Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Ni har helt fel.
Pensionssystemet är frikopplat från statsbudgeten.
Pensionen för var och en beror på:
* Hur mycket pensionsavgift ni betalat in.
* Återstående förväntad livslängd, när ni startar er pension.
* Tillväxten.
Invandring har inget med detta att göra. Möjligen med undantaget att invandring ökar på tillväxten, så ni får högre pension.
Du har inte förstått vad jag skrev och heller inte förstått konsekvenserna av vad du själv skriver.
Jag skall ta det med ett exempel:
Om jag går i pension vid 65 får jag X kr i månatlig pension.
Om jag frivilligt, enligt dagens regler, går i pension något senare, vid 67 får jag X+x kr i månatlig pension.
Skillnaden mellan X och X+x beror på att jag betalar in mer till pensionssystemet (om jag jobbat under mellantiden) och på att pensionsutbetalningarna kommer att pågå kortare tid. Precis som du skriver. Jag sammanfattade detta med begreppet "delningstal" vilket är det som Pensionsmyndigheten använder. Du bara upprepar vad jag redan skrivit, fast med andra ord. Du kan därför så långt, logiskt sett, inte skriva att du har rätt och jag har fel.
Delningstalen är framräknade så att det för pensionssystemet inte spelar någon roll om jag går i pension vid 65 eller 67. Jag "räddar" alltså inte pensionssystemet genom att frivilligt jobba två år till, och få pension två år kortare tid. Jag får mer månatlig pension själv, men för pensionssystemet är effekten +/- noll. Jag tror vi är överens här också.
Så om vi med nya regler TVÅNGSVIS höjer pensionsåldern två år, och inte fuskar med delningstalen, så blir den totala pensionsintjäningen och det den totala pensionsutbetalningen SAMMA som om folk FRIVILLIGT pensionerar sig två år senare. Och som vi var överens om tidigare (?), så innebär en FRIVILLIG höjning till 67 en effekt +/- noll för just pensionssystemet.
Så varför är staten så angelägen om att höja pensionsåldern, att vi jobbar fler år? Det har INTE med de totala pensionsutbetalningarna att göra. För att VISSA behöver högre pension? De kan ju FRIVILLIGT jobba de extra åren om de själva anser att det behövs.
Svaret ligger i att politikerna vill att vi betalar mer i inkomstskatt.