2021-06-11, 18:54
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag undrar vad som får dig att tro att det var så?
Sa inte SOA någonting om att så länge inte SD var dömd så betraktade han honom som oskyldig.
Sen vet jag inte vad som skulle hända om SD dömdes.
Det är ju möjligt att SOA i så fall inte skulle ha trott på domen.
Citera
2021-06-11, 19:01
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är synd de inte var lite vakna och återaktiverade LW:s Telegram så hade man haft lite bättre bild av 11/5 och ja hela våren där kanske. Om nu inte SD raderade m h a hennes mobil eller på annat sätt osv osv.

Jag vet hur du tänker ang 11/5 utan att du behöver skriva det igen. SD var gränslös och det är inte omöjligt att han var på G med något där helt utan någon som helst konsekvenstänk.
Att bete sig skumt var ju annars lite av hans signum. Minst sagt.

Bilden man får av honom pendlar mellan en ”jättebebis” och en pappa som ställer upp på allt och alla (med varierande resultat) och är kreativ och skapar upplevelser och skjutsar och snickrar och fixar.
Man förstår att de som inte såg hans ”sexistiska” sida eller otrohetsgrejen såg honom som en förebild på många sätt.

Humor hade han och lite den där ”speciella” killen som många av oss nog har en eller annan liknande typ i bekantskapskretsen som är lite all over the place med aktiviteter och sånt.

Domen är intressant. Vet inte om några proffstyckare (jurister) kommenterat domen förutom journalister då.
Man kan väl säga att hovrätten gjorde processen kort med honom.

Bedömningen görs ju helt i linje med hur man tolkar bevisningen som lekman.
Det är uppenbart att det är han. Och den omfattande utredningen ger massor av indicier.

Så vad döms han på då för grunder?

De hade en relation.
Den var konfliktartad och hemlig (för de flesta).
Han kände till (det som blev) brottsplatsen.
Han kände till hennes teknikvanor.
Han hade inte alibi.
Sen diverse DNA här och där.
Ändrade berättelser.
Domkraftskaftet lurar i bakgrunden.
Sen allt som har med 1000 bilder utanför polishuset etc att göra.
Etc.

De för ju en bra lista i domen så där är det bara att läsa innantill.

Hade han dumpat skorna och torkat av tvättmaskinen hade han nog varit både fri och levt idag?

Kanske hade räckt bara med att dumpa skorna?
Såklart en skum omständighet då de fastnat på bild timmar innan men han kan ju ha glömt dem på gymmet eller vad som helst. Upp till åklagaren att bevisa vart de tog vägen.

Jag blev paff över att han fälldes. Hade iaf förberett mig på friande dom om inte annat.
Positivt överraskad över att de radade upp nästan allt som rimligt istället för hur Lindén & Co såg på det.

Som lite ”tekniskt intresserad” så läser man ju domen med de ögonen främst kanske.

Utan att rätten gör bedömningen att han kunde LW:s lösenord/svepmönster så hade han kanske inte dömts?
Och som sagt det finns inga bevis för att han varken kunnat nåt lösen eller faktiskt loggat in.

Däri ligger väl kritiken till domen.

MEN det är IT-forensikerna som serverat detta till åklagare och rätt. Halvmesyrer som de fått tolka.

Så de som liksom misstänker eller ”misstror” IT-avdelningen av konspiratoriska skäl har ju vänt och vridit på sig för att visa att någon t.ex gjort en inloggning 05:23 när den kanske inte alls ägde rum. Så hans ”polare” där har m a o varit direkt delaktiga i att konstruera bevis om är dåligt underbyggda som rätten sen dömde efter.

Jag menar att de hade kunnat visa på motsatsen. Att ingen alls loggat in alltså. Om de gjort en grundlig undersökning.

Men till sist så är det SD som sätter sig själv i den sits som får honom dömd.
Utan alla hans manövrar så hade inte indicierna funnits.
Även om några av dem är hyfsat ”konstruerade” och rätten ”köpte dem” rätt så okritiserat. För vad vet de om hur en dator eller en webbläsare funkar osv om ingen talar om det för dem?
”Och som sagt det finns inga bevis för att han varken kunnat nåt lösen eller faktiskt loggat in.”

Han kunde lösenorden, det har både han och Lena berättat.
Citera
2021-06-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kontaktförbud var från mars 2017.

Ja, precis.

De spelar inte i samma division oavsett om de har SD som gemensam nämnare:

LW och HD kan inte jämföras är sensmoralen.

Kom på att han borde ha med bilder från deras resa till England 2013 och sen USA 2015 och så var fallet.
Lägger det i samma inlägg oavsett annat ämne.

Tog med lite andra foton på HD och SDs resande när jag ändå letade, ett enormt galleri och enbart en bråkdel av vart de varit.

Man skulle kunna tro att det är sundheten per se som klättrar runt, ack vad skenet bedrar med tanke på dels mord framöver och den sjukhistoria som beskrivs i FUP.

