2021-06-13, 22:23
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Kan man säga att dessa icke uppenbara hjärtfel provoceras fram vid hård träning och behöver under andra omständigheter inte ge besvär?

Just LQTS typ 1 märks främst vid tung fysisk ansträngning och gör så att man svimmar eller får hjärtstillestånd. Men det är långt ifrån alla som har det som får symptom, medan en del har lättare symptom och andra kan få plötsliga dödliga.
Citera
2021-06-13, 22:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vi vet nog alla att det här är mycket mycket ovanligt.

Jag tycker inte man ska skratta åt folk som vill ha svar på relevanta frågor.

Är det en biverkning av vaccinet vill åtminstone jag ha rätt information så här i vaccinationstider.

Låter baserat och vettigt. Men nu har officiella källor sagt att han inte är vacinerad. Känner du ett behov av att ha en labbrapport förklarad på Facetime varje gång det gäller någons sjukdomstillstånd?
Citera
2021-06-13, 22:26
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Jo men Kan vara olika på dygnet. Kan vara vissa läkemedel man tar som påverkar qtc tiden å sedan vill man mäta det under hela dygnet.

Ibland äre bara svårt att fånga allt på ett enkelt EKG just i de tillfället. Å då behövs mer data.

Ah, tack för förklaringen.
Citera
2021-06-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Kan man säga att dessa icke uppenbara hjärtfel provoceras fram vid hård träning och behöver under andra omständigheter inte ge besvär?

Eriksen är en spelare som springer otroligt mycket under matcherna. När han spelade i Tottenham så låg han i topp över antal löpta meter/match, inte bara i Tottenham utan även i hela ligan.

Det behöver inte betyda något, men ville bara tillägga det med tanke på vad du skrev.
Citera
2021-06-13, 22:30
Medlem
rabbithearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
En stor skillnad mellan läkarna på ett Svensk sjukhus och Läkarna för de stora fotbollslagen är ju antalet patienter och tiden de har att ge sina patienter. I många fall så måste man ha tur att träffa på rätt person inom vården, vilket du uppenbarligen har haft.

Det stora anställer ju eller hyr in läkare som ska undersöka ett fåtal patienter och får säkert betydligt mer tid att göra varje undersökning. Det är därför jag betvivlar att han har någon åkomma som man kan upptäcka på EKG.

Men låter de varje spelare gå igenom en magnetröntgen på hjärtat för att eventuellt upptäcka ärrvävnad. Där är jag inte så säker på. Jag tror inte att de stora fotbollsklubbarna har egna magnetröntgen utan att de hyr in sig hos olika sjukhus eller privata kliniker och då är det ju även en fråga om att få tider.

Det är ju sant, att de har betydligt mer tid för spelarna. Men jag tänker att de kanske framförallt är inriktade på mer vanliga skador orsakade av fotboll? Typ knäskador, sträckningar, nickskador etc. Skulle förvåna mig om de hade en kardiologs kunskap och en del hjärtsjukdomar är inte så beforskade heller.
Han lär ju bli väl undersökt nu iaf och sannolikt få svar så småningom. Himla tur han fick så snabb hjälp av lagets läkare och arenaläkaren.
Citera
2021-06-13, 22:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Låter baserat och vettigt. Men nu har officiella källor sagt att han inte är vacinerad. Känner du ett behov av att ha en labbrapport förklarad på Facetime varje gång det gäller någons sjukdomstillstånd?

Officiella källor har sagt att covid kommer från fladdermöss. De nya rönen är att det kommer från ett lab.

Det går inte att veta som utomstående hur det ligger till.

jag tror inte det skulle vara så populärt att gå ut med att han skulle vara nyvaccinerad i dessa tider.

Jag förstår dock inte hur folk kan bli så provocerande att folk börjar undra om han är vaccinerad eller inte, givet att dessa vacciner tagits fram på rekordtid och vissa steg i utvecklingen har hoppats över.
Citera
2021-06-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
++1
Hehe men dom flesta har ju lärt sig att vid hjärtstopp så kan man defibrillera en asystoli Aka FLAT line /stillastående hjärta---------------------( vilket är fel).

