2021-06-09, 16:01
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Malmö är ett bättre exempel. Göteborg är väl lite mer av ett gränsfall. Men det finns många halvsunkiga områden relativt nära det som ändå klassas som centrala GTB. Alla andra städer är så små att det inte går att segregerade.

I Stockholm ligger ALLA halvsunkiga områden på minst 10km avstånd från tullarna. Innerstaden är ett reservat som ingen annan stad i Sverige kan mäta sig med.
Ja, den beskrivningen kan jag hålla med om.
2021-06-09, 16:02
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag kommer ihåg en diskussion vid ett företagsbesök i England på 80-talet. Då satt cheferna där och ojade sig över att en villa i London kostade 10 årslöner.
Om vi säger att det idag handlar om 60k/månad så blir det 7.2 MSEK. Vilket är vad man får betala i Stockholm. Ungefär.
London har alltså lyckats leva och frodas med detta i 35 år.

-------------------------
Inget problem att komma in på BR-marknaden bara man är ok med att det görs som när jag köpte.
Dvs föreningen satt med kanske 90% av lånen. Då blir inte insatsen speciellt hög. Det blir däremot månadsavgiften.
När jag köpte på 80-talet var månadsavgiften högre än i motsv HR. Då fick jag alltså lägga en insats på det.

Men idag är det lite svårt att genomföra iom att folk börjar gråta när föreningen har lite lån.
Dock är det ett extremt problem för England att London är så dyrt att bo i, och ett problem som många politiker talar om. men jag har inte sett några lösningar, så vi har inget att lära där än så länge. Men visst har de legat ca 10 år före oss med "för höga priser i huvudstaden", så de har längre erfarenhet.

Beskrivningen av din situation ,och ditt råd (?), är inte särskilt väl underbyggt. För situationen är totalt motsatt. Kring 1990 maxade räntorna och det var otroligt dyrt med lån, så man kunde faktiskt få bostadsrätter gratis i Stockholm. De som hade hög månadskostnad. Nu är läget det motsatta och lån kostar ingenting. Så man kan inte skilja på en högbelånad och en lågbelånad förening utan att titta i årsredovisningen. Läget är maximerat åt andra hållet mot 1990, och när kurvan vänder kommer ett antal BR i Stockholm att bli totalt värdelösa: de som har stora lån. Dvs varning för ditt råd, det gällde bara på 1990-talet.

Här en tråd om en BRF i Stockholm som jag hittade med en MILJARD i lån:
(FB) Bostadsrättsföreningen The Village Sthlm i Stockholm - 1 miljard i lån!
Senast redigerad av Paris24 2021-06-09 kl. 16:05.
2021-06-09, 16:19
Medlem
Citat:
Malmö är ett bättre exempel. Göteborg är väl lite mer av ett gränsfall. Men det finns många halvsunkiga områden relativt nära det som ändå klassas som centrala GTB. Alla andra städer är så små att det inte går att segregerade.

I Stockholm ligger ALLA halvsunkiga områden på minst 10km avstånd från tullarna. Innerstaden är ett reservat som ingen annan stad i Sverige kan mäta sig med.
Är inte Östberga 'halvsunkigt' ? Dalen? Är det tio km till Skanstull därifrån? Knappast
2021-06-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Är inte Östberga 'halvsunkigt' ? Dalen? Är det tio km till Skanstull därifrån? Knappast

Bor inte en massa invandrare från Mena I de områdena.
2021-06-09, 16:33
Medlem
Citat:
Bor inte en massa invandrare från Mena I de områdena.
Jo det gör det, åk dit och titta själv om du törs
2021-06-09, 16:35
Medlem
Citat:
Jo det gör det, åk dit och titta själv om du törs

Förlåt, blandade ihop med annat område. Östberga är dock pyttelitet och ligger 5.5 km från Skanstull. I Gtb har du tio ggr sådana områden närmare city.
2021-06-09, 16:43
Medlem
Citat:
Förlåt, blandade ihop med annat område. Östberga är dock pyttelitet och ligger 5.5 km från Skanstull. I Gtb har du tio ggr sådana områden närmare city.
Så himla litet är det inte. Dock finns där bostadsrätter men hyresrätterna är samlade runt centrum och Östbergahöjden.. 5.5 kan stämma, har gått/cyklat den sträckan ett antal ggr och en mil var det fan inte.

Att du missat att Östberga är en av typ 'gängen' i Flashbacks fascination över organiserad brottslighet? Känn dig fri att söka.
2021-06-09, 16:58
Medlem
Citat:
Så himla litet är det inte. Dock finns där bostadsrätter men hyresrätterna är samlade runt centrum och Östbergahöjden.. 5.5 kan stämma, har gått/cyklat den sträckan ett antal ggr och en mil var det fan inte.

Att du missat att Östberga är en av typ 'gängen' i Flashbacks fascination över organiserad brottslighet? Känn dig fri att söka.

