Resultat: Det är sommar och nu...
... har trollingsäsongen gått igång på allvar
53,05%
409 röster
... är allt som vanligt. Regn, blåst, och lika många trolltrådar som det brukar
46,95%
362 röster
2020-05-30, 05:47
Medlem
TrumpIsPresidents avatar
Har också märkt av detta, särskilt i politik utrikes usa där vissa konton spammar ut inlägg dygnet runt i princip? Aldrig kritiserar några av konton Kina på något sätt...
Citera
2020-05-30, 07:55
Medlem
najass avatar
Ännu en tråd infogad

/mod
Citera
2020-05-30, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Hej,

Om denna tråd mot förmodan ligger fel så papperskorga den snälla inte. Detta är viktigt.

Har hängt här i 15 år under lite olika konton.

Har på senare år märkt mer och mer extrema vänsteråsikter På forumet.
Det har ökat explosioinsartat.
Trodde ett bra tag att samhället trots allt har dessa åsikter och accepterade det.

De senaste årens trådar med anti-väst propaganda och PRO-kina/kommunism började göra mig misstänksam.

I Corona-krisen blev jag 100% säker. Det bedrivs någon form av vänsterockupation av forumet. Sinnesjukt många totalt nya konton som plötsligt spammar i specifika trådar tex om Sveriges Corona strategi kring och hur fantastisk den är trots att svenskar dör som flugor och ett flertal länder Portar oss nu när dom öppnar upp.
Samma i kina trådar med propaganda att kina är fantastiskt och att väst är helt värdelöst.
Samma sak i Trump-trådar där det spammas kopiöst med inlägg anti Trump.

Ny reggade konton som direkt skriver 50 inlägg per dag i just ovan nämnda trådar med antiväst propaganda. Inga andra trådar skriver kontona i. De lägger ner all kraft på en specifik tråd och lyckas sprida propagandan i den tråden med uppåt 100 inlägg per dag.

Detta är allvarligt.

Yttrandefrihet på riktigt är våra ledord. Detta är påväg att förändras.
Önskar diskussion där både mods och medlemmar ger sin syn på saken och Vad vi ska göra åt detta

Vad fan ska vi göra? Tråden skall enbart handla om det som skrivits i TS.

Edit: Detta är alltså min personliga känsla - så ingen mod korgar tråden pga brist på källa eller liknande

Det är klurigt, det där, då det ändå finns väldigt många svenskar som även IRL ger uttryck för de där sakerna. Undantaget är möjligtvis pro-kinesiska inlägg, då varken svenskar eller ens dagens vänster är värst positivt inställda till Kina (USA-hatet och Väst-hatet är ju däremot vanligt).

En del av de som spammar trådarna med pro-svenska coronastrategin-inlägg har faktiskt varit aktiva tidigare på forumet, men jag håller med om att jag har reagerat på att flera av de konton som spammar aktiverades först i mars och april i år. Trots allt finns det gott om uppfattningar som är överrepresenterade på forumet, men alla skriver inte tiotals inlägg varendaste dygn, de som skriver många inlägg ägnar sig inte åt monotont spammande (visst, det är så klart en bedömningsfråga vad som är spammande) och det är inte så att hälften av dem skaffade konto närmast samtidigt.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-05-30 kl. 09:18.
Citera
2020-05-30, 10:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumpIsPresident
Har också märkt av detta, särskilt i politik utrikes usa där vissa konton spammar ut inlägg dygnet runt i princip? Aldrig kritiserar några av konton Kina på något sätt...
Just Politik - USA har en särställning när det gäller shillande. Man pratar i media om den stora förekomsten av ryska troll, men i trådar som kritiserar ryssar ser man nästan inget sådant. Men anti-Trump hysterin är så omfattande att man verkligen börjar undra om detta verkligen är "vanliga" postare som bara luftar sina åsikter. Jag skulle inte tro det.
Citera
2020-05-30, 10:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just Politik - USA har en särställning när det gäller shillande. Man pratar i media om den stora förekomsten av ryska troll, men i trådar som kritiserar ryssar ser man nästan inget sådant. Men anti-Trump hysterin är så omfattande att man verkligen börjar undra om detta verkligen är "vanliga" postare som bara luftar sina åsikter. Jag skulle inte tro det.

Media talar gärna om ryska troll, men det är nog snarare 50-centarmén som har fått nys om att det talas alldeles för öppet och fritt på en avlägsen del av internet.
Citera
2020-12-09, 14:44
Medlem
Pluppiplupps avatar
Ska jag dra till med en fuling, så misstänker jag att man låter konton, som uppenbarligen bara skriver för att provocera, att vara kvar.

Detta av den enkla anledningen att det generar fler besökare under en kortare period, då massor av användare ska in och svara argt på denna person och dess infantila floskler.
Ur ett längre perspektiv dock, så skjuter man sig själva i foten, då allt fler väljer att inte skriva/ läsa här längre (jag inkluderad).

Sedan så bannar man såklart de allra mest övertydliga forumförstörarna, som skriver om bajs, om hur Flashback är döende, "så kom till min sida istället" och andra sysslolösa idioter.

