2021-06-11, 10:49
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ja, begick han självmord för att han var skyldig eller för att han var oskyldigt dömd?

Jag vet att du hemskt gärna vill att Steffeponken är oskyldig, Men tyvärr smokie han är skyldig, Oskyldiga tar inte livet av sej dom kämpar med näbbar och klor för att bevisa att dom är oskyldig.
Han avslutade sitt liv precis som han levde, skulle alltid ha det sista ordet oavsett vad. SD såg till på sitt skruvade sätt att lämna 2021 med årets cliffhanger i bagaget. Nej smokie jag ser mer att självmordet var ett erkännande att han är skyldig. Jag kan inte sluta tänka på att han faktiskt såg självmordet som en seger, ingen låser in Steffeponken, Det är Steffeponken som bestämmer hur det ska sluta.
Citera
2021-06-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag tror att det kan vara så att Soa ringt till grannarnas dotter, AnSt som är polis? Och involverad samt bortblockad.
Jag tror att det var just av den anledningen som ett samtal inte ringdes till 112, vilket vore det normala, iom rätt personer kommer snabbt, om det är brandkår som behövs för att plocka ner någon, eller plocka delar. Ambulans såklart om det finns hopp om liv.
Nej, detta är skött för att stänga till luckorna, så köper man en ny matta sen, bara.

Polis och ambulanspersonal plockar också ner avlidna om de kommer först till platsen. Även om personen är uppenbart avliden (om personen inte har hängt så länge att de ruttnat dvs).

Det är absolut inte så att polis står och rullar tummarna i väntan på brandkåren (eller annan).

(Om 112 har skickat ut just brandkåren på såna larm dvs. När brandkåren är först på plats handlar det ofta trafikolyckor eller om händelser på mindre orter där det finns ett system som heter "i väntan på ambulans".

Där ingår förutom lokala brandkåren även kommunala hemtjänsten och kanske någon mer.
På såna ställen är i regel deltidsbrandmän på jour nästan alltid först på plats om det antas att det finns liv att rädda. Eller typ Maggan och Ahmed från hemtjänsten (mycket hjärtlarm).

Polisen på plats vid dödsfall som det i Folketorp kontaktar inte brandkåren för att ta hand om döda kroppar (eller plocka kroppsdelar).

De kontaktar antingen den avdelning inom polisen som sysslar med just detta eller en extern aktör om just det polisdistriktet outsoursat den biten).
Citera
2021-06-11, 11:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Två frågor om du nu är lite proffs på sånt här.

Fråga nummer 1. Kan man ta Quetapin endast mot sömnlöshet? Ja eller nej? Källa tack så vi kan stänga den diskussionen en gång för alla.
(Själv har jag löst att Q sätts in i liten dos vid sömnlöshet, större vid depression och än mycket större vid mani och psykotiska perioder men det kanske är tryckfelsnisse som varit framme i de guiderna?)

Fråga nummer 2. Angående det här du skriver:

”Behandling av depression ses inte som livslång vid unipolär.”

Du menar att om man är unipolär så ses inte behandling av den som livslång - så vi ska tolka det?

Frågan är då om det som beskrivs i den här länken gäller unipolär depression? Jag läste texterna och jag kan inte se något om mani där nämligen.

”Risken för återinsjuknande vid depressionssjukdomen är livslång. Det är av flera skäl mycket viktigt att försöka förebygga nya sjukdomsepisoder direkt efter första insjuknandet”

/.../

”Livslång förebyggande behandling förekommer.”

Källa:
https://psykiatristod.se/regionala-vardprogram/depression/behandling-och-insatser

Sen kan man ju googla vidare och hittar t.ex:

”Bristande långtidsbehandling (användande av SSRI minskar risken flerfaldigt för att återinsjukna i depression och för suicid), skadligt substansbruk, stress samt sömnbrist.”

Källa:

https://viss.nu/kunskapsstod/vardprogram/depression-hos-vuxna

Egentligen skulle jag hellre vilja diskutera domen, som vi ju inte gåt igenom och diskuterat.