Nej blandade som sagt ihop det med annat område. Men det är ändå ett behörigt avstånd som andra svenska städer aldrig har från sina centrala delar.
2021-06-09, 17:04
Medlem
Citat:
Nej blandade som sagt ihop det med annat område. Men det är ändå ett behörigt avstånd som andra svenska städer aldrig har från sina centrala delar.
Du har rätt där faktiskt. I Stockholm har gentrifieringen gått längst. Med både bra och dåliga konsekvenser.

De dåliga: Priserna, utbudet, likriktningen ja vad fan alla vet detta som träffat en hipsterjävel som pröjsar 300 spänn för en burk öl

De bra: Ja vad skulle det vara? Priserna? Tryggare har det ju inte blivit trots uppmärksamheten, snarare tvärtom. Och utbudet har blivit tråkigare
Senast redigerad av Alpoxen 2021-06-09 kl. 17:07.
2021-06-09, 17:08
Medlem
Citat:
Du har rätt där faktiskt. I Stockholm har gentrifieringen gått längst. Med både bra och dåliga konsekvenser.

De dåliga: Priserna, utbudet, likriktningen ja vad fan alla vet detta som träffat en hipsterjävel som pröjsar 300 spänn för en burk

De bra: Ja vad skulle det vara? Priserna? Tryggare har det ju inte blivit trots uppmärksamheten, snarare tvärtom. Och utbudet har blivit tråkigare

Allt är relativt. Det har säkert inte blivit tryggare i innerstan eller de bättre förorterna. Däremot har avståndet ökat kraftigt till det mindre trevliga. Tidigare var egentligen bara de rena ghettona illa att växa upp i. Nu är det illa att växa upp i de flesta områdena utom de rikaste. Det är därför folk är beredda att betala vadsomhelst för att hamna i Bromma, Täby, Danderyd eller Östermalm.

För 30 är sedan var det helt ok att växa upp i Hässelby tex. I dag skulle jag hellre jobba dygnet runt än att låta mina barn växa upp där.
2021-06-09, 17:13
Medlem
Citat:
Allt är relativt. Det har säkert inte blivit tryggare i innerstan eller de bättre förorterna. Däremot har avståndet ökat kraftigt till det mindre trevliga. Tidigare var egentligen bara de rena ghettona illa att växa upp i. Nu är det illa att växa upp i de flesta områdena utom de rikaste. Det är därför folk är beredda att betala vadsomhelst för att hamna i Bromma, Täby, Danderyd eller Östermalm.

För 30 är sedan var det helt ok att växa upp i Hässelby tex. I dag skulle jag hellre jobba dygnet runt än att låta mina barn växa upp där.
Du överdriver. Att gå i skolan i söderförort eller längs gröna linjen västerut kommer inte göra barnen till gangsters. Det är så de flesta växer upp och de kommer bli helt fungerande vuxna människor ha ha
2021-06-09, 17:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Dock är det ett extremt problem för England att London är så dyrt att bo i, och ett problem som många politiker talar om. men jag har inte sett några lösningar, så vi har inget att lära där än så länge. Men visst har de legat ca 10 år före oss med "för höga priser i huvudstaden", så de har längre erfarenhet.
Hur blev det ett problem??
De som gillar att bo där betalar vad det kostar. Hur i all världen blev det ett problem?

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Beskrivningen av din situation ,och ditt råd (?), är inte särskilt väl underbyggt. För situationen är totalt motsatt. Kring 1990 maxade räntorna och det var otroligt dyrt med lån, så man kunde faktiskt få bostadsrätter gratis i Stockholm. De som hade hög månadskostnad. Nu är läget det motsatta och lån kostar ingenting. Så man kan inte skilja på en högbelånad och en lågbelånad förening utan att titta i årsredovisningen. Läget är maximerat åt andra hållet mot 1990, och när kurvan vänder kommer ett antal BR i Stockholm att bli totalt värdelösa: de som har stora lån. Dvs varning för ditt råd, det gällde bara på 1990-talet.
Vid den internationella lågkonjunkturen i början på 90-talet, där den fasta växelkursen sänkte BNP rejält, föll naturligtvis värdet på fastigheter.
Fastighetsprisindex backade kanske 20% från peak to botten.
För villor så innebär det att de backar med ca 20%. Inget konstigt.

Men hade jag haft kvar min BR så hade hela minskningen tagits ut på insatsen. Inses enkelt.
Om, rent hypotetiskt då, insatsen utgjort 20% av marknadsvärde så hade insatsen gått ned till 0 kr (vid en prisminskning på 20%).
När jag köpte den så betalade jag bara en liten del av lägenheten.
Min förlust hade inte blivit större än för en villa i samma prisklass. Förlusten i kronor hade varit lika men i % på köpeskilling blir det väldigt lika.

Här går väldigt många väldig fel.
Trots att man förklarar detta fattar dom inte.

När man sedan frågar de som varit med om detta och storgråter över hur mycket deras BR rasade, så kryper det fram att det inte handlade om speciellt många kr. Däremot ältar dom raset i % och får det att låta som jordens undergång.

Det kanske handlade om att dom förlorade 2 månadslöner jämfört med peak. Men flyttar dom så får dom ju bättre grejer billigare. (Jag passade på att byta upp mig lite 94).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in