2021-06-12, 18:01
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Är det verkligen rätt väg att gå? Att inskränka yttrandefrihet och censurera? Vi verkar befinna oss i en sandlåda för småbarn. Det vore enligt mig bättre om de som inte håller med Bali, Gudmundsson, Arpi och dylika sakligt bemöter kritiken och det som anses vara rasism. Vi har faktiskt problem på riktigt.
Jag och framförallt min syster har pratat med många unga tjejer och killar, som kom hit som små barn eller är födda här. De växer upp i subkulturer och upplever dubbelt förtryck, från det svenska samhället där de misstänkliggörs och befinner sig i utanförskap och i mycket hög grad från sina familjer, deras bekanta och även okända från andra länder. De vågar inte visa håret eller armarna i varmaste sommaren och flera får inte dejta vem de vill.
Jag tror att det till stor del är en generationsfråga, många medelklasssvenskar har inte växt upp tillsammans med personer med invandrarbakgrund, och invandrare blir alltid "dom där". Därför ser medelålders lärare, socionomer osv mellan fingrarna med hederskulturer "det är så invandrare är".

Det var värre förr, om man var latino och gick på högstadiet på 1980-talet och berättade för nån vuxen att det var bråk hemma kunde man få förklaringen att det berodde på att föräldrarna hade "eldigt temperament". De vuxna som sa detta betraktade sig antagligen som antirasistiska, men den typen av åsikter är egentligen grovt rasistiska.
Citera
2021-06-12, 18:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jo, Anna Lindh var en antisemit eftersom hon kallades det av Israels dåvarande ambassadör. Vad kan vara mer officiöst än det?

Din besatthet av judar upphör aldrig att förvåna mig. Jag struntar i vad Israels ambassadör eventuellt sagt om Lindh. Vare sig han eller Israel har någon ensamrätt på att bestämma vem som är antisemit.

Detta tycks för övrigt vara en vandringssägen. När jag googlade hittade jag ett uttalande där ambassadören (Zvi Mazel) kallade förre ärkebiskopen KG Hammar för antisemit (illa nog) och Anna Lindh för en "omogen flicka". Sedan har en förvanskad version av citatet där även Anna Lindh kallas för antisemit spritts av svenska antisemiter.

Citat:
Är inte problemet med Popper att han inte säger något, egentligen? Det ska finnas ett "öppet demokratiskt samhälle" - förutom när det inte ska göra det. Och vi ska inte låta historiens erfarenheter diktera synen på framtiden - förutom när vi ska göra det.

Fullständig relativism utan objektiva kriterier. Precis det du sysslar med på forumet, ett substanslöst anspråk som faller ihop så fort man petar på det.

Popper var en mycket tydlig reformist. Han förpråkade något han kallade för piecemeal social engineering med vilket han menade reformer i små steg där man noga utvärderar resultatet innan man går vidare. Han satte detta i kontrast till utopisternas grandiosa visioner som sällan fungerar i praktiken.

Man kan alltså säga att Popper förespråkade den vetenskapliga metoden även inom politiken. Hans idéer ligger nära socialliberalismen, och han ses därför som en av socialliberalismens viktiga tänkare:

https://en.wikipedia.org/wiki/Social_liberalism#Notable_thinkers

Citat:
Voltaire sa något i stil med att "varenda jude är fanatisk, på samma sätt som bretoner och tyskar är blonda", vilket ju är ett uttalande det är lätt att nyansera i efterhand utan att för den skull inte passera som icke-virulent antisemit. Diderot var ännu värre och Kant sa tydligen att judar var en "nation av bedragare".

Sådant kategoriserande har jag aldrig sysslat med utan istället genom induktiv metod påvisat judisk identitetspolitik för att visa på de dubbla måttstockarna sådana som du håller er med till den svenska identitetspolitik och "etnonationalism" ni demoniserar.

Tror du Voltaire skulle rygga tillbaka inför det, om han levde idag?

