2021-06-24, 00:45
Medlem
Ibland när jag läser i den här tråden kräks jag av den ena orsaken, ibland när jag läser i den här tråden kräks jag av den andra orsaken.

Kan vi inte bara bena ut det hela?

1. Lena mördades av Stefan (alt Stefan+X). Lena är det primära offret i historien.

2. HD hatade LW. Inga konstigheter där iom otroheten. HD önskade dock att LW var död vilket är jävligt skevt.

3. LWs, SDs och HDs vänner skriver öppet på internet för att skydda sina nära osv. Galet, leder ingenstans mer än till ytterligare sår.

4. Polisen har gjort tusentals misstag och gissningsvis ägnat sig åt jäv. Sjukt! Utred och gräv i detta, så sjukt jäkla angeläget!

5. JG, HD och gissningsvis SAO har farit med osanning i utredningen. Detta är inte okej! Snälla finaste rara polisen, visst kan vi lita på att ni tar tag i att utreda detta??
Citera
2021-06-24, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Ibland när jag läser i den här tråden kräks jag av den ena orsaken, ibland när jag läser i den här tråden kräks jag av den andra orsaken.

1. Lena mördades av Stefan (alt Stefan+X). Lena är det primära offret i historien.

2. HD hatade LW. Inga konstigheter där iom otroheten. HD önskade dock att LW var död vilket är jävligt skevt.

3. LWs, SDs och HDs vänner skriver öppet på internet för att skydda sina nära osv. Galet, leder ingenstans mer än till ytterligare sår.

4. Polisen har gjort tusentals misstag och gissningsvis ägnat sig åt jäv. Sjukt! Utred och gräv i detta, så sjukt jäkla angeläget!

5. JG, HD och gissningsvis SAO har farit med osanning i utredningen. Detta är inte okej! Snälla finaste rara polisen, visst kan vi lita på att ni tar tag i att utreda detta??
Det är det bästa med det hela, att OM polisens specialgrupp gällande poliser som begår tjänstefel utreds, så sker allt under strikt sekretess, undercover, för att skydda förövaren och polisens anseende.
Polisen kör med heltäckningsmatta, för säkerhets skull..
Citera
2021-06-24, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Men... Att HD avskydde LW är fullständigt naturligt och berättigat. LW gick in och bröt upp hennes äktenskap. Ni kan babbla runt detta, förmodligen i ett halvår till, men det är ett faktum som kvarstår. Ur HD:s synvinkel: LW var inkräktaren som förstörde hennes äktenskap. Sen om hennes hat var onormalt starkt eller inte, när är hat avmätt och doserat?

Det är lagligt att hata, att spela falskt och att inom vissa ramar mobba någon. Observera att tråden ligger i "Aktuella brott och kriminalfall": Det är lagligt att vara en fiende till en viss annan människa.

Hon har, vid en granskning som nästan aldrig tillkommer någon, visat sig uppträda osmakligt!

Hon manipulerade och svek sin pojkvän, någons, någon otrogen persons, äkta man!

Ring polisen!

Inte alls konstigt att HD och Lena avskydde varandra. Tycker båda iofs var smaklösa i sina uttryck allt som oftast, men att dra in andra i detta och skapa motsatser i geogänget var inte alls bra. Skapade oro och motsättningar.

Men storskurken, manipulatören och mördaren SD som var orsaken till allt detta elände och till det grymma mordet, var den mest klandervärda. Nu är även han död. Kanske förstod han själv att han skulle få ett helvete i fängelset?

Sen begriper jag inte alls vad HD och Lena såg i denna förvuxna pipande bebis som lömskt spelade ut dem mot varandra.
Usch!
Senast redigerad av zilvereko 2021-06-24 kl. 00:59.
Citera
2021-06-24, 01:34
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Inte alls konstigt att HD och Lena avskydde varandra. Tycker båda iofs var smaklösa i sina uttryck allt som oftast, men att dra in andra i detta och skapa motsatser i geogänget var inte alls bra. Skapade oro och motsättningar.

Men storskurken, manipulatören och mördaren SD som var orsaken till allt detta elände och till det grymma mordet, var den mest klandervärda. Nu är även han död. Kanske förstod han själv att han skulle få ett helvete i fängelset?

Sen begriper jag inte alls vad HD och Lena såg i denna förvuxna pipande bebis som lömskt spelade ut dem mot varandra.
Usch!

