2021-06-10, 08:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farangking
Rättegångsljudet finns bakom paywall i "Prime Crime"-appen. Någon som vet hur jag skulle kunna ladda ner ljudfilerna från appen och spara dom?

Allt finns numera i trådstarten.
Går att ladda ner på sedvanligt sätt.
Citera
2021-06-10, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Är varenda jävel i denna tråd svagbegåvad?? OM jag bryter benet och kan inte jobba så hindrar det inte mej att resa jorden runt 13 varv så länge läkaren skriver i läkarintyget att jag kan vistas ute men inte arbeta.

Har man en diagnos är det inga problem. Jag har varit sjulskriven i flera år
Citera
2021-06-10, 08:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Japp, jag kommer vidhålla att jag misstänker det. Vaddå vet?
Åberopar rätten att dra slutsatser och att spekulera som du har som mantra.
Även på bas av en hel del insyn i vården.

Om du nu inte begrep mina Sic!:
▪️Quetiapin är antipsykotika och behandling vid bipolär depression.
▪️Hon nämner endast denna medicin.
▪️Behandling av depression ses inte som livslång vid unipolär.

Då drar jag slutsatsen är den är för den depression som är hennes huvudsakliga problematik historiskt sett.
Det som är allvarligt och som hon inte ska falla tillbaka till.
Att den dämpar ångest vet jag om, likaväl som att det går hand i hand med bipolär sjd.

För övrigt finns det vetenskaplig koppling mellan bipolär sjd och PPD och likaså akut katatoni vid psykossjd eller bipolär sjd.
En passus och nej, jag ställer ingen diagnos så då behöver ingen annan yla om det.

SD beskriver att hon sitter kvar där hon placeras på morgonen när han kommer från jobbet och att hon måste matas.
Det är väldigt allvarliga symtom som beskrivs med nedsatt motorik och funktionsnedsättningar. Vilket i sin grövre form är fruktansvärt att se. Om man nu sett det inom psykiatrin.

Kompletterar din (borttagna pga platsbrist) spoiler med följande:
JBE:
"Hanna mådde väldigt, väldigt dåligt, för tio år sedan fick hon en psykos när barnen var små
och det varade under en lång period, hon var sjukskriven heltid i 7-8 år. Hon kunde inte ta
hand om barnen, Stefan tog med bilnyckeln när han åkte och jobbade för han var rädd att hon
skulle gasa ihjäl sig. Hon kunde stå på ett ställe när Stefan åkte på morgonen och stod kvar på samma ställe när han kom hem på kvällen. Hon åt mediciner som inte fungerade så bra, hon upplevde själv att de inte fungerade för hon fortsatte och må dåligt."
Ab 150
Tack för diskussionen, mer kan jag inte förklara.

Att hon enbart pratar om Quetiapin kan bero på att denna är nyinsatt?
Att den påverkar henne under förhöret i maj, sörutom att hon mår dåligt av allt annat som har hänt?

Även under förhören då hon blir häktad, är hon ju påverkade av medicinen och hon påpekar också att man har ökat medicineringen mot ångesten och det är den som gör henne "avstängd".
Om man läser väldigt noga, kan man se att det möjlligen skulle kunna vara så att hon faktiskt står på någon mecinering sedan tidigare mot depressionen, medan det skulle kunna vara så att Quetiapin är nyinsatt i maj- 18 och sedan ökad i sept- 19:

""F I: Vi prata lite nu när vi var på häktet att du har, har fått lite ny medicinering kan du berätta
lite om det nu?
H: Äh jag har fått mer ångestdämpande medicin ...
Fl: Mm.
H: Äh vilket jag, ja skulle väl vara ett försök till att också, se om jag kunde sova på nätterna,
äh vilket jag inte gör äh, så jag sover inte äh, och jag är rätt avstängd i huvudet äh, och skakig
i hela kroppen.
"

//

"FL I: Nej. Och så prata du medicinering, om vi tittar nu dom sista åren tillbaka du äter ju
medicin för depression då som jag kan förstå. Och ångest. ..

MT: Ja egentligen så är det, det står som ångest men det har varit till natten för att jag har
sovit bra på den för det var en psykiatriker som sa att det här kan funka jätte bra ehh och som
inte är nå vane och nåt som påverkar sömnen egentligen. Och det har jag gjort kanske ... ja
vet inte det här går och kolla men min uppfattning är nog att jag har haft det stabilt kanske i
tre år med medicinering men ja åren rullas runt, så att min gissning är det ja ..
FL I: Är det dom som heter nånting med quetenin eller nånting ..
MT: Ja Quetepin
"

Samling av förhör med HD om hennes medicinering i spoilers maj- 18- sept- 19:
https://www.flashback.org/p75235611#p75235611

För mig är det inte konstigt att hon mår riktigt dåligt av och till. Det hon är med om är inte vanlig vardag.

