2021-06-09, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Din spoiler:
Är rent av vanligare att den typen av män föredrar starka utåtriktade kvinnor, som de "faller" för. Sen är det exakt dessa egenskaper som de här männen vill banka ur kvinnan. Fysiskt och/eller psykiskt. Som om det vore ett krig, en kamp, som absolut måste vinnas.

De blir inte ens nöjda då, kvinnan hålls i så strama tyglar att hela hennes jag internaliseras med hans. Hon blir blank, har inga egna åsikter. Inget försvar.

Om hon inte lyckas få hjälp att få tillbaka sig själv och bryta sig loss från kräket - då tar han så småningom livet av henne - eller att hon tar sitt eget liv. Om så sker och mannen kommer undan sitt ansvar så börjar han genast leta efter en ny att härska och söndra.

Så därför tror jag att, om SD hade undkommit HRs dom, så skulle han omedelbart börjat leta efter en ny Lena och haft kvar HD som fru. Tack och lov blev det inte som han ville.

Ja så är det väldigt ofta med de här männen.
Det som du nämner i din sista mening är ju faktiskt också ett väldigt vanligt förfarande.
Dvs det hade inte varit något unikt för SD.

Att ha två kvinnor där den ena (åtminstone på ytan) är åt det svaga och hjälplösa hållet, ofta med någon psykisk (och/eller fysisk) diagnos och ofta dåligt självförtroende inom minst ett område, blir inlagd, ofta någon han haft kontroll över sedan hon var ung/ alternativt att hon är ung nu. Inte så öppen. Umgås mest med folk hon känt länge, ibland bara sin ursprungsfamilj.

Den andra kvinnan är (åtminstone på ytan) stark, driftig, utåtriktad, fysisk, kanske högre utbildad eller kunnigare än honom inom fler områden än den andra kvinnan, påläst, engagerad och vågar ta mer plats, skrattar högt. Skaffar lätt nya vänner. Vet sitt värde (men han letar upp gamla sår som han river i).
Är hon feminist så ser han ytterligare glädje i att knäcka henne pga hans misogyni.

Om kvinnorna vet om varandra så får han dem att hata eller frukta varandra genom att måla ut dem som galna samtidigt som han påtalar hur mycket bättre/ snyggare/ smartare/ bättre mamma eller sexpartner den andra kvinnan är. Triangulering alltså.

Samtidigt förnekar han att har en pågående relation med den andra kvinnan trots alla tecken, "du inbillar dig". Gaslighting alltså.

Ständigt falska löften till båda.
Vi känner igen allt detta från SDs spel mot LW och HD.

De båda är verktyg för att genom triangulering hjälpa honom kontrollera och ironiskt nog behålla greppet om den andra.

Han vet exakt vilka som är respektive kvinnas svaga punkter och detta utnyttjar han till max för att bryta ner och styra dem.

Senast igår lyssnade jag på förhör i en utredning där en kvinna blivit misshandlad av en man.
Allt går igen från fall till fall... Dessa män är så lika. Som om de följer ett manus.
SD var inget unikum.
Citera
2021-06-09, 14:50
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har du helt missat de utmärkt pedagogiska uttalandena från experter och länkar till sidor om mäns våld mot kvinnor??? Lyssna på Viveca Enander, en expert i det ämnet som vittnade i Tingsrätten. För att begripa varför det var som det var så borde du kanske lära dig om detta.

Jag frågar dig detta eftersom du i inledningen fortfarande undrar varför Lena "höll sig kvar vid" SD. Både Lena och HD var offer för en narcissistisk egotrippad jävel, som inte ville släppa någon av dem.

Jo men LW gillade ju inte sådana maktmissbrukare så det hade ju varit på sin plats att spottat honom i ansiktet och låtit honom förstå att hon var förmer än honom 😯
Citera
2021-06-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det som du nämner i din sista mening är ju faktiskt också ett väldigt vanligt förfarande.

