2021-06-09, 12:28
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Skräckrapporten: Då har vi näst sämst pensioner i EU.

Det finns ett annat alternativ. Man kan titta på hur övriga EU länder kan ha en bättre pension än svenskarna och då ta efter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPRPnk/skrackrapporten-da-har-vi-nast-samst-pensioner-i-eu

Klar att vi får sämst pensioner, sämst a-kassa, sämst skola, sämst sjukvård etc. Men vi har i alla fall den i särklass största invandringen från tredje världen. Tydligen så föredrar de svenska väljarna detta framför goda pensioner, a-kassa, bra skola, bra sjukvård etc. Vi i Sverige verkar uppskatta nya influenser och beteenden, för visst är det rätt spännande när det skjuts och spräng på öppen gata. Man behöver inte åka på semester till Mogadishu, Kabul, Mosul eller Raqqa för att få uppleva detta.
Citera
2021-06-09, 12:34
Medlem
Vild chansning...detta gäller eller påverkar inte pensionen för riksdagsledamöter.
Citera
2021-06-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ni har helt fel.

Pensionssystemet är frikopplat från statsbudgeten.

Pensionen för var och en beror på:
* Hur mycket pensionsavgift ni betalat in.
* Återstående förväntad livslängd, när ni startar er pension.
* Tillväxten.

Invandring har inget med detta att göra. Möjligen med undantaget att invandring ökar på tillväxten, så ni får högre pension.

Du har inte förstått vad jag skrev och heller inte förstått konsekvenserna av vad du själv skriver.

Jag skall ta det med ett exempel:
Om jag går i pension vid 65 får jag X kr i månatlig pension.
Om jag frivilligt, enligt dagens regler, går i pension något senare, vid 67 får jag X+x kr i månatlig pension.

Skillnaden mellan X och X+x beror på att jag betalar in mer till pensionssystemet (om jag jobbat under mellantiden) och på att pensionsutbetalningarna kommer att pågå kortare tid. Precis som du skriver. Jag sammanfattade detta med begreppet "delningstal" vilket är det som Pensionsmyndigheten använder. Du bara upprepar vad jag redan skrivit, fast med andra ord. Du kan därför så långt, logiskt sett, inte skriva att du har rätt och jag har fel.

Delningstalen är framräknade så att det för pensionssystemet inte spelar någon roll om jag går i pension vid 65 eller 67. Jag "räddar" alltså inte pensionssystemet genom att frivilligt jobba två år till, och få pension två år kortare tid. Jag får mer månatlig pension själv, men för pensionssystemet är effekten +/- noll. Jag tror vi är överens här också.

Så om vi med nya regler TVÅNGSVIS höjer pensionsåldern två år, och inte fuskar med delningstalen, så blir den totala pensionsintjäningen och det den totala pensionsutbetalningen SAMMA som om folk FRIVILLIGT pensionerar sig två år senare. Och som vi var överens om tidigare (?), så innebär en FRIVILLIG höjning till 67 en effekt +/- noll för just pensionssystemet.

Så varför är staten så angelägen om att höja pensionsåldern, att vi jobbar fler år? Det har INTE med de totala pensionsutbetalningarna att göra. För att VISSA behöver högre pension? De kan ju FRIVILLIGT jobba de extra åren om de själva anser att det behövs.

Svaret ligger i att politikerna vill att vi betalar mer i inkomstskatt.
Citera
2021-06-09, 12:45
Medlem
Jackdawcrests avatar
Hade tänkt och förtidspensionera mig och leva gott på de alla miljader politikerna lovat att flyktingarna kommer bidra med.
Citera
2021-06-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
En 67 åring är ju dock fortfarande i lika dålig skick som en 67 åring för 20 år sen, skillnaden är att nu kan man förlänga lidandet till 80+. Känns väldigt ohumant