Jag kan inte se att det finns stöd för att kunna säga att hennes mående beror på bipolaritet och att det skulle vara orsaken till att hon är inblandad i mordet.

För mig verkar det mer troligt att HD redan sedan tidigare år har haft någon slags dålig psykisk ohälsa, som SD har använt för att kunna kontrollera henne genom åren, precis som han gjorde med Lena.

Det kan absolut ha förvärrat hennes dåliga mående, utlöst allvarligare skov. Att HD är en struts, kan bero på att hon inte orkar se den hemska verkligehten som hon utsätts för, men i grunden surrrar det på. Hon känner på sig, men orkar inte "veta".

Hon blir gaslightad av SD att tro att hon sett fel när hon sett ett foto, att hon sovit fast hon själv vet att hon varit vaken. Hon blir ombedd av att gaslighta JG som sett SD åka till Lena för att hjälpa SD att lura JG att tro att han sett fel. Det tillsammans med en film där SD manipulerat GPS:en. Hjälpa mannen som bedrar henne att lura en vän om det. Vad gör sådant med en redan psykisk bräcklig människa? Efter 20 år?

Det här är saker vi sett i FUP, och är säkerligen finns det otroligt mycket mer.

Geocachingen har blivit hennes räddningsplanka, att kunna stänga av de jobbiga tankarna och fly till.
Citera
2021-06-10, 09:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du skrev i inlägget jag tänkte skriva. Fast bättre såklart.
Det hade framkommit om hon var bipolär.
Eller så kan man vända på det och tänka att alla människor som blivit förhörda har undvikit ämnet om de vetat.
Bipolaritet är ju inte tabu nu som det var förr. I den här massiva utredningen så hade det kommit fram.

Och ja det finns för lite info för att kunna dra några vettiga slutsatser här.

Tycker hon lyckas rätt så bra med uttalet av läkemedlet där. Men kanske inte den som skrev ut förhöret lyckades naila hur hon sa. Vem vet.
Men bara löjligt att mena att hon är så borta och hon minsann är ssk och inte har koll på sin medicin.

Där nånstans är nivån och det är märkligt att man är utloggad här några timmar och sen läser man återigen att HD varit på psykakuten och det ska då nämnas i sammanhanget bipolär.

Hon har varit t/r till USA på (mar)drömresan och under tiden har SD varit misstänkt och de fått bilen bärgad från ARN. Hon har inte fått sin glutenfria kost (den några har skojat om) och hoppla där hittas exmakens älskarinna död. När hon dessutom ovanpå allt det sitter i polisförhör så hittas LW.

Och någon tycker det är konstigt att hon verkar lite seg och behöve en sväng till psykakuten på söndagen efter de turerna?.

Och ja städningen är helt galen tänkt. På så många plan. Men igen - där bakom i vassen så lurar SD.

Visst det är HD som pratar med väninnor mfl om städningen som hon kan ha tagit initiativ till. Men det var nog inte direkt så att SD var särskilt svårövertalad...

Att koppla städningen till bipolaritet och att den ”nya energin” skulle då vara nån form av mani är att stretcha det rätt långt.

Man kan väl vara halvt medvetslös och göra rent ett badrum.

Vad jag menar är att ett väldigt tydligt tecken på mani hade varit om HD städat huset nonstop i ett dygn helt solo.

Nu var de ett gäng och det verkade vara under trevliga former. Grannarna trodde det var nån form av (barn)kalas på verandan där osv.

Den som skulle kunna visa lite maniska tendenser är SD. Han var den som hade liksom lite mer ”gas” i sig. Cyklade runt i mörkret med en teleskopstege släpandes efter sig och sprang på kärleksäventyr på nätterna.

Men HD vad hon än må tiga om - hennes sjukdom har vissa gjort till allmänhetens åkning här. Helt onyanserat.

Den enda nyansen vissa kan lögga sig till med är att ”ja var hon inte med bakom planket så har hon iallafall bla bla bla”.

Jag förstår att man vill bli klok på om HD är en medkumpan till SD eller inte.
Men den klokheten får man inte om man tycker hon verkar pigg 2018 när hennes faktiska allvarliga sjukdomsperiod var 2011-2012.