Voltaire levde som sagt i en tid när antisemitismen var mycket utbredd. Det faktum att han faktiskt tog avstånd från sina antisemitiska uttalanden visar snarare att han var mer upplyst än sin samtid. Självfallet skulle han inte ha uttryckt sig så om han levt idag.
Senast redigerad av Regulus 2021-06-12 kl. 18:32.
Citera
2021-06-12, 19:17
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
https://www.delmi.se/publikationer/policy-brief-2021-8-interaktiv-rasism-pa-internet-i-pressen-och-politiken/

https://bulletin.nu/ivar-arpi-hanif-bali-och-jag-brannmarkta-av-staten

https://twitter.com/hanifbali/status/1403246850942119936

Delegationen för migrationsstudier (oberoende kommitté under Justitiedepartementet) har publicerat en brief där det framkommer att journalisterna Arpi och Gudmundson samt riksdagsledamoten Bali anses vara främlingsfientliga och normaliserar rasism.

Vad tycker ni om att justitiedepartementets särskilda kommitté stämplar journalister och politiker som rasister?
Är det inte sådant sossarna anser att Ryssland och Ungern håller på med för att tysta meningsmotståndare?
Det visar bara på deras enorma hyckleri och dubbelmoral.
Vad värre är avslöjar de hur de ser på alla oss medborgare som inte tycker "rätt". Snart är det omskolningsläger a la Kina som gäller.
Citera
2021-06-12, 19:23
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
En specifik tråd av Bali pekas ut:
https://mobile.twitter.com/hanifbali/status/1403246850942119936

Hur kan Bali bli rasist när han kritiserar vissa av sina landsmän?
Och grannlandsmän..
Citera
2021-06-12, 19:27
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det är så det brukar låta ja, men som jag påpekat gång på gång på det här forumet, det finns noll och intet som tyder på att rasister skulle dra fördel av att vi lägger ner med den här gränslösa toleransen av deras mytspridande.

Det finns problem värda att diskutera, men stanna upp och fråga dig om individer som Bali verkligen utgör ett konstruktivt bidrag till ett sådant samtal, eller om han i själva verket är en faktaresisten provokatör vars ständiga gapande i själva verket distraherar från saklig diskussion av verkliga problem för att istället tvinga oss att spendera energi på att motbevisa en strid ström av rasistiska fantasifoster.

Saklig diskussion finns för de som hyser en grundläggande respekt för sanningen. Individer som Hanif Bali är inte föremål för detta, och ju mindre vi hör av dem desto bättre.
Jag tycker som du om Bali men jag tror inte på att tysta och censurera som den rätta metoden, jag tror på att bemöta. Och nej, jag ser inte att han ger ett konstruktivt bidrag men jag vill inte begränsa yttrandefriheten om det inte handlar om sådant som direkta hot och grundlösa angrepp på enskilda individer. Det är en omfattande diskussion så klart men av princip är jag emot förbud mot att yttra åsikter hur vidriga de än är.
Citera
2021-06-12, 19:48
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Jag tror att det till stor del är en generationsfråga, många medelklasssvenskar har inte växt upp tillsammans med personer med invandrarbakgrund, och invandrare blir alltid "dom där". Därför ser medelålders lärare, socionomer osv mellan fingrarna med hederskulturer "det är så invandrare är".

Det var värre förr, om man var latino och gick på högstadiet på 1980-talet och berättade för nån vuxen att det var bråk hemma kunde man få förklaringen att det berodde på att föräldrarna hade "eldigt temperament". De vuxna som sa detta betraktade sig antagligen som antirasistiska, men den typen av åsikter är egentligen grovt rasistiska.
Jag instämmer men det varierar nog en aning vad gällerålder. Kunskap och att våga prata om problemen är grunden. Att tiga om hederskulturer är rasistiskt, eller snarare förtryck.
Fler, som inte generaliserar vilt som Hanif Bali borde yttra sig, på ett sakligt vis.
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Problemet idag är att du inte kan andas en stavelse om detta för då stämplas du direkt. Antingen är du kommunist eller nazist i dagens debatt. Jag tror att det är kört.
Vissa vågar, som Jesper Rönndahl och Amineh Kakabaveh. Men den sistnämnda blev utesluten ur V. Så ja, brännmärka och dra rasistkort är populärt. Och förbannat trötsamt.
Citera
2021-06-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Din besatthet av judar upphör aldrig att förvåna mig. Jag struntar i vad Israels ambassadör eventuellt sagt om Lindh. Vare sig han eller Israel har någon ensamrätt på att bestämma vem som är antisemit.