Se spoiler:
Precis, de spelar inte i samma liga så att säga, LW var i en mycket mer utsatt situation då han endast lurade henne i så många år. Löften hit och dit, resa till Himalaya, guldsmycken osv.
HD var den han ville upprätthålla sin falska fasad med och när det blev besvärligt så måste LW utraderas. (Bort med problemet)

Ja jäklars så sund TG ser ut på bilderna!
Hade denna dokumentation kommit försäkringskassan till känna så hade HD aldrig fått ut sjukpenning, det är fakta.
Då t.om cancersjuka tvingas tillbaka i arbete är det ett under att hennes sjukskrivning har fått fortgå.

Hur lång är förresten preskriptionstiden för bidragsbrott?
Senast redigerad av Fleudhesten 2021-06-11 kl. 19:19. Anledning: Tillägg
Citera
2021-06-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kontaktförbud var från mars 2017.

Ja, precis.

De spelar inte i samma division oavsett om de har SD som gemensam nämnare:

LW och HD kan inte jämföras är sensmoralen.

Kom på att han borde ha med bilder från deras resa till England 2013 och sen USA 2015 och så var fallet.
Lägger det i samma inlägg oavsett annat ämne.

Tog med lite andra foton på HD och SDs resande när jag ändå letade, ett enormt galleri och enbart en bråkdel av vart de varit.

Man skulle kunna tro att det är sundheten per se som klättrar runt, ack vad skenet bedrar med tanke på dels mord framöver och den sjukhistoria som beskrivs i FUP.

Se spoiler:

Bild #3 på HD i randig tröja är en sån där typisk bild på henne. Hon ser spänd ut i både hållning och ansikte, leendet känns inte helt äkta.

Övriga bilder på dem tillsammans ger som du säger intryck av ett extremt vanligt, hälsosamt och aktivt Svenssonpar...
Inte minst bild #2

Jag tror det är alla de inblandade vanlighet, svennighet, radhus, villa, välutbildade, välklippta gräsmattor, välklädda barn, vanliga vänner, välordnade uppväxtförhållanden, vigselförrättare osv som gör att fallet fått så stort intresse.

Man börjar naturligtvis fundera på vilka ulvar i fårakläder man kanske har omkring sig egentligen...

"LW och HD kan inte jämföras är sensmoralen"
Jämför dem gör du ju själv hela tiden.

Men jag antar att det du försöker säga är att LW och HD inte var lika goda kålsupare.
Citera
2021-06-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Sa inte SOA någonting om att så länge inte SD var dömd så betraktade han honom som oskyldig.
Sen vet jag inte vad som skulle hända om SD dömdes.
Det är ju möjligt att SOA i så fall inte skulle ha trott på domen.

Men vad menar du har framkommit i hovrätten som SOA inte redan visste?

Han var på plats. Han visste om vilka bevis som presenterades.
Han visste om blodet, sperman, DNA:t.
Han visste om SDs hot mot LW.
Han var ju på plats även i tingsrätten.
Han har vittnat och han har suttit i förhör.

"
Citera
2021-06-11, 19:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Bild #3 på HD i randig tröja är en sån där typisk bild på henne. Hon ser spänd ut i både hållning och ansikte, leendet känns inte helt äkta.

Övriga bilder på dem tillsammans ger som du säger intryck av ett extremt vanligt, hälsosamt och aktivt Svenssonpar...
Inte minst bild #2

Jag tror det är alla de inblandade vanlighet, svennighet, radhus, villa, välutbildade, välklippta gräsmattor, välklädda barn, vanliga vänner, välordnade uppväxtförhållanden, vigselförrättare osv som gör att fallet fått så stort intresse.

Man börjar naturligtvis fundera på vilka ulvar i fårakläder man kanske har omkring sig egentligen...

"LW och HD kan inte jämföras är sensmoralen"
Jämför dem gör du ju själv hela tiden.

Men jag antar att det du försöker säga är att LW och HD inte var lika goda kålsupare.
-Vilket ingen väl heller har påstått i den här diskussionen.
Nej. Jag la med bilderna för du såg och kommenterade likaväl då.
Det har inget samröre.
Det är separat från att LW och HD inte kan jämföras rakt av.

Men du kan väl speciellt titta på första bilden och datum och jämförs med vad som SD sägs i förhör om juli 2012.
Citera
2021-06-11, 19:20
Medlem
Citat:
Jag undrar vad som får dig att tro att det var så?

Enligt BA var SOAs inställning redan från början "är han inte bevisad skyldig" så bör han betraktas som oskyldig.