Kikar man på foton 2012- så ser man att hon är på benen och kan då inte klandra henne för att hon är utomlands 2013 eller för nåt annat 2015.

SD säger i hovrätten att han inte är en man som hatar kvinnor. Men ska jag vara lite härlig här så kan jag mena att det verkar finnas kvinnor som hatar kvinnor också.

Och jobbar man ens i närheten av vården och har den här inställningen till människor med den här typen av sjukdomar så är det nog inte bättre ställt med empatin än den som man menar HD visade som ”yrkeskvinna” när hon önskade att LW var borta för alltid.

(Tog bort nåt förhör i spoiler pga textmängd)

Ja, jag kan inte se annat jag heller.
Och som du skriver om storstädningen; där bak i vassen lurar SD.

Å ena sidan kan man verkligen förstå att det behövs städas i huset. SD verkar ju inte vara så flitig städare och så hade ju Ocab varit där och flickorna som hade använt eldsläckaren.
Huset har redan genomsökts av polisen, och avspärrningarna borta 25 maj vid städningen.

HD har berättat först 2019 om det blodiga sexet.
Vilken version fick hon av SD och när av att det kunde finnas spår av Lenas blod i huset?

Nog är det en väldigt logisk tanke att SD är någonstans där i bakgrunden och "oroar" HD. För visst, man rengör kanske golvbrunnen ibland, men här är det oroaväckande blankt. Och åklagaren har rätt tror jag, när hon påpekar att HDs är jämförbart skitig. Och äckligare tycker man väl att det är att flytta in i andras skit?

HD vill sopa undan spår, det misstänker jag. Samtidigt är det ju lite ent påkommet så att säga.

Polisen borde verkligen ha kollat detta avloppslås tidigare. Mycket tidigare.

Redan tidigt verkar ju SD har börjat sprida rykten (ge sin verion) om att polisen skulle hitta blod hos honom.

A 150/506
Förhör KN 13 juni- 18

"Stefan sa om tiden han satt i häkte att det var det mest otäcka han varit med om. Han mådde
väldigt dåligt av det. Han sa att han skulle behöva ha medicin om han blev häktad igen.
Stefan tror att han kommer bli häktad igen på grund av att polisen kommer hitta blod efter
Lena hemma hos honom. "
Citera
2021-06-10, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
2. Det har ju redan diskuterats när hon får hybris om att locka män, att hon var bättre att få än LW och avrundar med beholder och pratar om LW igen.

Hög risk.

Ja just det, det där ja.

Inte ett dugg konstigt att manlig uppmärksamhet blev så viktig för henne.
Det var ju SDs trumfkort i trianguleringen som även LW snurrades in i.
Att jämföra de två kvinnornas fysiska attribut till HDs nackdel.

Hans trumfkort mot LW var att han inbillat henne att det var fel på henne som person, att hon var galen, knäpp, aldrig skulle kunna behålla en relation.

Han fick två yngre medelålders välutbildade och kompetenta yrkeskvinnor och mammor att degradera till högstadietjejer som bråkar om killen med moppebilen och kepsen i 9C.

Och ändå var han inte ens särskilt smart.
Han visste bara att hitta och utnyttja deras mest sårbara punkter och gamla trauman.
Citera
2021-06-10, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, och den fönstersurfande grannen J noterade att den annars ständigt flinande SD såg rastlös och sammanbiten ut under loppisen den 13e Maj...

"fönstersurfande" 😂😂
J var verkligen ett skarpt vittne. Jag blir imponerad av folk med sånt minne och observationsförmåga.
Själv missar jag allt omkring mig...
Citera
2021-06-10, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, det är främst socialtjänstens jobb, med bistånd av polisen mellan varven. Det största problemet som omöjliggör ett bra arbete för dem är de vattentäta skott som råder mellan de olika myndigheterna. Främst polis, soc, juridiken och skattemyndigheterna. Det är inte sällan sekretess in absurdum.

Min bild är att det inte är sekretess utan bristande rutiner som ligger bakom det problemet.
Min kompis gjorde en utredning om samarbetet mellan polis, socialtjänst, skola mfl i min region.
Anledningen att det funkade dåligt var just att det saknades tydliga riktlinjer och rutiner. Det var ett tag sedan.

Numera är det standard att polisen ska larma Soc om de åker på våld i hemmet och det finns barn närvarande.

Kanske inte skulle ha hjälpt i LWs fall eftersom våldet hon anmälde skedde i bilen utan barn närvarande.
Ett gränsfall.

