2021-06-09, 18:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja precis så jävla sjukt är det!
Alla man pratar med och som jobbar dagligen , och tvingas gå upp på morgonen och vara borta för jobb 40 t plus restid , säger exakt samma sak som du revodneb!

Ändå får sossarna och svetsaren nästan 25% av rösterna????

Jo man kan tycka detta att unga bidragstagare borde få jobba istället för 60+ folk. problemet är dock att .. Dom kan inte eller ytterst bristfälligt Svenska, många är analfabeter , Deras utbildning är inte relevant i Europa (EU), Dom passar inte arbetstider, dom saknar helt erfarenhet etc etc.
Finns ytterst få arbetsgivare som vill anställa sådana.
Finns ett fåtal oftast kommuner som har helt okvalificerade arbetsuppgifter som ogräshackning i rabatter tömma soptunnor, sopa asfaltgångar, dom anställer på lönebidrag.

Sedan.... har du 2-8 barn & fru så är bidragen så stora att det löna sig inte arbeta alls .
systemfel? ja

De är ju på stadig nedgång, när jag var ung hade de egen majoritet. Saker och ting förändras. Ett allvarligt systemfel, ja. Ett politiskt korrekt systemfel som inte fick ifrågasättas, ända tills SD gjorde entré.
Citera
2021-06-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Pressmeddelande från Socialdepartementet
Förordning om riktålder för pension beslutad
Publicerad 27 maj 2021

Idag har regeringen beslutat om en förordning som fastställer riktåldern för pension för 2027 till 67 år.

Pensionsgruppen har enats om att arbetslivet måste bli mer hållbart och successivt förlängas i takt med att medellivslängden ökar.

Pensionsgruppens överenskommelse innebär att ett antal åldersgränser i pensionssystemet och angränsande trygghetssystem ska justeras, och att en så kallad riktålder för pension på sikt ska styra de pensionsrelaterade åldersgränserna.

Riktåldern ska fastställas årligen och sex år innan den aktuella riktåldern tillämpas. I dag beslutade regeringen om en förordning som fastställer riktåldern för år 2027 till 67 år.

Förordningen föreslås träda i kraft den 1 juli 2021.

Härligt, vi som är i 30-40 års åldern lär få behöva jobba till 70+ när det lider.
Fyfan....

Vad ska man göra annars menar du? Lika bra att jobba på. De bästa människor jag kännt har jobbat in i döden. Många av dem blev 90+.
Citera
2021-06-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Vad ska man göra annars menar du? Lika bra att jobba på. De bästa människor jag kännt har jobbat in i döden. Många av dem blev 90+.

Intressant! Vad var de bäst på? Förutom att arbeta då. Varför hade de inte skaffat en meningsfull fritid? Fick de med sig något när de dog.

Göra annars.....? Sorgliga individer..
Citera
2021-06-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Den tillfälliga coronadippen i svensk livslängd gällde enbart under 2020 och några månader in på 2021, men från nu räknar jag med att det gamla före-corona-värdet gäller omedelbart och att vi tickar på uppåt som tidigare: med 2 månaders förlängd livslängd per år. Självklart måste pensionsåldern höjas med 1 år vart 5:e år, eller så måste vi betala ca 5% mer i pensionsinsättningar per år, eller så sjunker standarden med 5% per år. Alla som tror att det finns något läge utöver detta kan inte räkna.

Naturligtvis har den tillfälligt kortare livslängden under 2020 sparat miljarder åt Sverige. Men de pengarna har behövts till andra problem.

Mina barn har ett betydligt mer stressigt och jobbigt liv än jag som ung och det är inte orimligt att vi är nära peaken i livslängd och att den börjar sjunka. Då får vi se motsatsen: vi kan sänka pensionsåldern. Det blir kanske lite lättare att hantera.

Allra bäst är om vi kan behålla medellivslängden på exakt samma nivå hela tiden. så blir det enklare att planera. Så in med lite corona ibland i långvården.

Jag tror Corona bidrar till att. stoppa ökningen av medellivslängden, i år har 6000 dött i Covid, snart borde all uppskjuten vård ge negativ effekt. Försämrad äldrevård och sjukvård slår mot de äldre. De yngre får ökad dödlighet av stress, fetma, stillasittande och depressioner, självmorden ökar bland de unga.

