2021-06-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Här har nog mobil ställt till det och lagt till ett N på slutet. Då förstår jag frågan.

JBE säger att de "arbetade ihop under en lång period och började även umgås privat" att hon fick en nära kontakt med alla tre. Geotouren hade debut 2016 och de lär ha haft kontakt långt innan projektet sjösätts.
Antar det har samband med att HD och SD åker frekvent till USA, bland annat hösten 2015 som nyss nämnts.

Den här kvinnan har tydligen HD pratat mer förtroligt med inom att hon får kontaktförbud ang LW, får inte ens nämna hennes namn:
"Hanna blev förbannad av Lenas närvaro,
J fick inte ens nämna Lenas namn på eventen. Lena var jätte duktig inom geo-cach och arbetade flitigt. Hon fick aldrig det beröm hon förtjänade eftersom J" aldrig fick
hylla Lena framför Hanna."

Vad är det för vek kompis som låter sig styras av vad hon får säga eller inte?
Citera
2021-06-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, de verkar ha haft mycket kontakt och förtrolig också.
Jag har läst hennes vittnesmål flera gånger, och vittnet verkar redigt och trovärdigt.

Sedan är väl inte alla införstådda på skillnaden mellan olika diagnoser om man inte själv har kännedom om det genom yrke eller på annat sätt vet skillnaden på förlossnngsdepression och förlossningsdepression.

Det kan finnas ett utrymme för att det blivit ett missförstånd. Även om det inte behöver vara det.

Måste ha varit förlossningsdepression (illa nog). Hade hon haft förlossningspsykos hade hon knappast ha kunnat vara hemma.
Citera
2021-06-10, 21:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad är det för vek kompis som låter sig styras av vad hon får säga eller inte?
Är hon vek? Eller är HD dominant när hon sätter den sidan till?
Bortom offerrollen så finns det ju åsikter om att hon inte är så rar - och SD ändrar beteende totalt när HD är med på hittegods.
How come?
Eller är det i paritet med att han kryper som en fähund för henne över ett år efter mordet?
Citera
2021-06-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det har diskuterats i tråden om LW skulle ha följt med SD ut i bushen på sluttampen. Jag tror själv inte att han skulle ha lyckats med det. Då blir det ingen "olyckshändelse". Sedan kan det ha varit så att det blev akut när SD skulle till USA med exfrugan, av olika anledningar som det har snackats om här.
Var det verkligen så tidigt det ansågs polisiärt uppklarat?

Tror SD hade större möjlighet till kontroll med detta scenario, det var hans närområde, han visste alla grannars beteendemönster, minimal tid BP - bostad mm. Kontroll dator, mobil mm. Ett kontrollfreak.

Olyckshändelse i naturen, hade krävt transporter, LW kunde nämnt/skrivit om det, risk att möta ngn, dog hon, risk för undersökning, spår dessutom HD övervakade .... även bilens mätarställning och bensinåtgång (de förde bok).
Senast redigerad av Remark 2021-06-10 kl. 22:02.
Citera
2021-06-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja hans beteende lämnade mycket i övrigt att önska i kontakten med Lena. Här på Flashback ansågs han vara farlig för varje människa som närmade sig. Bara för det ska polisutredningen, åklagarens
arbete och faktiskt också domen tittas över väldigt noga. Påstår jag att han är oskyldig. Nej, jag vet inte.
Har verkligen ingen aning.

Han var inte straffad tidigare, inte dömd för något brott. Burkletarna som följde denna tråden slaviskt fick en sådan beröringsskräck mot honom att självständiga tidningar inte vågade skriva journalistiskt
korrekt.
Det piskades upp en stämning som kan liknas vid lynchning. Naturligtvis är det många som reagerat på detta bl a jag. Vem granskar makten? Ska inte vår tredje statsmakt göra det?

Du har ingen aning om SD var skyldig till mordet på Lena, skriver du. Menar du att du inte litar på att domen är korrekt? Har du läst FUP, läst förhören med SD och tagit del av allt märkligt han har sagt både i och utanför rättssalen? Eller vad andra skriver om de bevis som framkommit (den indiciekedja som var stark nog att hålla hela vägen i HR) ?