Vi får nog tacka alla filmer till den myten. De är ju dock inte så lätt för alla som inte är insatta i vilka rytmer man kan ge en stöt på.

Precis som du säger
I första hand får nästan alla hjärtstopp ett ventrikelflimmer, sen asystoli om inte gör nåt.

Ne självklart skitkomplicerat för gemene man. Därav lätt info till samhället, man kör 30x2 till alla även om de är annorlunda på ett sjukhus samt hel-automatiskt defibrillatorer osv osv. Det ska vara enkelt. Och man ska göra något. Men att övertala mig om att det är det som är korrekt var ju lite skevt. ”MAN KAN INTE FÅ IGÅNG ETT HJÄRTA MED HLR IDIOT!”

Och det jag gick igång på var dessa hånande kommentarer så som ”vilken idiot du är, man gör bara kompressioner för att vänta på strömstöten” och likande. Till och med jag fick en känga om att jag var sjuk som trodde att man kunde få igång ett hjärtstopp med bara kompressioner. Blev lite ”jaha, får säga åt Leif, Agda, Sara…mfl.. mfl att vi faktiskt inte fick igång hjärtat då vi tydligen inte gav strömstöt som fb säger att man måste göra, så de är lika bra att gå och dö igen 🤷🏼‍♀️”

2021 är jag generellt överless på människor som ska låtsas kunna saker saker när man så uppenbart saknar ens basal kunskap. Vissa saker kan ses ur andra vinklar och alternativ sanning verkar ju vara ett vedertaget begrepp. Men vissa saker är faktiskt helt enkelt som det är också, finns inga kompromisser. Tex antingen deffar man eller så deffar man inte.
Citera
2021-06-13, 22:36
Medlem
Citat:
Officiella källor har sagt att covid kommer från fladdermöss. De nya rönen är att det kommer från ett lab.

jag tror inte det skulle vara så populärt att gå ut med att han skulle vara nyvaccinerad i dessa tider.

Jag förstår dock inte hur folk kan bli så provocerande att folk börjar undra om han är vaccinerad eller inte, givet att dessa vacciner tagits fram på rekordtid och vissa steg i utvecklingen har hoppats över.

Precis sen är de här inte ett extremt ovanligt fenomen men elitidrottare som faller ihop av någon orsak. Även om oddsen är låg. Men såklart alla vill se en koppling å lägga pussel, även jag.
Citera
2021-06-13, 22:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Så du börjar prata om nonsens som är ickerelaterat till ämnet för att du tror att det kommer att göra någon skillnad i sakfrågan.

Varför inte små gröna män i tefat?
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2021-06-13 kl. 22:49.
Citera
2021-06-13, 22:58
Medlem
Karppas avatar
Citat:

Det har dementerats att han var vaccinerad. Så kan ni inte nöja er med det så länge det inte kommer några nya uppgifter?
Citera
2021-06-13, 23:04
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Vi vet nog alla att det här är mycket mycket ovanligt.

Jag tycker inte man ska skratta åt folk som vill ha svar på relevanta frågor.

Är det en biverkning av vaccinet vill åtminstone jag ha rätt information så här i vaccinationstider.

Men det kommer du inte få svar på här ändå. Misstänker att majoriteten av spelarna är vaccinerade och en har fått hjärtstopp så även om det vore en biverkning så har det drabbat en av 1 kanske 1 miljon elitidrottare. Sverige ligger rätt långt bak i vaccineringsfasen jämfört med de flesta länder så om det är en biverkan så skulle folk dö som flugor
Citera
2021-06-13, 23:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det är väl högst relaterat i vaccinationstider? Klart att man börjar undra med tanke på vad det här för slags vacciner och med tanke på hur fort de tagits fram.

Vad har gröna tefat med det här att göra?

Nu har han ju inte vaccinerats. Så vad undrar du över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in