2021-06-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du överdriver. Att gå i skolan i söderförort eller längs gröna linjen västerut kommer inte göra barnen till gangsters. Det är så de flesta växer upp och de kommer bli helt fungerande vuxna människor ha ha

Allt är som sagt relativt. I bra söderförorter som Mälarhöjden, Enskede, Tyresö med mera är det fortfarande bra..Att växa upp I sämre söderförorter vill absolut ingen som kan undvika det göra.
2021-06-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Finns personer som köper hus på lån för 23 mille.

Alla svensson i sverige tjänar inte samma.

18k i ränta och 55k amotering i månaden. 73k i månaden. Finns familjer som tjänar 400.000-500.000 i månaden tillsammans. Blir som om en svensson som tjänar 300.000/året köper radhus för 3 mille.

Vet flera som köpt hus för 15.mille med mer än hälften i lån. Lite höjd ränta och en sjukskrivning och det är hårda tider. Men ingen räknar med att det skulle kunna hända.
2021-06-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vet flera som köpt hus för 15.mille med mer än hälften i lån. Lite höjd ränta och en sjukskrivning och det är hårda tider. Men ingen räknar med att det skulle kunna hända.

Ja det hela är ganska enkelt. Köp inte något du inte har råd med.
2021-06-09, 21:05
Medlem
Citat:
Allt är som sagt relativt. I bra söderförorter som Mälarhöjden, Enskede, Tyresö med mera är det fortfarande bra..Att växa upp I sämre söderförorter vill absolut ingen som kan undvika det göra.
Jag tycker du snackar skit. Att gå i skolan i Högdalen eller Rågsved behöver absolut inte vara ett hinder, att gå i en skola i Tyresö däremot? Nej nej ha ha men vi har olika åsikter och kommer inte längre.
2021-06-09, 21:16
Medlem
Citat:
Många räknade med att det kunde hända
2021-06-09, 21:50
Medlem
Citat:
Jag tycker du snackar skit. Att gå i skolan i Högdalen eller Rågsved behöver absolut inte vara ett hinder, att gå i en skola i Tyresö däremot? Nej nej ha ha men vi har olika åsikter och kommer inte längre.

Fråga 1000 Stockholmare och se hur många som har Rågsved som sitt framtida drömområde:-D

Men måste vara härligt att ha så otroligt låga krav att man är beredd att låta barnen växa upp I ett utsatt område enligt polisen.
2021-06-09, 21:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Prova att sätta dig in i ämnet, om du inte vet. bara en googling bort, t.ex:
Det beskrev inte något problem.
Eftersom du skrev att det är ett problem borde du väl veta.
Nu verkar du inte vet och menar att jag skall söka på nätet efter ett problem du inbillat dig.
Det är iaf inte speciellt seriöst.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du har dåligt minne. Mitt är bättre. Man kunde köpa BR-radhus i Täby för kanske 800.000 kr kring 1990. När bubblan sprack 1993/94 var de värda 0 (noll) kronor. Förlusterna i överbelånade BR var 100% i några år efter att bubblan sprack. Det kommer att ske även denna gång.

Idag kostar samma BR säkert 5mkr. Så det är bara att vänta. Men de som inte kan vänta förlorar allt de hade.
Var är mitt minne dåligt??
Den gamla BR jag hade sjönk lite. Naturligtvis. Men inte ens ned till 0.

Jag sålde BR'en och köpte en villa vid peak 1990. Sedan sålde jag den 94 med vinst.
Rimligen hade priset dippat under tiden. Det var trots allt en seriös BNP-nedgång.
Men värre än så var det inte.

En tidigare kollega flyttade till Stockholm, och köpte en BR på Kungsholmen. Där verkade inte BR-priserna fallit alls.

Däremot fanns en del BRF som åkte på vakanser. Folk lämnade tillbaka sina lägenheter. De fick ju problem och en del konkade. Men då var de byggda där det var dåligt med folkunderlag.

I orten där jag bodde hade just HSB fått upp en förening. Och fick svårt att fylla den omgående. Men HSB lånade då ut till föreningen så den kunde övervintra. Och sedan fylldes lägenheterna.

Fastighetsprisindex beskriver väl prisförändringen. Det är det bästa fakta vi har.
Sedan finns det mycket skrönor.
2021-06-09, 22:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du vet att äga lägenheter nånstans inte är detsamma som att bosätta sig där? Spökstäderna i Belgravia talar sitt tydliga språk.

Världens dyraste område i världens dyraste stad har ingen befolkning ha ha . Husen står tomma
Vad är problemet?

Vi har tomma hus i Sverige också. Aka ödekåkar. Ser inte riktigt att det knäcker landet.
2021-06-09, 22:01
Medlem
Citat:
Fråga 1000 Stockholmare och se hur många som har Rågsved som sitt framtida drömområde:-D

Men måste vara härligt att ha så otroligt låga krav att man är beredd att låta barnen växa upp I ett utsatt område enligt polisen.
Drömområde är det väl inte för någon som inte växt upp där. Frågar du tusen stockholmare så vill nog de flesta gå högstadiet där de växte upp, tror du inte?
2021-06-09, 22:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
hur gammal är du ? 150 år? ha ha

Att du snackar om 90-talet men helt ignorerar 2008 som var den största ekonomiska smällen sen 30-talet säger mig att du inte har så bra koll på dagens utmaningar.
Var knappt någon prisnedgång på bostäder vid finanskrisen. Någon smal dipp var det väl men inte mer.
Då var nedgången i början på 90-talet betydligt allvarligare.

Du har som vanligt ingen koll.
2021-06-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Var knappt någon prisnedgång på bostäder vid finanskrisen. Någon smal dipp var det väl men inte mer.
Då var nedgången i början på 90-talet betydligt allvarligare.

Du har som vanligt ingen koll.
Är du full`?
2021-06-09, 23:51
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Är du full`?

Det är nog du i det här fallet. Faktum är att index för småhus/hyreshus inte ens gick ner kalenderåren 2008-2009: https://www.scb.se/contentassets/3baed481a79c439c87d6e74870987099/bo0501_2020a01_di_01_sv_fastighindex_ar.xls (Under fliken data).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in