Vari ligger dina tvivel?
Citera
2021-06-10, 23:32
Medlem
Vet vi om det var Advokaten eller SOA som ringde polisen? Advokaten kan efter polisen ringt SOA? Misstänker han var den som fann SD.

Med tanke på att SD var den kontrollperson han var tror jag han själv ville försäkra sig om rättens utslag, inte motta beskedet med andra. Bara en känsla.

Kanske får vi veta någon gång, när de anhöriga tycker tiden är mogen. Det finns barn att ta hänsyn till (som går i skolan).

Bara en sen spekulation
Citera
2021-06-10, 23:47
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du har ingen aning om SD var skyldig till mordet på Lena, skriver du. Menar du att du inte litar på att domen är korrekt? Har du läst FUP, läst förhören med SD och tagit del av allt märkligt han har sagt både i och utanför rättssalen? Eller vad andra skriver om de bevis som framkommit (den indiciekedja som var stark nog att hålla hela vägen i HR) ?

Vari ligger dina tvivel?

Hos utredarna och åklagaren. Ja, men generellt säger han väl en massa konstiga saker. T ex de fotona som raderades när han skulle in på förhör. Det skulle visa att han förföljde Lena. Det var ju hans sätt att visa "nu är jag här". Lena klagade på hälsningsfrasen vid något/några tillfälle när hon hade hade annat manligt sällskap. SD visste naturligtvis att de skulle få honom att framstå som en galen stalker därför raderade han dem

Har du läst alla förhör med Lenas familj och vänner. Då vet du att det kommer fram där. Det kan iofs var i chatten också.

Den indiciekedja du påstår var stark nog att hålla hela vägen i HR, tar ju hänsyn till det nya sättet att värdera bevis. Jag anser att den är rättsosäker. Dessutom lutar de sig precis som GW mot statistik att i 9 fall av 10 är det någon BO haft en relation med. De glömmer att i det 10 fallet är det någon annan.

Vi vet dessutom att det fanns män som blev ratade, så pass att vissa har hängt här och kommenterat SD utseende i inlägg efter inlägg. VARNINGSFLAGG.

Detta är faktiskt inte det enda fallet som bör granskas. Det finns åtminstone något fall till som är tveksamt. I det fallet är det dock ingen lobby som påverkar en inkompetent polis och åklagare.

SD pratade i förhör av den enkla anledning att det gör laglydiga människor. De har inte lärt sig att svara "inga kommentarer" vilket jag skulle köra med även om jag var fullständigt oskyldig.

Nej, jag tror inte längre på rättsväsendet. Det har ju visat sig att det finns advokater som agerat (minst sagt) tvivelaktigt för att inte säga brottsligt). Varför ska jag som vanlig medborgare tro att inte någon polis blivit mutad? Eller någon annan?

Dessutom är det en väldig skillnad när det gäller resurser. Det är som i USA. Har du mucho dinero kan du köpa någon som slår hål på hela indiciekedjan. Rättvisa i Sverige idag får den som är tillräckligt påläst och har pengar. Har du inte det är du till salu om det finns tillräckligt starka krafter som vill det.

Har du hört talas om Ari Matinnen, där det med största sannolikhet inte ens begått ett brott. Trots det fälldes han i TR, HR och fick inte igenom prövningen i Högsta domstol. Han dömdes till livstids fängelse. Att de inte brydde sig om bevisningen där var för det var en alkoholiserad finne. En marginaliserad grupp. Jag tyckte det var hemskt men trodde det var undantaget som bekräftade regeln. Sedan är det många som fått resning i högsta domstolen även om det har tagit över 10 år. Du vet att det räcker inte om jag t ex går in och tar på mig ett mord. Det ska stödjas med teknisk bevisning eller så ska jag berätta sådana graverande detaljer som bara mördaren vet.

