2021-06-11, 12:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag måste i ärlighetens namn få fråga vad HDs sjukdomshistoria och medicinering har med mordet på LW att göra. Domstolen har dömt Steffeponken som ensam mördare, Steffeponken gjorde en cliffhanger och tog med sej mordvapnet och svaret på varför med sej i graven. HD är avskriven hon har fått ut sitt skadestånd för tiden hon satt häktad. HD har betett sej konstigt i förhör och i TR men så länge det inte finns någon lag mot att bete sej konstigt så kanske vi kan droppa HD, i alla fall så länge hon inte är åtalad för någonting. Och när det gäller HDs sjukdom och mediciner så rår väl inte hon för att hon är sjuk, Depression kan vi alla råka ut för.

Jag kan inte annat än hålla med dig!

Men eftersom det finns spekulationer i tråden om att hon kan ha bipolaritet (och jag förmodar då att kopplingen blir att det har med mordet att göra? Alltså, inte så att jag riktigt hänger med här i svängarna vad man tror) vore det skönt att man kommer till skott med vad som är:

- fakta
- spekulationer

om HD som mebrottsling.

Jag tror att jag har hamnat i någon liknande situation som med Lena, att jag starkt ogillar när personer smutskastas på mycket vaga grunder, såsom att Lena hade flera parallella förhålanden med flera olika gifta män.

Jag kämpade hårt för att visa att det inte fanns något belägg för detta.

Visst, HD har betett sig skumt, rent av ljugit.

Men jag har en stark ovilja att dra människor i smutsen, där det inte tydligt skrivs utt at det är en spekulation eller att man visar genom citat, länkar hur man kommit fram till att det är fakta.

Igår skrev @piastrone ett inlägg som återigen fick mig att känna en stark motvilja till att låta saker skrivas ut oemotsagt om det finns möjlighet att visa att det kan förhålla sig på annat sätt.

HD är endå ensamstående förälder till två unga indiivder som just har förlorat sin pappa och som har en pappa som är dömd för mord. Ingen lätt tillvaro för dessa barn och för HD. Hon kanske t o m är inlagd?

Jag mår riktigt dåligt av det här.

Helst skulle jag vilja prata om domen, som långt ifrån är granskad.

Tänker på alla dessa unga som nu får fira sin student utan en av sina föräldrar.
Citera
2021-06-11, 12:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peonia
Finns det någonstans man kan lyssna på SDs avslutande tal i HR?

Jag tror inte det?

@litenensam har ett inlägg där det finns utskrivet från NA (tor jag).

Hon kanske kan hjälpa dig att hitta det. Nyckelord, kommer inte riktigt på något nu att söka på. Han sa ju t ex att att han kände sig kränkt över att man ens trodde att han hade gjort ett så dåligt planerat mord, att om han hade gjort det hade man inte ens förstått att det var ett mord.

Och pratade han om viskningsleken (som kan vara ett sökord).
Citera
2021-06-11, 12:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Exakt det tror jag också. Han Stefan " The great pretender " blir tvungen att svälja det bittra nederlaget och gå i direkt i fängelse utan att passera gå. Det tror jag inte att SD, mannen som gav fasaden ett ansikte skulle klara av. Nederlaget blev för stort att svälja.

Ja, exakt. Det också.
Citera
2021-06-11, 12:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det beror nog på vad man har för diagnos. LW blev ju utförsäkrad och var tvungen att börja jobba igen.
Det problemet verkar inte HD ha haft.
Hon kanske hade bättre kontakter med läkare som visste hur intygen skulle skrivas för att hon skulle kunna vara sjuk i många år samtidigt som hon kunde resa som hon ville?
Detta beror på hur intygen formulerades.
Senast redigerad av hoppsann 2021-06-11 kl. 12:33.
Citera
2021-06-11, 12:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SD är väl knappast den förste otrogne mannen som totalt ändrar sitt beteende när frugan är med.

Jag tänker att SD hade inte bara HD att förlora, även hans svärföräldrar skulle försvinna och hans fristad ute i Folketorp. Och iom det kanske SD:s barnvakter under sina ansvarsfulla veckor som ensamstående förälder (som han, vad det verkar ha svårt att ta ett vuxet ansvar för) .
Det kanske var det som gällde för honom.
För honom kanske det viktigaste var att behålla svärföräldrarna.
Därför valde han HD istället för LW.
Citera
2021-06-11, 12:43
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

LW skrev om det i samband med att hon hotade att berätta om deras fortsatta kontakt efter första avslöjandet.

Hon undrade om SD trodde att svärföräldrarna skulle ha lika höga tankar om honom om hon avslöjade det. Hon frågade också vad han trodde att JG skulle tycka om honom om hon berättade om den fortsatta kontakten.
Citera
2021-06-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är ju väldigt allvarligt, nu med facit i hand.

