Blir ett långt svarsinlägg istället för många korta:
Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Nja. TS är nog dödligt allvarlig. Tänker som många missbrukare. Vill fortsätta dricka, men slippa biverkningarna.
I tråden har han (för det är väl en han) fått många seriösa och bra råd och erfarenheter.
Nu är det upp till TS att se om han kan dra slutsatser. Annat än den, att han borde dra ner på konsumtonen - för det visste han redan innan.
Men min dom är, som sagt. Han har inte druckit färdigt.
Färdigt har jag kanske inte druckit men har tagit det lugnare och känt mig mer till freds den här helgen.
Citat:
Ursprungligen postat av
johnthedickholmes
Funkade kanonbra för mig. Alltså, har du väl fått abstinens efter alkohol så måste du byta drog om du inte vill det sakta skall förvärras. Abstinensen gör att du alltid har ett sug efter alkohol, vill dricka hela dagarna tillslut och kroppen vill dricka till den däckar. Du har utvecklat ett sjukligt beroende, en sjukdom alltså. Det leder sakta till döden och ingen kommer orka umgås med dig tillslut. Så...då kan du få en lagom rus på lite sativa. Som en flaska rödvin. Du blir lullig, glad, uppåt och avspänd av det. Lite som alkohol men inte exakt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knarkblomman
Testa cannabis istället. Då fungerar du iaf i vardagen.
Ge fan i att köra bil påverkad!
Lyrica eller gabapentin kan fungera. Annars får du be om antabus.
Tycker det låter lite som att byta en drog mot en annan. Ser en enorm risk att jag får två droger istället. Men tack för tips i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Elocone
Uppdatera gärna oss, har du druckit något idag och isåfall hur mycket? klarar du av att vara nykter en hel kväll?
Jag gick inte till Systemet igår eftersom jag inte ville dricka mer den här helgen. Igår (lördags) hittade jag en god öl som blev över i fredags samt ett glas vin som var kvar i en box. Detta förtärdes. Fick varken glädje eller rus av detta men hjälpte mot bakfyllan. Hade kunnat dricka te lika gärna.
Idag (söndag) vaknade jag utan bakfylla vilket var skönt. Jag har jag bara fulöl i huset och eftersom "det var fint väder" tog jag ett par i trädgården. Är på öl 3 nu framför datorn, men eftersom det inte är så gott och jag tänker lite på den här tråden tror jag inte det kommer bli så mycket mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Här på FB sitter vi på dom riktiga experterna på området missbruk. Det är otvivelaktigt.
Här har TS fått så mycket info och råd som det bara finns.
Vad tar TS till sig? Det är frågan.
Mitt tips. Inget. Han kommer att fortsätta supa.
Men jag kan ha fel.
Får man något arvode från Hoppas han misslyckas-klubben eller engagerar du dig ideellt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skogshuvvet12
Han är i "förhandlingsfasen" när man börjar se att det inte är hållbart att dricka så här, men absolut inte vill sluta
Man försöker sluta avtal med sig själv och farbror alkohol. Bara på helgerna, bara med andra, bara folköl, inte efter kl 9 på kvällen, inge fler återställare dagen efter jada jada.. Kommer gå åt skogen givetvis, men det måste TS uppleva på egen hand och då förhoppningsvis minns han denna tråd och kan börja ta till sig av några råd.
Det är väl lite huvudet på spiken. Men det måste ju också vara så att om jag bara dricker en gång i veckan och/eller måttligt när jag väl dricker så minskar skadorna. Den här tråden har redan hjälpt mig. Både att prata högt om det och de råd och erfarenheter som finns här.
Citat:
Ursprungligen postat av
LSD-Lars
Det låter som om du lider av ångest.
Ta kontakt med din vårdcentral och berätta detta de kommer hjälpa dig.
Det har väl blivit mer så under pandemin också. När man sitter och ska isolera sig ensam om kvällarna, vad ska man göra då liksom förutom flaskan. Jag ska kanske fundera på att söka hjälp även i riktiga livet. Är inte så mycket för att uppta vårdresurser eller tala med andra om mina problem.