Alla bara pratar om hur gamla vi kommer bli men signalerna är starka om att ökningen av medellivslängden har planat ut , vi har troligen redan nått peaken och medellivslängden kommer börja sjunka i Sverige, som den redan gjort i USA och Storbrittannien.
Citera
2021-06-09, 19:03
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
ja vi blir fan inte så mycke friskare.. folk kommer trilla ihop o dö på verkstadsgolven..

Jag gissar verkstadsarbetare kommer få gå i förtidspension om deras kropp kräver det. Men generellt så börjar ju människor idag arbeta senare och de lever längre. Idag bor många hemma till 25, kanske t.o.m 30 och pluggar nåt akademiskt som förmodligen inte ger ett välbetalt jobb ändå. Man blir "vuxen" väldigt mycket senare idag än för bara 20-30 år sedan. Det kan inte förnekas, även om jag håller med många som skriver att allt färre ska livstidsförsörja allt fler. Utan den utgiftsposten på våra ryggar skulle nog vi svenskar kunna unnat oss pension efter bara 30-35 års arbetsliv med bibehållen välfärd.
Citera
2021-06-09, 19:03
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Mina tankar går också till de invandrare som ljugit om sin ålder. I vissa fall kan personen vara upp till 30år och hävda att de är 17. En sådan person skulle teoretiskt kunna vara 80år gammal vid pension. Arma jävlar.

Hahaha, det kostar att vara bedragare. Personligen tycker jag att det är bra att de höjer åldern. Kan jag jobba in mer pengar i systemet
Citera
2021-06-09, 19:05
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Ska inte pensionsåldrarna rimligtvis vara de samma i hela EU?
Är de olika skapas ju olika förutsättningar på en rad plan.
Hamnar vi i topp nu?
Blir vi ett "föregångsland"?

Vi blir nog enda landet för EU vet att svenskar tar precis allt utan klagomål.

I Spanien har de väl typ 50 år i pensionsålder eller något. Vi betalar.
Citera
2021-06-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Svaret ligger i att politikerna vill att vi betalar mer i inkomstskatt.
Måste tacka för uppvaknandet. Pedagogiskt föredöme. Vet inte hur många "pensionsexperter" jag lyssnat på genom åren, utan att jag lyckats fatta detta.
Citera
2021-06-09, 19:06
Medlem
Sam.Boyds avatar
Min farfar gick i pension vid 59.
Min far slutade jobba vid 59.
Själv lär lag inte få pension över huvud taget. Skulle jag fått förvalta det jag betalat in i sociala avgifter själv så skulle jag gott ha kunnat pensionera mig vid 50.

Någonstans måste folk börja inse att pensionssystemet är ett bedrägeri...

Nu är kanpen att Sossarna inte ska beslagta det man själv sparat o redan stoppat undan. De är på ISK o försäkringar. De kommer försöka ta det de kommer över.

Men efter nästa val flyttar jag utomlands. Det här håller inte.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2021-06-09 kl. 19:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Mina tankar går också till de invandrare som ljugit om sin ålder. I vissa fall kan personen vara upp till 30år och hävda att de är 17. En sådan person skulle teoretiskt kunna vara 80år gammal vid pension. Arma jävlar.

Givetvis blir det en snyfthistoria lagom till pensionen så att åldern korrigeras utan påföljder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Intressant! Vad var de bäst på? Förutom att arbeta då. Varför hade de inte skaffat en meningsfull fritid? Fick de med sig något när de dog.

De har haft en meningsfull fritid men de inser vikten av såväl arbete som fritid.

De tre personer jag kännt som bäst passar in på beskrivningen var advokat, entrepenör och den siste var arkitekt.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Hahaha, det kostar att vara bedragare. Personligen tycker jag att det är bra att de höjer åldern. Kan jag jobba in mer pengar i systemet

Vem fan vill betala till systemet när vi har världens högsta skatter men inte får något bättre för det.

Förstår de som jobbar svart idag. Har inget emot lite högre skatter om det går till bra saker men uppenbarligen är en stor stat inget att efterlängta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in