Detta tycks för övrigt vara en vandringssägen. När jag googlade hittade jag ett uttalande där ambassadören (Zvi Mazel) kallade förre ärkebiskopen KG Hammar för antisemit (illa nog) och Anna Lindh för en "omogen flicka". Sedan har en förvanskad version av citatet där även Anna Lindh kallas för antisemit spritts av svenska antisemiter.

Popper var en mycket tydlig reformist. Han förpråkade något han kallade för piecemeal social engineering med vilket han menade reformer i små steg där man noga utvärderar resultatet innan man går vidare. Han satte detta i kontrast till utopisternas grandiosa visioner som sällan fungerar i praktiken.

Man kan alltså säga att Popper förespråkade den vetenskapliga metoden även inom politiken. Hans idéer ligger nära socialliberalismen, och han ses därför som en av socialliberalismens viktiga tänkare:

https://en.wikipedia.org/wiki/Social_liberalism#Notable_thinkers

Voltaire levde som sagt i en tid när antisemitismen var mycket utbredd. Det faktum att han faktiskt tog avstånd från sina antisemitiska uttalanden visar snarare att han var mer upplyst än sin samtid. Självfallet skulle han inte ha uttryckt sig så om han levt idag.

Tråden handlar väl om Arpis och Balis besatthet av invandrarbrottslighet? Det är ju med din egen logik rasism, eftersom det är kritik som överstiger en viss kvantitativ tröskel för det tillåtna. För det kan väl aldrig vara så att du vill reservera ord som "virulent", "patologisk" eller "besatthet" för en viss sorts identitär kritik?

Om Bali maniskt tjatar om utomeuropeisk invandrarbrottslighet, så är han väl rasist mot utomeuropéer? Det avgörande är ju enligt dig inte om hans iakttagelser är städade och formellt korrekta, utan att de inte är för många?

Du tror att Voltaire skulle varit så feg och servil att han inte ifrågasatt judisk identitetspolitik, trots att den ju är ojämförligt starkare idag än den var på 1700-talet? Han skulle inte dragit rationella slutsatser kring USA:s Mellanösterpolitik och identitär lobbyism i Washington?

Den relevanta frågan är om Voltaire skulle varit antisemit idag, enligt dina egna kriterier, vilket man kan vara helt säker på. Han levde på marginalen till den tillåtna maktkritiken då och hande med nödvändighet gjort det nu - om han fortfarande skulle vara Voltaire. Då var det icke-PK att kritisera monarki och kyrka, idag är det andra metanarrativ som det är farligt att problematisera.

Popper tillförde uppenbarligen inget av värde, eftersom det helt godtyckligt går att välja och vraka vad som är "odemokratisk intolerans" som det liberala "vi:et" har rätten att underkänna och kritiken av historicism bara gäller när det passar. En Popper-liberal "vet" att kommunismen inte kommer fungera nästa gång, men inte att mångetniska stater kommer fragmenteras i identitetspolitik. Du "vet" att Rwanda eller Srebrenica är ett relevant varnande exempel för framtidens Sverige, men inte Libanon och Sydafrika.

Den pragmatiskkonservativa linjen är att verka för en demografisk stabilisering av Sverige med omfattande återvandring. Inte att fabulera ihop en liberal mångkulturell utopi utan historisk förlaga.

Ingick det förresten i Poppers manual att utmåla åsikter som sjukdomar? Något som ju för övrigt Israels nuvarande ambassadör gjorde nyligen i samband med kritiken av Israels våld mot palestinier.
Citera
2021-06-12, 20:15
Medlem
Har Arpi/Bali/Gudmundsson större rätt än SD att slippa kallas rasister? Varför ska dessa relativa senkomlingar slippa olustiga epitet, när sittande statsministern kallat SD fascister? Och deras egen Reinfeldt sa att SD:are "inte ska bli förvånade" när de drabbas av våld?

Sa herrar Arpi/Bali/Gudmundson ifrån då?

Är det förresten OK för SD:are att kalla andra för fascister/rasister/nazister?

Problemet tycks ju vara att definitionerna av dessa ord ligger i betraktarens öga och illvilliga intention.
Citera
2021-06-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag citerade Annie Lööf, som sa att det inte är odemokratiskt att samarbeta med SD:

(FB) Annie Lööf: Samarbete med SD är inget hot mot demokratin

Hon har naturligtvis rätt. Själv har hon uteslutit allt samarbete med SD, men att stämpla sådant samarbete som odemokratiskt bara därför att man inte gillar SD är fel.