Kanske hade en anmälan och erbjudan om hjälp varit något LW sett som värdefullt.

LW sökte samtalsstöd men jag vet inte om hon sökte det hos någon kvinnojour. Där hade den kompetens hon så väl behövt sannolikt funnits.
Citera
2021-06-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
"fönstersurfande" 😂😂
J var verkligen ett skarpt vittne. Jag blir imponerad av folk med sånt minne och observationsförmåga.

Den kvinnan är nog betydligt lugnare nu när SD är borta för evigt. Kan tänka att det är många i Hjärsta som dragit en lättnandes suck.

Framförallt är det bara att gratulera UW och LW:s barn som slipper se eländets flinande/vinkande!
Citera
2021-06-10, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Den kvinnan är nog betydligt lugnare nu när SD är borta för evigt. Kan tänka att det är många i Hjärsta som dragit en lättnandes suck.

Framförallt är det bara att gratulera UW och LW:s barn som slipper se eländets flinande/vinkande!
Läste i nån artikel, ett par dgr efter SDs död, att "Örebros mest hatade man" dog etc etc. Det var hårda, om än kanske sanna ord. Att ha med honom att göra resten av sitt liv hade nog inte varit optimalt. Har man barn ihop så blir det ofta så.HD kan nog skatta sig lycklig när hon väl hämtat sig.
Citera
2021-06-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
"fönstersurfande" 😂😂
Jag känner mig trygg i att fortsätta fönstersurfa bakom gardinen, vem vet, plötsligt kanske det händer någonting av vikt, undrar hur mycket konstigheter som J sett totalt, med tanke på att Stefan var igång nästan alla dygnets timmar.
Skrämmande egentligen, undrar om någon spanar in mig så pass? Fast å andra sidan, har jag inget fuffens för mig.
Att försvarsadvokaten CO försökte skapa tvivel gällande J, med de nedlåtande orden "ja, om man nu ska ta hennes vittnesmål på allvar, för allt vad det är värt?" Underförstått, gammal, virrig, dålig syn och hörsel.
CO som blivit uppsökt (påsprungen) av Stefan privat, när han fick domkraftshistorien klar för sig, att Stefan skulle ta med skaftet till hovrätten och göra en grej av det på plats, vilket O kunde avstyra, fast inte helt.. ingen kunde i sin vildaste fantasi komma på någonting så in i helvete korkat som att göra en bevisfilm, om hur han plötsligt hittar det förmodade mordvapnet, på direkten i sitt eget garage, med omtagning eftersom han glömde trycka på rec...
Citera
2021-06-10, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Läste i nån artikel, ett par dgr efter SDs död, att "Örebros mest hatade man" dog etc etc. Det var hårda, om än kanske sanna ord. Att ha med honom att göra resten av sitt liv hade nog inte varit optimalt. Har man barn ihop så blir det ofta så.HD kan nog skatta sig lycklig när hon väl hämtat sig.

Jag tror som Du vad gäller HD. Nu får hon en chans att resa sig efter allt som SD utsatt henne för under lång tid. Det var han som såg till att allt hat mellan dessa kvinnor uppstod. Synd att inte dessa tog en pratstund efter att HD flyttat så nära LW, det hade varit något att kasta i ansiktet på SD, att de gemensamt berättat rakt i ansiktet på den som lurat dem i så många år.

Hur mycket gänget runt SD visste/misstänkte kommer att, som jag tror, förbli en hemlighet för all framtid.

Kommer Du ihåg var Du läste denna artikel efter SD död?
Citera
2021-06-10, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tror som Du vad gäller HD. Nu får hon en chans att resa sig efter allt som SD utsatt henne för under lång tid. Det var han som såg till att allt hat mellan dessa kvinnor uppstod. Synd att inte dessa tog en pratstund efter att HD flyttat så nära LW, det hade varit något att kasta i ansiktet på SD, att de gemensamt berättat rakt i ansiktet på den som lurat dem i så många år.

Hur mycket gänget runt SD visste/misstänkte kommer att, som jag tror, förbli en hemlighet för all framtid.

Kommer Du ihåg var Du läste denna artikel efter SD död?
Tror det var NA. Hittar inte artikelserien just mu. Men letar.

Edt: i artikel 194 av 194. Dvs senste artikeln. Mitt citat var fritt ur minnet. Där står "sannolikt Örebros mest avskydde man".
Senast redigerad av Picasso2 2021-06-10 kl. 10:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in