2021-06-13, 20:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Hur kan jag använda samma bild menar du?Horisonten är ju enligt er en produkt av en bakomliggande kurva? På min bild finns inga kurvor överhuvudtaget. Det är en platt yta som ger upphov till en horisontlinje.

Finns ju inget bortom horisonten? Det är ju det det handlar om här
Citera
2021-06-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tips: gör en ill från sidan, så man ser hur horisonten kan skymma.

Du vet att om jag ritar en bild över ett platt vattendrag sett från sidan, så skulle samma platta vattendraget upplevas annorlunda sett från mitt perspektiv när jag står vid stranden? Det skulle till synes höja sig mot himlen och så småningom skulle ett helt platt vattendrag
framkalla en...

Horisont. Wow. Vad sjukt. Inga kurvor involverade.

Men vi fortsätter låtsas som att kurvor är nödvändiga för att skapa en horisont. Visst?
Citera
2021-06-13, 20:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du vet att om jag ritar en bild över ett platt vattendrag sett från sidan, så skulle samma platta vattendraget upplevas annorlunda sett från mitt perspektiv när jag står vid stranden? Det skulle till synes höja sig mot himlen och så småningom skulle ett helt platt vattendrag
framkalla en...

Horisont. Wow. Vad sjukt. Inga kurvor involverade.

Men vi fortsätter låtsas som att kurvor är nödvändiga för att skapa en horisont. Visst?

’Höja sig’? Nej varför det? Hur i all världen kan det höja sig på en platt jord?
Citera
2021-06-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
’Höja sig’? Nej varför det? Hur i all världen kan det höja sig på en platt jord?

Inte fysiskt höja sig. Det tycks 'höja sig' mot horisonten inom ramarna av ditt perspektiv. Vattnet du ser framför dig följer inte samma raka linjer som det skulle göra om jag ritade en tvådimensionell bild av vattenytan sett från sidan.

Är du med på hur jag menar?
Citera
2021-06-13, 20:35
Medlem
Citat:
Hur kan jag använda samma bild menar du?Horisonten är ju enligt er en produkt av en bakomliggande kurva? På min bild finns inga kurvor överhuvudtaget. Det är en platt yta som ger upphov till en horisontlinje.

Du undrar hur det ser ut på en teoretisk platt jord. Om du i din bild ritar in ett hus/torn som till hälften är dolt under horisonten i så har du svaret. Du kommer ha ett hus som delvis ligger under perspektivlinjerna.
Citera
2021-06-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du undrar hur det ser ut på en teoretisk platt jord. Om du i din bild ritar in ett hus/torn som till hälften är dolt under horisonten i så har du svaret. Du kommer ha ett hus som delvis ligger under perspektivlinjerna.

Men ni menar ju att det är omöjligt för objekt att försvinna som de gör på en teoretisk platt jord. Hur kommer ni fram till den slutsatsen? Har ni något att visa mig hur det ska se ut?
Citera
2021-06-13, 20:42
Medlem
Citat:
Inte fysiskt höja sig. Det tycks 'höja sig' mot horisonten inom ramarna av ditt perspektiv.

Hur kan de höja sig över perspektivlinjerna?

Citat:
... Vattnet du ser framför dig följer inte samma raka linjer som det skulle göra om jag ritade en tvådimensionell bild av vattenytan sett från sidan.

Att inte följa raka linjer är definitionen på en kurva.

Och du får hemskt gärna rita gärna en bild från sidan där det framgår hur halva huset kan vara dolt.
Citera
2021-06-13, 20:44
Medlem
Citat:
Men ni menar ju att det är omöjligt för objekt att försvinna som de gör på en teoretisk platt jord. Hur kommer ni fram till den slutsatsen? Har ni något att visa mig hur det ska se ut?

Men nu är du bara tjatig. Vi kommer fram till den slutsatsen eftersom du i din bild inte kan rita in ett hus som till hälften är dolt under horisonten.
Citera
2021-06-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur kan de höja sig över perspektivlinjerna?

Att inte följa raka linjer är definitionen på en kurva.

Och du får hemskt gärna rita gärna en bild från sidan där det framgår hur halva huset kan vara dolt.

Om du ritar ett fullkomligt rakt tvådimensionellt streck som vi säger är 50km långt, sätter ett hus typ 10 km bort från 'startlinjen', så skulle du enligt perspektiv få en horisontlinje 5 km ut på linjen sett från dina ögon om du kikade ut över det här platta strecket från 'startlinjen', och ett tredimensionellt perspektiv. Varför säger du att huset som står långt bortom min horisontlinje, inte kan synas så som vi ser det? Dvs botten först. Förklara varför det inte går enligt dig.
Citera
2021-06-13, 21:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
https://images.app.goo.gl/UJwVzTp5ayh8NAAP8

Din tur! Visa mig en bild på hur det ska se ut på en platt jord. Det här blir spännande!
Den bilden förklarar inte hur byggnader skulle försvinna botten först.
Citera
2021-06-13, 21:40
Medlem
Citat:
Om du ritar ett fullkomligt rakt tvådimensionellt streck som vi säger är 50km långt, sätter ett hus typ 10 km bort från 'startlinjen', så skulle du enligt perspektiv få en horisontlinje 5 km ut på linjen sett från dina ögon om du kikade ut över det här platta strecket från 'startlinjen', och ett tredimensionellt perspektiv. Varför säger du att huset som står långt bortom min horisontlinje, inte kan synas så som vi ser det? Dvs botten först. Förklara varför det inte går enligt dig.

Enkelt uttryckt därför du inte kan rita in huset i din bild. Prova ska du få se.
Citera
2021-06-13, 21:44
Medlem
Citat:
Återigen, jag ber dig visa mig hur det ska se ut på en platt jord. Nu sitter du bara och beskriver att det finns någonting som hindrar mig att se underdelen av objekt. Jag är medveten om att en horisont existerar.

Hur ska det se ut, på en platt jord?

Åter, gå tillbaka hit (FB) Flat Earth--Jorden är platt så får du en bra beskrivning av vad vi skulle se på en teoretisk platt jord och varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in