inte riktigt, det låter ju märkligt om det inte skulle upptäckas som du säger. Har själv svimmat med ambulans som följd och kontrollerats av läkare både på hjärtavdelning och av läkare på medicinmottagning på ett större svenskt sjukhus utan att de upptäckt det. Istället var det en läkare på en vårdcentral som såg förlängningen på ekg i samband med en sjukskrivning pga stress och ställde komtrollfrågor. Sen remiss till kardiologi och samtidigt gentest.

En stor skillnad mellan läkarna på ett Svensk sjukhus och Läkarna för de stora fotbollslagen är ju antalet patienter och tiden de har att ge sina patienter. I många fall så måste man ha tur att träffa på rätt person inom vården, vilket du uppenbarligen har haft.

Det stora anställer ju eller hyr in läkare som ska undersöka ett fåtal patienter och får säkert betydligt mer tid att göra varje undersökning. Det är därför jag betvivlar att han har någon åkomma som man kan upptäcka på EKG.

Men låter de varje spelare gå igenom en magnetröntgen på hjärtat för att eventuellt upptäcka ärrvävnad. Där är jag inte så säker på. Jag tror inte att de stora fotbollsklubbarna har egna magnetröntgen utan att de hyr in sig hos olika sjukhus eller privata kliniker och då är det ju även en fråga om att få tider.
Citera
2021-06-13, 22:18
Medlem
Visst tråkigt för Christian, men han överlevde ju. Fan när jag läste ungefär "Mitt hjärta är med Danmark i denna svåra stund" på twitter så trodde jag någon skäggagam sprängt en bomb i centrala Köpenhamn eller nåt men så var det en fotbollspelare som tuppat av på plan. Skapligt överdrivna reaktioner.
Citera
2021-06-13, 22:18
Medlem
Citat:
Nä det pratades om att jag kanske skulle behöva ha nån grej på mig som skulle mäta hjärtats funktion under ett dygn. Men så fanns det ju två tillfällen som är klassiska lqts-svimning och qtc på 490. Får hoppas det inte är den diagnosen Eriksen har för då lär de vara slutspelat fotboll.

Exakt Holter EKG - telemetri. Typ ett EKG/24 h för att se om qtc tiden går över en gräns som kan orsaka arytmier.
Citera
2021-06-13, 22:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vad nu pandemin har att göra med fallet...

Vi vet ingenting om hans tillstånd eller vad som orsakade hans fall.

Vi vet nog alla att det här är mycket mycket ovanligt.

Jag tycker inte man ska skratta åt folk som vill ha svar på relevanta frågor.

Är det en biverkning av vaccinet vill åtminstone jag ha rätt information så här i vaccinationstider.
Citera
2021-06-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Kan man säga att dessa icke uppenbara hjärtfel provoceras fram vid hård träning och behöver under andra omständigheter inte ge besvär?

Det är väl mycket troligt att det är så. Hade han besvär med hjärtat innan matchen så hade han knappast spelat.
Citera
2021-06-13, 22:20
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Exakt Holter EKG - telemetri. Typ ett EKG/24 h för att se om qtc tiden går över en gräns som kan orsaka arytmier.

Så man kan mao inte alltid upptäcka långt qt med endast vanligt EKG?
Citera
2021-06-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft

Precis kan vara så. Väldigt otur isåfall. Men de är lite därför man aldrig ska träna när man är sjuk. Många inom elitidrotten kör ju rent prestigemässigt på hårt ändå kanske underskattar vissa signaler från kroppen och låtsas som inget. Symtomen behöver inte vara så starka. Men ja dom kommer fram under hård träning. Yrsel, bröstsmärta m.m. ska man se upp med om de sker vid olika aktiviteter. Oddsen är dock låg för unga men de inträffar.

Visst nu gör jag ett grav gissning, han kanske inte alls känt något. Å i vissa fall känner man faktiskt inget förrän de sker.
Citera
2021-06-13, 22:23
Medlem
Citat:
Så man kan mao inte alltid upptäcka långt qt med endast vanligt EKG?
Jo men Kan vara olika på dygnet. Kan vara vissa läkemedel man tar som påverkar qtc tiden å sedan vill man mäta det under hela dygnet.

Ibland äre bara svårt att fånga allt på ett enkelt EKG just i de tillfället. Å då behövs mer data.

(Ska faktiskt erkänna att jag är inte rå insatt i just qtc utredningar. )
Senast redigerad av rawjudge 2021-06-13 kl. 22:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in