Att ha två kvinnor där den ena (åtminstone på ytan) är åt det svaga och hjälplösa hållet, ofta med någon psykisk (och/eller fysisk) diagnos och ofta dåligt självförtroende inom minst ett område, blir inlagd, ofta någon han haft kontroll över sedan hon var ung/ alternativt att hon är ung nu. Inte så öppen. Umgås mest med folk hon känt länge, ibland bara sin ursprungsfamilj.

Den andra kvinnan är (åtminstone på ytan) stark, driftig, utåtriktad, fysisk, kanske högre utbildad eller kunnigare än honom inom fler områden än den andra kvinnan, påläst, engagerad och vågar ta mer plats, skrattar högt. Skaffar lätt nya vänner. Vet sitt värde (men han letar upp gamla sår som han river i).
Är hon feminist så ser han ytterligare glädje i att knäcka henne pga hans misogyni.

Om kvinnorna vet om varandra så får han dem att hata eller frukta varandra genom att måla ut dem som galna samtidigt som han påtalar hur mycket bättre/ snyggare/ smartare/ bättre mamma eller sexpartner den andra kvinnan är. Triangulering alltså.

Samtidigt förnekar han att har en pågående relation med den andra kvinnan trots alla tecken, "du inbillar dig". Gaslighting alltså.

De båda är verktyg för att genom triangulering hjälpa honom kontrollera och ironiskt nog behålla greppet om den andra.

Han vet exakt vilka som är respektive kvinnas svaga punkter och detta utnyttjar han till max för att bryta ner och styra dem.

Senast igår lyssnade jag på förhör i en utredning där en kvinna blivit misshandlad av en man.
Allt går igen från fall till fall... Dessa män är så lika. Som om de följer ett manus.
SD var inget unikum.

Tack för intressanta tankegångar där jag instämmer i vartenda ord. Det fetade är mitt i prick.
Har även privat och yrkesmässigt grepp om sådana beteenden hos vissa män...

Det skulle vara fantastiskt trevligt och välkommet om det fanns flera engagerade RIKTIGA män som jobbar med hjälp till utsatta kvinnor. Polisen Simon är ett bra exempel. Han jobbar däremot med prostitution, mest ute. Men han är starkt engagerad och mycket vettig.
Senast redigerad av zilvereko 2021-06-09 kl. 15:08.
Citera
2021-06-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har fått förklaring och kan lägga ner det nya drev du påbörjat.

GC är tecken på mani.
Bilkörning får man inte ägna sig åt när sjukskriven.
Och då får man heller inte vara på tak.

Familjen är ju helt öppna i både sociala medier och GC-galleriet med dessa aktiviteter. Du menar att de inte fick ägna sig åt det som de gör?
Doktorn kanske t o m rekommenderade en utlandsresa? Byta miljö. Folk har åkt på resor av hälsoskäl av väldigt många anledningar genom tiderna.

Och hon blev ju bättre och bättre.

Grejen med hennes sjukskrivning var väl just att det inte lämpade sig att gå runt bland patienter när man mådde så. Precis som det är lite obra att köra taxi med brutet ben.
Men om man sen får för sig att åka utomlands med det benet eller försöka klättra på en stege med det så dyker ju inte arbetsgivaren upp i buskarna med en stämningsansökan.

Du är inne på att det är jättekonstigt att hon gör de här aktiviteterna. Det utan att ha någon som helst insyn i hur omständigheterna var vid de specifika tillfällen.

Tittar man i bilderna från 2012 och framåt så ser hon rätt pigg ut. Alltså bör du sätta dig in i hur den sjukskrivningen såg ut innan du tar upp exempel som bilkörning.

Doktorns rekommendation är ju rätt sällan att stanna där under täcket i mörkret det blir du bara bättre av.

Det är ju i sånt tänk som man inte kan fastna i om man är tongivande i att det här som man ”misstror” HD om måste komma upp i dager.

Sen ovanpå det tillskriva henne en mani baserat på en fritidsaktivitet som GC är ju liksom inte helt vettigt det heller.

Och sen är det bara att fortsätta rada upp dina teorier här om att HD är en ”jämngod” otrogen och lögnare som SD.

Finns det inget positivt med att en människa som är/varit deprimerad är uppe och rör på sig? Eller ska det börja kopplas till mordet?