Det är ju så det inte är. En 67åring idag ser ju ut som en 50åring för 30 år sedan. Förslitningarna minskar. En snickare idag har betydligt färre krämpor än en snickare för 20 år sen.
Citera
2021-06-09, 12:50
Medlem
AttansNedranss avatar
Det är riktigt att pensionsåldern ökar beroende på att medellivslängden ökar.
Men det beror också på att individerna kommer ut i arbetslivet senare nu jämfört med för 50 år sedan. Om du börjar tjäna ihop till din pension när du är 16 år gammal jämfört med när du är 25 år kan du gå i pension motsvarande tidigare.
Citera
2021-06-09, 12:57
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Vi blir ju äldre och äldre liksom så självklart måste pensionsåldern höjas.
Är du verkligen säker på det och vilka årtionden jämför du med?
Blir inte andra europeer också isåfall äldre men varför höjs inte deras pensionsålder? Varför har våra grannländer dubbelt så höga pensioner?
Citera
2021-06-09, 13:00
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Mina tankar går också till de invandrare som ljugit om sin ålder. I vissa fall kan personen vara upp till 30år och hävda att de är 17. En sådan person skulle teoretiskt kunna vara 80år gammal vid pension. Arma jävlar.

Ja självklart skulle det kunna vara så, men i realiteten icke, ty i Sverige är det inte förbjudet att ljuga om sin ålder vid ansökan om uppehållstillstånd och det är bara att ändra sin ålder igen genom att fylla i en blankett till skatteverket. Ingen påföljd, inga konsekvenser.
Citera
2021-06-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Pressmeddelande från Socialdepartementet
Förordning om riktålder för pension beslutad
Publicerad 27 maj 2021

Idag har regeringen beslutat om en förordning som fastställer riktåldern för pension för 2027 till 67 år.

Pensionsgruppen har enats om att arbetslivet måste bli mer hållbart och successivt förlängas i takt med att medellivslängden ökar.

Pensionsgruppens överenskommelse innebär att ett antal åldersgränser i pensionssystemet och angränsande trygghetssystem ska justeras, och att en så kallad riktålder för pension på sikt ska styra de pensionsrelaterade åldersgränserna.

Riktåldern ska fastställas årligen och sex år innan den aktuella riktåldern tillämpas. I dag beslutade regeringen om en förordning som fastställer riktåldern för år 2027 till 67 år.

Förordningen föreslås träda i kraft den 1 juli 2021.

Härligt, vi som är i 30-40 års åldern lär få behöva jobba till 70+ när det lider.
Fyfan....

Jag skulle helst arbeta minst till 75 års ålder, men många kan inte det ofta p g a dålig arbetsmiljö. Individuella önskemål och medicinska bedömningar borde kunna användas för att få mer flexibiltet.

67 år var ordinarie pensionsålder fram till 1976 - stattjänstemän 65 år, statsanställda 60 år och kompaniofficerare var 50 eller 55. Det var Regeringen Fälldin 1 som sänkte pensionsåldern - men med i det förslaget var ochså en flexibilitet mellan 60 och 70 år. Egentligen borde det vara vägledande. Felet var att frivillig deltids / heltidspension gick att ta ut för vem som helst och utan några som helst bedömningar av annat behov än önskan om mer fritid. Sammantaget - flexibilitet, den som vill arbeta ska få göra det och den som har svårt att arbeta enligt medicinsk bedömning ska få pension.
Citera
2021-06-09, 13:12
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Det går att korrigera till rätt ålder i efterhand. Inga konstigheter liksom.

Domstolarna kommer förhoppningsvis att neka detta då den sökande sökt asyl på grundval av sin låga ålder. Om en asylant kommer och söker asyl med för låg ålder och sedan vill korrigera, finns det inget som hindrar honom att ange en för hög ålder som den riktiga, så han går i pension 10 år för tidigt.
Citera
2021-06-09, 13:14
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
En 67 åring är ju dock fortfarande i lika dålig skick som en 67 åring för 20 år sen, skillnaden är att nu kan man förlänga lidandet till 80+. Känns väldigt ohumant

Du kan alltid välja redan vid 62 års ålder att gå i pension om du känner för det
Citera
2021-06-09, 13:15
Medlem
argaangelicas avatar
Låt människor göra som dom vill, vill en jobba så får en göra det, vill en inte jobba är det ok också, vad är problemet typ? Alla vill inte jobba liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in