2021-06-12, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Eftersom vi kan mäta upp att det finns en "kurva" så handlar det inte om någon fantasi.

Det finns massor av sätt att mäta upp om det finns en kurva och samtliga av dessa visar att det finns en kurva. Du kan mäta kurvan med hjälp av en fixpunkt (tex polstjärnan) och du kan använda dig av lantmäteriutrustning. Du kan till och med mäta upp kurvan med hjälp av en väldigt enkel och billig smartphone som mäter din höjd relativt en referensellipsoid.

Så nej, kurvor är inte en fantasi. Det är fakta som baseras på massiv empiri. Till och med de gamla grekerna kunde mäta upp kurvan och vi har inte blivit sämre på mätteknik sedan dess.

Kan du länka till dessa mätningar av kurvan som gjorts med vår numera avancerade mätteknik?
Citera
2021-06-12, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Kan du länka till dessa mätningar av kurvan som gjorts med vår numera avancerade mätteknik?

Du vill jag ska länka till mätningar där man mäter höjd relativt en referensellipsoid med hjälp av en GPS? Det är bara att söka så hittar du massor.

Men varför inte mäta själv? Ladda på lämpligt program på din mobil, knalla ut och mät. Och om du mäter havsnivån på två olika ställen har du ha mätt upp kurvan. Otroligt enkelt.
Citera
2021-06-12, 23:02
Medlem
Sadomans avatar
Tänk så fint solen lyser upp molnen underifrån!

https://imgur.com/a/McjUVpG

(Så rart av naturen att förse oss med detta obestridliga bevis på att Jorden är rund 2 gånger om dagen.)
Citera
2021-06-13, 09:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Precis. Viktigt att vi får oss andra perspektiv när vi ska avgöra huruvida en yta hyser kurvor eller inte, jag håller helt med dig.
Bra att du håller med om att bilden stämmer med den sfäriska modellen.
Att man ser mer av objekts nedre del från en högre höjd bevisar jordens kurvatur.
Citera
2021-06-13, 10:57
Medlem
Citat:

Du behöver inte ens någon avancerad mätteknik. Det räcker att på olika platser mäta upp vinkeln till en fixpunkt som t.ex Polstjärnan eller solen. Med hjälp av en gammaldags sextant kan du själv mäta kurvan.

Och det är ju dessutom något som gjorts hur många gånger som helst. Sjöfarare har i hundratals år mätt vinklar till fixpunkter och parabolinstallatörer gör det dagligen.
Citera
2021-06-13, 12:24
Medlem
Citat:

Kan tipsa dig om en intressant blogg som jag sprang på.
I Bortom horisonten berättar sjömannen Magnus om hur man navigerade så sent som på 70-talet.
https://bortomhorisonten.nu/lar-dig-navigera-med-sextant/

Av hans historia kan vi lära oss två saker. Vi kan fastställa vår latitud genom att jämföra uppmätt solhöjd med en teoretisk solhöjd över en sfärisk jord. Vidare lär vi oss att vi hittar på jorden och att vi kan navigera med hjälp av sfäriska modeller.

Var och en av dessa saker falsifierar att jorden är platt. Och tillsammans är de ett starkt evidens för att jorden är en sfär.
Citera
2021-06-13, 13:55
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Kan tipsa dig om en intressant blogg som jag sprang på.
I Bortom horisonten berättar sjömannen Magnus om hur man navigerade så sent som på 70-talet.
https://bortomhorisonten.nu/lar-dig-navigera-med-sextant/

Av hans historia kan vi lära oss två saker. Vi kan fastställa vår latitud genom att jämföra uppmätt solhöjd med en teoretisk solhöjd över en sfärisk jord. Vidare lär vi oss att vi hittar på jorden och att vi kan navigera med hjälp av sfäriska modeller.
Speciellt förutsätter navigation i longitud (längdgrader) med sexkant existensen av tidzoner, något som inte kan existera i en platt jord.

Därför kan vi även be plattjordarna att ringa folk i exempelvis USA och Japan och fråga vad klockan är, eller mer korrekt hur många timmar sedan solen stod som högst upp på himlen. Sedan kan man försöka få ihop det med sin platta jord och en relativt nära sol. Vilket kommer bli svråt.
Citera
2021-06-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Bra att du håller med om att bilden stämmer med den sfäriska modellen.
Att man ser mer av objekts nedre del från en högre höjd bevisar jordens kurvatur.

Nja, det bevisar att något hindrade oss att se den nedre delen tidigare. Horisonten. Det bevisar självfallet inte en kurvatur, men vi kan låtsas om det, om det får dig att må bättre?
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-06-13 kl. 17:26.
Citera
2021-06-13, 17:51
Medlem
Citat:
Nja, det bevisar att något hindrade oss att se den nedre delen tidigare. Horisonten. Det bevisar självfallet inte en kurvatur, men vi kan låtsas om det, om det får dig att må bättre?

Det bevisar inte att jorden är en sfär. Det bevisar bara att jorden inte är platt - vilket är samma sak som att det finns kurvor.

Jorden låg ovanför siktlinjen mellan betraktaren och de nedre delarna, du kan inte dra en rät linje mellan betraktaren och de nedre delarna på objektet utan att hindras av jorden. Och eftersom det inte funkar med en rät linje så betyder definitionsmässigt en kurva.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-13 kl. 18:00.
Citera
2021-06-13, 18:36
Medlem
Citat:
Det bevisar inte att jorden är en sfär. Det bevisar bara att jorden inte är platt - vilket är samma sak som att det finns kurvor.

Lust att länka till hur det ska se ut på en teoretisk platt jord? Du verkar ju veta det eftersom du säger att det vi ser motbevisar den teorin.
Citera
2021-06-13, 18:46
Medlem
Citat:
Lust att länka till hur det ska se ut på en teoretisk platt jord? Du verkar ju veta det eftersom du säger att det vi ser motbevisar den teorin.

Det har jag ju redan förklarat. På en platt jord kan inte jorden vara högre än perspektivlinjerna till objektet. På en platt jord kan du dra en rät linje mellan betraktaren och de nedre delarna av objektet utan att skymmas av jorden. På en platt jord ligger jorden alltid lägre än din siktlinje.

Och det är inte vad vi observerar. Alltså vet vi att jorden inte är platt
Citera
2021-06-13, 18:56
Medlem
Citat:
Det har jag ju redan förklarat. På en platt jord kan inte jorden vara högre än perspektivlinjerna till objektet. På en platt jord kan du dra en rät linje mellan betraktaren och de nedre delarna av objektet utan att skymmas av jorden. På en platt jord ligger jorden alltid lägre än din siktlinje.

Och det är inte vad vi observerar. Alltså vet vi att jorden inte är platt

Återigen, jag ber dig visa mig hur det ska se ut på en platt jord. Nu sitter du bara och beskriver att det finns någonting som hindrar mig att se underdelen av objekt. Jag är medveten om att en horisont existerar.

Hur ska det se ut, på en platt jord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in