Bekymret med dina rätt snea beskrivningar om sånt här kring HD är ju att andra hoppar på med ännu galnare teorier.

Jag rekommenderar alla att gå in i SD:s GC-galleri och kika igenom bilderna från 2012-2018 för att själva få en bild av hur HD aktiverade sig.
Citera
2021-06-09, 15:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
GC är tecken på mani.
Bilkörning får man inte ägna sig åt när sjukskriven.
Och då får man heller inte vara på tak.

Familjen är ju helt öppna i både sociala medier och GC-galleriet med dessa aktiviteter. Du menar att de inte fick ägna sig åt det som de gör?
Doktorn kanske t o m rekommenderade en utlandsresa? Byta miljö. Folk har åkt på resor av hälsoskäl av väldigt många anledningar genom tiderna.

Och hon blev ju bättre och bättre.

Grejen med hennes sjukskrivning var väl just att det inte lämpade sig att gå runt bland patienter när man mådde så. Precis som det är lite obra att köra taxi med brutet ben.
Men om man sen får för sig att åka utomlands med det benet eller försöka klättra på en stege med det så dyker ju inte arbetsgivaren upp i buskarna med en stämningsansökan.

Du är inne på att det är jättekonstigt att hon gör de här aktiviteterna. Det utan att ha någon som helst insyn i hur omständigheterna var vid de specifika tillfällen.

Tittar man i bilderna från 2012 och framåt så ser hon rätt pigg ut. Alltså bör du sätta dig in i hur den sjukskrivningen såg ut innan du tar upp exempel som bilkörning.

Doktorns rekommendation är ju rätt sällan att stanna där under täcket i mörkret det blir du bara bättre av.

Det är ju i sånt tänk som man inte kan fastna i om man är tongivande i att det här som man ”misstror” HD om måste komma upp i dager.

Sen ovanpå det tillskriva henne en mani baserat på en fritidsaktivitet som GC är ju liksom inte helt vettigt det heller.

Och sen är det bara att fortsätta rada upp dina teorier här om att HD är en ”jämngod” otrogen och lögnare som SD.

Finns det inget positivt med att en människa som är/varit deprimerad är uppe och rör på sig? Eller ska det börja kopplas till mordet?

Bekymret med dina rätt snea beskrivningar om sånt här kring HD är ju att andra hoppar på med ännu galnare teorier.

Jag rekommenderar alla att gå in i SD:s GC-galleri och kika igenom bilderna från 2012-2018 för att själva få en bild av hur HD aktiverade sig.
Jo, men du är bäst Avel. Du får framstå som heroisk och mest korrekta teorier.

Det du inte får är att förvanska det som skrivs, iom att jag öht inte skrev om varken antipsykotika eller diagnos.
Det skenade om ämnet via dig inatt.

Att du sen i desperation drar upp än det ena efter det andra i överdrifter var förväntat.
Rent löjligt eftersom du själv har förfasas över HDs loggningstakt.
Du vänder kappan efter hur det blåser och är enbart provokativ och försöker få stopp på skrivande som inte passar dig.
Det lönar inte, jag kommer fortsätta skriva.
Spar energin.
Citera
2021-06-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Någon idé om hur tråden kan gå vidare och vilka tåtar man bör nysta i när det gäller ev inblandning av
HD eller SOA?

Testa att bugga Folketorp? Ser inte så många andra öppnigar än rent illegala.
Annars får man väl hoppas att nån skvallrar på dem eller vinner deras förtroende så man får nått uttalande på band.
Ser mörkt ut m a o.
Citera
2021-06-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Vid eller runt hans hus asså

Dom vill väl vila sig på annan plats just nu. Förståeligt.
Citera
2021-06-09, 15:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

SD var inget unikum.
Bortom flugor och triangulering har HD genomskådat honom för länge sen, sen hon successivt kom tillbaka på banan.
Skillnaden är att han tror han är smartare. Han fattar varken att hon genomskådat honom redan innan mars 2017 och efter - samt tutar i honom att JS enbart är en vän.
Senast redigerad av develi 2021-06-09 kl. 15:23.
Citera
2021-06-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo men LW gillade ju inte sådana maktmissbrukare så det hade ju varit på sin plats att spottat honom i ansiktet och låtit honom förstå att hon var förmer än honom 😯

