Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Dock är det ett extremt problem för England att London är så dyrt att bo i, och ett problem som många politiker talar om. men jag har inte sett några lösningar, så vi har inget att lära där än så länge. Men visst har de legat ca 10 år före oss med "för höga priser i huvudstaden", så de har längre erfarenhet.
Hur blev det ett problem??
De som gillar att bo där betalar vad det kostar. Hur i all världen blev det ett problem?
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Beskrivningen av din situation ,och ditt råd (?), är inte särskilt väl underbyggt. För situationen är totalt motsatt. Kring 1990 maxade räntorna och det var otroligt dyrt med lån, så man kunde faktiskt få bostadsrätter gratis i Stockholm. De som hade hög månadskostnad. Nu är läget det motsatta och lån kostar ingenting. Så man kan inte skilja på en högbelånad och en lågbelånad förening utan att titta i årsredovisningen. Läget är maximerat åt andra hållet mot 1990, och när kurvan vänder kommer ett antal BR i Stockholm att bli totalt värdelösa: de som har stora lån. Dvs varning för ditt råd, det gällde bara på 1990-talet.
Vid den internationella lågkonjunkturen i början på 90-talet, där den fasta växelkursen sänkte BNP rejält, föll naturligtvis värdet på fastigheter.
Fastighetsprisindex backade kanske 20% från peak to botten.
För villor så innebär det att de backar med ca 20%. Inget konstigt.
Men hade jag haft kvar min BR så hade hela minskningen tagits ut på insatsen. Inses enkelt.
Om, rent hypotetiskt då, insatsen utgjort 20% av marknadsvärde så hade insatsen gått ned till 0 kr (vid en prisminskning på 20%).
När jag köpte den så betalade jag bara en liten del av lägenheten.
Min förlust hade inte blivit större än för en villa i samma prisklass. Förlusten i kronor hade varit lika men i % på köpeskilling blir det väldigt lika.
Här går väldigt många väldig fel.
Trots att man förklarar detta fattar dom inte.
När man sedan frågar de som varit med om detta och storgråter över hur mycket deras BR rasade, så kryper det fram att det inte handlade om speciellt många kr. Däremot ältar dom raset i % och får det att låta som jordens undergång.
Det kanske handlade om att dom förlorade 2 månadslöner jämfört med peak. Men flyttar dom så får dom ju bättre grejer billigare. (Jag passade på att byta upp mig lite 94).