Citat:
Ursprungligen postat av
Homes
Ja, det tror jag också.
Det är väl därför man inte vill tala om att medellivslängden sjönk rejält under 2020. Att vi blir äldre är ju det argument man framför när man höjer pensionsåldern.
Den tillfälliga coronadippen i svensk livslängd gällde enbart under 2020 och några månader in på 2021, men från nu räknar jag med att det gamla före-corona-värdet gäller omedelbart och att vi tickar på uppåt som tidigare: med 2 månaders förlängd livslängd per år. Självklart måste pensionsåldern höjas med 1 år vart 5:e år, eller så måste vi betala ca 5% mer i pensionsinsättningar per år, eller så sjunker standarden med 5% per år. Alla som tror att det finns något läge utöver detta kan inte räkna.
Naturligtvis har den tillfälligt kortare livslängden under 2020 sparat miljarder åt Sverige. Men de pengarna har behövts till andra problem.
Mina barn har ett betydligt mer stressigt och jobbigt liv än jag som ung och det är inte orimligt att vi är nära peaken i livslängd och att den börjar sjunka. Då får vi se motsatsen: vi kan sänka pensionsåldern. Det blir kanske lite lättare att hantera.
Allra bäst är om vi kan behålla medellivslängden på exakt samma nivå hela tiden. så blir det enklare att planera. Så in med lite corona ibland i långvården.