2021-06-13, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Nä jag vill inte byta drog. Alkohol har gett mig mycket glädje och är bara positiv för mig i stunden (mår bättre, blir trevlig mot andra etc.

Men mest är det insikten att jag bara mår bra när jag är full. Att jag väljer att bli ordentligt full ensam men inte med andra, att det kostar 1000 kr i veckan (varierar mellan systembolagen) och att jag kommer dö i förtid.

Imorrn när jag är bakfull och beställer TVÅ pizzor från Foodora för att dämpa min ångest vill jag sluta. Egentligen vill jag ha ingen drog. Men alkohol är så bra att jag inte förstår hur jag ska leva utan den.
Det låter som om du lider av ångest.

Ta kontakt med din vårdcentral och berätta detta de kommer hjälpa dig.
Citera
2021-06-13, 19:33
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Om jag inte blir full kan jag väl lika gärna dricka vatten. Missförstår kanske ditt inlägg. Uppskattar alla som bryr sig men om du inte dricker förstår du väl inte hur fantastiskt det är? Eller har du slutat på senare år?

Är det fantastiskt att sitta med en rödlila porig groggnäsa inom en inte alltför avlägsen framtid?

Edit: ... och en femkilos lever?
Citera
2021-06-13, 19:38
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Är det fantastiskt att sitta med en rödlila porig groggnäsa inom en inte alltför avlägsen framtid?

Edit: ... och en femkilos lever?
Hehe. Bara för att det är SÅ roligt på vägen dit.
Citera
2021-06-13, 20:45
Medlem
MagnusBubblas avatar
Blir ett långt svarsinlägg istället för många korta:

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nja. TS är nog dödligt allvarlig. Tänker som många missbrukare. Vill fortsätta dricka, men slippa biverkningarna.

I tråden har han (för det är väl en han) fått många seriösa och bra råd och erfarenheter.
Nu är det upp till TS att se om han kan dra slutsatser. Annat än den, att han borde dra ner på konsumtonen - för det visste han redan innan.

Men min dom är, som sagt. Han har inte druckit färdigt.

Färdigt har jag kanske inte druckit men har tagit det lugnare och känt mig mer till freds den här helgen.

Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Funkade kanonbra för mig. Alltså, har du väl fått abstinens efter alkohol så måste du byta drog om du inte vill det sakta skall förvärras. Abstinensen gör att du alltid har ett sug efter alkohol, vill dricka hela dagarna tillslut och kroppen vill dricka till den däckar. Du har utvecklat ett sjukligt beroende, en sjukdom alltså. Det leder sakta till döden och ingen kommer orka umgås med dig tillslut. Så...då kan du få en lagom rus på lite sativa. Som en flaska rödvin. Du blir lullig, glad, uppåt och avspänd av det. Lite som alkohol men inte exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Testa cannabis istället. Då fungerar du iaf i vardagen.

Ge fan i att köra bil påverkad!

Lyrica eller gabapentin kan fungera. Annars får du be om antabus.

Tycker det låter lite som att byta en drog mot en annan. Ser en enorm risk att jag får två droger istället. Men tack för tips i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Uppdatera gärna oss, har du druckit något idag och isåfall hur mycket? klarar du av att vara nykter en hel kväll?

Jag gick inte till Systemet igår eftersom jag inte ville dricka mer den här helgen. Igår (lördags) hittade jag en god öl som blev över i fredags samt ett glas vin som var kvar i en box. Detta förtärdes. Fick varken glädje eller rus av detta men hjälpte mot bakfyllan. Hade kunnat dricka te lika gärna.

Idag (söndag) vaknade jag utan bakfylla vilket var skönt. Jag har jag bara fulöl i huset och eftersom "det var fint väder" tog jag ett par i trädgården. Är på öl 3 nu framför datorn, men eftersom det inte är så gott och jag tänker lite på den här tråden tror jag inte det kommer bli så mycket mer.