I konsekvensens namn bör han efter HR betraktas som skyldig. Men hur Fam. Axelsson då skulle hantera situationen nämnde han, helt riktigt inte. My bad.
Citera
2021-06-11, 19:31
Medlem
Citat:
[/b]

"
Allt det där visste Lindén också, och frikände fanskapet. Och om Lindén frikänner honom med all sin kunskap, så är det inte konstigt att en halvkorkad lurk till svärfar från Örebro tror på "bevisen".
Citera
2021-06-11, 19:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
[/b]

"
Han visste naturligtvis allt men jag har för mig att det finns någon kommentar från honom om att SD inte är skyldig så länge han inte är dömd.
Jag menar bara att det helt enkelt var så att SOA valde att se SD som oskyldig.
Vi vet inte hur han hade sett honom efter domen i HR.
Citera
2021-06-11, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Allt det där visste Lindén också, och frikände fanskapet. Och om Lindén frikänner honom med all sin kunskap, så är det inte konstigt att en halvkorkad lurk till svärfar från Örebro tror på "bevisen".

Men min fråga var varför SOA, med all denna information på handen ända sedan tingsrätten, plötsligt skulle tro att SD var skyldig efter fällande dom i hovrätten?

Tror man på någons oskuld utifrån en viss bevisning så ändrar man väl inte åsikt för att någon annan tolkar bevisen annorlunda (speciellt inte om tingsrätten tolkat den som man själv) såvida det inte kommer fram nya, starkare bevis?

Vad skulle det vara? Teliakillens vittnesmål?
- Vad i det skulle ha fått SOA att tvivla isof?

Eller var det vad andra skulle tro som störde honom?
Dvs inte hans egna uppfattning om SDs skuld eller oskuld - utan den vanära en fällande dom ev. skulle åsamka hans familj?

-Men detta hade ju inte bekymrat honom mer tidigare än att han visade sig inför riksmedia som åhörare och lunch buddie i rätten...

Han var såklart medveten om att misstron mot SD var stor och spridd.
- Han läser säkert både NA och kvällstidningarna. Kanske även denna tråd.
Citera
2021-06-11, 20:09
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Men min fråga var varför SOA, med all denna information på handen ända sedan tingsrätten, plötsligt skulle tro att SD var skyldig efter fällande dom i hovrätten?
Vad han tyckte efter HR-domen vet vi inte.
SOA blundade för all information som pekar på att SD var skyldig.
Det handlar antagligen om den omskrivna fasaden som SOA ville visa upp.

Antingen gillade SOA SD eller också ville han ha SD som svärson för att uppfylla HD:s önskemål.
Om det hade blivit ett frikännande i HR så hade han kunnat hävda att SD inte var skyldig till något mord eftersom han inte blivit dömd för det. Då hade han väl tyckt att fasaden var intakt.

Men som sagt så vet vi inte hur hans inställning var efter att SD dömdes.
Citera
2021-06-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Han visste naturligtvis allt men jag har för mig att det finns någon kommentar från honom om att SD inte är skyldig så länge han inte är dömd.
Jag menar bara att det helt enkelt var så att SOA valde att se SD som oskyldig.
Vi vet inte hur han hade sett honom efter domen i HR.

Den uppfattningen har han ju inte haft särskilt lång tid på sig att delge SD med tanke på tiden mellan domen blivit offentlig och larmsamtalet om SDs död....

Såvida han inte innan domen blev offentlig hade låtit meddela SD att han skulle ta sin hand ifrån honom om utfallet blev till SDs nackdel.

Lite märkligt i så fall att SD befann sig på Folketorp i väntan på dom.

Men var det så och de var fullt övertygade om en friande dom så kan ju chocken för dem båda blivit överväldigande.

Men jag kan ändå inte wrap my finger around hur SOA skulle resonera inför sig själv, familjen och SD om han gjort klart att han tar sin hand ifrån SD vid friande dom....

Möjligen att han börjat bli dödstrött på SD och att det börjat smyga sig på honom hur SD faktiskt utnyttjat hans dotters förtroende så länge och genom sitt beteende bidragit till hennes psykiska ohälsa.

Bilden av hjälten som altruistiskt ställt upp under hennes sjukdom kanske började blekna, eller snarare framträda i sitt rätta ljus.

Kanske det slog SOA Att SD faktiskt funnit sjukdomstiden väldigt praktisk då han kunde utnyttja HDs svaghet. Den möjliggjorde den intensiva samvaron med LW.

Att inte SOA insett detta tidigare ger bilden av att han är trögtänkt.
Men kanske var han så fäst vid SD, sonen han aldrig fick, att han blundade för sanningen, som förstörde bilden av en hjälte...

Kanske har SOA egna utomäktenskapliga äventyr i bagaget som gjorde att han kunde identifiera sig med SD.

Kanske hör han till den gamla skolan och traditionella könsroller är självklart för honom.

Att SD i flera år fått göra fruntimmersgöromål, sköta hemmet och ha barnen hängande i kjolarna kanske i SOA såg som så ofattbart och apart att bara den saken gjorde att han på något sätt kände tacksamhetsskuld till en svärson som fått inträda i kvinnorollen för hans dotters skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in