Nu har tråden dock diskuterat HD hela veckan och det känns bra att det är flera olika vinklar som nu kommer fram. Och bra kanske om man kan komma fram till en punkt där man känner att man inte kommer längre eller att det ändå inte ger tråden nya inputs eller nya "indicier/fakta".

En tanke jag har i den här frågan är att HD sedan länge står på någon av de sedvanliga medicinska behandlingar (t ex SSRI-preparat, SNRI-preparat eller tricykliska antidepressiva) som en bas. Den kan hon ha haft i åratal. Därför omnämns den kanske inte eftersom det inte påverker henne i förhörsrummet.

Det som händer i förhörssituationerna är att hon dels mår dåligt av det som händer runt omkring henne (enligt henne själv) och att hon dessutom får vissa symtom av medicinen.

Dessa symtom av avstängdhet och trög i skallen (nu minns jag inte exakt hur hon beskriver det) kan ju bero på en kombination av stress och nyinsatt och/eller ökad dos Quetiapin.
Citera
2021-06-11, 11:28
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Ja det var ju bara en tidsfråga tills SD-försvararna skulle börja ifrågasätta Hovrättens dom.

Domen är välskriven och genomtänkt till skillnad mot Tingsrättens där nästan precis all bevisning förkastades, med BL i spetsen (som en trotsig tonårspojke)

SD dömdes så ni som tror på någon alternativ GM, kan ni förklara varför endast
SD’s dna hittades på ringen?
L*enas blod/dna på hans skor?
L*enas blod på tvättmaskinsluckan?
SD hade koll på hennes lösenord och koder
Plus alla andra indicier som stärker att rätt man dömdes

Ja det är konstigt att vissa här i tråden förkastar regelrätta bevis och indicier, men hävdar att en datorhändelse är ett bergfast alibi.
Citera
2021-06-11, 11:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag vet att du hemskt gärna vill att Steffeponken är oskyldig, Men tyvärr smokie han är skyldig, Oskyldiga tar inte livet av sej dom kämpar med näbbar och klor för att bevisa att dom är oskyldig.
Han avslutade sitt liv precis som han levde, skulle alltid ha det sista ordet oavsett vad. SD såg till på sitt skruvade sätt att lämna 2021 med årets cliffhanger i bagaget. Nej smokie jag ser mer att självmordet var ett erkännande att han är skyldig. Jag kan inte sluta tänka på att han faktiskt såg självmordet som en seger, ingen låser in Steffeponken, Det är Steffeponken som bestämmer hur det ska sluta.

Jag håller med.
Sedan hållar jag för troligt att SD ville hämnas alla som "gjort honom illa", typ åklagaren, vittnen som vittnat till hans nackdel, hela rättssystemet mm.

På den nivån ligger han i sitt tänk. Filmen visa ju ett sådan tänkande, i konversationer med Lena ser man det men också veckorna innan mordet när han ser sig som ett offer och påstår att ingen vill ha honom, barnen vill inte det osv.

Kanske var det också så att det blev som koas i hans hjärna av all spänning. Jag tänker på hans avslutande tal i HR som verkade rent desperat.

Han kan ha känt att denna gång var det mer allvar, att domarena satt inte och suckade när åklagarna ville visa på avvikelser utan verkade genuint intresserade och frågade/gick ivag en stund för diskussioner innan de la nya frågor. Åklagarna verkade mer samlade och rabblade upp sakframställan med säkerhet och överygelse på ett sammanhängande sätt, så att det blev tydligt vem som var den skydlige.
Citera
2021-06-11, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Ja det var ju bara en tidsfråga tills SD-försvararna skulle börja ifrågasätta Hovrättens dom.

