2021-06-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanusBanus
Frågan är om du är nykter? Balkongfall behöver inte betyda "man kastar medvetet ned kvinna från en balkong". Det kan handla om självmord, olycka, fyllegrej som gått snett.
Poängen är att de balkongfall-trådar som startas i ABoK extremt sällan visar sig ha att göra med hedersproblematik.
Dödligt hedersvåld brukar istället visa sig där kniv eller eldvapen använts.

Jag skrev "WT och ghettoblattar".
WT behöver inte vara pursvensk, utan kan även vara "halvpolack, halvhalvungrare" eller nåt finskt fyllo.
Det enda balkongfall jag själv bevittnat gällde dock två etniska svenskar.
De stod och sjöng och dansade på balkongen, uppenbarligen alkoholiserade, innan mannen bestämde sig för att det ett steg längre genom att ta upp kvinnan, sätta ned henne på balkongräcket och därefter förlora greppet. Kvinnan föll ned, mannen hoppade efter och hamnade på henne. Hon dog, han överlevde.

Då är det ju en olycka, inte något medvetet. Klart som fan att folk ramlat från balkonger i alla tider, saken är väl att det numer ofta vittnas om bråk och skrik innan fallet, som här.

Som sagt, fallet du bevittnade (måste satt sina spår) var en olycka, blev aldrig utrett som mord heller gissar jag.

Det finns massor av fall, men ofta döms ingen pga hur svårt det är att utreda och bevisa.
Det största (inom media) fallet jag minns där någon dömts; är det i Södertälje, kvinna som överlevde ett fall från 6e våningen. (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/balkongmannen-ater-internationellt-efterlyst)
Citera
2021-06-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ifaransriktning
Gick förbi 45 min sen. Kvinnan ska ha skrikit en lång stund innan hon hon föll. Togs emot av trädet. Föll på pojken. Malmvägen. Hoppas dom tar svinet som gjorde detta.

Det är dags att släppa ansiktet ur mobilen och istället ha koll på om det faller människor på en.
Citera
2021-06-12, 13:23
Medlem
Kekkonenrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Så det stämmer inte med 4 A? Eller vad menar du?
4 B som det sagts tidigare stämmer också överens med endast en person. Att den fallna har landat i ett träd från 4 B känns dock lite långsökt då det är 4 C som har träd under sina balkonger, inte 4 B.
Jag blev väldigt förvirrad nu

Liten illustrering ang. trädplacering etc:
https://imgur.com/f8PrYoK

Jag skrev tidigt i tråden att det var 4B men efter att jag sett bilden du bifogade med trädplacerigarna så måste jag nog ändra mig och säga att kvinnan föll ned vid trädet (till vänster på bilden) närmast 4A.

Ber om ursäkt för att jag eventuellt lämnade felaktig information igår.

Finns det ngn annan i tråden som varit på platsen igår eller idag och vet mer säkert om det var utanför port A eller B?
Citera
2021-06-12, 13:36
Medlem
Citat:
Då är det ju en olycka, inte något medvetet. Klart som fan att folk ramlat från balkonger i alla tider, saken är väl att det numer ofta vittnas om bråk och skrik innan fallet, som här.

Som sagt, fallet du bevittnade (måste satt sina spår) var en olycka, blev aldrig utrett som mord heller gissar jag.

Det finns massor av fall, men ofta döms ingen pga hur svårt det är att utreda och bevisa.
Det största (inom media) fallet jag minns där någon dömts; är det i Södertälje, kvinna som överlevde ett fall från 6e våningen. (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/balkongmannen-ater-internationellt-efterlyst)

Det var (enligt min mening) en olycka men mannen blev misstänkt för grovt vållande till annans död, eller nåt liknande, om jag inte minns fel. Jag vet inte riktigt vad det blev för dom, men han blev starkt avskydd av lokalbefolkningen efter händelsen.

