2021-06-12, 19:07
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalpellen
Folköl då... Det går inte att byta alkohol mot maja. Inte alls samma receptorer.
Pregabalin är medicinen mot alkoholsug och avtändning. Jag gav lyrica till en hård heroinist på avtändning. Hon reste sig från badrummet och gick upp själv frisk. Men nu har jag aldrig varit rädd för att ge rejäla doser.
Jag har själv varit extremt illa ute. Bortom all räddning trodde jag. Så illa att jag tog höjd för psyket och tom döden. Lyrica räddade mig.
Sen var det till att trappa ut lyrican, vilket var plågsamt. Men det är bra för man kan sänka dosen långsamt. Ett mått som man delar i två delar, sen fyra, åtta osv. 1 till 2 veckor på samma dos innan man minskar.
Felet man gör med droger är att man tar dom varje dag mer och mer. Det ska maximalt bara vara till helgen. Inte mer än så. I veckorna måste man var ren, annars ska man inte syssla varken med alkohol eller annat.

Funkade kanonbra för mig. Alltså, har du väl fått abstinens efter alkohol så måste du byta drog om du inte vill det sakta skall förvärras. Abstinensen gör att du alltid har ett sug efter alkohol, vill dricka hela dagarna tillslut och kroppen vill dricka till den däckar. Du har utvecklat ett sjukligt beroende, en sjukdom alltså. Det leder sakta till döden och ingen kommer orka umgås med dig tillslut. Så...då kan du få en lagom rus på lite sativa. Som en flaska rödvin. Du blir lullig, glad, uppåt och avspänd av det. Lite som alkohol men inte exakt.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2021-06-12 kl. 19:12.
Citera
2021-06-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Nopp men du var väldigt nära på ett par ställen, jag dricker när jag mår dåligt bara, samt när jag mår riktigt bra.
Så känslorna hade du rätt om, kanske konflikter med, men då hamnar vi i jaget detet och så vidare som jag läst.
Däremot inget barndomstrauma, konflikt med mig själv men vem har inte det.
Men kul frågeställning.
Dricker när du mår dåligt och när du mår bra.

Du måste lära dig hantera de negativa känslorna, kunna känna och tänka utan att dricka.
Citera
2021-06-12, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Det du skriver stämmer för mig. Jag försöker att inte ha för mycket hemma eftersom jag dricker upp det. Men jag köper mer öl nu för tiden sedan plastpåseskatten. Nu är det ett/två flak åt gången istället för så mycket som rymdes i en systemetpåse. Men har man det inte hemma så dricker jag det inte. En timme kvar till systemet stänger men ska inte gå dit idag trots att jag har nästan slut.

Känns som att jag har lite mer att leva upp till nu när jag vågade dra igång en tråd om detta så jag ska försöka sköta mig resten av helgen i alla fall.

Uppdatera gärna oss, har du druckit något idag och isåfall hur mycket? klarar du av att vara nykter en hel kväll?
Citera
2021-06-12, 20:38
Medlem
Jofs avatar
Här på FB sitter vi på dom riktiga experterna på området missbruk. Det är otvivelaktigt.
Här har TS fått så mycket info och råd som det bara finns.
Vad tar TS till sig? Det är frågan.
Mitt tips. Inget. Han kommer att fortsätta supa.
Men jag kan ha fel.
Citera
2021-06-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Här på FB sitter vi på dom riktiga experterna på området missbruk. Det är otvivelaktigt.
Här har TS fått så mycket info och råd som det bara finns.
Vad tar TS till sig? Det är frågan.
Mitt tips. Inget. Han kommer att fortsätta supa.
Men jag kan ha fel.

Vi får hoppas att du har det! Så många döljer sitt drickande, skiten borde vara olaglig. Dock så är det så himla gott.
Citera
2021-06-12, 21:03
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Vi får hoppas att du har det! Så många döljer sitt drickande, skiten borde vara olaglig. Dock så är det så himla gott.
Och det paradoxala. Tekniken, medlet att bli fri från det. Är så enkelt. Bara att låta bli.
Man behöver inget vaccin.
Men man behöver en jävla övertygelse. Man behöver ta ett beslut.
Folk slutade röka en masse. De var inte så jobbigt. Bara att bestämma sig. Man gör den olaglig för sig själv.
Citera
2021-06-12, 23:55
Medlem
Citat:
Nja. TS är nog dödligt allvarlig. Tänker som många missbrukare. Vill fortsätta dricka, men slippa biverkningarna.