SD har mördat Lena, och har haft tankar på att hjälpa HD med att ta bort familjen. Strösselförhöret är obehagligt att läsa, även om T sa emot. Straff på flera tusen kronor och förhör i hur länge?

HD hade spelat upp förhöret till JG som sa att det inte var något roligt att lyssna på.

Jag tror ju att JGs erkännande till polisen "att han hade något att berätta" var orskaen till storminingen av SDs hus och att det blev soc. anmälan.

Vi kan bara skatat oss lyckliga att inget hände när SDs dom föll mer än att han tog sitt eget liv. Vi vet ju inte heller, kanske det aldrig fanns i SDs huvud att han skulle ha tagit med sig hela familjen, men sådant har ju hänt.

Jag kan ju tänka att t ex SD skulle känna svartsjuka över att HD levde kvar och skulle leva med annan man.

Ska tacka även dig för många insiktsfulla inlägg, även om vi inte alltid tycker samma.

Strösselförhöret? Vad är det?
Citera
2021-06-11, 12:50
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Ser man på det ekonomiska så var HD och svärföräldrarna rena guldgruvan för SD jämfört med LW som hankade sej fram på en lön. Jag tror SD ganska tidigt insåg att ett liv med LW skulle innebära att han fick offra mycket av det svärföräldrarna hjälpte till med.
Citera
2021-06-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
LW skrev om det i samband med att hon hotade att berätta om deras fortsatta kontakt efter första avslöjandet.

Hon undrade om SD trodde att svärföräldrarna skulle ha lika höga tankar om honom om hon avslöjade det. Hon frågade också vad han trodde att JG skulle tycka om honom om hon berättade om den fortsatta kontakten.
Det fick vi ju bevis på senare att SOA hade. a) "Misstag kan alla göra" sa han om en sex år lång otrohet mot sin egen dotter. b) "Jag kommer anse honom oskyldig tills motsatsen är bevisad". Båda citaten fritt ur minnet. Det senare är ju väldigt generöst, istället för att vara misstänksam mot honom.

Jag undrar lite hur SOA känner nu efter domen, där man (till skillnad från Lindén) granskat indicierna sammantaget. I motsats till Lindén trodde inte HR på alla dessa slumpmässiga sammanträffanden.
Senast redigerad av Picasso2 2021-06-11 kl. 12:53.
Citera
2021-06-11, 13:01
Medlem
Citat:

Det ligger absolut något viktigt i vad du säger här. Tror att SD tyckte väldigt mycket om SOA & BA och såg dem som sina ställföreträdande föräldrar.
Hans egna föräldrar var inte intresserade av att träffa sina barn och barnbarn (förutom yngsta barnet An*a). Möjligen träffade de även äldsta sonen A ibland.
Vad jag har förstått var de en mycket sluten familj, där endast framgång premierades. SDs pappa hånskrattade när han såg SDs hus och den nya utbyggnaden.
Under TR- och HR-förhandlingarna tycks de ha lyst med sin frånvaro. Kan fråga mig om de ens kommer att dyka upp på SDs begravning.

Och nej, jag tror att det aldrig hade kunnat bli ett gift- eller sambopar av SD och Lena. 2 personer som aldrig gav sig. Rena katastrofen.
Citera
2021-06-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är därför som det rings ett direktsamtal till en polis, för att ingen ska få reda på sanningen

Exakt min tanke också, man ville inte dra till sig uppmärksamhet med ambulans osv när man redan troligtvis visste att SD var stendöd.
Citera
2021-06-11, 13:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tänker att SD hade inte bara HD att förlora, även hans svärföräldrar skulle försvinna och hans fristad ute i Folketorp. Och iom det kanske SD:s barnvakter under sina ansvarsfulla veckor som ensamstående förälder (som han, vad det verkar ha svårt att ta ett vuxet ansvar för) .
Ja, det sista jag läste igår var att LW nämnde just svärföräldrar och att förlora anseende.
Citat:
SD är väl knappast den förste otrogne mannen som totalt ändrar sitt beteende när frugan är med.
Nej, han följer mönstret som otrogen man. Rent övertydligt.
En kvinnlig fägring bakom disken, han tonar ner sig.

Problemet med hela bilden vid hittegods är att de är skilda sen över 7 månader.

Det visar att HD påverkar honom.

LT om 27 september 2018:
"L säger att hon har träffat Stefan på hittegods tidigare och då var Hanna med.
Stefan betedde sig då väldigt annorlunda mot den här gången. När Hanna var med sa varken han eller hon någonting och han log inte heller, hon beskriver det som att det var en tväromvändning när han var här själv."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in