Vad hade LW för anledning att avsky HD?
Citera
2021-06-24, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Vad hade LW för anledning att avsky HD?
Gjorde hon verkligen det?
Citera
2021-06-24, 01:51
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Gjorde hon verkligen det?

Ja.
Citera
2021-06-24, 01:55
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Usch!
Det är (onekligen, på sätt och vis) hjärtskärande att läsa om mobbningen av LW inom GC-sällskapet, men om den var rättfärdigad för någon, var det för HD. Jag har viss förståelse för henne, och om hon utförde sina intriger väl, är hon inte mer klandervärd för det (än om hon varit klantig). Jag räknar alltså inte med hon, eller någon annan person, skulle behöva vara en hjältinna; jag förutsätter att vi talar om brottmål, inte mänsklig puts och fason.

Att hon "skyllde hela otroheten på LW" är också förståeligt. Varför skulle hon vara förpliktigad, eller förväntas vara mäktig, att ta sig an större delen av sin omgivning som fiender att bekämpa? Det vore ju en övermäktig uppgift för vem som helst.

Vad "de såg i Stefan" vet jag inte precis. Brukar det vara något mycket speciellt i en man som har en kvinnlig partner? Det har jag inte lagt märke till. Var det något mycket speciellt i hans kvinnor? Ytligt sett nej, men visst, om man tittar närmare är vem som helst speciell. Både LW och HD har onekligen visat sig ha talanger.

Bakdantandet av SD här i tråden har gått till överdrifter, antagligen via kollektivt önsketänkande. "Breda höfter" - tja, inom normalspannet ändå skulle jag säga efter att ha sett filmen från när han var nybliven far. Innan det trodde jag att han var värsta eunucken ... "Ljus röst" - visst, han talar "högt upp" utan magstöd, men jag har hört ljusare som fått passera som inom det normala.

"Mikropenis" - jag har ingen aning, inte sett den.

Omogen, jodå. Det har behandlats noggrant här.

Karln verkar, begripligt nog, ha varit irriterande för många i sin omgivning, men inte värre än att man lätt kan föreställa sig honom gå igenom ett normallångt liv upp till 83 års ålder och sedan dö utan att någonsin ha blivit dömd för ett brott. Men han valde ett annat sätt.

Alltså: Vem som helst som begår mordgärningen är ett monster i denna gärning. Situationen kräver det och förmågan att utföra den är inbyggd i oss. Varje mördare är inte därför möjlig att i efterhand klassa som monstruös i hela sitt tidigare leverne, innan mordgärningen.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2021-06-24 kl. 02:12.
Citera
2021-06-24, 03:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Men... Att HD avskydde LW är fullständigt naturligt och berättigat. LW gick in och bröt upp hennes äktenskap. Ni kan babbla runt detta, förmodligen i ett halvår till, men det är ett faktum som kvarstår. Ur HD:s synvinkel: LW var inkräktaren som förstörde hennes äktenskap. Sen om hennes hat var onormalt starkt eller inte, när är hat avmätt och doserat?

Det är lagligt att hata, att spela falskt och att inom vissa ramar mobba någon. Observera att tråden ligger i "Aktuella brott och kriminalfall": Det är lagligt att vara en fiende till en viss annan människa.

Hon har, vid en granskning som nästan aldrig tillkommer någon, visat sig uppträda osmakligt!

Hon manipulerade och svek sin pojkvän, någons, någon otrogen persons, äkta man!

Ring polisen!
Finns ingen som diskuterar hat, mobbing eller falskhet ur en juridisk vinkel, det är HDs beteende i sin helhet, varav många delar ger en suspekt helhetsbild.

Folk lär begripa att hat förekommer vid otrohet.
Tre månader efter egen begärd skilsmässa och med ny partner står hon i sin sköterskeroll önskar att LW är död - med risk att patienter överhör.
Det är extrem gränslöst förutom egocentrerat, bortom normalt och tecken på att hon är fortsatt fixerad på LW på ett absurt sätt.

LW har knappt ens försvunnit - och uttalat vid en suspekt tidpunkt relaterat till chefens tidsuppgifter. Hon vet isf att LW är försvunnen innan SD ens ringt.

Hon är den första att veta att hon hittats död 19 maj.

Fortsättningsvis uppvisar hon tecken på att skydda SD (indirekt sig själv?) via att plantera info om spår om blod, storstäda och hon har raderat digital data kritiska dygn.

Hon har motiv - varav just hat kan vara en drivkraft om det övergår i tex hämnd.
Hat har i högsta grad en gräns.