I tråden har han (för det är väl en han) fått många seriösa och bra råd och erfarenheter.
Nu är det upp till TS att se om han kan dra slutsatser. Annat än den, att han borde dra ner på konsumtonen - för det visste han redan innan.

Men min dom är, som sagt. Han har inte druckit färdigt.
Han är i "förhandlingsfasen" när man börjar se att det inte är hållbart att dricka så här, men absolut inte vill sluta
Man försöker sluta avtal med sig själv och farbror alkohol. Bara på helgerna, bara med andra, bara folköl, inte efter kl 9 på kvällen, inge fler återställare dagen efter jada jada.. Kommer gå åt skogen givetvis, men det måste TS uppleva på egen hand och då förhoppningsvis minns han denna tråd och kan börja ta till sig av några råd.
Citera
2021-06-13, 03:16
Medlem
Testa cannabis istället. Då fungerar du iaf i vardagen.

Ge fan i att köra bil påverkad!

Lyrica eller gabapentin kan fungera. Annars får du be om antabus.
Citera
2021-06-13, 07:07
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Och det paradoxala. Tekniken, medlet att bli fri från det. Är så enkelt. Bara att låta bli.
Folk slutade röka en masse. De var inte så jobbigt. Bara att bestämma sig. Man gör den olaglig för sig själv.

Det beror ju på hur långt det har gått.

Alkohol är en drog, tex likt benso och ghb som faktiskt kan ha en dödlig utgång om du bara slutar att inta medlet ifall du har blivit fysiskt beroende.

I sådana fall så behövs faktiskt medicinsk hjälp.

Även om man inte har kommit så långt i sitt beroende att avtändningen kan bli dödlig så kan man ha kommit tillräckligt långt för att avtändningen ska bli extremt jobbig både fysiskt och med hallucinationer och annat psykiskt.

Så det där med att bara låta bli är inte alltid ett bra alternativ.
Citera
2021-06-13, 16:59
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Det beror ju på hur långt det har gått.

Alkohol är en drog, tex likt benso och ghb som faktiskt kan ha en dödlig utgång om du bara slutar att inta medlet ifall du har blivit fysiskt beroende.

I sådana fall så behövs faktiskt medicinsk hjälp.

Även om man inte har kommit så långt i sitt beroende att avtändningen kan bli dödlig så kan man ha kommit tillräckligt långt för att avtändningen ska bli extremt jobbig både fysiskt och med hallucinationer och annat psykiskt.

Så det där med att bara låta bli är inte alltid ett bra alternativ.

TS ligger inte i riskzonen för allvarlig biverkning om han slutar.
Citera
2021-06-13, 17:17
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Har man gått ner sig i alkohol och eller droger, räcker inte bara viljan alla gånger för att sluta. Det vet alla som varit där, men för många som inte varit där är svaret enkelt; sluta bara.

Visst viljan är en absolut förutsättning, men många behöver stöd och hjälp på vägen. Abstinens är ingen rolig sak som alltid bara kan övervinnas med vilja, sedan kommer tiden efter ett missbruk.
Där ligger den verkliga svårigheten, då behövs ofta ett annat tänk.

Sedan slutade inte alla en masse att röka. Många fick Kol, lungcancer och dog.
Idiotisk jämförelse.
Citera
2021-06-13, 19:28
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Har man gått ner sig i alkohol och eller droger, räcker inte bara viljan alla gånger för att sluta. Det vet alla som varit där, men för många som inte varit där är svaret enkelt; sluta bara.

Visst viljan är en absolut förutsättning, men många behöver stöd och hjälp på vägen. Abstinens är ingen rolig sak som alltid bara kan övervinnas med vilja, sedan kommer tiden efter ett missbruk.
Där ligger den verkliga svårigheten, då behövs ofta ett annat tänk.

Sedan slutade inte alla en masse att röka. Många fick Kol, lungcancer och dog.
Idiotisk jämförelse.
Men Morfar då. Lugna dig. TS letar alla möjliga utvägar för att låta bli att bli nykter. Och låta bli att fatta ett beslut att bli nykter. Inte ska man väl mata honom med ett skäl till.

Men klart att det behövs stöd på vägen sen man fattat beslutet. Där har du helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in