Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Den tillfälliga coronadippen i svensk livslängd gällde enbart under 2020 och några månader in på 2021, men från nu räknar jag med att det gamla före-corona-värdet gäller omedelbart och att vi tickar på uppåt som tidigare: med 2 månaders förlängd livslängd per år. Självklart måste pensionsåldern höjas med 1 år vart 5:e år, eller så måste vi betala ca 5% mer i pensionsinsättningar per år, eller så sjunker standarden med 5% per år. Alla som tror att det finns något läge utöver detta kan inte räkna.
Naturligtvis har den tillfälligt kortare livslängden under 2020 sparat miljarder åt Sverige. Men de pengarna har behövts till andra problem.
Mina barn har ett betydligt mer stressigt och jobbigt liv än jag som ung och det är inte orimligt att vi är nära peaken i livslängd och att den börjar sjunka. Då får vi se motsatsen: vi kan sänka pensionsåldern. Det blir kanske lite lättare att hantera.
Allra bäst är om vi kan behålla medellivslängden på exakt samma nivå hela tiden. så blir det enklare att planera. Så in med lite corona ibland i långvården.
Jag tror Corona bidrar till att. stoppa ökningen av medellivslängden, i år har 6000 dött i Covid, snart borde all uppskjuten vård ge negativ effekt. Försämrad äldrevård och sjukvård slår mot de äldre. De yngre får ökad dödlighet av stress, fetma, stillasittande och depressioner, självmorden ökar bland de unga.
Alla bara pratar om hur gamla vi kommer bli men signalerna är starka om att ökningen av medellivslängden har planat ut , vi har troligen redan nått peaken och medellivslängden kommer börja sjunka i Sverige, som den redan gjort i USA och Storbrittannien.