Jag påstår inte att mord- eller mordförsöks-balkongfall inte ökat. Inte heller att invandrare är starkt överrepresenterade i dessa fallen.
Det jag vill belysa är att det i extremt få balkongfall i ABoK visat sig handla om hedersvåld.
Citera
2021-06-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kekkonenrock
Jag skrev tidigt i tråden att det var 4B men efter att jag sett bilden du bifogade med trädplacerigarna så måste jag nog ändra mig och säga att kvinnan föll ned vid trädet (till vänster på bilden) närmast 4A.

Ber om ursäkt för att jag eventuellt lämnade felaktig information igår.

Finns det ngn annan i tråden som varit på platsen igår eller idag och vet mer säkert om det var utanför port A eller B?

Ok, tack för att du pudlar! Är bara bra för tråden! Då är det alltså mer troligt att det är 1501 i 4 A (med tanke på var träden står också).
Skönt att vi inte outade tjejen 100% då! Måste vara försiktig!

Edit: Fast nej, 56 och 65 år gamla där... Kan ju inte stämma tycker man.
Aja, känns som att min detektivbyrå är kaputt på detta fallet... (1504 är mer troligt, beror klart på hur trappuppgången ser ut)
Senast redigerad av chrisemil 2021-06-12 kl. 13:42.
Citera
2021-06-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanusBanus
Det var (enligt min mening) en olycka men mannen blev misstänkt för grovt vållande till annans död, eller nåt liknande, om jag inte minns fel. Jag vet inte riktigt vad det blev för dom, men han blev starkt avskydd av lokalbefolkningen efter händelsen.

Jag påstår inte att mord- eller mordförsöks-balkongfall inte ökat. Inte heller att invandrare är starkt överrepresenterade i dessa fallen.
Det jag vill belysa är att det i extremt få balkongfall i ABoK visat sig handla om hedersvåld.

Jaja, förstår vad du menar!
Traumatiskt att bevittna en sådan sak, shiet :/

Hedersvåld är det mest troligt sällan, handlar nog mer om vanliga dispyter inom förhållandet som sen leder till något mer än misshandel. Skulle jag gissa på iaf.
Svenskar är generellt inte de som går och slänger sin sambo från en balkong, de smäller hellre i dörrar och sticker ut på en promenad för att lugna ner sig. Faktiskt inte sett ett enda fall där en Svensson misstänks för att kastat ut någon. Finns säkert enstaka fall.
Citera
2021-06-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Borde man inte införa galler på alla balkonger där blattar bor?
Ja, med den frekvensen och det faktum att det är verkligen ett hemskt sätt att avsluta jordelivet på. Sedan är väl frågan hur stor risken är att någon verkligen åker in på detta eller om det ger långvariga straff. Säkert går väl merparten under kategorien olycka och "trillade ut när tvättade fönstren" eller något.
Det borde väl finnas ett flertal säkra balkong och fönsterlösningar idag som man borde kunnat uppdatera i miljonprogammen.
Citera
2021-06-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Skulle vilja se statistik på hur vanligt det var att svenskar föll från balkongen på 70-talet.
Svenskar har alltid flugit från balkonger, det är enbart anmälningsbenägenhet som ökat.
Citera
2021-06-12, 14:25
Medlem
NeoVains avatar
Enkel lösning på detta problem: Placera invandrarna på bottenplanen. Bara Arier på 4:e våningen och uppåt. Använder ordet Arier för att ordet Svenskar kan missuppfattas som "Svenskar" av många idag tyvärr.
Citera
2021-06-12, 15:19
Medlem
Flashbackare har alltid fel så därför säger jag att det är ett självmord och att inget brott har begåtts.
Citera
2021-06-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ciprus
Flashbackare har alltid fel så därför säger jag att det är ett självmord och att inget brott har begåtts.

Ok, då säger vi det
Kom med vettig fakta eller håll truten!
Citera
2021-06-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ok, då säger vi det
Kom med vettig fakta eller håll truten!
Det kallas ironi...Och stavas ironi.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in