Domen är välskriven och genomtänkt till skillnad mot Tingsrättens där nästan precis all bevisning förkastades, med BL i spetsen (som en trotsig tonårspojke)

SD dömdes så ni som tror på någon alternativ GM, kan ni förklara varför endast
SD’s dna hittades på ringen?
L*enas blod/dna på hans skor?
L*enas blod på tvättmaskinsluckan?
SD hade koll på hennes lösenord och koder
Plus alla andra indicier som stärker att rätt man dömdes

Jag håller inte med om att bevisen var så starka. Jag var nästan (likt GW Persson) övertygad om en friande dom i hovrätten, men blev glatt överraskad (nästan chockad) av att han dömdes.

Hade SD exempelvis börjat skylla allt på HD så hade det blivit svårt att döma honom.
Hon hade varit i hans tvättstuga, hon hade initierat städning (sorry Avel men uttrycket passade här haha), hon skulle kunnat ha råkat kleta blod i hans skor, han skulle kunnat påstå att han tagit i LWs händer tidigare under natten innan mordet osv.

Kanske båda kunnat dömas, jag vet inte, men skuldbiten hade blivit väldigt svår.

Citera
2021-06-11, 11:49
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Egentligen skulle jag hellre vilja diskutera domen, som vi ju inte gåt igenom och diskuterat.

Nu har tråden dock diskuterat HD hela veckan och det känns bra att det är flera olika vinklar som nu kommer fram. Och bra kanske om man kan komma fram till en punkt där man känner att man inte kommer längre eller att det ändå inte ger tråden nya inputs eller nya "indicier/fakta".

En tanke jag har i den här frågan är att HD sedan länge står på någon av de sedvanliga medicinska behandlingar (t ex SSRI-preparat, SNRI-preparat eller tricykliska antidepressiva) som en bas. Den kan hon ha haft i åratal. Därför omnämns den kanske inte eftersom det inte påverker henne i förhörsrummet.

Det som händer i förhörssituationerna är att hon dels mår dåligt av det som händer runt omkring henne (enligt henne själv) och att hon dessutom får vissa symtom av medicinen.

Dessa symtom av avstängdhet och trög i skallen (nu minns jag inte exakt hur hon beskriver det) kan ju bero på en kombination av stress och nyinsatt och/eller ökad dos Quetiapin.

Jag måste i ärlighetens namn få fråga vad HDs sjukdomshistoria och medicinering har med mordet på LW att göra. Domstolen har dömt Steffeponken som ensam mördare, Steffeponken gjorde en cliffhanger och tog med sej mordvapnet och svaret på varför med sej i graven. HD är avskriven hon har fått ut sitt skadestånd för tiden hon satt häktad. HD har betett sej konstigt i förhör och i TR men så länge det inte finns någon lag mot att bete sej konstigt så kanske vi kan droppa HD, i alla fall så länge hon inte är åtalad för någonting. Och när det gäller HDs sjukdom och mediciner så rår väl inte hon för att hon är sjuk, Depression kan vi alla råka ut för.
Citera
2021-06-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag håller inte med om att bevisen var så starka. Jag var nästan (likt GW Persson) övertygad om en friande dom i hovrätten, men blev glatt överraskad (nästan chockad) av att han dömdes.

Hade SD exempelvis börjat skylla allt på HD så hade det blivit svårt att döma honom.
Hon hade varit i hans tvättstuga, hon hade initierat städning (sorry Avel men uttrycket passade här haha), hon skulle kunnat ha råkat kleta blod i hans skor, han skulle kunnat påstå att han tagit i LWs händer tidigare under natten innan mordet osv.

Kanske båda kunnat dömas, jag vet inte, men skuldbiten hade blivit väldigt svår.

Var själv också tveksam till en fällande dom men av andra orsaker, man hade som ingen koll på vilka personer som satt i HR och jag var lite orolig att de var av samma (uselt dåliga) kaliber som i TR.
Även jag blev överraskad och nöjd över utfallet.

Det fetade: Då måste man ju ställa sig frågan varför endast SD’s dna påvisades på ringen och på kjolen, inte ett enda spår av HD fanns på L*ena.
Om hon nu inte stod i full skyddsutrustning och slog ihjäl LW, men det låter inte troligt.
Därmed inte sagt att HD har betett sig mycket märkligt och kan ha anstiftat mordet (medvetet eller omedvetet)
Skyddat SD har hon gjort och även försvårat utredningen
Citera
2021-06-11, 12:12
Medlem
Citat:
Jag håller med.
Sedan hållar jag för troligt att SD ville hämnas alla som "gjort honom illa", typ åklagaren, vittnen som vittnat till hans nackdel, hela rättssystemet mm.

