Citat:
Ursprungligen postat av
Zymbal
Ibland när jag läser i den här tråden kräks jag av den ena orsaken, ibland när jag läser i den här tråden kräks jag av den andra orsaken.
Kan vi inte bara bena ut det hela?
1. Lena mördades av Stefan (alt Stefan+X). Lena är det primära offret i historien.
2. HD hatade LW. Inga konstigheter där iom otroheten. HD önskade dock att LW var död vilket är jävligt skevt.
3. LWs, SDs och HDs vänner skriver öppet på internet för att skydda sina nära osv. Galet, leder ingenstans mer än till ytterligare sår.
4. Polisen har gjort tusentals misstag och gissningsvis ägnat sig åt jäv. Sjukt! Utred och gräv i detta, så sjukt jäkla angeläget!
5. JG, HD och gissningsvis SAO har farit med osanning i utredningen. Detta är inte okej! Snälla finaste rara polisen, visst kan vi lita på att ni tar tag i att utreda detta??
Jag kan hålla med dig att det är jobbigt att läsa tråden av och till.
Problemet är väl att olika skribenter "kräks" av olika skäl.
Det är därför vi har ett rättssystem, som via våra lagar ska bena ut vem som har begått ett brott. Det är gemensamma lagar för landet, medan vårt eget personliga rättsmedvetande och moral kan variera (stort) även om det finns en relativ konsensus om vad som är rätt och vad som är fel och hur rättvisan ska gå till.
Tråden är säkert inget slags snitt på hur vi människor tänker och dömer olika, men visar ändå att det finns ytterligheter.
Man vill gärna försöka få någon slags struktur på det hela, bena ut problemen. Strukturen på listan handlar dock om flera plan, allt från det juridiska planet till det etiska planet.
Jag tror att det är svårt, för att inte säga omöjligt att vi skulle kunna enas här.
---------------------------------------------------------------------------------------------
1. Inte ens 1:an på din lista tror jag att alla är eniga om, även om flertalet är det. Det finns skribeneter som tvivlar på att SD är mördaren t ex.
Och naturligtvis är Lena det primära offet, som fått betala ett ojämförbart högt pris för något som enkelt kunnat lösas på helt andra sätt, med ett mycket bättre utfall.
Och därmed så finns också ett stort antal efterlevande som får fortsätta att betala ett högt pris för det onödiga mordet. Deras lidande är inte över.
Och lidande är svåra att jämföra, även om det utåt kan te sig enkelt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
2. Vad gäller 2:an, tänker jag att visst, det är inte konstigt att HD hatade Lena. Men inte där heller är alla eniga.
Jag tänker att det finns stora variationer inom en befolkning om hur man reagerar på en otrohet. Dels beror det på hur realtionen mellan ursprungsparet ser ut, varför otroheten uppstod, men också på många andra faktorer. I det här fallet har de involverade personerna alla psykologiska problem som ställer till det ordentligt och de inbördes relationerna är ordentligt skeva.
Det som flera tycker är extra skevt är kanske att HD verkar flytta skulden och hatet till Lena, medan SD blir förlåten och tillbakatagen.
Om HD på riktigt önskar Lena död, det vet vi inte. Kanske har hennes postion förflyttats under årens lopp, kanske är det något som hon och SD pratat om så mångar gånger att ordet "död" är som vardagsmat?
De flesta är nog överens om att det är magstarkt att uttrycka sig så, särskilt när någon är oförklarligt försvunnen på sonens födelsedag, även om HD hade en förtrolig och mer personlig relation till sin chef än många har om sitt privatliv och sina problem med maken.
Lika magstarkt som att efterlogga cacherna efter Lenas död.
Men glöm inte vem HD har haft en lång reation med och glöm inte heller Lenas egna reflektioner över sig själv och sitt beteende. Lenas tankar om sig själv och sitt beteende visar att även hennes moraliska kompass har förändrats vilket år henne att må dåligt. Visserligen har vi inte hört att Lena önskat någon död, det är en stor skillnad, men hon förnekar inte att hon hatar henne (till vännen J) och att hon bär på hemska hämndtakar och upplever avsaknad av empati för HD, vilket hon också skäms över.
Hur ska man kunna vikta de olika "omoraliska", oetiska och dåliga beteendena. Vem beteer sig värst, vem är mest ursäktad och var går gränsen?
Då hamnar i på nytt i fällan. Vi har vårt rättsstystem, men därefter finns bara våra egna inre kompasser. Vi tenderar att vara mer förlåtande mot våra egna som vi älskar, medan om vi själva eller våra nära drabbas är vi mindre förlåtande.
Det är inte olagligt att hata, att vara otrogen eller att önska någon död. Det kan vara skevt, men i helt olika grad. Allt beroende på hur mycket det låg bakom och varför. Var HDs önskan om död en innerlig önskan som var på riktigt? Elller var det något som hon bara slängde ur sig? Var det något som hon blivit avtrubbad av att säga där hemma, då under inflytande av SD? Vet vi hur det låg till?
Vet vi
hur skevt uttandet är? Nu menar jag inte att jag anser att det är något helt naturligt, men jag pratar om hur vi ska kunna väga och bestämma hur allvarligt uttalandet är.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
3. De som har skrivit i tråden och har på ett eller annat sätt haft/har kontakt med de inblandade har nog en otrolig skiftande mängd skäl till varför de har gjort det. Allt från att de trott på SD till att de trott att SD eller HD är inblandade. Det kan förstås var svårt att påverka en tråd, men hur ska man kunna hindra människor till det?
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
4. Tyvärr tror jag vad gäller din 4:a att nu när fallet är löst, kommer ingen att rota mer i de fel och brister som har funnits i utredningen. Inget av det har kommit upp i de olika rättsliga instanserna som vi vet, och vad gäller jäv har det väl inte heller vare sig rotats i eller fällts några kommentarer om det, mer än den it- forensiker som själv berättade vid SDs husrannasaka att han var bekant med SD.
Skillnad kanske hade varit om SD gått fri??
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------
5. Tyvärr tror jag inte heller att man kommer att gå vidare med någon av vittnenas ev lögner. HD är redan avförd, och vad gäller JG och SOA, vet vi att de ljugit?
JG har undanhållit och raderat och betett sig skumt, men hur ska man kunna visa att SOA ljugit eller vad som är minnesluckor/omedvetna bortträngningar?