2021-06-13, 19:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Återigen, jag ber dig visa mig hur det ska se ut på en platt jord. Nu sitter du bara och beskriver att det finns någonting som hindrar mig att se underdelen av objekt. Jag är medveten om att en horisont existerar.

Hur ska det se ut, på en platt jord?

Du kan väl börja - som tror att jorden är platt.

Hur kan havsytan skymma nederdelen av föremål som befinner sig på ett visst avstånd, men inte om de befinner sig närmare än 5km?
Citera
2021-06-13, 19:11
Medlem
Citat:
Återigen, jag ber dig visa mig hur det ska se ut på en platt jord. Nu sitter du bara och beskriver att det finns någonting som hindrar mig att se underdelen av objekt. Jag är medveten om att en horisont existerar.

Hur ska det se ut, på en platt jord?

Ja du... att i ord beskriva något är ett sätt att visa något och för många funkar det utmärkt. Men du saknar uppenbarligen den förmågan.

Vill du ha det illustrerat i bild föreslår jag att du ritar upp det själv. Du kanske till och med lär dig något på kuppen.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-13 kl. 19:15.
Citera
2021-06-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du kan väl börja - som tror att jorden är platt.

Hur kan havsytan skymma nederdelen av föremål som befinner sig på ett visst avstånd, men inte om de befinner sig närmare än 5km?

För att det finns en horisont i vägen.
Citera
2021-06-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja du... att i ord beskriva något är ett sätt att visa något och för många funkar det utmärkt. Men du saknar uppenbarligen den förmågan.

Vill du ha det illustrerat i bild föreslår jag att du ritar upp det själv. Du kanske till och med lär dig något på kuppen.

Nej, snälla, rita en bild på hur det ska se ut. Jag är mycket nyfiken.
Citera
2021-06-13, 19:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Rita upp hur det ser ut! 🙂
Citera
2021-06-13, 19:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
På en platt jord skulle det inte finnas någon horisont som döljer nederdelen av objekt. Objekt som t ex Turning Torso skulle bli mindre och mindre tills dom inte längre går att se men dom skulle inte försvinna med nederdelen först.
Citera
2021-06-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
På en platt jord skulle det inte finnas någon horisont som döljer nederdelen av objekt. Objekt som t ex Turning Torso skulle bli mindre och mindre tills dom inte längre går att se men dom skulle inte försvinna med nederdelen först.

Vad jämför du med när du säger att så skulle det se ut på en platt jord? Något måste du kunna visa mig, annars låter det som att du sitter och killgissar dig fram till vetenskapliga sanningar.
Citera
2021-06-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Rita upp hur det ser ut! 🙂

https://images.app.goo.gl/UJwVzTp5ayh8NAAP8

Din tur! Visa mig en bild på hur det ska se ut på en platt jord. Det här blir spännande!
Citera
2021-06-13, 19:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Din tur! Visa mig en bild på hur det ska se ut på en platt jord. Det här blir spännande!

Men det finns ju ingen horisont som skymmer nederdelen av exv byggnader på ’din’ ill. Gör det igen
Citera
2021-06-13, 19:51
Medlem
Citat:

Du kan använda samma bild. Som du kan se så ligger marken aldrig ovanför horisontlinjen och du har fri sikt till "vanishing point".

I samma bild ska du rita in ett hus som är till hälften dolt bakom horisonten. Lycka till.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-13 kl. 19:57.
Citera
2021-06-13, 20:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Tips: gör en ill från sidan, så man ser hur horisonten kan skymma.
Citera
2021-06-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du kan använda samma bild. Som du kan se så ligger marken aldrig ovanför horisontlinjen och du har fri sikt till "vanishing point".

I samma bild ska du rita in ett hus som är till hälften dolt bakom horisonten. Lycka till.

Hur kan jag använda samma bild menar du?Horisonten är ju enligt er en produkt av en bakomliggande kurva? På min bild finns inga kurvor överhuvudtaget. Det är en platt yta som ger upphov till en horisontlinje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in