Det finns en mångårig konflikt och HD provocerar LW tätt inpå mordet relaterat till cacher.
SD är pressad av LW - pressade HD på från sitt håll?

... och om inte inblandad i mord så är hon direkt kopplad till aktuellt triangeldrama och högst troligt central faktor ang SDs motiv.

Så HD kommer diskuteras och det är var och en fritt att diskutera ämne/område ur FUP.

HovR:
"Det är tydligt att S*tefan D*avidsson under våren 2018 var satt under stor press på grund av relationen med L*ena W*esström.
H*anna Davidsson hade flyttat till en egen lägenhet och träffat en ny man.
Konflikter mellan L*ena W*esström och H*anna D*avidsson hade uppstått samtidigt som L*ena W*esström visade upp en ny starkare sida gentemot S*tefan D*avidsson."
(..)
" Även om det kan framstå som märkligt att slå fast att det mot denna bakgrund funnits ett tydligt motiv för S*tefan D*avidsson att beröva L*ena W*esström livet är det alldeles uppenbart att S*tefan D*avidsson vid tiden för gärningen befann sig under stark press på
grund av den fortsatt hemliga relationen med L*ena W*esström samtidigt som han planerade att åka till USA med H*anna D*avidsson, en resa som han benämnt ”drömresan med drömkvinnan”.
Senast redigerad av develi 2021-06-24 kl. 04:07.
Citera
2021-06-24, 08:44
Medlem
Citat:

Bra skrivet!

Dina punkter 4 och 5 alldeles speciellt!

Blir det ingen anmälan mot hur polisen skött detta fall är det katastrof! Det ska utredas från början till slut. Början med hur de kunde missa LW bakom planket i flertalet dagar till de mystiska tiderna som talar mot varandra när SD hittades död.

Vad har alla poliser sagt till de inblandade under tids gång? Medvetna eller ej om att det störde utredningen? Många poliser som känner de inblandade och som förmodligen trott att SD inte kunde vara mördaren.

Alla poliser som kände SD/HD/JG ska få redovisa vad som hänt. Vem kände vem, hur mycket och vad de har pratat om.
Kanske tom kan en del svar komma fram vad gäller de inblandades konstiga uppföranden/vetskap vad gäller bla sina kunskaper alltför tidigt.
Citera
2021-06-24, 10:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag kan hålla med dig att det är jobbigt att läsa tråden av och till.

Problemet är väl att olika skribenter "kräks" av olika skäl.

Det är därför vi har ett rättssystem, som via våra lagar ska bena ut vem som har begått ett brott. Det är gemensamma lagar för landet, medan vårt eget personliga rättsmedvetande och moral kan variera (stort) även om det finns en relativ konsensus om vad som är rätt och vad som är fel och hur rättvisan ska gå till.

Tråden är säkert inget slags snitt på hur vi människor tänker och dömer olika, men visar ändå att det finns ytterligheter.

Man vill gärna försöka få någon slags struktur på det hela, bena ut problemen. Strukturen på listan handlar dock om flera plan, allt från det juridiska planet till det etiska planet.

Jag tror att det är svårt, för att inte säga omöjligt att vi skulle kunna enas här.
---------------------------------------------------------------------------------------------

1. Inte ens 1:an på din lista tror jag att alla är eniga om, även om flertalet är det. Det finns skribeneter som tvivlar på att SD är mördaren t ex.

Och naturligtvis är Lena det primära offet, som fått betala ett ojämförbart högt pris för något som enkelt kunnat lösas på helt andra sätt, med ett mycket bättre utfall.

Och därmed så finns också ett stort antal efterlevande som får fortsätta att betala ett högt pris för det onödiga mordet. Deras lidande är inte över.

Och lidande är svåra att jämföra, även om det utåt kan te sig enkelt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------

2. Vad gäller 2:an, tänker jag att visst, det är inte konstigt att HD hatade Lena. Men inte där heller är alla eniga.

Jag tänker att det finns stora variationer inom en befolkning om hur man reagerar på en otrohet. Dels beror det på hur realtionen mellan ursprungsparet ser ut, varför otroheten uppstod, men också på många andra faktorer. I det här fallet har de involverade personerna alla psykologiska problem som ställer till det ordentligt och de inbördes relationerna är ordentligt skeva.

Det som flera tycker är extra skevt är kanske att HD verkar flytta skulden och hatet till Lena, medan SD blir förlåten och tillbakatagen.