Citat:
Här på FB sitter vi på dom riktiga experterna på området missbruk. Det är otvivelaktigt.
Här har TS fått så mycket info och råd som det bara finns.
Vad tar TS till sig? Det är frågan.
Mitt tips. Inget. Han kommer att fortsätta supa.
Men jag kan ha fel.

Får man något arvode från Hoppas han misslyckas-klubben eller engagerar du dig ideellt?

Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuvvet12
Han är i "förhandlingsfasen" när man börjar se att det inte är hållbart att dricka så här, men absolut inte vill sluta
Man försöker sluta avtal med sig själv och farbror alkohol. Bara på helgerna, bara med andra, bara folköl, inte efter kl 9 på kvällen, inge fler återställare dagen efter jada jada.. Kommer gå åt skogen givetvis, men det måste TS uppleva på egen hand och då förhoppningsvis minns han denna tråd och kan börja ta till sig av några råd.

Det är väl lite huvudet på spiken. Men det måste ju också vara så att om jag bara dricker en gång i veckan och/eller måttligt när jag väl dricker så minskar skadorna. Den här tråden har redan hjälpt mig. Både att prata högt om det och de råd och erfarenheter som finns här.

Citat:
Ursprungligen postat av LSD-Lars

Det har väl blivit mer så under pandemin också. När man sitter och ska isolera sig ensam om kvällarna, vad ska man göra då liksom förutom flaskan. Jag ska kanske fundera på att söka hjälp även i riktiga livet. Är inte så mycket för att uppta vårdresurser eller tala med andra om mina problem.
Citera
2021-06-13, 21:41
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
TS ligger inte i riskzonen för allvarlig biverkning om han slutar.

Jag uppfattade ditt inlägg mer som att det var ditt tips rent allmänt, att det bara är att sluta om man vill, att det bara är att inte supa mer.
Citera
2021-06-13, 21:50
Medlem
Citat:
Hej,

Hoppas alkohol är tillåten i detta forum. Jag funderar på om det är läge att göra något åt min alkoholism. Söker svar framförallt från de som känner igen sig.

Jag var över 20 när jag fick min första riktiga fylla. Men sedan dess har jag haft MÅNGA hårda fyllor. Mamma är orolig (även om hon inte vet något om det jag gjort) pga alkoholism i släkten. De som vet något är oroliga trots att jag haft flera vita perioder.

Jag är också orolig eftersom att vara full är det enda roliga jag har idag. Under pandemin har jag gjort som Tegnell vill och super ensam (bor ensam). Det var lite i början men har eskalerat. Nu när man fått börja träffa människor enligt Tegnell dricker jag 6 öl med mina kompisar o ytterligare 12 när jag kommer hem.

Förr kunde de bli ett par vinflaskor en onsdag, minnesluckor vid storhelger men bara 3-4 öl vid aw:s. Men nu dricker jag så mycket jag kan men använder inga andra droger så fort jag har möjlighet (men sköter fortfarande jobbet).

Jag förstår att det rimliga svaret är att jag ska ge upp spriten helt och hållet. Men det kommer inte hända. Vill gärna ha råd från de som varit i liknande situationer så slipper jag dö om några år.

Typ 1 promille i blodet när jag skriver detta. Finns det bra råd?

Om du inte vill, varför startar du en tråd om ett obefintligt problem?
Citera
2021-06-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSD-Lars

På tal om att byta en drog mot en annan.

Om du får någon hjälp på vårdcentralen så är det väl lugnande tabletter.
Känner alldeles för många kärringar & gubbar som pratar så om att de dricker såååå måttligt med alkohol. Senare kryper det fram att de tar smärtstillande och lugnande för varenda åkomma de kan komma på. Ont i knät, huvudvärk, ryggont, axelproblem, oro och ensamhet. Allt botas med tabletter.
Tips till TS, håll dig ifrån statligt subventionerad kontrollverksamhet & vård och medicinering. Självmedicinerar istället på fredag & lördag med egeninköpt alkohol
Citera
2021-06-14, 00:51
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
På tal om att byta en drog mot en annan.