Sedan har jag aldrig hävdat att vi bör ha total yttrandefrihet utan några konsekvenser för den som hetsar mot folkgrupper eller förtalar andra människor. Det som jag framför allt kritiserade är att det är amerikanska storföretag som nu sätter gränserna för vad som är acceptabelt politiskt språk i Sverige, ofta utan någon insyn eller möjlighet att överklaga besluten.
Jag pratar givetvis inte om Annie Lööfs uttalande, som var helt rimligt, utan om den andra betydligt mer SD-vänliga linje som du drivit sedan 2014: Att alla uppgörelser mellan de övriga 7 riksdagspartierna som syftat till att hålla SD borta från makten varit odemokratiska.

Ditt förhållnignssätt till "yttrandefrihet" är alltså att staten ska ha rätt att tvinga mediekanaler att upplåta plats åt politisk propaganda du upplever behöver mer representation. Ett behov som du lustigt nog bara verkar se när åsikter som i offentlig debatt oftast beskrivs som rasistiska kommer på tal. Ett riktigt lågvattenmärke för liberalism.

Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jag tycker som du om Bali men jag tror inte på att tysta och censurera som den rätta metoden, jag tror på att bemöta. Och nej, jag ser inte att han ger ett konstruktivt bidrag men jag vill inte begränsa yttrandefriheten om det inte handlar om sådant som direkta hot och grundlösa angrepp på enskilda individer. Det är en omfattande diskussion så klart men av princip är jag emot förbud mot att yttra åsikter hur vidriga de än är.
Om du frågar mig så är den största orsaken till högerpopulisternas framgång i själva verket inte att de har hindrats från att yttra sig (det har nämligen aldrig hänt), utan tvärtom att de lyckats med en total omskrivning av vilka rättigheter man har i det offentliga samtalet, som oftast bara tillämpas ensidigt för att gynna dem själva. Jag har alltid sagt, åsikter är en sak, men man måste för fan kunna skilja på att uttrycka en åsikt och göra sakpåståenden om andra folkgrupper som helt saknar förankring i verkligheten.

"Direkta hot och grundlösa angrepp på enskilda individer" är en formulering enligt vilken skränhögern tillåts komma undan med mycket. Faktiskt hade vi rentav kunnat återuppliva Adolf Hitler och låta honom starta upp sin propagandamaskin, för han pekade ju aldrig ut någon idividuell jude som ansvarig för landets förfall. Den som kan sin historia förstår ju dock att det faktum att ingen individuell person pekas ut inte hindrar att andra människor far illa på grund av dessa människors "åsikter".
Citera
2021-06-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Trams, givetvis fungerar hårdare tag, är det något Sverige INTE provat så är det nolltolerans och inkapcitering.
Bali har rätt såtillvida.
Nä, givetvis blir kriminella analfabeter plötsligt de raketforskare och kirurger som det påstods att de var om man bara gör droger lagliga.

Bara en tidsfråga innan dessa dekadenta svin börjar förespråka borttagande av byxmyndighetsåldern för då kommer minsann pedofilerna sluta våldta barn eftersom det är lagligt!
Citera
2021-06-12, 20:52
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam

Vad tycker ni om att justitiedepartementets särskilda kommitté stämplar journalister och politiker som rasister?
Är det inte sådant sossarna anser att Ryssland och Ungern håller på med för att tysta meningsmotståndare?

I Ryssland och Kina bestämmer också regeringen vilka som är rasister och extremister.

Sverige närmar sig dessa länder med stormsteg.
Citera
2021-06-12, 21:47
Moderator
Tinuviels avatar
Intressant inlägg på twitter om författaren till rapporten, Mattias Ekman. Verkar inte vara en helt rekorderlig person. Aktivist vad gäller migration och Gudmundsson har han varit efter under flera år. Dessutom frågan om han plagierat:
https://twitter.com/mikaellindstro2/status/1403296568963391490

T om DN anser detta fö att rapporten gått över gränsen:
Citat:
Men regeringsorgan som kartlägger vad som är respektabel och legitim kritik mot den högsta politiska makten är dessbättre inget vi ofta ser i liberala demokratier.
https://www.dn.se/ledare/jens-runnberg-det-ar-inte-statens-roll-att-klassa-opinionsbildning-som-respektabel-eller-ej/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in