Just ignorefunktionen var ändå en bra lösning. Jag har läst motiveringarna till varför denna inte finns kvar och jag har förståelse för dessa, men som det är nu, så är det ohållbart i det långa loppet.
När inte ens moderatorerna kan se problemen, utan man viftar bara bort det hela eller så vägrar man att försöka att se en helhetsbild av det hela.

Ett bra exempel på detta är Politik: Utrikes: USA.

Den delen är idag och har varit så under flera år, oläslig. Tack och lov så finns det andra ställen att läsa om vad som sker inom politiken i USA, där människor som faktiskt vet vad de skriver om huserar istället för det skithus av dynga som den delen av forumet har blivit, ivrigt påhejade av moderatorerna där också
Citera
2021-06-10, 21:41
Avslutad
Konspirationsteori Flashback tillåter trolltrådar pga Flashback forever

Möjligtvis bara jag som tycker detta men tycker att trolltrådar har fått kvarstå i högre grad än vanligt . Även när folk påpekar detta är uppenbart en trolltråd tas oftast kommentarer bort .

Senast exemplet är (FB) Grannar/brf tvingar på oss alla deras märkliga fetisch

Annat exempel på detta är denna uppenbara trolltråd

(FB) Min son beter sig märkligt - vad göra?

Såg att en massa kommentator togs bort där man ifrågasatta denna uppenbara trolltråd.

Visst är inte ”olagligt” att skapa trolltrådar men jag
anser att det drar ner kvalitén på forumet.

Visst är det kul med humor på forumet och visst kan galna saker kan ske . Men som i länkad trådstart är det för uppenbart att detta inte kan stämma . I skrivandens stund har ts enbart skrivit ett inlägg . Har inga bevis alls för att detta han påstår är sant.

Så nu när Flashback podden blivit succé och drar troligtvis fler besökare till forumet . Som i sig generar reklam pengar . Vill nu mods/admin att fler liknande trolltrådar ska vara kvar och ej slängas i samma utsträckning ?

”Roliga ” trådar ger roligare avsnitt i podden som ger fler besökare till forumet .

Har jag rätt eller är jag en foliehatt?

Finns det en konspiration att mods blivit tillsagda att ” se mellan fingrarna ” för flera av dessa trådar så de kan tas upp på podden.
Senast redigerad av americandadfan 2021-06-10 kl. 21:59.
Citera
2021-06-10, 21:54
Medlem
Svär att jag såg en copy paste i translate om någon som påstod ha gynekomasti, när jag påpekade detta så försvann min kommentar helt utan notis
Citera
2021-06-10, 21:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Nej du är nog ingen foliehatt. Men tror inte heller de finns någon stående order om att hålla kul trådar levande. Det är ju sådana trådar som drar in kosing, som får intresse som gör att folk klickar och kanske tom swishar pengar. Men det är väl mer att mods tänker så också, det här var litet kul den låter jag leva ett tag.
Citera
2021-06-10, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej du är nog ingen foliehatt. Men tror inte heller de finns någon stående order om att hålla kul trådar levande. Det är ju sådana trådar som drar in kosing, som får intresse som gör att folk klickar och kanske tom swishar pengar. Men det är väl mer att mods tänker så också, det här var litet kul den låter jag leva ett tag.

Vet inte hur mod livet funkar möjligtvis att de tänker så. Men frågan är ju har det ökat i samband med podden och uppmuntras det av adminis/mod att låta dem vara kvar ? Samt rensa bort kritiska /ifrågasättande inlägg

Har ni fler exempel ?
Senast redigerad av americandadfan 2021-06-10 kl. 22:00.
Citera
2021-06-10, 22:03
Medlem
Neroxxs avatar
Man måste väl dock komma ihåg att det inte är mot regelverket att skappa trolltrådar. Sålänge det finns ett värde i själva diskissionen så är trolleri eller ej inte relevant rent regelmässigt. Det är inte upp till mod att fact-checka en tråds sanningshalt och därefter ta bort den ifall den är osann. En tråd faller på ifall den spårar ut i trams (vilket är rätt förekommande i trolltrådar).

Sen är det väl egentligen skitsamma vad man tycker personligen om en tråd (som man uppfattar som trolleri), det är nog bäst att scrolla vidare till en tråd som man finner mer intresse för. Dock kan jag till viss del hålla med att det finns en möjlighet att det skapar en slippery-slope effekt av att forumt översvämmas av trolltrådar och på så sätt förlorar ett visst värde. Det kanske är en bra markör på ifall storhetstiden är över.
Senast redigerad av Neroxx 2021-06-10 kl. 22:07.
Citera
2021-06-10, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Man måste väl dock komma ihåg att det inte är mot regelverket att skappa trolltrådar. Sålänge det finns ett värde i själva diskissionen så är trolleri eller ej inte relevant rent regelmässigt. Det är inte upp till mod att fact-checka en tråds sanningshalt och därefter ta bort den ifall den är osann. En tråd faller på ifall den spårar ut i trams (vilket är rätt förekommande i trolltrådar).

Som jag också skrev inte olagligt att skapa trolltrådar .

Men känns som de (trolltrådarna) ökat nu pga podden samt modden ser mer mellan fingrarna pga podden för dessa trådar , samt tar mer bort kritiska inlägg .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in