I SD fall kallades det jäv när han friades i TR men nu när han fällts är det ingen diskussion om kvaliteten på bevisningen. Han skulle dessutom aldrig fått igenom en överklagan i Högsta Domstolen för det hade blivit en prestigesak för Åsa Hilding och vem var det som supportade henne? Jo den mest omhuldade gruppen i samhället, feministerna. Domare är också människor de känner hur vinden blåser precis som politiker. Så nej, jag vet faktiskt inte om han var skyldig. Det enda jag vet är att han skulle få leva med epitetet mördare resten av sitt liv precis som Ari Mattinen.

Han skulle bli "persona non grata" i all framtid inom GC, det var ju tydligen en blådåre som slog till honom på ett GC-event och då fick han hjältestatus här i tråden.

Allt han gjorde eller inte gjorde förvrängdes. T ex att han inte beklagade hennes död till (föräldrarna)?
Det skulle visa att han var extra ond och kallsinnig. Tänk om han faktiskt hade beklagat hennes död, hur hade det låtit då? Typ kanske -"vilken fräckhet först mördar han henne och sedan går han och beklagar hennes död. Den mannen har ingen skam i kroppen. Typiskt psykopatbeteende"

Nej, jag vet inte om han är skyldig och jag kommer aldrig mer lita på polis, åklagare eller domare.
Citera
2021-06-11, 00:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Min bild är att det inte är sekretess utan bristande rutiner som ligger bakom det problemet.
Min kompis gjorde en utredning om samarbetet mellan polis, socialtjänst, skola mfl i min region.
Anledningen att det funkade dåligt var just att det saknades tydliga riktlinjer och rutiner. Det var ett tag sedan.

Numera är det standard att polisen ska larma Soc om de åker på våld i hemmet och det finns barn närvarande.

Kanske inte skulle ha hjälpt i LWs fall eftersom våldet hon anmälde skedde i bilen utan barn närvarande.
Ett gränsfall.

Kanske hade en anmälan och erbjudan om hjälp varit något LW sett som värdefullt.

LW sökte samtalsstöd men jag vet inte om hon sökte det hos någon kvinnojour. Där hade den kompetens hon så väl behövt sannolikt funnits.

Citat:
LW sökte samtalsstöd men jag vet inte om hon sökte det hos någon kvinnojour. Där hade den kompetens hon så väl behövt sannolikt funnits.

Hon sökte hjälp hos kvinnojour men de kunde inte hjälpa henne eftersom hon inte ville lämna SD.
Citera
2021-06-11, 00:59
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subluuna
Har man en diagnos är det inga problem. Jag har varit sjulskriven i flera år

Det beror nog på vad man har för diagnos. LW blev ju utförsäkrad och var tvungen att börja jobba igen.
Citera
2021-06-11, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon sökte hjälp hos kvinnojour men de kunde inte hjälpa henne eftersom hon inte ville lämna SD.

Om man känner förtroende för en terapeut eller inte beror på många saker. LW hittade rätt till slut och det gav bra effekt. LW jobbade aktivt för att förändra sitt liv på många sätt.

SD ville ha kvar sitt, med två kvinnor.

EDIT. Du kanske aldrig gått hos en terapeut?
Senast redigerad av Remark 2021-06-11 kl. 01:49.
Citera
2021-06-11, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för feedbacken. De invektiv som förekommer är inte för att verka mer trovärdig.

Där har jag jobbat på ett annat plan.
Det är skillnad på kritik och inventiv. Vissa kan ta kritik. Andra inte.

Så medans vissa räknat invektiv här så har jag faktiskt ägnat mig åt ”lite” kritiskt tänkande och faktakoll inte bara av vad andra skribenter skriver utan även av det som skett i utredningen.

Ursäkta, men vad tror du vi övriga gjort under tre år? Skådat navelluddet?
Citera
2021-06-11, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det beror nog på vad man har för diagnos. LW blev ju utförsäkrad och var tvungen att börja jobba igen.

Hon hade skadat sig i en skidolycka med knäfrakturer som följd. Operation+gips+sjukgymnastik,
stress på det.

Stress blev extra. Då är det hårt tidsbegränsat. Hade det varit en direkt komplikation av knäskadan hade det inte avslutats.
Senast redigerad av Remark 2021-06-11 kl. 02:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in