"Spottat honom i ansiktet"... "Visa sig förmer" ???
Jag ger upp. Du fattar fortfarande inte hur såna här förhållanden fungerar. Du verkar heller inte vara intresserad av att lära dig något om sånt. Spelar ingen roll vad jag eller andra skriver.
Senast redigerad av zilvereko 2021-06-09 kl. 15:29.
Citera
2021-06-09, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, men du är bäst Avel. Du får framstå som heroisk och mest korrekta teorier.

Det du inte får är att förvanska det som skrivs, iom att jag öht inte skrev om varken antipsykotika eller diagnos.
Det skenade om ämnet via dig inatt.

Att du sen i desperation drar upp än det ena efter det andra i överdrifter var förväntat.
Rent löjligt eftersom du själv har förfasas över HDs loggningstakt.
Du vänder kappan efter hur det blåser och är enbart provokativ och försöker få stopp på skrivande som inte passar dig.
Det lönar inte, jag kommer fortsätta skriva.
Spar energin.

Du svarade på tal om HD:s sjukdom med två ”kreativa”, som du kallade dem, exempel på konstiga saker som HD inte borde göra för hon var suicid och riktigt nere i skorna.

Ja jag redovisade hur många loggar hon gjorde per timme eller vad det var när hon skulle logga ikapp 2017 sitt eget nystartade konto. Alltså logga Teamdavidssons cachar på eget konto.

Och ja precis jag har raljerat över hennes geocachande. Och det är jag inte ensam om.
Samtidigt så tror jag GC fått henne på fötter. Inte som du som menar att det är en del i sjukdomsbilden. Och så även hos hennes väninna som hon ligger i lä hos.

Men jag har inte ställt amatördiagnoser eller byggt mina teorier kring det när jag ”misstror” henne i tråden. Och jag är inte år tre efter mordet inne på att det minsann kommer leda till att nåt hon döljer uppdagas nu.
Inte heller att hon är ”jämngod” med SD vad gäller lögner och otrohet som du beskrivit det.

Har ingen kikat vilka två loggar som tillkommit på hennes konto senaste dagarna alla HD-detektiver därute? Kanske finns ett erkännande i loggarna?
Citera
2021-06-09, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Nej, de hade absolut inte godtagit sjukskrivningen då hon tycks fungera på rätt hög nivå. Det har skrivits om det i tråden innan, att ”sjukdomen” kan ha varit starkt överdriven. Och då undrar man ju isf: Varför?

HD får och ska tydligen inte diskuteras i tråden enligt vissa, vilket jag anser märkligt då hon faktiskt har varit misstänkt och häktad.
Bevis hittades ej och hon blev avförd men likväl har hon betett sig som en medbrottsling

Just det. Hon har kanske inte varit delaktig rent fysiskt i mordet, men hon har kunskaper om det. Det märktes i förhören. Hennes ovilja och arroganta sätt visar på att hon ville dölja något. I mina ögon är det OMÖJLIGT att inte begripa vad som hänt. Skulle ha varit intressant att vara en fluga på väggen i kabinen under resan över Atlanten. Det tar ju ett antal timmar.
Citera
2021-06-09, 15:39
Medlem
[quote=develi|76166330]
Bortom flugor och triangulering har HD genomskådat honom för länge sen, sen hon successivt kom tillbaka på banan.
Skillnaden är att han tror han är smartare. Han fattar varken att hon genomskådat honom redan innan mars 2017 och efter - samt tutar i honom att JS enbart är en vän.[/QUOTE

Så länge familjebilden utåt hölls oantastlig, använde hon honom som vaktmästare och fixare och hon styrde honom via att trycka på exakt rätta knappar. Även sedan skilsmässan hade hon kvar servicen. Hon fick ökad fritid - han fick mindre därtill beskuren av kontroll.

Särskilt smart var inte SD - men hon lät han tro det.
Senast redigerad av Remark 2021-06-09 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in