På den nivån ligger han i sitt tänk. Filmen visa ju ett sådan tänkande, i konversationer med Lena ser man det men också veckorna innan mordet när han ser sig som ett offer och påstår att ingen vill ha honom, barnen vill inte det osv.

Kanske var det också så att det blev som koas i hans hjärna av all spänning. Jag tänker på hans avslutande tal i HR som verkade rent desperat.

Han kan ha känt att denna gång var det mer allvar, att domarena satt inte och suckade när åklagarna ville visa på avvikelser utan verkade genuint intresserade och frågade/gick ivag en stund för diskussioner innan de la nya frågor. Åklagarna verkade mer samlade och rabblade upp sakframställan med säkerhet och överygelse på ett sammanhängande sätt, så att det blev tydligt vem som var den skydlige.

Finns det någonstans man kan lyssna på SDs avslutande tal i HR?
Citera
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Jag håller med.

Exakt det tror jag också. Han Stefan " The great pretender " blir tvungen att svälja det bittra nederlaget och gå i direkt i fängelse utan att passera gå. Det tror jag inte att SD, mannen som gav fasaden ett ansikte skulle klara av. Nederlaget blev för stort att svälja.
Citera
Medlem
Honan6s avatar
Jag har inte uppdaterat mig i tråden senaste dagarna, så jag ber om ursäkt i förväg om detta inlägg är något som är söndertjatat redan.

Har det kommit fram hur SD tog sitt liv?

Har HD kvar sin tjänst på sjukhuset, är hon omplacerad, sjukskriven eller tagit semester?

Hon har tydligen varit aktiv med att GC:a och det verkar som att hon fortsätter i sina vanliga banor och agerar precis som om ingenting har hänt. Häromdagen plockades t ex en FTF tillsammans med BaSoa51 och texten löd:

"{FTF} 22:40 😊

En ny burk! Åka eller inte åka, det är frågan. Funderar en stund men bestämmer mig sen för att åka. Plockar upp BaSoa51 och på platsen möter vi Sockergrodan. Inga problem att få tag på energiinjektionen. De två "riktiga" intentionerna fick jag betydligt tidigare. Stort tack för en kul gömma!"

Länk till logg:
www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=72e504e2-195c-4f50-b16d-35e3d7e0a82d

Bild på logg:
www.bildtagg.se/bild/spqaklknl78q7ney3uj47f0e

Länk till cachebeskrivning av CO cajjo*:
www.geocaching.com/geocache/GC9CHBA_injektion?fbclid=IwAR15g-27b4bbDXyHpTtX_W1XRDJce9-NtIzIr9DLBTvxYoqFzv9sS24AIf0
Citera
2021-06-11, 12:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är detta nertystande som gör att spekulationerna kommer fortsätta och bli till sanningar.
Jag har förståelse för att familjen så är det en tragedi, men den största tragedin måste vara att den helylle familjefadern faktiskt var den som lurat alla, han var den som mördade Lena.
Jag anser att det måste till en intern utredning för att rådda i alla olika märkligheter, det är väldigt rättsosäkert som det ser ut nu.
Polisens olika uttalanden, ett bra citat är att de inte kan kolla mejl hela tiden, eller att de inte kan ha uppsikt över någon utan att ha laglig fog för det, det skulle kunna ses som trakasserier...
Av hänsyn till Stefan och hans efterlevande lämnas inga upplysningar, utan det råder full sekretess.
Joråsatte
Det borde absolut göras en internutredning, framför allt om hur vänskapsförbindelser har påverkat utredningen.
Jag har fortfarande mycket svårt att ta in att viktiga utredningar gjordes 1-1,5 år efter mordet.
Varför denna försening?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in