Om HD på riktigt önskar Lena död, det vet vi inte. Kanske har hennes postion förflyttats under årens lopp, kanske är det något som hon och SD pratat om så mångar gånger att ordet "död" är som vardagsmat?

De flesta är nog överens om att det är magstarkt att uttrycka sig så, särskilt när någon är oförklarligt försvunnen på sonens födelsedag, även om HD hade en förtrolig och mer personlig relation till sin chef än många har om sitt privatliv och sina problem med maken.

Lika magstarkt som att efterlogga cacherna efter Lenas död.

Men glöm inte vem HD har haft en lång reation med och glöm inte heller Lenas egna reflektioner över sig själv och sitt beteende. Lenas tankar om sig själv och sitt beteende visar att även hennes moraliska kompass har förändrats vilket år henne att må dåligt. Visserligen har vi inte hört att Lena önskat någon död, det är en stor skillnad, men hon förnekar inte att hon hatar henne (till vännen J) och att hon bär på hemska hämndtakar och upplever avsaknad av empati för HD, vilket hon också skäms över.

Hur ska man kunna vikta de olika "omoraliska", oetiska och dåliga beteendena. Vem beteer sig värst, vem är mest ursäktad och var går gränsen?

Då hamnar i på nytt i fällan. Vi har vårt rättsstystem, men därefter finns bara våra egna inre kompasser. Vi tenderar att vara mer förlåtande mot våra egna som vi älskar, medan om vi själva eller våra nära drabbas är vi mindre förlåtande.

Det är inte olagligt att hata, att vara otrogen eller att önska någon död. Det kan vara skevt, men i helt olika grad. Allt beroende på hur mycket det låg bakom och varför. Var HDs önskan om död en innerlig önskan som var på riktigt? Elller var det något som hon bara slängde ur sig? Var det något som hon blivit avtrubbad av att säga där hemma, då under inflytande av SD? Vet vi hur det låg till?

Vet vi hur skevt uttandet är? Nu menar jag inte att jag anser att det är något helt naturligt, men jag pratar om hur vi ska kunna väga och bestämma hur allvarligt uttalandet är.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -

3. De som har skrivit i tråden och har på ett eller annat sätt haft/har kontakt med de inblandade har nog en otrolig skiftande mängd skäl till varför de har gjort det. Allt från att de trott på SD till att de trott att SD eller HD är inblandade. Det kan förstås var svårt att påverka en tråd, men hur ska man kunna hindra människor till det?
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------

4. Tyvärr tror jag vad gäller din 4:a att nu när fallet är löst, kommer ingen att rota mer i de fel och brister som har funnits i utredningen. Inget av det har kommit upp i de olika rättsliga instanserna som vi vet, och vad gäller jäv har det väl inte heller vare sig rotats i eller fällts några kommentarer om det, mer än den it- forensiker som själv berättade vid SDs husrannasaka att han var bekant med SD.

Skillnad kanske hade varit om SD gått fri??
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------

5. Tyvärr tror jag inte heller att man kommer att gå vidare med någon av vittnenas ev lögner. HD är redan avförd, och vad gäller JG och SOA, vet vi att de ljugit?
JG har undanhållit och raderat och betett sig skumt, men hur ska man kunna visa att SOA ljugit eller vad som är minnesluckor/omedvetna bortträngningar?
Citera
2021-06-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Oavsett så umgås inte par med sådana kvinnor.

Smokey... Vi studsar hela tiden tillbaka till en enkel fakta;
- det finns ingen orsak att vara orolig för att umgås med snygga singlar för ett par där båda är
1) nöjda med och älskar och respekterar den andra och sig själv,
2) värdesätter och är rädd om den relation de har och inte saknar något i relationen,
3) kapabla att kommunicera med varandra
4) normalt funtade

SD var inget av ovanstående förutom en sak, han var nöjd med och älskade sig själv.

Han var heller inte bara nån vanlig dussinsnubbe som hittat en älskarinna men ville ha kvar frun av bekvämlighetsskäl för att ha kvar det mysiga gemensamma hemmet, sommarstugan, relationen till hennes sida av familjen osv.

Nej SD hade en dimension till på allt det där, han gillade kickar och det fick han av att spela på och märka att han kunde kontrollera de 2 kvinnornas känslor och se dem gråta över honom, få utbrott och spy hat mot varandra.
Makten Smokey, det var makten han fick en kick av.