Om du får någon hjälp på vårdcentralen så är det väl lugnande tabletter.
Känner alldeles för många kärringar & gubbar som pratar så om att de dricker såååå måttligt med alkohol. Senare kryper det fram att de tar smärtstillande och lugnande för varenda åkomma de kan komma på. Ont i knät, huvudvärk, ryggont, axelproblem, oro och ensamhet. Allt botas med tabletter.
Tips till TS, håll dig ifrån statligt subventionerad kontrollverksamhet & vård och medicinering. Självmedicinerar istället på fredag & lördag med egeninköpt alkohol
Vårdcentralen-Systembolaget. Statlig verksamhet.

I kommunal avgiftningsverksamhet av folk som druckit MYCKET - ex v 3st 75r per dygn. Får man lugnande och sömntabletter i rätt stor dos i kanske fem dygn. Sen slut.
Det är inte att ersätta en drog med en annan.
Men det är klart att det händer att man får längre tid med lugnande medel.

Rätt strängt nuförtiden med lugnande medel. Men inte helt fel om man nu bestämt sig för att sluta. Men det har inte vår vän här bestämt sig för.
Tips om röka har han fått. Och varför inte. Mindre skadligt. Och kan ge perspektiv.
Citera
2021-06-14, 19:56
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Om du inte vill, varför startar du en tråd om ett obefintligt problem?

Problemet är väl att jag förstör min kropp, min ekonomi etc. Att jag inte vill sluta är för att jag inte har så mycket annat än spriten.

Den tänkande delen av mig vill sluta. Men inte den andra.
Citera
2021-06-14, 20:01
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Vårdcentralen-Systembolaget. Statlig verksamhet.

I kommunal avgiftningsverksamhet av folk som druckit MYCKET - ex v 3st 75r per dygn. Får man lugnande och sömntabletter i rätt stor dos i kanske fem dygn. Sen slut.
Det är inte att ersätta en drog med en annan.
Men det är klart att det händer att man får längre tid med lugnande medel.

Rätt strängt nuförtiden med lugnande medel. Men inte helt fel om man nu bestämt sig för att sluta. Men det har inte vår vän här bestämt sig för.
Tips om röka har han fått. Och varför inte. Mindre skadligt. Och kan ge perspektiv.

Alltså en stor kväll för mig är en platta öl (24 33or) o kanske lite whisky vid sidan om eller en box vin. Försöker hålla mig till öl för att jag ska få i mig lite vätska samtidigt och inte bli så bakis. Så vet inte om det är nog för att få den typen av hjälp.

Rökning (alltså tobak) testade jag en sommar för många år sen. Kul ihop med öl. Värdelöst nykter och mådde så jävla dåligt dagen efter.
Citera
2021-06-14, 20:04
Medlem
MagnusBubblas avatar
En uppdatering. Söndagen slutade med 3 öl. Ikväll har jag tagit 0 hittills och hoppas kunna hålla det även om jag har ont i huvudet och det blir svårt att sova sen.

Får se hur länge min optimism håller i sig.
Citera
2021-06-15, 05:03
Medlem
Citat:
En uppdatering. Söndagen slutade med 3 öl. Ikväll har jag tagit 0 hittills och hoppas kunna hålla det även om jag har ont i huvudet och det blir svårt att sova sen.

Får se hur länge min optimism håller i sig.

Men varför inte bara hålla sig till Horaces motto "Ne Quid Nimis" och dricka måttligt? Köp bara hem småflaskor - max 350 ml sprit på systemet och drick 75 ml varje dag? Då håller du dig till gränsen och slipper den värsta ångesten och slipper långsiktiga problem.

Till och med i Bibel så står det att vinet glädjer den dödliga människoans hjärta och så länge du inte behöver en återställare på morgonen så är det inga problem.

Livet utan alkohol är för tråkigt i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in