Sen tog han makten över liv och död.
Citera
2021-06-24, 12:24
Medlem
develis avatar
Öhman är alltså YB - och Presstalesperson?
Den som är först på plats då LW hittas och den som uppger att privatsamtal inkom till stationen 11.18?

Ett samtal som inte finns i händelserapporten enligt polis Johannesson.
Citat:
"Samtalet om 47-åringens död kom in till polisen 11.18.
– Exakt vad som sades kommer jag inte att gå in på, säger Mats Öhman.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ale523/47-aringen-som-domdes-for-mord-pa-lena-wesstrom-ar-dod
Citat:
" Polisen fick in ett samtal 11.18 om att en man kunde ha hittats 18 minuter efter att domen blev offentlig och tio minuter innan polisen beslutade att gripa Stefan Davidsson."

"– I vissa fall är det glasklart. I det här fallet är det inte glasklart.

Det var ingen förbipasserande person som ringde in till polisen, säger Öhman. Om den gripne personen hade någon koppling till den avlidne mannen vill han inte gå in på.
https://www.expressen.se/nyheter/hovrattsdom-i-fallet-med-mordade-lena-wesstrom/
Såg MÖ i en annan intervju i AB då de spärrar av i skogen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena

Vilket enligt förhör i TR/ljudfil torde vara den plats han åker ifrån till BP, drygt 800 m därifrån. Han nämner att han intervjuades av media, att avspärrning gällde kläder vid en grillplats.

MÖ:
"Jag tjänstgjorde vid aktuellt tillfälle som yttre befäl och befann mig i närområdet då jag som fösta polis beordrades till platsen. Informationen som gick ut över polisradion var att någon allmänhet anträffat en livlös kropp på platsen. Då jag endast några få minuter senare anlände till platsen fanns redan ambulans på platsen." Ab 145

Han misstänker att det är LW.
Larm 14.33. MÖ har patrullnr 29-3900.
Delar ur händelserapport:
Om uppgiften att polis förmedlat info till HD:

" Redan under eftermiddagen samma dag skrev Stefan Davidsson till vänner att det var bekräftat att det var Lena Wesström som var hittad och att det var polisen som berättade detta för Hanna Davidsson." (HovR)

" Av H*anna D*avidssons och S*ven O*lof A*xelssons uppgifter framgår att de efter H*anna D*avidssons polisförhör åkt förbi fyndplatsen och då sett poliser. Exakt vilka
iakttagelser de gjorde eller vilka slutsatser de då drog är oklart, främst eftersom deras
uppgifter varit relativt knapphändiga, och dessutom i vissa delar oförenliga." (HovR)

" Det är emellertid anmärkningsvärt att S*tefan D*avidsson skrev att H*anna D*avidsson hade
fått uppgiften från polisen. Även om H*anna D*avidsson var på förhör i samband med att
Lena Wesström hittades har varken H*anna D*avidsson eller S*ven O*lof A*xelsson, som
hämtade henne efter förhöret, berättat om detta."

... Och HovR drar slutsatsen att det inte är sant.
Men är det anmärkningsvärt?
HD och SOA kommer billigt undan på frågefronten ang HDs uppgifter via JS.
Var det knappt nåt iom att JS inte nämns i domen ang detta?

JS:
" J*onas minns tydligt att han vid lunch, mitt på dagen mellan kl. 13-15, på lördagen fick ett
samtal från H*anna.
H*annas pappa hade fått veta att Lena var funnen död då han väntade på att hämta H*anna hos polisen. H*anna ringde till J*onas, som då var hos sin exfru och firade ditt barns födelsedag. H*anna var då vid polisstationen, innan hon skulle åka hem från förhöret.

Hon hade fått veta det precis efter sitt förhör. H*anna sa, "dom har hittat Lena död". Som
J*onas minns det var det då inte bekräftat att det var Lena." Ab 150

Komplettering förhör juni 2020:
"
H*anna säger till J*onas "Lena är hittad, hon är död".
Antingen har H*anna fått veta det i samband med förhöret eller så har hennes pappa fått reda på det medan han väntar på H*anna."
Ab 17

Ang LW: Vem var inre befäl om info gick till från BP?

Ang SD: Vill MÖ att folk ska reagera eftersom han nämner det som inte finns i händelserapporten eller vad är det frågan om?
Det var ingen förbipasserande person som ringde polisen?

Det lät väl vara SOA ang SD - hur lyckas han hamna i epicentrum x 2 ang konstiga informationsvägar kopplat till polishuset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in